Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har nok helt rett i at en rekke bloggere ikke har lest lovteksten.

Når det kommer til tilfellet CBE, så synes jeg det er besynderlig at Norges angivelig største blogger enten ikke har satt seg inn i regelverket eller bevisst velger å ignorere det. Skulle jeg måtte velge, så holder jeg en knapp på at hun velger å ignorere regelverket. Hun har tross alt mottatt flere skriv fra Forbrukerombudet om merking av reklame.

Så lenge det ikke får noen konsekvenser å bryte loven, ser det ut som de fortsetter å tolke lovteksten som de vil. De skriv de ev. har mottatt fra Forbrukerombudet om merking av reklame, tolker de kanskje også på sin måte da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom hele lovteksten nå, det er det nok ikke alle bloggere som har gjort. Det står til og med nevnt ting der som eksempel på setninger som ikke blir regnet for å være tydelige nok ifht sponsing, men disse setningene er i hyppig bruk hos flere.

Det er så utrooolig teit av meg, men jeg blir virkelig oppriktig irritert på flere bloggeres reklame- og annonsevaner..

Helt enig. Retningslinjene er skrevet på en slik måte at en 15-årig blogger skal skjønne det. Rett fram med masse eksempler på hva som er greitt og hva som ikke er greitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så oppgitt over at det er mulig å drive buisness på den måten. Jeg spurte om hun var sponset med opphold, evt fikk rabatt på oppholdet på royal Christiana, så svarer hun: hvorfor spør du om det er sponset, hvis det ikke står noe i innlegget så er det for en grunn. Syns det var et merkelig svar, hvorfor ikke bare skrive at: nei, oppholdet var ikke sponset. I tillegg ignorerte hun først spørsmålet, og svarte først når jeg spurte en gang til. Hun har jo tidligere hatt samarbeid med christiania og fått opphold sponset, men dette samarbeidet er vel kanskje over? Kjenner dette provoserer meg kraftig, ikke at hun faktisk tjener gode penger (sånn hvis noen skulle tro jeg er sjalu), men måten det blir gjort på syns jeg er skikkelig uproft og kynisk. Hun bryter jo faktisk loven, og tjener penger på det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo bety at du tror det nytter å melde fra da.

Nja, det er ihvertfall den muligheten vi har til å si fra på. Så får vi se.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Det har jeg selvsagt gjort. Nytter jo ikke å bare skrive det her.

:) virker bare som.om ALLE klager, men ingen gidder gjøre noe med det :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om Apollo har betalt for flybillett og hotell, så må vel ikke ethvert strandbilde merkes med reklame? Det er vel isåfall bare innlegg/instabilder som nevner eller handler om reiseselskapet eller hotellet som må merkes da? Slik ville jeg forstått loven, men jeg ville også merket alle innlegg med "sponset tur" for å ha mitt på det rene, hvis jeg var blogger :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enn at lesere av CBE sender bursdagsgaver til barnet.. Det synes jeg er litt fascinerende :fnise: Skjønner liksom ikke hvorfor man sender gaver til en fremmed persons barn. Jeg skjønner at bedrifter gjør det, fordi de vil tjene på det. Men "vanlige" folk? :klo:

Blir vel en type fan-mail..ser på mange vloggere på Youtube som får MASSE fanbrev og gaver i posten så bloggere får sikkert også en del :) De blir jo sett opp til av folk, som mini-kjendiser. For meg blir det litt rart, men det er jo bare snilt ment av folk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Berg Eriksen måler tydeligvis vind i km i timen, ikke meter i sekundet som resten av verden :fnise:

Endret av PrinsesseNila
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om Apollo har betalt for flybillett og hotell, så må vel ikke ethvert strandbilde merkes med reklame? Det er vel isåfall bare innlegg/instabilder som nevner eller handler om reiseselskapet eller hotellet som må merkes da? Slik ville jeg forstått loven, men jeg ville også merket alle innlegg med "sponset tur" for å ha mitt på det rene, hvis jeg var blogger :)

I følge hennes egen kommentar under frokost-innlegget, er det nettopp derfor hun ikke merker innlegget. Fordi hotellnavnet ikke er nevnt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars Caroline så forferdelig trøtt og sliten ut på dagens outfitbilder :( håper hun får slappet av og hvilt seg på denne ferien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hun ikke må merke spa-innlegget som sponset. Greit nok hun mulig betalte behandlingen selv, men likevel så er det reklame for spaet på hotellet.

Forøvrig godt gjort å ha 3 innlegg som hun tjener penger på iløpet av den korte tiden hun har vært på ferie. Både selvbruning, getinspired og kjolen (kjolen er adlink, så hvis noen klikker seg inn på linken så tjener hun penger på det folk kjøper)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge hennes egen kommentar under frokost-innlegget, er det nettopp derfor hun ikke merker innlegget. Fordi hotellnavnet ikke er nevnt.

Det må være noe ff og turoperatøren har blitt enige om, men det følger absolutt ikke retningslinjene fra Forbrukerombudet.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...