Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hold the door

Forbrukerombud Gry Nergård svarer på Aftenposten-artikkelen (med overskriften: "Forbrukerombudet: - De driver heksejakt på bloggerne"): http://www.forbrukerombudet.no/2015/07/11043929.0

 

 

For det første: Forbrukerombudet har ikke stilt nye krav til bloggerne. De som tror vi har gjort det, har enten ikke fått brevet, ikke lest det eller ikke forstått det.

 

 

 

Vi har lagt ned store ressurser i veiledning. Vi har ikke bedt Markedsrådet om å ta i bruk sanksjoner, selv om det etter vår mening har vært gjentatte brudd på loven.

Endret av Hold the door
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye som er ettermerket.

Jeg har ikke vært noe flink til å sikre bevis, men har sett flere eksempler både på blogg og Instagram.

 

Men er det virkelig ingen regningslinjer for produktplassering? For det er jo virkelig deres nisje nå, mer og mindre vellykket. 

Mhm, de snor seg unna regler hele tia, folk spør jo da i kommentarfeltet "hvor er buksa fra?"

Men sånn som jeg har tolket markedsføringsloven gjelder det kun hvis de sier hvor produktet er fra og eventuelt linker. 

Så når Caroline bruker klærne sine fra Get Inspired, men ikke skriver hvor de er fra, så trenger hun ikke å merke det som reklame. 

Fant et innlegg fra i år som nevner at det burde komme bedre retningslinjer om produktplassering (både i blogg og generelt i media).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har lagt merke til at hun ofte skriver reklameteksten på engelsk, for å rettferdiggjøre å slippe unna med å skrive et lite #ad, som jeg tipper de tenker gjør mindre ut av seg enn #reklame eller #annonse?

Blush er et norsk firma, så det blir latterlig å hevde at hun primært henvender seg til et engelskspråklig publikum, som jeg har lest at LKE har argumentert med i den Facebookgruppen (finner det ikke igjen nå).

Står det ikke i veilederen at #ad ikke holder?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det sto at det var greit med #ad om man hadde mange utenlandske lesere/følgere.

Det har hun jo, selvom annonsene ikke er rettet mot dem - har jeg ikke sett at det står de må være det. Så det kan hende det er innafor..... Hvis man legger godvilja til ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hold the door

Tror det sto at det var greit med #ad om man hadde mange utenlandske lesere/følgere.

Det har hun jo, selvom annonsene ikke er rettet mot dem - har jeg ikke sett at det står de må være det. Så det kan hende det er innafor..... Hvis man legger godvilja til ;)

 

Det står at hvis man vanligvis skriver på norsk, skal merkinga være på norsk og da er ikke ad eller adlinks tydelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Tror det sto at det var greit med #ad om man hadde mange utenlandske lesere/følgere.

Veldig mange av hennes utenlandske følgere er "spøkelseskontoer", typ følger minst 4000, har ingen egne bilder og ingen følgere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne husker jeg også at ble ettermerket, men lagret aldri originalen.

http://tinypic.com/usermedia.php?uo=bbi8MiGk22MEnDM3oGA%2FtYh4l5k2TGxc#.ValgUYozenM

At de har drevet med ettermerking av innlegg i forkant av Forbrukerombudets aksjon, er det ingen tvil om.

Bloggen er visst nede pga. "tekniske problemer" i kveld. En siste opprydding på gang?

Endret av el-len
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av hennes utenlandske følgere er "spøkelseskontoer", typ følger minst 4000, har ingen egne bilder og ingen følgere.

 

Det er nok mange fler enn det :D

Hvis man ser på likes, har de lite likes pr bilde i forhold til andre kontoer med ca like mange følgere.

Skulle hatt minst det dobbelte i likes mener jeg.

Og bildene er pene og smakfulle, så det står ikke på kvaliteten altså :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at hvis man vanligvis skriver på norsk, skal merkinga være på norsk og da er ikke ad eller adlinks tydelig nok.

Jeg trodde også det, men i denne artikkelen sier jo Forbrukerombudets fagdirektør eller hva det sto at #ad er greit om man har mange engelskspråklige lesere.

Og da legger de det jo litt for tolkning. Hva ansees som mange?

Her er link: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Forbrukerombudet-vurderer-boter-for-bloggere-8055973.html

(Det står rett under bildet av CBE etter frisørtime og SophieElise.)

Endret av *Emma*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerombud Gry Nergård svarer på Aftenposten-artikkelen (med overskriften: "Forbrukerombudet: - De driver heksejakt på bloggerne"): http://www.forbrukerombudet.no/2015/07/11043929.0

Bra at Gry Nergård svarer på kritikken. Markedsføringsloven er ikke ny og den gjelder for alle. Punktum.

Er det en form for reklame skal det merkes som reklame. Og så gir FO noen retningslinjer til hvordan det gjøres korrekt. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor mange bloggere syns det er vanskelig å forstå.

At regelverket virker til å komme "brått" på mange skyldes nok at de ikke har satt seg inn i det fra begynnelsen. Mange startet som en hobby hjemme på jenterommet og plutselig ble det big business. Men det er ingen unnskyldning for ikke å sette seg inn i regelverket senere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Jeg trodde også det, men i denne artikkelen sier jo Forbrukerombudets fagdirektør eller hva det sto at #ad er greit om man har mange engelskspråklige lesere.

Og da legger de det jo litt for tolkning. Hva ansees som mange?

Her er link: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Forbrukerombudet-vurderer-boter-for-bloggere-8055973.html

 

Hm, det hadde jeg ikke fått med meg. Da får de nesten oppdatere veiledninga, for der står det: "Skriver du vanligvis på norsk, skal også merkingen din være på norsk. Det betyr at eksempelvis "ad" eller "adlinks" ikke er tydelig nok."

 

Og som du også er inne på, hvem bestemmer hva som er en "stor del" av leserne, og er engelskspråklige kun de med engelske språk som morsmål, eller gjelder det f.eks spanjoler som forstår engelsk?

 

Ting som dette åpner bare for mer rom til "tolk det som du vil." Inntil dette blir nærmere presisert kan jo de fleste toppbloggere som har utenlandske/engelskspråklige lesere begynne å merke med "ad" i stedet for "reklame" eller "annonse," for de kan bare si at de selv synes antall utenlandske lesere er en stor nok del.

Endret av Hold the door
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, det hadde jeg ikke fått med meg. Da får de nesten oppdatere veiledninga, for der står det: "Skriver du vanligvis på norsk, skal også merkingen din være på norsk. Det betyr at eksempelvis "ad" eller "adlinks" ikke er tydelig nok."

Og som du også er inne på, hvem bestemmer hva som er en "stor del" av leserne, og er engelskspråklige kun de med engelske språk som morsmål, eller gjelder det f.eks spanjoler som forstår engelsk?

Ting som dette åpner bare for mer rom til "tolk det som du vil." Inntil dette blir nærmere presisert kan jo de fleste toppbloggere som har utenlandske/engelskspråklige lesere begynne å merke med "ad" i stedet for "reklame" eller "annonse," for de kan bare si at de selv synes antall utenlandske lesere er en stor nok del.

Ja det var det som overrasket meg også for jeg mente de hadde vært ganske så presise fram til nå på at #ad ikke var bra nok.

Og slike regler som gir rom for tolkning....ikke lurt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når Caroline bruker klærne sine fra Get Inspired, men ikke skriver hvor de er fra, så trenger hun ikke å merke det

(Har klippet i innlegget fra Micolina)

Jeg er uenig i at ikke hun skal merke klær fra Get Inspired. Så lenge hun har et samarbeide med dem. Dvs mottar penger, varer eller tjenester mot å promotere dem. Så er det reklame å vise fram klærne og det skal merkes.

Det som er vanskelig er å vite om en blogger har et samarbeid hvis ikke de selv sier noe om det. Da må man stole på at bloggeren er ærlig og har integritet. Og der sliter ekteparet BE slik jeg ser det.

Endret av Inocybe
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Egentlig burde de la bloggere få komme med spørsmål og eksempler på ting de er usikre på eller uenig i, også burde FO utarbeide en ny veiledning (som selvfølgelig ikke er mindre streng enn nå) hvor de er mye mer tydelig enn de har vært hittil, og med flere eksempler under hvert punkt så det skal godt gjøres å komme på noe "jamen, hva hvis..." som ikke allerede står i veiledninga. For den som gjelder nå følger "ingen" til punkt og prikke, FO og andre folk som har med dette å gjøre husker tydeligvis ikke selv hva som står i den og den er litt for åpen for tolkning til at den egentlig har noe for seg.

 

I tillegg burde alle bloggere som sender mail til FO om ting de lurer på få svar fra samme person, som har den nyutarbeida veiledninga foran seg når han eller hun svarer. (Men med en ny tydelig veiledning burde ikke bloggere ha behov for å sende mail med spørsmål fordi den ikke skal la noen være i tvil om hva som skal merkes, selv ikke kreative bloggere som har mange års erfaring med å unngå lovverket skal kunne komme opp med kreative spørsmål som ikke kan besvares og dermed heller ikke gi bloggeren klarsignal til å gjøre som han eller hun vil fordi veiledninga er utydelig.)

Endret av Hold the door
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Har klippet i innlegget fra Micolina)

Jeg er uenig i at ikke hun skal merke klær fra Get Inspired. Så lenge hun har et samarbeide med dem. Dvs mottar penger, varer eller tjenester mot å promotere dem. Så er det reklame å vise fram klærne og det skal merkes.

Det som er vanskelig er å vite om en blogger har et samarbeid hvis ikke de selv sier noe om det. Da må man stole på at bloggeren er ærlig og har integritet. Og der sliter ekteparet BE slik jeg ser det.

 

Jeg er helt enig med deg, men det er sånn markedsføringsloven er...

 

Men så tenker jeg at det blir jo ekstremt om de skal nevne alle produkter som er sponset i et bilde... 

"CBE på joggetur med Nelia i vogn. #Annonse vogn, treningsklær, joggesko, babyklær, hår, negler, øyevipper, sminke, brunfarge, pulsklokke osv..."

 

Håper du ser hva jeg mener. Jeg er enig med deg at det burde merkes, samtidig så ser jeg ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. En ide er at på forsiden til bloggen kan det stå en liste med samarbeidspartnere... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Jeg er helt enig med deg, men det er sånn markedsføringsloven er...

 

Men så tenker jeg at det blir jo ekstremt om de skal nevne alle produkter som er sponset i et bilde... 

"CBE på joggetur med Nelia i vogn. #Annonse vogn, treningsklær, joggesko, babyklær, hår, negler, øyevipper, sminke, brunfarge, pulsklokke osv..."

 

Håper du ser hva jeg mener. Jeg er enig med deg at det burde merkes, samtidig så ser jeg ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. En ide er at på forsiden til bloggen kan det stå en liste med samarbeidspartnere... 

 

 

Produktplaseringen er selvfølgelig vanskelig å merke fordi det ikke vil se bra ut.

Hun kan evt, gjøre det som de gjør på TV. Merket innlegget øverst med: Inneholder produktplasering og så ha en liste med samarbeidspartnere under innlegget. 

 

For lesernes del vil det være veldig bra å skape et tydelig skille på hva som er betalt, men det ønsker de jo ikke å gjøre, hverken bloggerne eller annonsørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktplaseringen er selvfølgelig vanskelig å merke fordi det ikke vil se bra ut.

Hun kan evt, gjøre det som de gjør på TV. Merket innlegget øverst med: Inneholder produktplasering og så ha en liste med samarbeidspartnere under innlegget. 

 

For lesernes del vil det være veldig bra å skape et tydelig skille på hva som er betalt, men det ønsker de jo ikke å gjøre, hverken bloggerne eller annonsørene. 

 

Mhm, dette innlegget skriver "Positiv omtale er i følge kommunikasjonsbransjen verdt 3-5 ganger verdien av betalt annonseplass". 

 

Likevel mener jeg at bloggbransjen skyter seg selv i foten der de vil melke leserne mest mulig. Når de ikke vil merke reklame og protesterer høylytt når de får noen retningslinjer, gjør at jeg føler at alt som de viser fram er kjøpt og betalt og ikke ærlige meninger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Jeg synes ikke det var merket med verken reklame eller produktplassering på noen av de siste innleggene, jeg. Dvs - jeg så det på ett. Ellers ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...