Apocalypse Skrevet 30. juni 2014 #521 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Oppførselen til mange veganere var hovedgrunnen til at jeg gikk over til "bare" vegetarianer. Leste f.eks en blogg som kjeftet på en av leserne i kommentarfeltet fordi hun bare var veganer 6 dager i uken. På søndager spiste hun vist kake med melk i. Fikk litt avsmak. Samme her. Meldte meg på et tidspunkt inn i flere veganergrupper på Facebook. I en gruppe hang voksne mennesker ut en tenåring som hadde avlivet hesten sin, en annen gruppe var full av mennesker som ikke ville omgås kjøttetere fordi de mente at alle som spiste kjøtt var dyremordere og ikke eide moral. Dessverre virker slikt mot sin hensikt. Selv om å ta avstand fra pels kanskje er det minste man kan gjøre, er det fortsatt et skritt i riktig retning, og da synes jeg man bør trekke fram det som noe positivt. Endret 30. juni 2014 av Apocalypse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iben Skrevet 30. juni 2014 #522 Del Skrevet 30. juni 2014 Du svarer som en veganer, men likevel sier du at du spiser kjøtt. Er dette er vittig triks for å få frem poengene dine bedre? Nei, jeg spiser kjøtt. Men vurderer å slutte, bare sånn at jeg også kan begynne å mase om folk som går med pels. Det er jo det politisk korrekte, har jeg skjønt. Hvorfor svarer du ikke på de saklige og gode innleggene her? Er det fordi du ikke har argumenter mot for eksempel det kokosnøtta skrev? Skal jeg tolke dette som at du syns innlegget mitt var både saklig og godt? Eller er du bare nok en person som ikke evner å se deg selv i speilet? Og en ting til: Hvem er du?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokkosnøtta Skrevet 30. juni 2014 #523 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) aa Endret 23. august 2014 av Kokkosnøtta 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iben Skrevet 30. juni 2014 #524 Del Skrevet 30. juni 2014 *snipp* Det er for så vidt et fair poeng at det er bedre å gjøre noe enn å gjøre ingenting. Kan også være tilbøyelig til å være enig i at skinn ikke er det verste heller, ettersom det bare er et biprodukt av kjøtt-industrien. Sånn sett er det verre å spise kjøtt enn å gå med skinn, ettersom industrien er til primært for kjøttet og ikke for skinnet. Men samtidig handler det også om troverdighet. Vi sammenligner tross alt ikke det å "kjøre for fort" med det å "gå med pels", som er to helt forskjellige ting. Ingen som sier at dersom du ikke gjør alt perfekt i ditt liv, så skal du ikke få lov til å kritisere noe som helst. Men vi snakker om en type dyremishandlere som kritiserer en annen type dyremishandlere her, grovt sett. Da er det helt naturlig å trekke paraleller. Det er nemlig sånn at dersom man skal stille krav til andre mennesker, må man etterleve de samme kravene selv. Hvis ikke har man ingen gjennomslagskraft, rett og slett fordi da er man en hykler. Og ingen liker hyklere, ingen hører på hyklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 30. juni 2014 #525 Del Skrevet 30. juni 2014 Jeg er for pelsbruk - da ift urbefolkninger som har hatt dette som næring siden tidenes morgen. Pels fra deres næring ikler jeg meg uten problem og med hodet høyt hevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokkosnøtta Skrevet 1. juli 2014 #526 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) aa Endret 23. august 2014 av Kokkosnøtta 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerunpedia Skrevet 1. juli 2014 #527 Del Skrevet 1. juli 2014 Jeg er for pelsbruk - da ift urbefolkninger som har hatt dette som næring siden tidenes morgen. Pels fra deres næring ikler jeg meg uten problem og med hodet høyt hevet.Hvilke urbefolkninger mener du selger pels i norske butikker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #528 Del Skrevet 1. juli 2014 Så mye feilernæring og mangelsykdommer som vi har hos veldig mange veganere/vegetarianere så er det åpenbart at kjøtt er viktig. Vi overlever uten, men jeg vil fortsatt påstå at kjøtt er viktig for mennesker. Jeg er vegetarianer og spiser multivitaminer. Så lenge man gjør det, blir man ikke feilernært. Anonymous poster hash: 4eb88...851 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #529 Del Skrevet 1. juli 2014 "Viktigheten av kjøtt". Narr meg ikke til å le. Vitamin B12 er det eneste vegetarianere må være obs på som ikke kjøtt-etere trenger å tenke over. Ellers er det akkurat det samme. Og vitamin B12 er ikke akkurat så vanskelig å få i seg det heller. Greit at du liker kjøtt, det gjør jeg også. Men det er ikke det samme som å trenge kjøtt. Du og jeg spiser kjøtt fordi vi liker det, ikke fordi vi trenger det. Akkurat slik folk går med pels fordi de liker det, ikke fordi de trenger det. La oss i det minste være såpass ærlige. Jeg har alvorlig b12 mangel, noe som må fikses med injeksjoner og spising av kjøtt. Dessverre hadde jeg aldri fått dekket mitt b12 mangel av hverken tabletter eller bare grønnsaker da kroppen min ikke tar det opp som den skal. Jeg spiser derfor kjøtt med god samvittighet. Jeg er selv imot pels, men skinn fra kjøttindustrien ser jeg ikke noe galt med å bruke når jeg trenger nye skikkelige sko. Vesker derimot kjøper jeg brukt og retro, og det betyr ikke at alle med skinnvesker kjøper bannlyste skinnprodukter. Anonymous poster hash: 6a795...f70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iben Skrevet 1. juli 2014 #530 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Men det er ikke deg jeg er opptatt av å overbevise, så jeg er fullstendig likegyldig til at du "kan være tilbøyelig". Ok, så si det med en gang at du bare er opptatt av å preke til koret da. Så slipper jeg å kaste bort tid på å svare deg, eller lese det du skriver. Endret 1. juli 2014 av evnukken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #531 Del Skrevet 1. juli 2014 Syns det er kjempefint at stadig flere og flere tar avstand til å bruke pels! Det er på sikt noe som kan føre til nedlegging av pelsfarmer og null pelsindustri! Flott av FF! Og det er også slik at veldig mye av skinnet som kommer fra norske dyr er fra dyr som likevel hadde blitt spist, og det er flott at når man først skal bruke og drepe dyr på den måten, at man bruker så mye som mulig av dyret! So far, so good! Men, dessverre er det fryktelig mange ting som er laget av skinn som ikke er norsk. Og i andre land, som Kina og Thailand o.l. som ofte skinn i sko og vesker osv kommer fra, kan skinnproduksjonen sammenlignes med norsk pelsindustri! Det er dessverre ikke slik at alt skinn automatisk er bedre enn pels, og veldig mange helt vanlige dagligdagse produkter er det vanskelig å spore hvor skinnet kommer fra. Det kan stamme fra hunder eller katter for eksempel. Så om man bruker skinn, noe som i utgangspunktet ikke er like ille som pels, må man faktisk vite hvor skinnet kommer fra for å kunne bruke det som et argument. Det meste av skinnproduktene i Norge stammer jo ikke fra norsk matproduksjon... Sjekk hvor produktet kommer fra, og om dyrene skinnet har tilhørt ble behandlet etisk, så har man kommet langt. Anonymous poster hash: b8c4f...db5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KeyserSoze Skrevet 2. juli 2014 #532 Del Skrevet 2. juli 2014 Jeg er tydeligvis dobbeltmoral i følge flere. Jeg har ikke imot skinn fra kjøttindustrien da man utnytter det man kan av det døde dyret som skl brukes til mat. Jeg liker derimot ikke pels. Det er jo ikke snakk om at dyr bare sitter i små dyr, de henges opp ned og blir skåret av pelsen mens de spreller og hyler av smerte. Det finnes video er av dette og det er helt forferdelig. Stakkars dyr! At man kan jobbe med slik og pine dyr på den måten? Og kun for pelsen da. Hadde de i det miste blitt skutt i hodet først og følt ingen smerte, men neida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 2. juli 2014 #533 Del Skrevet 2. juli 2014 Hvilke urbefolkninger mener du selger pels i norske butikker? Canada Goose jakkene, turiststeder, Husfliden bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelarve Skrevet 2. juli 2014 #534 Del Skrevet 2. juli 2014 Alle monner drar, er det ikke slik? Hva med å fokusere på det positive; Hun oppfordrer til å ikke kjøpe/bruke pels. Dette er jo en veldig fin ting å skrive på bloggen, så da synes jeg det blir dumt å fokusere på alt hun ''gjør feil'. Jeg personlig spiser kjøtt, kylling, egg og fisk. Jeg skammer meg da ikke over dette, og jeg synes heller ingenting vondt om de som ikke spiser det. Jeg kjøper klær i vanlige butikker uten å vite hvem som har laget dem - men jeg er påpasselig med sminkemerker og velger helst de som ikke tester på dyr/ og kjøper ikke pels/skinnprodukter-Jeg tør påstå at jeg er et godt menneske som gjør noe riktig ift både dyrs og menneskers rettigheter - og det tror jeg de fleste er på hver sin måte. Helt enig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hayati Skrevet 2. juli 2014 #535 Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Mye som er kritikkverdig ved henne, men å se ned på henne for akkurat dette blir for dumt. Endret 2. juli 2014 av Hayati 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #536 Del Skrevet 2. juli 2014 Mye som er kritikkverdig ved henne, men å se ned på henne for akkurat dette blir for dumt. Noen ganger tror jeg mobben er ute etter å ta henne på absolutt alt. Å kalle henne hyklersk fordi hun bruker ekte skinn er bare patetisk. Anonymous poster hash: adf71...24f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #537 Del Skrevet 2. juli 2014 Har dere (ekstreme) dyrevernforkjempere noensinne tenkt på at folk ville vært mer velvillige overfor deres meninger hvis dere ikke var så angripende i deres formuleringer? Måten mange av dere skriver på får det til å virke som om dere vil ha alt eller ingenting - at folk DELVIS bidrar til å svekke en industri dere hater er ikke godt nok. Da er man jo bare en hykler (nevermind at man faktisk boikotter pels og påvirker tusenvis av lesere i samme retning). Det gjør at alt får en svært aggressiv fremtoning, som for mange virker provoserende og gjør at man ikke gidder å høre på det dere har å si. Er sikker på at FF hadde vært mer imøtekommende hvis dere skrev noe som "Hei Caroline! Jeg syns det er kjempebra at du er motstander av pels, og oppfordrer andre til det samme. Det er kjempeviktig. Men jeg vil gjerne også få frem mitt syn hva gjelder skinnprodukter, så jeg kanskje kan få deg til å endre mening når det gjelder dette også..... OSV." Jeg er så drittlei av deres psykotiske utbrudd mot alle som ser annerledes på ting enn hva dere selv gjør. Anonymous poster hash: 1d7af...864 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerunpedia Skrevet 2. juli 2014 #538 Del Skrevet 2. juli 2014 Canada Goose jakkene, turiststeder, Husfliden bl.a.Canada Goose er et stort firma, Husfliden får vel neppe pelsen sin fra urbefolkninger, vel mer fra farmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #539 Del Skrevet 2. juli 2014 Canada Goose jakkene, turiststeder, Husfliden bl.a. Vel, Canada Goose kommer vel fra alt annet enn urbefolkning, og pelsen man kjøper på "turiststeder" og Husfliden kommer nøyaktig fra samme sted der man kjøper pels ellers, altså fra oppdrett. Det verste er vel at pelsen man kjøper i Norge som regel kommer fra Asia der det største markedet finnes. Mye å gå med hevet hodet for... Anonymous poster hash: 952fe...e98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 3. juli 2014 #540 Del Skrevet 3. juli 2014 Jeg er også motstander av pels, men har enkelte skinnprodukter. Forsikrer meg dog at skinnet ikke kommer fra land som bl.a. Kina, hvor man gjerne kan ende opp med hund på føttene. Skjønner ikke hvorfor ff får pes for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg