Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

men går ikke FO igjennom noe annet enn de 3 ukene du skriver? Vet dere hvilke 3 uker dette dreier seg om? Vil jo være rart om alt ifølge FO er rett de ukene. Ellers lurer jeg på om det sitter rett folk på plassene sine i FO

Aksjonen de hadde i vår var gjennomgang av 3 uker, og i tillegg forhåndsvarslet de bloggerne om dette (correct me if I'm wrong dere andre). Så det som er rart er vel heller at såpass mange likevel ikke klarte å merke riktig i den aktuelle perioden.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bordpynteinnlegget fra -7. mai er ihvertfall feilmerket ut fra retningslinjene til FO. Det er helt uinteressant om hun bare stakk innom, hun fikk låne ting produsentene gjerne vil selge, og da er det reklame. Ikke noe tvil i det tilfellet, selv om hun evt ikke fikk betalt i kroner og øre. Det er virkelig ikke vanskelig.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Forøvrig er det interessant at Lindex ser ut til å synes at umerket snikreklame er best. Ikke bare fra CBE, men fra en rekke andre aktører. Cathrine Sørland, som er ansatt som fashion-ambassadør i Lindex, er helt notorisk på å ikke merke riktig på instagram.

Jeg har skrevet en hyggelig Mail til Lindex' markedsavdeling om dette, de har ikke svart. Det synes jeg er skikkelig dårlig kundebehandling og veldig uproft.

Endret av pøbelsara
  • Liker 16
Skrevet

Aksjonen de hadde i vår var gjennomgang av 3 uker, og i tillegg forhåndsvarslet de bloggerne om dette (correct me if I'm wrong dere andre). Så det som er rart er vel heller at såpass mange likevel ikke klarte å merke riktig i den aktuelle perioden.

varsler de på forhånd??? Det er jo like teit som når næringsmiddeltilsynet mange ganger varsler på forhånd at de kommer for å sjekke kafeer,butikker,bakterier og konditorier. Er det mulig!!
Skrevet

Det bordpynteinnlegget fra -7. mai er ihvertfall feilmerket ut fra retningslinjene til FO. Det er helt uinteressant om hun bare stakk innom, hun fikk låne ting produsentene gjerne vil selge, og da er det reklame. Ikke noe tvil i det tilfellet, selv om hun evt ikke fikk betalt i kroner og øre. Det er virkelig ikke vanskelig.

Ja, klart det er reklame!

Fire Instagraminnlegg på rad (i tillegg til blogginlegget, link til det på Facebook og Twitter), hvor produsenten er aktivt med i kommentarfeltet og svarer mange personer som spør hvor de kan få tak i de ulike produktene. God reklame for dem er det helt sikkert også.

• Liker 5
Skrevet

varsler de på forhånd??? Det er jo like teit som når næringsmiddeltilsynet mange ganger varsler på forhånd at de kommer for å sjekke kafeer,butikker,bakterier og konditorier. Er det mulig!!

Det følger av regler at det offentlige ofte skal varsle på forhånd ved kontroller. Dette fordi målet ofte er å hjelpe de som driver bedrifter, ikke "ta dem" for feil - særlig på områder som ikke gjelder liv og helse. Veiledning er viktig for det offentlige, som da legger til grunn at det blir enklere etterpå. Slik er det jo ikke i praksis, men det vet det offentlige også. Så da tar men i bruk sterkere virkemidler etterhvert. Folks rettssikkerhet står sterkt i vårt land, på godt og vondt.

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha fulgt med i denne tråden i flere måneder og sett alle eksempler som har blitt lagt ut, 

er jeg overbevist om at Lars Kristian Eriksen ikke er ærlig i sine svar i Sosiale Mediergruppen på Facebook.

Med tanke på hvor mange journalister jeg vet følger denne tråden, og dermed ser eksemplene på umerket reklame og produktplassering,  synes jeg det er rart at han tør det.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf 

"Dersom et firma gir kjente personer gaver eller låner ut klær og smykker til spesielle anledninger, er det reklame dersom personen som har fått eller fått låne dette for eksempel legger ut bilder på instagram og bruker hashtagger som viser tilbake til firmaet.".

Hvorfor ble da ikke dette innlegget på instagram den 16.06.15 merket som reklame?

Endret av Asti
Skrevet

Jeg tror disse eksemplene er lagt ut før av andre, men jeg synes det er påfallende med alle tilfellene hvor Fotballfrue legger ut et bilde med det man lett kan tro er produktplassering på Instagram.

Hun legger ikke ut noen link eller hashtag, men produsenten dukker likevel opp i kommentarfeltet. Så pussig! 

By Malene Birger:

https://instagram.com/p/2_15Q8AseV/

Oluf Lorentzen dukker opp:

https://instagram.com/p/z5nzyPAsfr/

Her dukker Hadeland Glassverk og Porsgrund Porselen opp og takker for at hun ville bruke produkter fra dem (hun skrev riktignok i innlegget at hun hadde stukket "uanmeldt innom og fått låne produktene", på bloggen, men det er ikke merket på noen andre plattformer. Og produktene vises fra i fire Instagraminnlegg:

https://instagram.com/p/2YcrL9AsYo/

http://websta.me/p/979515735544087723_36500176

http://websta.me/p/978855693408978587_36500176

http://websta.me/p/978209437372303142_36500176

Her dukker NameItNorge opp og kommenterer hvor fin barnet er i bunad fra dem (uten at de har vært linket til eller hashtaget):

http://websta.me/p/987499851493328795_36500176

Det har vært flere av denne typen, for eksempel et hvor hun står med en energibar i hånden, merket er ikke synlig, men jammen dukker produsenten kjapt opp og spør Fotballfrue om hun likte de nye barene deres.

Pussig hvordan produsentene bare dukker opp, helt tilfeldig, og blir så glade over at snille Fotballfrue (som vel tar opp mot 30 000 for en Instagrampost, har det stått et sted), har valgt å vise fram deres produkter, slik at de kan repostet bildet hennes. Helt uten at Fotballfrue får noe for det, selvsagt!

Men LKE hever at de ikke driver med skjult markedsføring bevisst, og at merkingen er tilnærmet perfekt. Dessuten ber han om spesifikke situasjoner der dette har hendt. Kommentaren hans her.

Jaja. 

• Liker 5
Skrevet

Det følger av regler at det offentlige ofte skal varsle på forhånd ved kontroller. Dette fordi målet ofte er å hjelpe de som driver bedrifter, ikke "ta dem" for feil - særlig på områder som ikke gjelder liv og helse. Veiledning er viktig for det offentlige, som da legger til grunn at det blir enklere etterpå. Slik er det jo ikke i praksis, men det vet det offentlige også. Så da tar men i bruk sterkere virkemidler etterhvert. Folks rettssikkerhet står sterkt i vårt land, på godt og vondt.

jeg for min del synes dette er helt feil. Jobbet selv innenfor ett næringsmiddelyrke i mange år før. Når tilsynet da ringer å sier at onsdag neste uke kommer vi for å ta bakterieprøver og sjekke renhold. Det som skjer da er at man tar ett skippertak i dagene før. Også sklir ting ut etterpå.
Skrevet

jeg for min del synes dette er helt feil. Jobbet selv innenfor ett næringsmiddelyrke i mange år før. Når tilsynet da ringer å sier at onsdag neste uke kommer vi for å ta bakterieprøver og sjekke renhold. Det som skjer da er at man tar ett skippertak i dagene før. Også sklir ting ut etterpå.

Jeg skrev bare hvordan reglene var, ikke min mening om dem. Du burde for øvrig da også vite at det også foretas en mengde uanmeldte kontroller, noe jeg selv har deltatt på ved en rekke anledninger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skrev bare hvordan reglene var, ikke min mening om dem. Du burde for øvrig da også vite at det også foretas en mengde uanmeldte kontroller, noe jeg selv har deltatt på ved en rekke anledninger.

det var ikke min mening å virke frekk ovenfor deg formulerte meg kanskje litt feil
Skrevet

Ikke noe samarbeid med Ganni eller By Malene Birger, sier LKE?

Kanskje ikke med akkurat disse merkene?

Kan jo være Designers Remix for eksempel - Tone Damli fikk jo designe kolleksjon via dem :)

Skrevet

Har også lagt merke til at hun har opptrådd i klær fra woolland.no ved et par anledninger nylig. Lurer veldig på om dette er et samabeid eller om hun håper på å få til ett...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at eksemplet med Oluf Lorentzen på instagram, er ganske tydelig og godt eksempel på produktplassering man nesen må gå ut fra ta hun får en eller annen godtgjørelse for. Hun legger ut et umerket innlegg om ost,, Oluf Lorentzen blir Happy og reposter bildet. Hvorfor i all verden skulle en kommersiell aktør tillate slik uten godtgjørelse? Det er jo heller ikke lov å gjengi andres bilder uten tillatelse, og Oluf Lorentzen kunne fått problemer på grunn av dette, og CBE kunne fakturert dem i ettertid. Vi vet jo at de har næringsvett og tjener masse penger, så hvorfor i all verden skulle vi tro på at dette er tilfeldig?

Endret av pøbelsara
  • Liker 15
Skrevet

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"Dersom et firma gir kjente personer gaver eller låner ut klær og smykker til spesielle anledninger, er det reklame dersom personen som har fått eller fått låne dette for eksempel legger ut bilder på instagram og bruker hashtagger som viser tilbake til firmaet.".

Hvorfor ble da ikke dette innlegget på instagram den 16.06.15 merket som reklame?

Nettopp!

Og det Instagraminnlegget du viste er er at de mange som har blitt promotert på Snapchat, helt uten merking (jeg la ut bilde i går).

Det ligger forresten mange Instagraminnlegg med bilde av barneklær og linket til @gullkorndesign, verken merket som gave eller noe annet, men det er vel trolig at hun har fått de plaggene og. Og bedriften linker tilbake til CBE.

Orker ikke lete fram nå, men det er klær fra da barnet var ganske lite.

• Liker 6
Gjest Hold the door
Skrevet

Jeg brukte ordet "varsle" i et innlegg noen sider tilbake uten å legge ved hvor jeg hadde det fra. Det er mulig jeg brukte feil ord og at bloggerne nok ikke ble varslet direkte med brev i posten, men det var i alle fall ingen hemmelighet at det skulle gjennomføres en tilsynsaksjon.

Folk som sendte mail til FO om saker og ting de lurte på fikk til svar så tidlig som i begynnelsen/midten av mars om at "... vi vil i løpet av våren gjennomføre en ny tilsynsaksjon."

På Dagsrevyen 13. april i år var det også en sak om markedsføring på blogg. Det handlet hovedsakelig om Restylane, men i innslaget ble det sagt av reporteren at "Forbrukerombudet ser med bekymring på utviklingen. I vår skal ombudet gjennomføre en storstilt tilsynsaksjon mot bloggerne."

Hvis jeg ikke husker feil ble det en merkbar forbedring hos noen bloggere når det gjaldt å merke innlegg riktig etter veiledninga. Jeg går ut ifra at det ikke var helt tilfeldig.

Så tilsynsaksjonen slo nok ikke ned som en bombe hos alle.

Skrevet (endret)

Jeg vil påstå at firmaet vil tjene på å bli "best i klassen" på reklamemerking (dvs. tolke regelverket strengt), hvis de skal ha håp om å få tilbake troverdighet (og lesertall). Isteden velger CBE&Co å unnlate å merke promoteringen i dag på facebook av blogginnlegg som inneholder annonselenker.

Fra  http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"Dersom du bruker facebooksiden din til å promotere blogginnlegg og instagrambilder som inneholder reklame, skal facebookoppdateringen også merkes som reklame.".

Endret av Asti
Skrevet

I dag? Enten er de utrolig arrogante, eller så er de helt sinnsykt inkompetente. :daane:

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg brukte ordet "varsle" i et innlegg noen sider tilbake uten å legge ved hvor jeg hadde det fra. Det er mulig jeg brukte feil ord og at bloggerne nok ikke ble varslet direkte med brev i posten, men det var i alle fall ingen hemmelighet at det skulle gjennomføres en tilsynsaksjon.

Folk som sendte mail til FO om saker og ting de lurte på fikk til svar så tidlig som i begynnelsen/midten av mars om at "... vi vil i løpet av våren gjennomføre en ny tilsynsaksjon."

På Dagsrevyen 13. april i år var det også en sak om markedsføring på blogg. Det handlet hovedsakelig om Restylane, men i innslaget ble det sagt av reporteren at "Forbrukerombudet ser med bekymring på utviklingen. I vår skal ombudet gjennomføre en storstilt tilsynsaksjon mot bloggerne."

Hvis jeg ikke husker feil ble det en merkbar forbedring hos noen bloggere når det gjaldt å merke innlegg riktig etter veiledninga. Jeg går ut ifra at det ikke var helt tilfeldig.

Så tilsynsaksjonen slo nok ikke ned som en bombe hos alle.

Takk for presisering. :)

Jeg fikk med meg Dagsrevy-reportasjen, men var usikker på om de største bloggerne også hadde fått enda mer eksplisitt forhåndsvarsel fra FO ut fra det som er skrevet her i tråden, og i den andre tråden om merking i blogger.

Og akkurat CBE har jo i tillegg fått feilmerkingen sin grundig gjennomgått i denne tråden, og slik sett mulighet til å rette opp feil helt siden årsskiftet. Så hun har jo fått problemene og løsningene på dem servert på sølvfat i månedsvis - skulle bare mangle at hun da sørget for å få ting på plass før tilsynet.

Endret av Aricia
  • Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...