Lin10 Skrevet 23. september 2018 #61401 Del Skrevet 23. september 2018 10 minutter siden, Asti skrev: @Lin10 i september -17, samtidig som Forbrukerombudet sjekket Cbe.no og avdekket brudd på markedsføringsloven,skrev du følgende: "... Jeg synes hun er veldig dyktig på å merke reklame..." - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080054-cbe-as-debatt-rundt-hennes-virksomhet/?page=484&tab=comments#comment-20402310 (se også videre svar om merking av reklame i tråden). Det er ikke tvil om at du tok feil. Tar du selvkritikk på innleggene du skrev om merking av reklame den gangen? Jeg synes hun har vært dyktig å merke reklame hele veien, men problemet har vært at det var uklare regler rundt dette med merking. Det har vært rom for tolkning, men siden FT har vært mer spesifikk på hva som anser som tilfredstillende merking, har det vært lettere å gjøre dette helt riktig for alle som blogger. Jeg kan ikke skjønne annet enn at CBE har et stort ønske om å gjøre dette riktig, og hun har vært tydelig på at reklame merkes som reklame. Så nei, jeg tar ikke noe selvkritikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newroz Skrevet 23. september 2018 #61402 Del Skrevet 23. september 2018 10 timer siden, Asti skrev: Viser til http://www.carolinebergeriksen.no/2018/02/01/behind-scenes-min-nye-samarbeidspartner/: "Endelig kan jeg avsløre min nye samarbeidspartner i 2018: x-life!". Er det noen som vet hva som skjedde med samarbeidet med X-life? Hvor lenge varte det? Det siste jeg finner på bloggen er fra 4. april-18. I tilfelle var det ikke så lenge. Jeg lurer på om det var mailer fra misfornøyde kunder som førte til at samarbeidet ble avsluttet, eller hva? Sophie Elise inngikk et samarbeid med dem også. Siste jeg finner fra henne med reklame der i fra er 30 april. Etter det kan jeg ikke se at det er reklamert noe. SE og CBE er veldig forskjellige blogger, så rart at samarbeidet er kuttet med begge to. Kanskje det rett og slett gikk skikkelig dårlig for firmaet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 23. september 2018 #61403 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) 1 time siden, Lin10 skrev: Jeg synes hun har vært dyktig å merke reklame hele veien, men problemet har vært at det var uklare regler rundt dette med merking. Det har vært rom for tolkning, men siden FT har vært mer spesifikk på hva som anser som tilfredstillende merking, har det vært lettere å gjøre dette helt riktig for alle som blogger. Jeg kan ikke skjønne annet enn at CBE har et stort ønske om å gjøre dette riktig, og hun har vært tydelig på at reklame merkes som reklame. Så nei, jeg tar ikke noe selvkritikk. Merkelig at flere av de som svarte den gangen forstod regelverket. Reglene har vært ganske klare, bare man leser det som står i veilederen (som de fikk tilsendt lenge før FO/FT sjekket cbe.no - https://imgur.com/a/Sa1G6 og https://imgur.com/a/Bmetv). Jeg forstår imidlertid at det kan oppfattes som uklart, når man svarer de som har forstått reglene følgende - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080054-cbe-as-debatt-rundt-hennes-virksomhet/?page=485&tab=comments#comment-20403579: "Du har blitt så opphengt i det som står skriftlig i veiledningen, at du ikke forstår at i praksis så gir det litt mer spillerom. ". Begynner man å følge det som faktisk står i veilederen (FT gir ut for å hjelpe influencerne), vil det selvfølgelig være lettere å merke rett. Jeg vil påpeke at flere av de som hadde rett den gangen svarer i tråden i dag. De samme brukerne har hatt rett gang på gang i sine refleksjoner rundt denne bedriften. (Til moderator: Dette er ikke brukerdebatt, men diskusjon rundt tidligere diskusjon vedr. merking av reklame, og hvem som man i ettertid kan se hadde rett i sine påstander). Endret 23. september 2018 av Asti La til tekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 23. september 2018 #61404 Del Skrevet 23. september 2018 1 time siden, Lin10 skrev: Hvis du prøver å legge litt godvilje til så forstår du hva jeg mener med 8-16 jobb. Mange i dagen samfunn har en slik jobb hvor de er ferdig for dagen når de går hjem. Ja, hun lever helt sikker et slaraffenliv når hun driver sitt eget firma og har 2 små barn. Da sier vi at det er slik😀👍🏼...millioninntektene bare renner inn uten at man trenger å gjøre noe særlig👌🏼# CBE trådens alternative virkelighet🤥 Hun er priviligert som har en så fleksibel jobb når hun har to små barn. Forskjellen mellom CBE.no og de fleste andre som må jobbe på kveldene er at vi andre må jobbe i arbeidstiden også. Vi kan ikke handle, gå tur med hunden, trene eller ordne negler og hår mellom 8-4. Da må vi jobbe. I tillegg må mange av oss ta med jobben hjem og fortsette på kveldstid og i helger for å få alt til å gå rundt. Dessuten: Jeg har dokumentert flere ganger at de bruker lite ressurser på å produsere innlegg. Innleggene krever ingen bakgrunnskunnskap, fagkompetanse eller research ut over å sitte på nettet med en kaffekopp (som man kan ta bilde av og legge ut som et innlegg). Mye er kopiert fra andre eller serieprodusert. Regnskapstallene (proff.no) viser at de har knapt noen utgifter ut over lønn. Det er helt ekstremt. Det viser i klartekst at jobben deres er todelt - 1) skaffe annonsører og samarbeidspartnere og 2) ta bilde av at det som kommer ut av de avtalene og legge ut på bloggen. Hun har selv oppgitt at det er UI som skaffer samarbeidspartnere, og at de har regnskapsfører. Det er derfor ganske greit å skaffe seg oversikt over hvilken arbeidsinnsats som kreves for å drive den bloggen. Ikke sammenlign det med de som jobber ræva av seg for å holde samfunnshjulene i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 23. september 2018 #61405 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) 1 time siden, Lin10 skrev: Skal det være en konkurranse om hvem som har mest å gjøre? Selvfølgelig er de privilegert på flere måter. De har høy inntekt og god økonomi så de kan leie en vaskehjelp, og de er 2 som deler på arbeidsoppgavene og det som skal gjøres hjemme. Jeg er fullt klar over at det finnes aleneforeldre som har dårlig økonomi og har tøffe dager og andre som har mye å gjøre, men det betyr ikke at CBE lever et slaraffenliv av den grunn. Nå har jo CBE selv gått ut med at hun jobber mye og selv på kvelden. Det er ikke en fulltidsjobb hun har fra 8-16. Du bekrefter det jo selv at de har hushjelp og at de deler på en fulltidsjobb. Om en har god råd eller ikke er ikke nødvendigvis relevant for mengde gjøremål i løpet av en dag. De jeg kjenner som har god økonomi har verken hushjelp eller au-pairer. At hun har et press på å levere produkter som oser av kvalitet er jo også bare tull. Hun skriver en lett oppsummering av dagens gjøremål som er dårlig gjennomført. Å omtale et produkt krever heller ikke mye. Mye er klipp og lim. Det er helt tydelig at hun har en jobb hvor motivasjonen er inntekt, ikke det at hun elsker jobben sin. Hun har de siste par månedene mistet mange lesere. Jobben til CBE baserer seg ikke på hva hun synes et bra produkt, men leserne. Det er følgerne som legger igjen penger i kassa Endret 23. september 2018 av Miranda16 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 23. september 2018 #61406 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) Dobbeltpost Endret 23. september 2018 av Miranda16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 23. september 2018 #61407 Del Skrevet 23. september 2018 1 time siden, Lin10 skrev: Denne dukkerreklamen har CBE tatt selvkritikk for, noe hun også har gått ut med, og hun har derfor valgt å ikke ha bilder av barna i noe av reklamen hun nå sender ut. Reklame for Jollyroom og lekeplassen viser dette👍🏼 hvor sier hun dette? jeg har aldri sett CBE komme med selvkritikk, så den påstanden er det fint om du dokumenterer med en lenke. Slik som alle andre her i tråden gjør når de uttaler seg. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undreguri Skrevet 23. september 2018 #61408 Del Skrevet 23. september 2018 Det er sikkert noen som er misunnelige på det de oppfatter som et svært vellykket liv, dog tror jeg dette er et lite mindretall. Det jeg ser er en dame som fremstår som svært uselvstendig, i alt fra oppfølging av barn, interiør/oppussing og profesjonalitet mht jobben hun har valgt. Hun klarer ikke å komme seg ut av døra i tide, glemmer stadig noe, er uorganisert, kofferter står i dagesvis og flytteesker i månedsvis. Samtidig må hun være dyktig i å drive business, det skal hun ha! Det er også noe utrolig fascinerende med et menneske på over 30 år som er totalt avhengig av "likes" og tilbakemeldinger på utseende og kropp. Hvorfor er det viktig? I min min jobb ser jeg at mennesker som har fått lite anerkjennelse på egenskaper , men mange på prestasjoner i oppveksten, ofte på sikt utvikler høy selvtillit, men lavt selvbilde. Jeg skulle virkelig ønske hun turte å hoppe av denne karusellen, den kan umulig være særlig sunn....Jeg er superhappy med mann og barn, hus og jobb her jeg suller rundt i kosetøy og uten sminke en søndag ettermiddag. Penger har vi og😉 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cocosa Skrevet 23. september 2018 #61409 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) Vet dere hva. Jeg skal gi CBEs fans litt tilbake. Ja, jeg skal ærlig innrømme at jeg er misunnelig på CBE som har råd til å kjøpe «alt» hun vil ha og dra på lange reiser flere ganger i året. Jeg skulle også ønske jeg hadde all verdens tid med barna mine. MEN - og dette er viktig - IKKE på bekostning av mine barn, miljøet og egen troverdighet! Jeg ville ikke byttet ut den jobben jeg har med å gå rundt og sulle hjemme, uten noen form for tilbakemelding på det arbeidet jeg har. Med andre ord. Jeg ville ikke byttet liv med CBE. At jeg nå sier dette vil jeg ikke skal tolkes dit hen at jeg er kritisk mot bedriften fordi jeg er misunnelig. Jeg synes det er viktig at barn får en egen identitet, uten å måtte utlevere livene sine på nett av de som skal beskytte dem, samt sette fokus på at enhver bedrift forholder seg til lover og regler. Uansett om det er en eller hundre ansatte. Det er det som er grunnen til kritikken. Ikke misunnelse. Endret 23. september 2018 av Cocosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 23. september 2018 #61410 Del Skrevet 23. september 2018 Det må være lov å le av tullete innlegg her. Når «argumentasjonen» til kritikerne av bloggkritikerne er helt surrealistisk, er det ofte en helt presis reaksjon. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 23. september 2018 #61411 Del Skrevet 23. september 2018 @Lin10 du skrev "Denne dukkerreklamen har CBE tatt selvkritikk for, noe hun også har gått ut med..." - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1174393-cbe-as-debatt-rundt-hennes-virksomhet-vol-2/?page=493&tab=comments#comment-22225192 Det er flere som har etterlyst kilde på påstanden. Når du ikke svarer, kan vi vel gå ut fra dokumentasjonen ikke finnes eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 23. september 2018 #61412 Del Skrevet 23. september 2018 Det finnes ikke noe dokumentasjon på at hun har tatt selvkritikk på den reklamen, for hun har aldri nevnt artikkelen, reklamen eller noe rundt det. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandin Skrevet 23. september 2018 #61413 Del Skrevet 23. september 2018 Jeg er ingen CBE-fan, men jeg har også for meg at hun har sagt at hun i ettertid skrev ett eller annet om at den reklamen var den eneste hun syntes ble litt for personlig eller noe i den duren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 23. september 2018 #61414 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) 18 minutter siden, Asti skrev: @Lin10 du skrev "Denne dukkerreklamen har CBE tatt selvkritikk for, noe hun også har gått ut med..." - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1174393-cbe-as-debatt-rundt-hennes-virksomhet-vol-2/?page=493&tab=comments#comment-22225192 Det er flere som har etterlyst kilde på påstanden. Når du ikke svarer, kan vi vel gå ut fra dokumentasjonen ikke finnes eller? Vet du hva, jeg gidder ikke å lyve på meg påstander. Jeg kan ikke gå tilbake å lete etter hvor hun uttalte det. Men, hun skrev hun tok selvkritkk på den dukkereklamen og at hun ikke ønsker at barna skal være knyttet med bilde til reklame, selv om reklamen er rettet mot barn. Reklame for vinterdresser og nå Jollyroom uten bilde av barna er det jeg husker for øyeblikket. Endret 23. september 2018 av Lin10 Skrivefeil 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glufseguri Skrevet 23. september 2018 #61415 Del Skrevet 23. september 2018 🚣🏻♂️🚣🏻♂️🚣🏻♂️🚣🏻♂️🚣🏻♂️🚣🏻♂️🚣🏻♂️🚣🏻♂️🚣🏻♂️ 🙄 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 23. september 2018 #61416 Del Skrevet 23. september 2018 8 minutter siden, Kollontaj skrev: Det finnes ikke noe dokumentasjon på at hun har tatt selvkritikk på den reklamen, for hun har aldri nevnt artikkelen, reklamen eller noe rundt det. Du tar feil. Jeg blir imponert hvis Asti klarer å finne frem til det😀 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 23. september 2018 #61417 Del Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, Lin10 skrev: Vet du hva, jeg gidder ikke å lyve på meg påstander. Jeg kan ikke gå tilbake å lete etter hvor hun uttalte det. Men, hun skrevat hun tok selvkritkk på den dukkereklamen og at hun ikke ønsker at barna skal være knyttet med bilde til reklame, selv om reklamen er rettet mot barn. Reklame for vinterdresser og nå Jollyroom uten bilde av barna er det jeg husker for øyeblikket. Hvorfor kan du ikke søke det opp? Du har vel Google og det er du som husker hun skal ha skrevet noe om det. Dokumentasjon er en fin ting 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 23. september 2018 #61418 Del Skrevet 23. september 2018 3 hours ago, Lin10 said: Er det en konkurranse i hvem som har mest å gjøre? Hun er son egen sjef og har en mer fleksibel hverdag, det stemmer. Men, hun er også på jobb så og si hver dag gjennom hele året. Hun har press på seg å levere ut et kvalitetsprodukt hver dag, Andre jobber fra 8-16 og er ferdig på jobb når de går hjem. CBE jobber ofte på kvelden når barna har lagt seg. Dere vet jo ikke alt som skjer der i heimen og hva som må gjøres når man driver et firma som CBE og co. gjør. Når man ser på det som legges ut så er det kvalitet i alle ledd, derfor har hun også et så høyt og stabilt antall følgere. Vi som også har små barn og et hus å holde i orden, vet at det er nok å gjøre i hverdagen. Tror du hun bruker tiden sin på et kvinneforum for å rakke ned andre? Det har hun ikke tid til eller noe ønske om. Når du snakker om at hun lever et egosentrisk slaraffenliv, så kan man ikke ta deg alvorlig. Bloggen har jo fokuset på henne, men det er tydligvis å være egosentrisk I dine øyne. Det et utrolig hvordan du klarer å dømme et menneske som du egentlig ikke kjenner. Denne påstanden og bekymringen om utlevering av barn og dårlig merking er jo ganske oppbrukt her inne. Dere har ikke noe å ta henne for, så nå er der oppkonstruerte problemstillinger son gjelder😀 Det er nok flere som burde ta noen etiske refleksjoner her tenker jeg👌🏼🤐 Atte hva? Du tror seriøst at alle oss andre kan legge fra oss jobben når vi drar hjem, og ikke trenger å levere kvalitet hver dag? 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 23. september 2018 #61419 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) 15 minutter siden, Lin10 skrev: Vet du hva, jeg gidder ikke å lyve på meg påstander. Jeg kan ikke gå tilbake å lete etter hvor hun uttalte det. Men, hun skrevat hun tok selvkritkk på den dukkereklamen og at hun ikke ønsker at barna skal være knyttet med bilde til reklame, selv om reklamen er rettet mot barn. Reklame for vinterdresser og nå Jollyroom uten bilde av barna er det jeg husker for øyeblikket. Det er en fordel å legge ved dokumentasjon på en påstand som flesteparten her i tråden ikke har fått med seg, slik at vi kan få lese hva cbe faktisk har skrevet om saken. Når det gjelder barn i reklame, så burde bilder av "huske fra Wallebeck" vært merket, siden den fremdeles er i salg - https://wallebeck.no/produkt/glamour-huske-dusty-pink/ . Dokumentasjon på manglende merking: https://imgur.com/a/zJNas4E . Så den selvkritikken er ikke mye gyldig, når barna blir avbildet sammen med produkt som fremdeles har reklameverdi. BOTB skriver om det her: https://bloggomtoppbloggere.com/2018/09/13/oppsummering-the-eriksens/ Endret 23. september 2018 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 23. september 2018 #61420 Del Skrevet 23. september 2018 6 minutter siden, Lin10 skrev: Vet du hva, jeg gidder ikke å lyve på meg påstander. Jeg kan ikke gå tilbake å lete etter hvor hun uttalte det. Men, hun skrevat hun tok selvkritkk på den dukkereklamen og at hun ikke ønsker at barna skal være knyttet med bilde til reklame, selv om reklamen er rettet mot barn. Reklame for vinterdresser og nå Jollyroom uten bilde av barna er det jeg husker for øyeblikket. Du vet at det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden, eller? 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg