Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Bare luktet litt spons...når forrige blender gikk I gulvet og hun sårt trengte en ny. Og at den da måtte zoomes inn på merket, sånn heeelt tilfeldig. Men mulig det er innafor altså;) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snøsøta

Den pågående NHO-konferansen setter søkelyset på kvinners deltakelse i yrkeslivet. Det har vært en kontinuerlig debatt om hvilken påvirkning bloggen har på kropp og helse, men i langt mindre grad (selv om det også har hendt) i hvilken grad den påvirker kvinnens rolle i samfunnet. Se for eksempel Spekterleder Anne Karin Brattens uttalelser i dagens Dagens Næringsliv:

https://www.dn.no/nyheter/2018/01/09/1456/Arbeidsliv/-de-vil-heller-ga-og-shoppe-pa-cc-vest-enn-a-jobbe (betalingsvegg)

"– Det er mange kvinner der ute som vil ha tid for seg selv. De vil heller gå og shoppe på CC Vest enn å jobbe. Det er ikke bærekraftig. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor de vil gjøre det. De taper pensjonspoeng og sitter igjen alene den dagen mannen stikker fra dem, sier Bratten til DN i forbindelse med NHOs årskonferanse" og "– Jeg har aldri hatt au pair eller vaskehjelp. Jeg har fått en toppstilling i samfunnet, og mine barn sier at jeg er verdens beste mamma. Dette har jeg klart fordi jeg har prioritert beinhardt, sier Bratten til Dagens Næringsliv.– For min egen del har jeg heller ikke trent eller vært på jenteturer i europeiske storbyer. Spa har jeg ikke vært på i hele mitt liv."  (Bratten i DN)

CBE forsøker å skape et inntrykk av at hun jobber beinhardt men hevder samtidig at bloggen er nærmest en hobby og at hun blogger fra det livet hun faktisk har. Men det bildet hun formidler på bloggen er av en hjemmeværende husmor med vaskehjelp som IKKE jobber, men som bruker tiden sin på oppussing, festplanlegging, shopping, spa, matlaging, trening og å holde seg "perfekt".  Hun signaliserer samtidig at man kan gjøre dette ved siden av en jobb, det er bare å ta seg sammen. Hun er jo hardt arbeidende i følge seg selv, men i en diffus jobb hun ikke vil gå nærmere inn i hva innebærer. Like fremt er det livsstilen hun selger, det å være kvinne er å bli det beste man kan bli innen utseende, trening, ulike dietter, antrekk, fest og interiør, ikke karriere, jobb og generell samfunnsdeltagelse. 

Hvis man skal avfeie kritikk mot bloggen med argumentet at den først og fremst er ment som inspirasjon så må man også spørre seg hva den egentlig inspirerer til. Jeg mener den inspirerer til å shoppe, gå på spa og pusse opp istedet for å jobbe, engasjere seg og skape seg sitt eget liv. Hun kan kalle seg gründer så mye hun vil, men hvis jeg skulle hatt et slikt liv som hun viser fram så måtte jeg ha levd på mannen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skribent
26 minutter siden, duplexx skrev:

Har hun sluttet å poste bilder av ansiktene til barna? Eller?

Neida, senest i kavalkaden er det bilde av minstemann forfra. Ikke som hovedmotiv på bildet, men like fullt godt synlig.

For øvrig soleklart enig med innlegget ditt, @Snøsøta, har også med en viss overraskelse hørt på noe av det som er kommet frem på den konferansen. Fascinert over kvinners dumskap og selvsentrering, dersom de virkelig, så fort de kan pga mannens inntekt, går ned til deltid fordi det er så behagelig. Ikke det spøtt bedre enn golddiggers, i mine øyne, men det er en annen diskusjon... Vi får alle mulighetene kastet etter oss, takket være kvinner som har kjempet for rettigheter før oss, og oppfører oss altså fortsatt som om vi ikke skal være med på å betale for velferden. Vel, de får heller få sjokk hvis de ender dårlig stilt i alderdommen. Ingen vil være 50-talls husmødre, men ingen vil jobbe heltid heller? Hvem skal betale for pynteputene og jenteturene dine da, mener du? Argh... kjenner jeg hisser meg opp, skal holde avsporingen til et minimum :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper frua ser God Morgen Norge idag. Flotte unge jenter som har laget en snap og insta konto der de viser det uperfekte og legger ut bilder uten filter. Jenter som har blitt oppslukt av det perfekte men har sett at det ikke er sunt og går nå i motsatt retning. Blant andre Amalie Snøløs fra farmen. Anbefaler å se reprisen nå Ca kvart på tolv. Disse kan lære frua en ting eller ti. Sier litt  når  unge jenter har mer i hode en en voksen dame. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skribent
1 minutt siden, Aricia skrev:

Hvis tråden først skal avspores vil jeg gjerne legge til at jeg oppfatter utspillet fra Bratten som unaynsert og arrogant.

At kvinner jobber deltid mer enn menn er et strukturelt samfunnsproblem som har mange og sammensatte årsaker. Å slå fast at det er kun bunner i individuelle valg er alt for lettvint, og å følge opp med at det er fordi "noen kvinner bare vil shoppe" er rett og slett respektløst, etter mitt syn.

Enig i det, generelt, tror jeg reagerer mest fordi jeg kjenner et par sånne :ler: Og de er soleklart ekstremt fornøyde med å pusle rundt hjemme, stadig endre interiøret og nyte det gode liv, mens mennene jobber fullt. I et større bilde er det selvsagt mange grunner til individuelle valg, og i Brattens utspill fremgår det vel ganske tydelig at at hennes verdensbilde stammer fra Oslo vest. Det er nok ikke mange som kjenner seg igjen i det på landsbasis.

Det sagt, for å relatere dette til bloggeren, CBE har skapt egen arbeidsplass. Det er ingen grunn til å tro de ikke betaler noe skatt (selv om man kan lure litt på hvor nøyaktig regnskapet blir i det store og hele når selv merking er for vanskelig), og slik sett er hun på papiret ikke en av kvinnene det blir hentydet til. Livsstilen som frontes på bloggen peker likevel ikke først og fremst mot feministiske verdier eller økonomisk selvstendighet, all den tid fokus er på fasade i alle varianter, være seg kropp, interiør, ferier eller hverdagsliv. Hvis bloggen skal gi noen lyst til å endre livsstil er det vel heller i retning av å leve mer behagelig og ha en penere fasade, enn å jobbe. Imaget er som @Snøsøta også var inne på mer forenlig med en trophy wife enn karrierekvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
5 minutter siden, Aricia skrev:

Hvis tråden først skal avspores vil jeg gjerne legge til at jeg oppfatter utspillet fra Bratten som unaynsert og arrogant.

At kvinner jobber deltid mer enn menn er et strukturelt samfunnsproblem som har mange og sammensatte årsaker. Å slå fast at det er kun bunner i individuelle valg er alt for lettvint, og å følge opp med at det er fordi "noen kvinner bare vil shoppe" er rett og slett respektløst, etter mitt syn.

Fullstendig enig med deg der og ser at jeg har ordlagt meg slik at argumentene blir feil på det generelle planet. Kritikken mot CBEs kvinnerolle og hva hun formidler står jeg likevel like fast på. Jeg er provosert at å være det beste man kan være bare handler om julepynt, trening og sminke. At hun promoterer en husmorlivsstil som i bunn og grunn forutsetter at man blir forsørget. Og at hun så lett slipper unna å bli stilt til ansvar for dette i tillegg til alt annet. Ikke her i tråden, men i media generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skribent skrev:

Enig i det, generelt, tror jeg reagerer mest fordi jeg kjenner et par sånne :ler: Og de er soleklart ekstremt fornøyde med å pusle rundt hjemme, stadig endre interiøret og nyte det gode liv, mens mennene jobber fullt. I et større bilde er det selvsagt mange grunner til individuelle valg, og i Brattens utspill fremgår det vel ganske tydelig at at hennes verdensbilde stammer fra Oslo vest. Det er nok ikke mange som kjenner seg igjen i det på landsbasis.

Det sagt, for å relatere dette til bloggeren, CBE har skapt egen arbeidsplass. Det er ingen grunn til å tro de ikke betaler noe skatt (selv om man kan lure litt på hvor nøyaktig regnskapet blir i det store og hele når selv merking er for vanskelig), og slik sett er hun på papiret ikke en av kvinnene det blir hentydet til. Livsstilen som frontes på bloggen peker likevel ikke først og fremst mot feministiske verdier eller økonomisk selvstendighet, all den tid fokus er på fasade i alle varianter, være seg kropp, interiør, ferier eller hverdagsliv. Hvis bloggen skal gi noen lyst til å endre livsstil er det vel heller i retning av å leve mer behagelig og ha en penere fasade, enn å jobbe. Imaget er som @Snøsøta også var inne på mer forenlig med en trophy wife enn karrierekvinne.

:Nikke:

1 time siden, Snøsøta skrev:

Fullstendig enig med deg der og ser at jeg har ordlagt meg slik at argumentene blir feil på det generelle planet. Kritikken mot CBEs kvinnerolle og hva hun formidler står jeg likevel like fast på. Jeg er provosert at å være det beste man kan være bare handler om julepynt, trening og sminke. At hun promoterer en husmorlivsstil som i bunn og grunn forutsetter at man blir forsørget. Og at hun så lett slipper unna å bli stilt til ansvar for dette i tillegg til alt annet. Ikke her i tråden, men i media generelt. 

:Nikke:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
1 time siden, Anna ~ skrev:

Hvor har du det inntrykket fra? 

Kort fortalt er det summen av en hel mengde blogginnlegg om påstått jantelov og misunnelse, tilsvarende utsagn i ymse kommentarfelt, og influencere/influencerrepresentanters uttalelser til journalister i tradisjonelle medier.

Jeg skriver som du ser generelt i avsnittet du kommenterer, men i og med at tråden handler om CBE kan jeg nevne kuriositeter som da LKE i kommentarfeltet til VG (kanskje flere steder også) skrev om misunnelse og beskyldte Helsedirektoratet for å praktisere jantelov da de refset CBE.no for sitt tredje brudd på alkoholloven. Et annet eksempel er blogginnlegget der CBE like greit klinte til med f*ck janteloven fordi hun fikk kritikk for umerket reklame.

Selv journalister beskyldes for å være misunnelige når de skriver om bloggere. En mer generell kommentar om fenomenet kan leses her: https://journalisten.no/2015/12/kjaere-krenkede-bloggere

Så har jeg også, basert på imgurer jeg har lest på Rampelyset, et sterkt inntrykk av at mange bloggere mer enn gjerne slipper til leserkommentarer om kritikeres misunnelse på såvel økonomi som bloggeres kropp og livet deres generelt. Det finnes noen kostelige imgurer i Lene Orvik-tråden, der kritikere ikke bare beskyldes for å være sjalu/misunnelige, men at de også er uføre, feite kjerringer som tilbringer ferien sin på Ullared og bor på steder der det ikke er vanlig med plastiske operasjoner (< et urbant fenomen i ressurssterke kvinnenemiljø, må vite). Jeg orker ikke å lete frem imgurene hentet fra LOs kommentarfelt, men de ligger i LO-tråden hvis ikke de er moderert bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte avsporingen om Anne-Kari Brattens utspill om deltidsarbeidende kvinner fra min side: Jeg betrakter uttalelsene hennes som så problematiske og forenklede i en vanskelig debatt at de blir veldig vanskelige å diskutere ut fra (jeg kan kort og godt ikke ta henne helt på alvor når hun som leder i en arbeidsgiverorganisasjon ordlegger seg som hun gjør). Utspillet burde heller få en egen tråd i så fall.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula
4 timer siden, Klokkereim skrev:

Bare luktet litt spons...når forrige blender gikk I gulvet og hun sårt trengte en ny. Og at den da måtte zoomes inn på merket, sånn heeelt tilfeldig. Men mulig det er innafor altså;) 

I kommentarfeltet blir hun tipset om et merke som skal være enda bedre, og den vil hun prøve! Så ikke umulig det kommer et innlegg med sponset blender om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon om merking av reklame på SoMe-gruppa nå, der en annonsør ikke ønsker at det skal være tydelig sponsing (men ønsker fokus på selve merket):

https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/1581732628576853/

Reglene er tydelige, men ser at flere i diskusjonen har problemer med å forstå eller synes reglene er strenge. Nå gjelder ikke den aktuelle diskusjonen CBE, det er i tillegg flere enn CBE som synder mot denne, synes den passer inn i diskusjonen da det er en gjenganger her. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes disse bakfra-bildene er litt merkelige, det er jo fortsatt eksponering! Hadde vært mye bedre å bare droppet det. Det er blitt så mange av dem at det bare blir rart, nå er de i headeren også. "Snu dere nå, pappa skal ta bilde av mamma". 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerombudet har uttalt i dag:  

"Resultatet fra tilsynet vårt med 20 influencere i november i fjor viste at det er et stykke igjen til vi kan si at reklame i sosiale medier alltid presenteres som – nettopp reklame. Forbrukertilsynet vil følge opp det vi fant i løpet av våren. De som da ikke merker reklamen tydelig, risikerer bøter fra oss.", jfr. https://www.forbrukertilsynet.no/sosiale-medier-og-reklamens-kraft 

Info. vedr. merkingen hos Cbe.no:l https://imgur.com/a/tN2zG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Piggi skrev:

Håper frua ser God Morgen Norge idag. Flotte unge jenter som har laget en snap og insta konto der de viser det uperfekte og legger ut bilder uten filter. Jenter som har blitt oppslukt av det perfekte men har sett at det ikke er sunt og går nå i motsatt retning. Blant andre Amalie Snøløs fra farmen. Anbefaler å se reprisen nå Ca kvart på tolv. Disse kan lære frua en ting eller ti. Sier litt  når  unge jenter har mer i hode en en voksen dame. 

A. Snøløs viser jo kun fine bilder av seg selv?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Topptur

Og med den headeren viser hun fingeren til alle som er bekymret på barnas vegne og jeg kjenner at jeg har fått nok av hele frua. 

Jeg orker ikke følge et menneske som selger barna sine til høystbydende i rike Norge.

Takk for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Femilie skrev:

Å ha barna i headeren er vel et tydelig signal om at det fortsatt skal være en mammablogg. 

tror hun må merke den headeren med reklame for både Ganni og Gullkorn design....

Endret av MissLucy
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...