Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Nå kan alle få nattesøvn: dråps er endret til drops. Og det er sukkertøy. :pusterlettetut:

For å ta noe viktigere: hun svarer ikke på spørsmål i kommentarfeltet om prosessen rundt utvikling av isen. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, bnanny skrev:

https://guriluri.wordpress.com/2015/01/

Riktignok fra et år siden, men utrolig bra skrevet!

Skulle ønske innlegget kunne klistres utover som en diger disclaimer hver gang hovedpersonen i CBE.no får taletid i media. Denne tar jo for seg hele problematikken rundt bloggen, inkludert kronikken i anledning kvinnedagen på Nrk.no.

Takk for lenke!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bnanny skrev:

Veldig bra skrevet. Og godt å se at andre ser det samme som meg. Cbe-bloggen er 50-tallet i ny innpakning. Lykken ligger i å ha "blankeste vinduene", på 50tallet brukte husmødrene avispapir, i dag bruker man photo-shop.

Men, det stiller også spørsmål, er pendelen på vei til å svinge tilbake, ønsker virkelig dagens unge damer at lykken skal ligge i perfekt hjem-barn-mann-utseende? Drømmer unge damer om en tilværelse som husmor? Med all den nesegruse beundringen bloggen mottar, så kan man virkelig lure.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
4 timer siden, bnanny skrev:

Ååå, takk for at du delte denne. Et mesterverk som stiller et meget betimelig spørsmål. @Pinkees spørsmål om dette er det idealet dagens (unge) kvinner higer etter finner jeg også uhyre interessant og verdt en diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

CBE.no lanserer i kommentarfeltet at samarbeidet med isprodusenten er langsiktig med neste års planer allerede er klare: http://imgur.com/a/klZXv, og at hun har bestemt søtning og smak og konsept http://imgur.com/Zbr3u8t, i tillegg til å være med og smake. Hun har altså bestemt at det skulle være bringebærsmak uten raffinert sukker som skal selges som en lavkalori-is. Så har hun fått smake på ulike forslag fra produsenten. Ut i fra det hun beskriver selv her har hun altså ikke laget noen is men kommet med et salgbart forretningskonsept sammen med Camilla Pihl.

Peter Peters er dyktige på forretninger og jeg tror de får masse ut av det managementet sitt. Blogg 2.0 - hold en blogg gående slik at du får vist fram ansiktet ditt nok til at du kan selge det og tjene penger på det på andre forretningsmodeller.

Og nei, det er ikke spekulasjoner, det er akkurat slik eventmarkedet for artister og kjendiser fungerer. Pass på å få ansiktet ditt vist fram i media nok ganger slik at du kan kreve store penger for å opptre for de store selskapene når det skal ha kock-offs, til at du får en anstendig årslønn. 

Edit: bare for ytterligere underbygge slutningen: Peter Peters har også et artistmanagement og kjenner denne forretningsmodellen ut og inn.

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

..og det blogginnlegget kunne jeg tenke meg å kreve som tvungen bakgrunnslesning før noen får lese et eneste bloggen eller på dette forumet. Knallbra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg tror på ingen måte at unge kvinner/jenter ønsker å leve som en husmor på 60-tallet, og idealet som CBE viser frem inneholder ikke den ufriheten som mange av kvinnene opplevde. De var underlagt sine menn, og deres oppgaver var å tilfredsstille mannens behov. Jeg tror ikke det er det de lar seg inspirere av, når de leser bloggen. Alibiet til CBE er jo at hun er en "selfmade woman", som tjener sine egne penger, og da fjerne du den ufriheten som kvinnene da levde under.

Det jeg tror appellerer er denne friheten, ønsket om å kunne fokusere på utseendet sitt, og ellers fylle dagene med som man ønsker, det være seg frisørbesøk, cafebesøk, reiser til Oslo, og noen blogginnlegg som ofte er knyttet til aktiviteter som vi andre bruker fritiden vår på. Og muligheten til å handle hva enn du måtte ønske deg, selvfølgelig.

For de aller fleste er dette en utopi, fordi en slik livsstil fordrer penger, og hvis du som kvinne ikke tjener dem selv, så må du lene deg på en partner som gjør det for deg. 

På den annen side så er det problematiske med bloggen at det kun er fokus på de ytre verdiene, ikke ulikt den verdien kvinner hadde tidligere. Kapitalen du hadde som kvinne var knyttet til hvilken verdi du hadde for andre mennesker, som datter, kone og som mor. Din intelektuelle verdi var lik null. Det er det samme kvinnesynet som vises frem på bloggen. Kvinneverdien er knyttet til utseende og kropp, og i tillegg din ytelse på kjøkkenet! I mitt hode er dette i like stor grad ufrihet og hvis unge kvinner ikke finner motvekt til dette i eget miljø, vil vi fort kunne finne oss selv i bevegelse bakover og ikke fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det slår meg plutselig at dette er grunnen til at forsvarerene av bloggen ofte trekker frem misunnelse. De som leser bloggen ser opp til CBE og det livet hun fronter. Da blir det vel lett å tenke at de som kritiserer bloggen selvfølgelig også ønsker den samme livsstilen og derav også drives av misunnelse slik som dem selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Det slår meg plutselig at dette er grunnen til at forsvarerene av bloggen ofte trekker frem misunnelse. De som leser bloggen ser opp til CBE og det livet hun fronter. Da blir det vel lett å tenke at de som kritiserer bloggen selvfølgelig også ønsker den samme livsstilen og derav også drives av misunnelse slik som dem selv. 

Jepp, det tror jeg er et vesentlig poeng. :Nikke: 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at hver gang noen etterlyser en litt kritisk kommentar, så har det havnet i søppel.. øh.. mener spamfilteret (jf. Helle sine 2 kommentarer)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å merke reklame, egentlig? Tar det lang tid? Krever det vanskelige forberedelser? Er det lett å legge ut noe på Snapchat hvis det er umerket og kjempevanskelig når det ER merket? Jeg synes det er rett og slett utrolig arrogant å la være å merke snapper med den nye isen som reklame. Utrolig arrogant. Det går ikke an å glemme det etter så mange runder som har vært rundt dette. Og promotering av et produkt som er til salgs med hele trynet ditt på forpakningen kan vel ikkje akkurat ansees som gråsone, heller. Jeg synes CBE.no burde skamme seg for måten de undervurderer forpliktelsen de har overfor lesere/følgere. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det legges til tekst på både egen og CPs is på snap, uten at reklamemerkingen kommer med, må det være grunnet plassmangel. Nei, vent...(skjermdump) 

Endret av Cornucopia
Lagt til lenke
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen i herrens land... Hvorfor ønsker disse bloggerne å smøre fjeset sitt over alt? En saftis med det tilgjort leende fjeset sitt utenpå, really??

Det overrasker meg hvor selvopptatte de er, det er helt uforståelig at de står for denne narsisissmen, uten å skjemmes..
Det ligger så langt unna min personlighet og i det hele tatt tenke at andre mennesker har noen glede eller interesse av å se hundrevis av bilder av trynet mitt, klærne mine, middagen min, hjemmet mitt, eller lese mine dagboknotater hver bidige dag året rundt..

Jeg ser hvordan de legger ut 7-8 identiske nesten bilder av seg selv i hvert innlegg, det skriker av selvopptatthet i en grad som skremmer meg... Det er begrenset hvor mange bilder man trenger å se av den samme personen i det samme antrekket...
Det hadde liksom holdt med ett, og også det blir mye, ettersom det publiseres bilder av disse menneskene hver eneste dag.

For å prøve og overføre blogger-settingen til noe annet: Noen skriver et par sider i dagboken sin og limer inn bilder av seg selv, venner og steder man har vært. Så skulle man da gått fra dør til dør i nabolaget, ringt på, og når naboene åpnet, så trykket man dagboka opp i fjeset dems.. "VIL DU LESE DETTE???????????? SE PÅ BILDENE HER DA!!!! ER JEG IKKE KUL OG FIN??"

Det blir jo selvsagt å sette ting på spissen, for bloggene har jo følgere og fans som frivillig leser dette hver dag, og finner en eller annen form for mening i det...

For meg:  Ubegripelig.....

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Da jeg var ung gjemte vi dagbøkene godt, gjerne med en hengelås på. Og nøkkelen også godt gjemt. Ha ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...