Anna ~ Skrevet 8. januar 2018 #48001 Del Skrevet 8. januar 2018 21 minutter siden, virkelig said: Hvor har du det fra ? Men at den type link ble delt her er det en fast bruker som er stor kritiker som bragte inn. Ingen som har sagt det er Kg sin skyld, men det må også godtas at noen støtter CBE Hvem var det? (Det går vel an å si?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. januar 2018 #48002 Del Skrevet 8. januar 2018 1 minutt siden, virkelig skrev: INgen som sier hverken du eller andre har nevnt navn på barna. Men det trengs vel ikke heller så lenge ordet barna blir nevnt i tråden om CBE . Men håper du er såpass fornuftig at du ser det som ble lagt ut ikke var passende i uansett Selvsagt er det ikke passende! Det jeg ikke skjønner, er at du kan fortsette å forsvare at de legger ut bilder av ungene sine og forteller fra hverdagen deres, istedet for å holde dem unna rampelyset. Jeg fatter ikke hvordan noen kan synes det er greit, og fatter ihvertfall ikke at noen kan forsvare det. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
virkelig Skrevet 8. januar 2018 #48003 Del Skrevet 8. januar 2018 Akkurat nå, pøbelsara skrev: Selvsagt er det ikke passende! Det jeg ikke skjønner, er at du kan fortsette å forsvare at de legger ut bilder av ungene sine og forteller fra hverdagen deres, istedet for å holde dem unna rampelyset. Jeg fatter ikke hvordan noen kan synes det er greit, og fatter ihvertfall ikke at noen kan forsvare det. Jeg sier at jeg ser ikke galt i det hun deler nå, i mine øyne er det ikke krenkende eller utleverende. Som sagt har jeg også sagt at en får ikke tatt tilbake fortiden, gjort er gjort. Fokus på eksponering av barn har endret seg de siste årene, mulig hun dropper dele. Tiden vil vise, men uansett får en ikke gjort noe med det som er lagt ut. Det må være lov å være uenige 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. januar 2018 #48004 Del Skrevet 8. januar 2018 Og selvsagt kan man både støtte og like og elske CBE. Men enkelte ting er liksom ikke særlig diskuterbart. Selv om man liker CBE, kan man vel være mot eksponering av barn på nett? CBE har jo vært rasende flink til å benytte seg av muligheten SoME gir - hun har tjent seg rik på å pludre om seg selv i et tiår. Jeg ser jo at hun er rasende dyktig til noe av det hun gjør - samtidig som jeg synes hun er ganske dårlig til andre ting - som feks. å merke riktig og å holde ungene sine unna offentligheten. Jeg klarer ikke å se EN ENESTE grunn til å vise frem barna. Og at hun lever av å pludre om hverdagen sin, er ikke grunn god nok for meg - barna har krav på privatliv, helt uavhengig om om mer har valgt å leve av å offentliggjøre deler av sitt privatliv. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. januar 2018 #48005 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) 36 minutter siden, virkelig skrev: Jeg sier at jeg ser ikke galt i det hun deler nå, i mine øyne er det ikke krenkende eller utleverende. Som sagt har jeg også sagt at en får ikke tatt tilbake fortiden, gjort er gjort. Fokus på eksponering av barn har endret seg de siste årene, mulig hun dropper dele. Tiden vil vise, men uansett får en ikke gjort noe med det som er lagt ut. Det må være lov å være uenige Det at du ikke ser noe galt i eksponeringen, og fortsetter å forsvare den, er mye, mye verre enn at folk her i tråden peker på hva slags konkrete konsekvenser slik eksponering faktisk kan få. Jeg blir målløs. Tiden vil IKKE vise. Vi vet allerede mer enn nok - og tydeligvis mer enn du vil vite. Endret 8. januar 2018 av Aricia 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 8. januar 2018 #48006 Del Skrevet 8. januar 2018 Til glede for nye lesere, Datatilsynet har laget en veilederen "I beste mening" som omhandler bilder av barn på nett: https://www.datatilsynet.no/globalassets/global/regelverk-skjema/veiledere/i_beste_mening_a4_bokmal_web.pdf Les hvert kapittel NØYE, så kan de av dere som hardnakket påstår at dette er uproblematisk komme tilbake og diskutere etterpå. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. januar 2018 #48007 Del Skrevet 8. januar 2018 4 minutter siden, virkelig skrev: Jeg sier at jeg ser ikke galt i det hun deler nå, i mine øyne er det ikke krenkende eller utleverende. Som sagt har jeg også sagt at en får ikke tatt tilbake fortiden, gjort er gjort. Fokus på eksponering av barn har endret seg de siste årene, mulig hun dropper dele. Tiden vil vise, men uansett får en ikke gjort noe med det som er lagt ut. Det må være lov å være uenige Du misforstår nok ordet krenkende her. Når noen blir eksponert mot sin vilje - eller uten å kunne gi samtykke, slik det blir i dette spesielle tilfellet - så blir deres privatliv krenket - deres krav på privatliv blir brutt. Det spiller INGEN rolle om de er pene på bildene som vises - selve fremvisningen ER krenkelsen av privatlivet. Se her: https://no.wiktionary.org/wiki/krenke Betydning nr 2 av ordet. Og det Aricia sier. Vi skal da for søren ikke vente for å se om det går bra eller ikke. Les historiene til datteren til Jahn Teigen og Anita Skorgan - eller til barna til Gro Harlem Bruntland - og der gikk til og med foreldrene temmelig langt for å beskytte ungene, de viste dem ikke frem for å selge lydbøker, barnevogner og annet utstyr, i tillegg til alt altså hverdagen deres vises frem til stadighet. Jeg vet masse om de to jentene. Jeg vet for søren tilogmed at de fikk pannekaker når de var syke i helgen. Og at de er syke fortsatt. Jeg vet ikke om ungene til søsteren min er syke eller friske i dag. Ikke naboens heller. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest orfeus Skrevet 8. januar 2018 #48008 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) 35 minutter siden, Nebel86 skrev: Før det blir mer vann på mølla og spekulasjoner så var det ingen sak om dattera på den måten, men en typisk spam side som tar for seg nyheter kopiert fra andre steder for å lokke med klikk, det kunne like gjerne stått en sak om Carl i Hagen, men her var det altså at Caroline Berg Eriksen hadde blitt mor, altså helt random nyheter, men som noen klarer å kope sammen til at dattera var et offer og linke det inn på siden her for å få frem poenget sitt og få det frem til at onde sider hadde slått kloa dine I dem, noe som helt klart ikke stemmer! Her ser man hvor raskt det går, og det er helt sykt at dere kan sitte og holde på slik som dere gjør, en ting er når det går utover voksne mennesker, men her bruker dere barna som brikker til å oppnå det dere vil med de verste metodene som er mulig å oppdrive dårlig kamuflert at dere er bekymret for dem?? Ingen som er bekymret for barn ville delt linker, eller forsvart handlingene, dere gir overgripere ideer, dere utsetter disse barna for fare for å koble uskyldige bilder til noe så ille. Det er dere som setter barna i denne båsen, det er dere som lager en sak utifra noen bilder fra en blogg. Ikke bloggeren. Oi. Jeg er meg og du er deg, sammen er vi «oss»? Hvorfor skjeller du meg ut? Har det noe med innlegget mitt å gjøre? Mener du det er greit å legge ut privat informasjon om og bilder av barn? Endret 8. januar 2018 av orfeus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestgitt Skrevet 8. januar 2018 #48009 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) 14 minutter siden, Lin10 skrev: Det som er kritikkverdig er at man gir opplysninger på et åpent forum til hvem som helst hvor det foregår slike ulovligheter. Man gjør dette i den hensikt å legge skyld på denne moren og bloggeren. Dere tar feil ball. Det er ikke CBE som har skyld i at folk misbruker bilder. Pedofile trenger ikke KG til å fortelle dem hvor det foregår slike ulovligheter, de vet hvor de kan finne materiale. Dessuten kan man ikke være særlig opplyst hvis man ikke har fått med seg «Dark room» saken. VG hadde bl.a massiv oppmerksomhet rundt dette hvor de avdekket hvor ulike pedofile i Norge bodde. Det er ikke CBE sin skyld i at folk misbruker bildene men hun gjør jammen materialet lett tilgjengelig for misbruk med det store antallet bilder hun har har tilgjengelig. På tide å ta ansvar CBE og LKE. Bloggen har klart seg svært bra uten barna før. Endret 8. januar 2018 av gjestgitt 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 8. januar 2018 #48010 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) 41 minutter siden, pøbelsara said: Vet du - jeg har ALDRI så mye som nevnt barnas navn. Jeg er ikkepå "jakt" etter CBE - jeg er med på å heve bevisstheten rundt SOME og særlig de kommersielle aktørene. jeg startet i sin tid den generelle tråden om bloggerbarna har på KG - som er akkurat slik som den du etterlyste i går. Jeg har gang på gang på gang spurt hvorfor SoME-aktører insisterer på å utlevere barna sine til titusenvis av folk de ikke kjenner på nettet - når barna 1) har rett til privatliv og 2) fort kan utsettes for stygge ting når bilder av dem ligger der ute At jeg og de andre som diskuterer renhårig og ordentlig her inne skal få skylden for å påpeke hvor galt det KAN gå, er virkelig helt hinsides. HELT hinsides. Barna har nok aldri vært utsatt for noe som helst fare, og kommer helt sikker ikke til å gjøre det heller. Det er mye oppkonstruerte "hvis om atte" historier her, men man hører veldig sjeldent om slike historier her til lands. Edit: @orfeusmed "dere" så mener jeg dere som forsvarer disse handlingene og legger all skyld på bloggeren. Endret 8. januar 2018 av Nebel86 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 8. januar 2018 #48011 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) 23 minutter siden, Lin10 skrev: Det er nok ingen som stikker hodet i sanden og man kan være sikker på at CBE vet hva som kan foregår inne på dark room. Det er nok en grunn til at hun skjermer barna sine slik hun gjør. Det som er kritikkverdig er at man gir opplysninger på et åpent forum til hvem som helst hvor det foregår slike ulovligheter. Man gjør dette i den hensikt å legge skyld på denne moren og bloggeren. Dere tar feil ball. Det er ikke CBE som har skyld i at folk misbruker bilder. Dere snakker så varmt om barns rettigheter og trygghet. Hva tror du døtrene til CBE tenker om at det finnes et forum som kritiserer og tildels hetser henne daglig. Den siden klarer dere ikke å se dessverre, så dere har ingen troverdighet her inne når dere snakker om barns ve og vel. Nå må dette virkelig ta slutt snart. Eksponering av barn på internett og reklameblogging er en viktig del av samfunnsdebatten. Å prøve å kneble en viktig debatt ved å skyve barn foran seg i argumentene er ufint. Klart at alle debatter må legges døde når man trekker inn barn. Kritikken mot at barn brukes i kommersiell influencervirksomhet har mange årsaker. Barna er for små til å samtykke - de må få skape sin egen identitet og ikke få pådyttet en av noen andre, uansett hvor delikat DU må synes at den er. Fortellinger som er harmløse for deg og for oss kan oppleves krenkende for barnet. Det er DE som må bestemme hva som er greit å dele om dem, ikke du, ikke vi. Bruk av barn i kommersiell sammenheng bør reguleres strengere, dagens regelverk er ikke oppdatert til å passe den nye SoMe-virkeligheten. Og, ikke minst - bildene kan misbrukes - på alle slags mange måter. CBE har selv erfaring med at blider av henne har blitt misbruk i reklamesammenheng. Politiet advarer mot utlevere barn for mye på nett. Skolen underviser i nettvett. Dette er allmenkunnskap som alle foreldre bør lære ungene, ikke utsette dem for. Alle som legger ut bilder av barna sine må tenke igjennom disse punktene. Bloggere må tenke ekstra nøye igjennom det fordi de er, som de kaller seg selv - influencere. De har innflytelse og kan påvirke. Det er viktig at disse influencerne har nettvett og viser vei for hva det er klokt og hva som ikke er klokt å legge ut på nett. Jeg opplever den siste bølgen på tråden her fra deg og et par andre som et koordinert angrep for å kneble en viktig og legitim samfunnsdebatt. Når det kommer dokumentasjon for å underbygge argumentet er det en legitim måte å legge fram et argument på. Jeg savner dokumentasjon fra dere som viser at det er bra for bloggerbarna å bli eksponert på nettet, mens det skjer og i etterkant. Det mangler fullstendig. Endret 8. januar 2018 av Snøsøta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. januar 2018 #48012 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) 33 minutter siden, Lin10 skrev: Det er nok ingen som stikker hodet i sanden og man kan være sikker på at CBE vet hva som kan foregår inne på dark room. Det er nok en grunn til at hun skjermer barna sine slik hun gjør. Det som er kritikkverdig er at man gir opplysninger på et åpent forum til hvem som helst hvor det foregår slike ulovligheter. Man gjør dette i den hensikt å legge skyld på denne moren og bloggeren. Dere tar feil ball. Det er ikke CBE som har skyld i at folk misbruker bilder. Dere snakker så varmt om barns rettigheter og trygghet. Hva tror du døtrene til CBE tenker om at det finnes et forum som kritiserer og tildels hetser henne daglig. Den siden klarer dere ikke å se dessverre, så dere har ingen troverdighet her inne når dere snakker om barns ve og vel. Dette forumet som hetser CBE (eller barna?) daglig (?) tror jeg nesten du må legge ut lenke til, samt tipse bloggeren om, for det høres helt vanvittig ut.Noe slikt vil vi selvsagt alle få satt en stopper for. Og PS: Når man synes at det å få opplysninger om at noe galt skjer er mer kritikkverdig enn at det gale faktisk skjer (!), da kan dette etter mitt syn kun beskrives som en type fortrengningsmekanisme, eller som å stikke hodet i sanden om du vil. Jeg blir faktisk helt matt av denne sirkelargumentasjonen, eller hva jeg skal kalle det. Vann på gåsa er også et uttrykk som får ny aktualitet. Endret 8. januar 2018 av Aricia 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 8. januar 2018 #48013 Del Skrevet 8. januar 2018 17 timer siden, virkelig skrev: Det er der vi er uenige. Hadde hun delt bilder av syke barn, feber trøtte øyne, slappe barn i sofaen osv.ville jeg vært enig, men dette syntes jeg ikke er eksponering som er alvorlig. Siden bloggen handler om CBE og hverdagen hennes så er det en naturlig ting for henne å dele, ikke graverende eller noe ungene vil ta skade av. Alle disse uskyldige bildene av bakhodet til en 4-åring. Et bakhode med laaangt, nydelig, blankt og skinnende hår. 4-åringen bor i Sarpsborg, og går daglig i en av barnehagene, sannsynligvis i nærheten av villaen. For å sette det på spissen: Det kan være en reell mulighet for at en eller annen pedofil gærning synes dette er finfin informasjon. Synes du det hadde vært greit om om sånne mennesker hadde lurket rundt i buskene for å observere, kanske ta egne bilder, tilfredsstille seg selv til synet av din unge..? Fatter du virkelig ikke hvorfor uskyldige barn IKKE skal eksponeres på denne måten????? Hvis du ikke tror meg, kan du jo alltids ringe KRIPOS og spørre hva de mener... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 8. januar 2018 #48014 Del Skrevet 8. januar 2018 26 minutter siden, Lin10 skrev: Det er nok ingen som stikker hodet i sanden og man kan være sikker på at CBE vet hva som kan foregår inne på dark room. Det er nok en grunn til at hun skjermer barna sine slik hun gjør. Det som er kritikkverdig er at man gir opplysninger på et åpent forum til hvem som helst hvor det foregår slike ulovligheter. Man gjør dette i den hensikt å legge skyld på denne moren og bloggeren. Dere tar feil ball. Det er ikke CBE som har skyld i at folk misbruker bilder. Dere snakker så varmt om barns rettigheter og trygghet. Hva tror du døtrene til CBE tenker om at det finnes et forum som kritiserer og tildels hetser henne daglig. Den siden klarer dere ikke å se dessverre, så dere har ingen troverdighet her inne når dere snakker om barns ve og vel. PS: Bare en selvmotsigelse til før jeg gir meg: Hvis man kan være rimelig sikker på at CBE vet hva som foregår, hvorfor er det så forferdelig kritikkverdig at folk her i tråden peker på noe hun allerede vet godt? 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Observer Skrevet 8. januar 2018 #48015 Del Skrevet 8. januar 2018 1 time siden, Nebel86 skrev: Dere innser virkelig ikke at dette bidrar til at faren øker betraktelig for at slikt kan skje når dere skriver slike ting på et offentlig forum og legger ut linker til sider? Om man er bekymret for slikt så sender man for faen en privat mail! Det har ingenting på et offentlig forum å gjøre. CBE har lagt og legger ut bilder av sine små. Det er Eriksens som selger ungene sine for klikk og "bidrar til at faren øker betraktelig". Bildene av barna deres ligger der ute. Til alles forlystelse. Til evig tid. Og dette synes Eriksens tydeligvis er helt greit. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Jobbermedbarn Skrevet 8. januar 2018 Populært innlegg #48016 Del Skrevet 8. januar 2018 Man kan si mye om diskusjonen i denne tråden det siste døgnet, ting kunne sikkert vært gjort på en annen måte, men at voksne mennesker fortsatt etter det som er kommet frem, kan sitte å forsvare den utleveringen som foregår hos bloggere og tom påstå at det som foregår i bloggen til cbe.no er skjerming av barna, det er faktisk helt uforstålig! Det er i allefall ikke barna som settes i fokus her, fyttikatta! 63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Observer Skrevet 8. januar 2018 #48017 Del Skrevet 8. januar 2018 9 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Alle disse uskyldige bildene av bakhodet til en 4-åring. Et bakhode med laaangt, nydelig, blankt og skinnende hår. 4-åringen bor i Sarpsborg, og går daglig i en av barnehagene, sannsynligvis i nærheten av villaen. For å sette det på spissen: Det kan være en reell mulighet for at en eller annen pedofil gærning synes dette er finfin informasjon. Synes du det hadde vært greit om om sånne mennesker hadde lurket rundt i buskene for å observere, kanske ta egne bilder, tilfredsstille seg selv til synet av din unge..? Fatter du virkelig ikke hvorfor uskyldige barn IKKE skal eksponeres på denne måten????? Hvis du ikke tror meg, kan du jo alltids ringe KRIPOS og spørre hva de mener... Dette 👍 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klokkereim Skrevet 8. januar 2018 #48018 Del Skrevet 8. januar 2018 Men altså, en uke uten bilde av barna på bloggen? Det må da ha skjedd noe på eksponeringsfronten? Eller pleier det å være sånne lange mellomrom? *erlovåhåpe* 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 8. januar 2018 #48019 Del Skrevet 8. januar 2018 Bilde på instragram inkludert opplysninger om helsetilstand. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 8. januar 2018 #48020 Del Skrevet 8. januar 2018 10 minutter siden, Klokkereim skrev: Men altså, en uke uten bilde av barna på bloggen? Det må da ha skjedd noe på eksponeringsfronten? Eller pleier det å være sånne lange mellomrom? *erlovåhåpe* men i samme periode har det skjedde masse eksponering i tekstform. Bl.a. vet vi at de har vært syke siden lørdag, og fortsatt er det, så der har du kanskje forklaringen på de manglende bildene. Det er jo ikke så delikat med rennende nese. Og hvordan vet jeg at de har rennende neser? fordi mor fortalte det til alle. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg