Gjest Topptur Skrevet 27. august 2017 #38481 Skrevet 27. august 2017 3 minutter siden, pøbelsara skrev: Dette er viktig. Noe kan være etisk tvilsomt eller forkastelig lenge før det er ulovlig eller straffbart. Det er sant, men den aktuelle diskusjonen her gikk ut på om det er ulovlig eller ikke. Og det er det pr dd ikke.
Inocybe Skrevet 27. august 2017 #38482 Skrevet 27. august 2017 3 minutter siden, Topptur skrev: Det er sant, men den aktuelle diskusjonen her gikk ut på om det er ulovlig eller ikke. Og det er det pr dd ikke. Norge har da ratifisert FNs barnekonvensjon. I tillegg er prinsippet barnets beste sentralt i lovverket. At loven pr i dag i følges opp fordi SoMe-utviklingen går raskere enn myndighetene kan følge opp gjør det ikke lovlig. 11
MissLucy Skrevet 27. august 2017 #38483 Skrevet 27. august 2017 (endret) 3 timer siden, Aricia skrev: For det første: Debatten om eksponering av barn i blogg dreier seg hovedsaklig om etikk, ikke jus. Etikken reguleres ikke av For det andre: Jo, det er sterke stemmer i offentligheten som argumenterer for at hun også bryter loven. Jeg merker meg at du presiserer "norsk lov", og antar at det kanskje betyr at du prøver deg på en gråsone-argumentasjon i retning av at FNs Barnekonvensjon ikke er norsk lov - det blir i så fall temmelig søkt og usmakelig i sammenhengen. I tillegg er det argumentert for at eksponering av barn i blogg kan komme i strid med Barnelovens paragraf 30. Sjekk Sara Eline Grønvolds blogginnlegg, og uttalelser i media for øvrig: http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ Menneskerettskonvensjonene har trinnhøyde OVER norsk lov, så det argumentet kan de glemme. Redigert: Jeg legger ved dokumentasjon, som viser at ikke bare er barnekonvensjonen norsk lov, men som sagt, ved motstrid med annen norsk lov, skal barnekonvensjonen gå FORAN: https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/artikler-og-foredrag/betydningen-av-uttalelser-av-menneskeretts--og-barnekomiteen---foredrag.pdf Endret 27. august 2017 av Amafalathiel 21
LFNemi Skrevet 27. august 2017 #38484 Skrevet 27. august 2017 Ang kommentar juks og man kan kjenne igjen på skrivemåte m.m. Det er vel ikke noe man kan legge ut her pga det vil bli moderert vekk som spekulasjoner? Det er så merkelig, enkelte brukere kverulerer og sporer av så snart noen nevner noen av de store ripene til cbe. Den som aldri går vekk: juks og platt beklagelse. Finnes det plasser/forum hvor man kan diskutere uten at viktig info blir moderert vekk? (selvfølgelig underbygd og bevist) PM. 5
pøbelsara Skrevet 27. august 2017 #38485 Skrevet 27. august 2017 (endret) 33 minutter siden, Topptur skrev: Det er sant, men den aktuelle diskusjonen her gikk ut på om det er ulovlig eller ikke. Og det er det pr dd ikke. Jeg deltar i diskusjonen her og jeg debatterer vitterlig ikke om det er ulovlig eller ikke. Forøvrig er det en hel rekke lover som er utformet slik at man kan VITE om noe er ulovlig eller ikke. Alle liver er liksom ikke helt som de ti bud. Man kan feks tenke seg at 10000 googletreff på en treåring, vil anses for å være adskillig mer uheldig enn 10. Og at publisering av private detaljer om en mindreårig på en blogg som leses av 50 000 mennesker daglig, eller publisering av bilder på en IG-konto med 350 000 følgere, er et lydbok mer alvorleg brudd på retten til et privatliv, enn bilder som deles med 150 på en lukket Facebook-profil. Endret 27. august 2017 av pøbelsara 12
Kollontaj Skrevet 27. august 2017 #38486 Skrevet 27. august 2017 19 minutter siden, Topptur skrev: Dette har du dokumentasjon på regner jeg med? Hvis ikke er det vel spekulasjon, og det liker man vel ikke? Nå har jeg vært såpass lenge i tråden og er såpass god til å kjenne igjen skrivestiler, at jeg vil påstå at det er slik - helt uten annen dokumentasjon. Du får stole på kompetansen min - eller la være, her inne tjener jeg ikke penger på den engang - flere av CBE-ivrere stoler jo på pengemaskinen CBE.no og deres "kompetanse" og utsagn. 20
Gjest Topptur Skrevet 27. august 2017 #38487 Skrevet 27. august 2017 5 minutter siden, Kollontaj skrev: Nå har jeg vært såpass lenge i tråden og er såpass god til å kjenne igjen skrivestiler, at jeg vil påstå at det er slik - helt uten annen dokumentasjon. Du får stole på kompetansen min - eller la være, her inne tjener jeg ikke penger på den engang - flere av CBE-ivrere stoler jo på pengemaskinen CBE.no og deres "kompetanse" og utsagn. Så du er fritatt for å dokumentere fordi du er flink å kjenne igjen forskjellige skrivestiler? Vi skal bare tro deg på ditt ord? Den var ny.
pøbelsara Skrevet 27. august 2017 #38488 Skrevet 27. august 2017 Jeg. IL bare oppfordre alle til å ikke gå i avsporingsfella her. Og så tenker jeg at nye lesere selv må lese at opp på dokumentasjonen de trenger. At man kommer inn i tråden Og krever at ting gjentas på nytt hver 20. side, er bare avsporing og ødelegger debatten. Det er greit å melde seg på underveis, men jeg synes virkelig folk må ta ansvar selv for å lese seg opp når de kaster seg inn i debatten. 22
Viking-girl Skrevet 27. august 2017 #38489 Skrevet 27. august 2017 På 26.8.2017 den 8.28, Ultiva skrev: Denne intense trangen til å ha rett/det siste ordet er jo like tydelig på dagens cbe.no. En leser som skrev i kommentarfeltet at eldstemann var så lik sin far, fikk beskjed om at nå blandet hun. For den yngste var lik sin far, mens den eldste var lik sin mor. Rett og slett en veldig merkelig måte å ta imot et kompliment på. Slike utsagn gjør meg bombesikker på at de fremdeles herjer under falske alias i kommentarfeltet; for å bevise at det er de som alltid har rett. Jeg husker også den korte tiden CBE var med i Skal Vi Danse, hvor LKE omtalte dommerne som "såkalte eksperter" når de kom med kritikk. Jeg er så hjertens enig med deg! Jeg har NULL tiltro til ekteparet Eriksen, være seg falske kommentarer og bilderedigering. Er overbevist om at de driver på i samme leia den dag i dag. Det ser man jo LETT på bilder av Frua, tatt av LKE og etterarbeidet av LKE med ulike uheldige resultater. Bare det at de har stengt muligheten for å sjekke sier sitt åpenbare. Juks og fanteri er bloggen blitt bygget på. Hvorfor skal vi tro at det de nå bedriver blogg er ekte? Det finnes jo enestående eksempler på dette via bilder tatt av andre. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være så vanskelig å stå fram som seg selv. Uredigert. Til og med på Snap må det være filter og vås. 10
MorUgle Skrevet 27. august 2017 #38490 Skrevet 27. august 2017 24 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg. IL bare oppfordre alle til å ikke gå i avsporingsfella her. Og så tenker jeg at nye lesere selv må lese at opp på dokumentasjonen de trenger. At man kommer inn i tråden Og krever at ting gjentas på nytt hver 20. side, er bare avsporing og ødelegger debatten. Det er greit å melde seg på underveis, men jeg synes virkelig folk må ta ansvar selv for å lese seg opp når de kaster seg inn i debatten. Enig med deg i dette. Jeg er helt ny her på KG og har lest meg opp i denne debatten. Å herrejerremias jeg har blitt grundig sjokka over cbe og hennes bloggerfirma. Trodde det ikke var så ille, men har lest dokumentasjon som er lagt ut.. takk bla til Asti og dere som legger ut dokumentasjon. Dere gjør og har gjort en formidabel jobb. Tusen takk til dere som har lagt ut bevis/dokumentasjon. 18
Gjest Anna Nas Skrevet 27. august 2017 #38491 Skrevet 27. august 2017 (endret) Jeg har ikke god innsikt i jus, men er det ikke litt for enkelt som noen gjør i noen innlegg over her, å hevde at "Caroline" ikke gjør noe lovstridig ved å masseeksponere barna sine? Hvorvidt familien BE bryter straffeloven har jeg ingen tanker om. Imidlertid er det faktum at alles rett til privatliv, også barns, er beskyttet av norsk lov. Barn kan gå til sivilt søksmål mot foreldre for brudd på straffelovens § 267, og foreldrene risikerer både bøter og fengsel dersom retten kommer til at det foreligger publisering i så stort omfang at foreldrene har krenket barnets rett til personvern. Det burde uansett være unødvendig at foreldre kjenner norsk og internasjonal lovgivning for å respektere sine barns privatliv og integritet. Det burde rekke med sunn fornuft, respekt for barna som selvstendige individ, og prioritering av barnas beste (herunder sikkerhet!) fremfor egne behov og lesernes nysgjerrighet. Mange forsvarer team CBE, og skriver at de nå bare lekker noen få personopplysinger og bilder av barna kanskje en gang i uken eller til og med sjeldnere. Men tenk at personopplysningene om barna hver gang fanges opp av kanskje så mye som hundretusen fremmende mennesker. Og hvor mange sitter med detaljert informasjon i løpet av et år eller to eller tre? Legg til at det jevnt og trutt bygges opp et bloggarkiv med omfattende informasjon om barna, som hvem som helst kan hente frem når som helst. Jeg tror egentlig at det fleste som får tenkt seg om, innser at en helt privat barndom og oppvekst er mye bedre enn en offentlig variant. Lær barna hva internett, sosiale medier og digital identitet er, og la dem foreta et valg når de forstår hva de velger. Det er mange år til de kommer dit, og før den tid skal de også lære seg forsvarlig bruk av nettet. Det er jo absurd at foreldrene har gått bananas med informasjonsdeling som barna deretter lærer at de selv ikke bør dele ukritisk. Endret 28. august 2017 av Anna Nas Forsøksvis forenklet og forbedret uten å endre meningsinnhold.
Gjest Zeitgeist Skrevet 27. august 2017 #38492 Skrevet 27. august 2017 2 timer siden, Topptur skrev: Jeg har ikke påstått noe som helst jeg. Jeg blir bare litt lei av at det stilles så mye strengere krav med en gang det er noen som sier noe til fordel for bloggeren. Hvor i all verden har du dette fra? Kravet om dokumentasjon går begge veier. Men mengden dokumentasjon fremsatt av de som taler bloggerens sak, har vært så svinnende liten at det ikke kan regnes for noe annet enn statistiske tilfeldighetstreffere - hvis overhodet.
Klaraku78 Skrevet 27. august 2017 #38493 Skrevet 27. august 2017 (endret) 6 timer siden, Levina skrev: En bloggebarn tråd inne på dette forumet er ikke noen sannhetsgehalt. Henvis til den loven som viser at Caroline bryter noen lov ved at hun viser bilder av sine mindreårige barn inne på sin egen blogg. Man kan være uenig i eksponering av barn i sosiale medier, men hun bryter ikke noen norsk lov. Jeg tror ikke du skal være så skråsikker på det, at hun ikke bryter norsk lov. I følge straffeloven paragraf 267, krenkelse av privatlivetsfred, kan de som offentlig utleverer personlige opplysninger om barn etter omstendighetene bli straffet for krenkelse av privatlivetsfred. De kan risikere fengsel inntil ett år, eller bøter. Bestemmelsen gjelder alle som begår en krenkelse av andre menneskers privatliv, uansett alder og relasjon. Ungene er fortsatt litt for små til å skjønne hva de blir utsatt for, men det er bare 2 år til den eldste begynner på skolen. Hun kan allerede da begynne å merke konsekvensene av sine foreldres uansvarlige handlinger. Det har allerede skjedd i Østerrike at barn har saksøkt foreldrene sine for uansvarlig utlevering på sosiale medier. Det er bare et spørsmål om tid før det vil skje i Norge. Edit: jeg så @Anne Nas rakk og skrive det samme angående straffeloven, men tviler på at det skader å nevne det flere ganger. Endret 27. august 2017 av Klaraku78 12
Mynona Skrevet 27. august 2017 #38494 Skrevet 27. august 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Mynona, mod.
Jobbermedbarn Skrevet 27. august 2017 #38495 Skrevet 27. august 2017 @Anna Nas og @Klaraku78 godt skrevet. Jeg tenker at dette med barns vern og rettssikkerhet fra fødsel er en prosess som går sakte, men sikkert i positiv retning. Jeg ser det i praksis i jobben min også, unge foreldre tenker i større grad annerledes om dette. Jeg tenker at om et bloggerbarn hadde prøvd dette rettslig er det ikke usannsynlig at vi hadde fått en dom som sa at foreldrene har brutt norsk lov. Jeg tror helt sikkert de vil bli dømt i fremtiden. At bloggerne fortsetter med utleveringen mtp fokuset som er på dette i dag er intet annet enn hårreisende! Skamme seg burde de alle som en! 10
Pikachuchu Skrevet 27. august 2017 #38496 Skrevet 27. august 2017 For min del handler det ikke bare om utleveringen av barna, men det faktum at det gjøres for økonomisk vinning gjør det hele hakket verre. 24
MorUgle Skrevet 27. august 2017 #38497 Skrevet 27. august 2017 (endret) Når jeg vet mere om ungene til CBE og LKE, enn jeg vet om mine tantebarn.... Da må noe være helt fundamentalt galt.. Endret 27. august 2017 av MorUgle 16
Kollontaj Skrevet 27. august 2017 #38498 Skrevet 27. august 2017 4 timer siden, Topptur skrev: Så du er fritatt for å dokumentere fordi du er flink å kjenne igjen forskjellige skrivestiler? Vi skal bare tro deg på ditt ord? Den var ny. Dokumentere at nye brukere er gamle brukere med nye nick, var det vi snakket om, ikke dokumentering generelt. Jeg stoler på folk helt til det viser seg at de bløffer og bedrar, regner med at de fleste gjør det samme. I disse trådene har jeg aldri løyet eller bløffet, de fleste av mine snart 6000 innlegg er i CBE-tråder, så, ja, du kan tro meg på mitt ord. Eller la være, helt fritt valg. Back til å diskutere CBE.no, kanskje. 16
minimymlen Skrevet 27. august 2017 #38499 Skrevet 27. august 2017 4 timer siden, MorUgle skrev: Enig med deg i dette. Jeg er helt ny her på KG og har lest meg opp i denne debatten. Å herrejerremias jeg har blitt grundig sjokka over cbe og hennes bloggerfirma. Trodde det ikke var så ille, men har lest dokumentasjon som er lagt ut.. takk bla til Asti og dere som legger ut dokumentasjon. Dere gjør og har gjort en formidabel jobb. Tusen takk til dere som har lagt ut bevis/dokumentasjon. Det var Ugla si, det Jeg forstår behovet enkelte har for å forsvare personen/firmaet som er tema for mange av disse trådene på Rampelys, men en gjenganger er at de ikke har lest seg opp på temaet, og resultatet blir bare at de fremstår som kverulanter og det ender gjerne i brukerdebatt. Flott at du har lest deg opp, og velkommen i debatten 10
På besøk Skrevet 27. august 2017 #38500 Skrevet 27. august 2017 Nå er det spørsmål om frokosten i kommentarfeltet igjen 🙈 5
Fremhevede innlegg