Cavatina Skrevet 28. juli 2015 #15401 Del Skrevet 28. juli 2015 LKE er forøvrig travelt opptatt med å være ekspert på merking i FB-gruppen "Stort og smått om sosiale medier". Da burde firmaet klare å merke bedre enn siste dagers. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cherry blossomed. gone. Skrevet 28. juli 2015 #15402 Del Skrevet 28. juli 2015 Jeg klarer ikke helt å forstå at så mange leser den bloggen jeg! Leste den litt før, men det er jo kun det samme det går i : trening, klær, forbruk, reiser og familiebilder som alle ser ut som reklamer, og lavkarbomat, og alt ser bare ut som en eneste stor reklame. Fint at hun trener, men personlig synes jeg det virker lettere tvangsmessig sammen med det at hun faktisk lever hele livet på en nokså streng diett. Ellers er hun en søt jente, men synes det hadde vært mye mer interessant å lese blogger med litt substans som skriver om noe de engasjerer seg i og skriver litt utenfor boksen. Litt særpreg. Det hadde vært gøy blogg! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 28. juli 2015 #15403 Del Skrevet 28. juli 2015 Ellers er hun en søt jente, men synes det hadde vært mye mer interessant å lese blogger med litt substans som skriver om noe de engasjerer seg i og skriver litt utenfor boksen. Litt særpreg. Det hadde vært gøy blogg! Enig! For ca 10 år siden, før blogging hadde tatt helt av, hadde bloggene jevnt over både bra innhold og lite reklame. Da var det mer sånn at de som blogget hadde noe på hjertet og var flinke å skrive. Til og med fotballfrue skrev jo ganske morsomme og "satt-på-spissen-innlegg" i begynnelsen, før hun ble frue. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 28. juli 2015 #15404 Del Skrevet 28. juli 2015 synes de stort sett er like alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SinEgenOnkel Skrevet 28. juli 2015 #15405 Del Skrevet 28. juli 2015 Hva er forskjellen på en affiliatelenke og en annonselenke? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SKE87 Skrevet 28. juli 2015 #15406 Del Skrevet 28. juli 2015 Hva er forskjellen på en affiliatelenke og en annonselenke? Ikke noe? Bare 2 forskjellige ord brukt om samme sak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 28. juli 2015 #15407 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Egentlig ingen, bruker selv bare affiliate istedet for annonse på grunn av engelsk (u)vane. Annonselenke sier egentlig ikke hva det egentlig er: Inntektsgivende markedsføring via et nettverk. Begrepet slik jeg kjenner det er egentlig "affiliate marketing", og som blogger kan man knytte seg til ulike affiliatenettverk/annonsenettverk som Tradedoubler, Bloggklubben, Zanox og div. andre. Gjerne flere på én gang, da ikke alle nettverkene dekker alle nettbutikker. Greia med annonselenker er i hvert fall følgende: Man kan bruke så mange lenker man vil, og det er ikke pålagt bloggeren å skrive noe som helst omtale av produktet. Bloggeren legger bare ut en affiliate-/annonselenke til en nettbutikk, og nettbutikken betaler deretter bloggeren provisjon av ethvert salg bloggeren har drevet inn til nettbutikken. Affiliate markedsføring virker slik at det blir lagt en cookie til hver IP-adresse som klikker på linken til de ulike nettbutikkene. Cookies har en såkalt liggetid på din maskin, på opptil 30 dager, og den sporer dine eventuelle kjøp. Dette betyr at når man klikker på en slik lenke men ikke handler noe der og da, så vil den plantede cookie'en sørge for at din handel for 1000 kroner i samme nettbutikk 24 dager senere, kanskje genererer 8% til bloggeren av det beløpet du legger igjen hos nettbutikken. Prosenten setter nettverket. Tenk deg så at ikke bare du, men 40 lesere klikker på samme lenke samme dag som innlegget blir delt og senere handler for 1000 kroner hver. Det blir 40 x 8% av 40 netthandler, i teorien. Bare på grunn av denne ene lenken akkurat denne dagen. 8% av 40 000 er en nett liten sum på konto, det. Så er det omtrent 30 dager i hver måned og enda flere lesere som kliker på lenken.... Denne inntekten skal det selvfølgelig betales skatt av. Men klart det lønner seg å legge ut en enslig aff-lenke på bloggen annenhver dag, når man kan dra inn noen tusenlapper i måneden bare på dette! Hvis det ikke var denne forklaringen som ble forventet, så beklager jeg - er litt nørd når det gjelder smådetaljer som dette, men tror heller ikke at alle egentlig vet hvor mye inntekt "uskyldig" annonselenker kan generere flere dager/uker senere for en blogger når de har mange nok lesere. Derfor er det viktig med merking av disse lenkene. Alltid. Edit: Prøvd å gjøre teksten mer forståelig. Legger til at det derfor ikke gjør noe for bloggeren, om lenken fører til et utsolgt produkt. Cookien plantes uansett, og genererer kanskje en inntekt senere. Endret 29. juli 2015 av Cornucopia 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergensia Skrevet 29. juli 2015 #15408 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) LKE svarer på en kommentar i siste innlegg nå; ei som lurer på om det kommer et sponset innlegg med sykkelvogn/hjelm senere Han svarer at det ikke gjør det og at det ikke er noe C har for vane å gjøre... Innleggene med reisevognen/UV-teltet og Ellos er vel gode eksempler at det ikke helt stemmer tilføyelse: har litt lyst å linke til disse to innleggene i en kommentar men sist gang fikk jeg beskjeden inn igjen på KG med dere, så jeg regner med du ser her, LKE Endret 29. juli 2015 av Bergensia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 29. juli 2015 #15409 Del Skrevet 29. juli 2015 Interessant! Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 29. juli 2015 #15410 Del Skrevet 29. juli 2015 Egentlig ingen, bruker selv bare affiliate istedet for annonse på grunn av engelsk (u)vane. Annonselenke sier egentlig ikke hva det egentlig er: Inntektsgivende markedsføring via et nettverk. Begrepet slik jeg kjenner det er egentlig "affiliate marketing", og som blogger kan man knytte seg til ulike affiliatenettverk/annonsenettverk som Tradedoubler, Bloggklubben, Zanox og div. andre. Gjerne flere på én gang, da ikke alle nettverkene dekker alle nettbutikker. Greia med annonselenker er i hvert fall følgende: Man kan bruke så mange lenker man vil, og det er ikke pålagt bloggeren å skrive noe som helst omtale av produktet. Bloggeren legger bare ut en affiliate-/annonselenke til en nettbutikk, og nettbutikken betaler deretter bloggeren provisjon av ethvert salg bloggeren har drevet inn til nettbutikken. Affiliate markedsføring virker slik at det blir lagt en cookie til hver IP-adresse som klikker på linken til de ulike nettbutikkene. Cookies har en såkalt liggetid på din maskin, på opptil 30 dager, og den sporer dine eventuelle kjøp. Dette betyr at når man klikker på en slik lenke men ikke handler noe der og da, så vil den plantede cookie'en sørge for at din handel for 1000 kroner i samme nettbutikk 24 dager senere, kanskje genererer 8% til bloggeren av det beløpet du legger igjen hos nettbutikken. Prosenten setter nettverket. Tenk deg så at ikke bare du, men 40 lesere klikker på samme lenke samme dag som innlegget blir delt og senere handler for 1000 kroner hver. Det blir 40 x 8% av 40 netthandler, i teorien. Bare på grunn av denne ene lenken akkurat denne dagen. 8% av 40 000 er en nett liten sum på konto, det. Så er det omtrent 30 dager i hver måned og enda flere lesere som kliker på lenken.... Denne inntekten skal det selvfølgelig betales skatt av. Men klart det lønner seg å legge ut en enslig aff-lenke på bloggen annenhver dag, når man kan dra inn noen tusenlapper i måneden bare på dette! Hvis det ikke var denne forklaringen som ble forventet, så beklager jeg - er litt nørd når det gjelder smådetaljer som dette, men tror heller ikke at alle egentlig vet hvor mye inntekt "uskyldig" annonselenker kan generere flere dager/uker senere for en blogger når de har mange nok lesere. Derfor er det viktig med merking av disse lenkene. Alltid. Edit: Prøvd å gjøre teksten mer forståelig. Legger til at det derfor ikke gjør noe for bloggeren, om lenken fører til et utsolgt produkt. Cookien plantes uansett, og genererer kanskje en inntekt senere. Hvordan bli kvitt cookies`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 29. juli 2015 #15411 Del Skrevet 29. juli 2015 Hvordan bli kvitt cookies`? Kontrollpanel -> alternativer/egenskaper for internett -> leserlogg -> slett midlertidige filer, informasjonskapsler (cookies), lagrede passord, og informasjon om webskjema. Det kan variere litt fra maskin til maskin. Eller, slett i nettleseren du bruker. Her kan du også "spare" passordene du har lagret. Egentlig en veldig grei prosedyre som folk flest glemmer å gjøre og ender med en nettleserlogg herfra til glade jul, samt en treig maskin. Når det gjelder disse cookies'ene, er det også kjekt å vite at om man leser flere blogger som alle legger ut aff-lenker, så tror jeg det er slik at det hele tiden er siste blogg/lenke man trykker på som går av med sporings-seieren. Men her er jeg ikke skråsikker, altså. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 29. juli 2015 #15412 Del Skrevet 29. juli 2015 Forresten, alle nettsider skal ha en pop-up notis på at siden bruker cookies/informasjonskapsler for å samle informasjon. Dette må man som leser godkjenne at man vet før man kan fortsette å lese på siden. (Å fortsette å bruke siden kan også regnes som en godkjennelse) Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt eller en disclaimer som dette på ulike bloggeres sider, og da er det jo enda viktigere for lesere at de blir riktig informert - og ikke bare at lenkene er merket annonselenker, og reklamen merket reklame. Dette er uavhengig av at jeg kjører Ad Block-tillegget i min nettleser. Eller tenker jeg feil? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 29. juli 2015 #15413 Del Skrevet 29. juli 2015 Var det ikke en sak i nettavisene for en stund siden om at mange norske nettsider ikke informerer om cookies? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 29. juli 2015 #15414 Del Skrevet 29. juli 2015 Forresten, alle nettsider skal ha en pop-up notis på at siden bruker cookies/informasjonskapsler for å samle informasjon. Dette må man som leser godkjenne at man vet før man kan fortsette å lese på siden. (Å fortsette å bruke siden kan også regnes som en godkjennelse) Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt eller en disclaimer som dette på ulike bloggeres sider, og da er det jo enda viktigere for lesere at de blir riktig informert - og ikke bare at lenkene er merket annonselenker, og reklamen merket reklame. Dette er uavhengig av at jeg kjører Ad Block-tillegget i min nettleser. Eller tenker jeg feil? Nei, jeg synes ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 29. juli 2015 #15415 Del Skrevet 29. juli 2015 Kan jeg legge ut en slik aff-lenke på face og håpe på at noen venner klikket på den og handler, og på den måten tjene penger?! har ikke blogg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 29. juli 2015 #15416 Del Skrevet 29. juli 2015 Kan jeg legge ut en slik aff-lenke på face og håpe på at noen venner klikket på den og handler, og på den måten tjene penger?! har ikke blogg Haha, det tror jeg du kan faktisk! Startshop, Kickback, og iHerb er de som har slike muligheter av de jeg kan komme på om jeg ikke tar feil. Men det er nok redelig å opplyse om at man tjener noen prosenter på vennene sine i så fall ;-) Startshop og Kickback (norske) kan du forøvrig "tjene" noen kroner på, på egne kjøp også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SinEgenOnkel Skrevet 29. juli 2015 #15417 Del Skrevet 29. juli 2015 ... Ble mye klokere nå! Så tusen takk skal du ha, for at du orket å skrive dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeverTramp Skrevet 29. juli 2015 #15418 Del Skrevet 29. juli 2015 Egentlig ingen, bruker selv bare affiliate istedet for annonse på grunn av engelsk (u)vane. Annonselenke sier egentlig ikke hva det egentlig er: Inntektsgivende markedsføring via et nettverk. Begrepet slik jeg kjenner det er egentlig "affiliate marketing", og som blogger kan man knytte seg til ulike affiliatenettverk/annonsenettverk som Tradedoubler, Bloggklubben, Zanox og div. andre. Gjerne flere på én gang, da ikke alle nettverkene dekker alle nettbutikker. Greia med annonselenker er i hvert fall følgende: Man kan bruke så mange lenker man vil, og det er ikke pålagt bloggeren å skrive noe som helst omtale av produktet. Bloggeren legger bare ut en affiliate-/annonselenke til en nettbutikk, og nettbutikken betaler deretter bloggeren provisjon av ethvert salg bloggeren har drevet inn til nettbutikken. Affiliate markedsføring virker slik at det blir lagt en cookie til hver IP-adresse som klikker på linken til de ulike nettbutikkene. Cookies har en såkalt liggetid på din maskin, på opptil 30 dager, og den sporer dine eventuelle kjøp. Dette betyr at når man klikker på en slik lenke men ikke handler noe der og da, så vil den plantede cookie'en sørge for at din handel for 1000 kroner i samme nettbutikk 24 dager senere, kanskje genererer 8% til bloggeren av det beløpet du legger igjen hos nettbutikken. Prosenten setter nettverket. Tenk deg så at ikke bare du, men 40 lesere klikker på samme lenke samme dag som innlegget blir delt og senere handler for 1000 kroner hver. Det blir 40 x 8% av 40 netthandler, i teorien. Bare på grunn av denne ene lenken akkurat denne dagen. 8% av 40 000 er en nett liten sum på konto, det. Så er det omtrent 30 dager i hver måned og enda flere lesere som kliker på lenken.... Denne inntekten skal det selvfølgelig betales skatt av. Men klart det lønner seg å legge ut en enslig aff-lenke på bloggen annenhver dag, når man kan dra inn noen tusenlapper i måneden bare på dette! Hvis det ikke var denne forklaringen som ble forventet, så beklager jeg - er litt nørd når det gjelder smådetaljer som dette, men tror heller ikke at alle egentlig vet hvor mye inntekt "uskyldig" annonselenker kan generere flere dager/uker senere for en blogger når de har mange nok lesere. Derfor er det viktig med merking av disse lenkene. Alltid. Edit: Prøvd å gjøre teksten mer forståelig. Legger til at det derfor ikke gjør noe for bloggeren, om lenken fører til et utsolgt produkt. Cookien plantes uansett, og genererer kanskje en inntekt senere. Bra forklart! Lurer på en ting. Hvis CBE linker til et innlegg hos feks nelly, og mitt klikk "lagres" for 30 dager. Og Sophie Elise også har en link jeg trykker inn på, med cookies som lagres. Hvilkes blogg får penger i kassa hvis jeg handler uken etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 29. juli 2015 #15419 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) Bra forklart! Lurer på en ting. Hvis CBE linker til et innlegg hos feks nelly, og mitt klikk "lagres" for 30 dager. Og Sophie Elise også har en link jeg trykker inn på, med cookies som lagres. Hvilkes blogg får penger i kassa hvis jeg handler uken etter? Hmmm..har prøvd å finne ut av det men er ikke skråsikker, altså. Da tror jeg det er slik at hvis Sophie Elise sin lenke er den siste du trykker på før du begår et kjøp, er det hun som får provisjonen av ditt kjøp. Skal grave litt mer i dette etterhvert. Skal også korrigere meg selv litt, da affiliate-markedsføring er litt mer komplisert enn først beskrevet. Det er flere provisjonsmodeller, avhengig av hva og hvor mye annonsøren er villig til å betale for. Man kan også tjene penger på rene klikk, ikke bare på salg slik jeg skrev tidligere. Men rene salg tjener man mest på. Man bør være passe aktiv på alle sosiale medier for å nå ut til flest mulig og på den måten generere flere klikk/salg. Når man i tillegg blir god på SEO, metabeskrivelser og nøkkelord (alt som ligger på baksiden av det man kan se på forsiden av en nettside/et blogginnlegg som gjør at man får flere treff)...men det er en annen historie. Det skal nok litt jobb til å tjene store summer på dette, men det gjelder vel mest som liten og ukjent blogg i startfasen at man kun tjener vekslepenger. Jeg tviler sterkt på at Treasures ikke drar inn en passelig sum bare på annonselenker i dag. Endret 29. juli 2015 av Cornucopia 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lalalala59 Skrevet 29. juli 2015 #15420 Del Skrevet 29. juli 2015 Seriøst? Greit nok at det er Se&Hør, men en artikkel om håret til Fotballfrue? "PLUTSELIG BLOND: Toppblogger Caroline Berg Eriksen overrasket fansen ved å gå fra brunette til blondine i løpet av en dag. Hun forteller om den ganske drastiske hårforvandlingen til Seoghør.no. Foto: Carolinebergeriksen.no (bilder brukt med tillatelse)" Jeg hadde dødd av kleinhet om dette var jobben min... http://www.seher.no/kjendis/det-er-delte-meninger-om-forandringen-80816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg