Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Jeg har den holdningen at folk må få anskaffe seg det de har lyst på om de har økonomi til det, men alt med måte, for dette forbruket er ut av denne verdenen. Det som irriterer meg med disse to er den dobbeltmoralen de har til det meste og at de ikke bare litt tenker på miljøet. Det er ikke rent lite de forurenser kloden med per år! Har lurt på hva gjør hun med de klærne hun annonserer for hver dag? Henger de i skapet, eller blir de gitt til Frelsersarmeen? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Gjesten29 skrev:

Det er så mye fattigdom, hvorfor ikke dele med andre som ikke har så mye?

Hvor har du det fra at de ikke gjør det da? Hun nevnte f.eks at de hadde gitt fem sekker med klær til Fretex.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo litt om mengdene man har da når man kan gi 5 sekker med klær til Fretex (og fortsatt ha igjen så mye). Særlig når man også ga sekker med klær til Fretex tidligere i år ;) 

Endret av *Emma*
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Llise skrev:

Hvor har du det fra at de ikke gjør det da? Hun nevnte f.eks at de hadde gitt fem sekker med klær til Fretex.

Åja, det er jo kjempeflott!

Jeg ser helhet, på mennesket generellt-men så er jeg mer obs på fattigdom og mennesker som har det vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Amafalathiel skrev:

Hun er en mamma som blogger om klær og trening. Det gjør henne verken til mammablogger, treningsblogger eller moteblogger etter mitt syn. Hun skriver ingenting om trender, trening eller foreldresaker ; det er kun en oppsummering av egen hverdag med den den inneholder av disse tingene, og da har man etter mitt syn en hverdagsblogg. Eller dagbok om du vil.

Nei, bloggen er ikke en oppsummering av egen hverdag. Bloggen er 100% kunstig og kun til for å trekke inn reklamepenger.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på et av de siste spørsmålene nå under innlegget med å lage nyttårs-spørsmål. Og personen lurer på vekten til FF. Er den 18,5? Og hva veide hun som 13-14 år? 

Mitt mammahjerte griner av dette..........helt forferdelig. Dette er bloggen med på å fronte...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Konvall skrev:

Jeg ser på et av de siste spørsmålene nå under innlegget med å lage nyttårs-spørsmål. Og personen lurer på vekten til FF. Er den 18,5? Og hva veide hun som 13-14 år? 

Mitt mammahjerte griner av dette..........helt forferdelig. Dette er bloggen med på å fronte...

Nå er det jo ikke akkurat CBE sin feil at noen spør henne hva hun veier da? Om hun svarer på den kommentaren kommer hun ikke til å svare ang vekt. Hun har skrevet mange ganger før at hun ikke oppgir hva hun veier (og det er bra.) Hun svarer på spørsmål om høyde og størrelser, men oppgir konsekvent ikke vekt. (Heldigvis.)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Milio skrev:

Kjenner jeg blir provosert av gave-innlegget. Det er lov å gi hverandre dyre gaver og de har virkelig råd til det, MEN jeg blir provosert over Carolines behov til å fremheve hvor mye mer hun fikk enn det som er avbildet. Og det som faktisk er avbildet er, som noen av dere sier, gaver for 15 000 kr. Det er selvfølgelig MYE som ikke er avbildet, fordi det gjorde seg ikke med plasseringen på bildet.. I likhet med når hun skriver Nelia brukte over to timer på å åpne gaver, for hun fikk så mye. Det skal tydelig frem! Jeg vet at barn ofte får mye gaver, og bruker lang tid på å åpne, men trenger man skryte av det? For det er jo faktisk skryt. Er det virkelig viktig for leserne å vite at Caroline fikk flere gaver enn det som var avbildet? Hvis hun er så rik på kjærlighet, og ikke bryr seg om gaver lenger, som hun skriver i innlegget - så kan jeg virkelig ikke se behovet for det. Og så sterk influencer som Caroline faktisk er, så burde hun tenke seg om både en og to ganger før hun legger det ut. Det er mange der ute som knapt har råd til én gave til barna i jula. Eventuelt ikke får noen.  

Enig at gaveinnlegget burde blitt nedtonet. Hun kunne vist frem skoene (som vi selvsagt kommer til å se på alle selskapsbilder videre fremover i et halvt år...), og fortalt at hun fikk litt gaver til huset, f.eks en håndmikser. Dette hadde holdt. Fansen hadde slått seg til ro og ingen hadde trengt å fyre seg opp på gavenes verdi.

Små barn river opp gavene i full fart. Det kunne vært over på en halv time...når det da tar to timer bare for barnet å åpne gaver, skurrer det litt i mitt hodet....

Vel,,vel,,dette er mine meninger da..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Konvall skrev:

Enig at gaveinnlegget burde blitt nedtonet. Hun kunne vist frem skoene (som vi selvsagt kommer til å se på alle selskapsbilder videre fremover i et halvt år...), og fortalt at hun fikk litt gaver til huset, f.eks en håndmikser. Dette hadde holdt. Fansen hadde slått seg til ro og ingen hadde trengt å fyre seg opp på gavenes verdi.

Små barn river opp gavene i full fart. Det kunne vært over på en halv time...når det da tar to timer bare for barnet å åpne gaver, skurrer det litt i mitt hodet....

Ikke alle små barn nei... har ei jente som er 1 mnd yngre enn barnet til cbe. Min jente fikk IKKE overflod av gaver, men likevel sitter vi igjen med 3-4 gaver enda - hun ble rett og slett drittlei av å pakke opp :fnise: så her tar vi en gave per dag, I tillegg til en time på julaften.

Dette er strengt talt ikke noe å kritisere, da barn er forskjellige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, *Emma* skrev:

Nå er det jo ikke akkurat CBE sin feil at noen spør henne hva hun veier da? Om hun svarer på den kommentaren kommer hun ikke til å svare ang vekt. Hun har skrevet mange ganger før at hun ikke oppgir hva hun veier (og det er bra.) Hun svarer på spørsmål om høyde og størrelser, men oppgir konsekvent ikke vekt. (Heldigvis.)

Synes ikke akkurat det hjelper så mye at hun ikke oppgir vekt, når hun gjerne skriver i kommentarfeltet at hun "har xxs i den kjolen, men måtte sy den inn litt". Synes faktisk det nesten er verre.

Ang gavediskusjonen. Enig i at det er litt teit å starte et innlegg med å skrive at man ikke bryr seg om gaver, for så å vise frem gaver for 15000,- og attpåtil understreke at "dette er ikke alt". Samtidig er det ganske teit å gjøre narr av FF for ikke å være fashionista fordi hun har fått et par sko som er sååå 2000-and-late. Altså, enig i at hun ikke er fashion, men rock stud skoene er i mine øyne i samme gate som en Chanel-veske per nå. Klassisk. Så vidt jeg har fått med meg, flyr også "ekte" fashionistas rundt i de skoene fortsatt.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
17 timer siden, Amafalathiel skrev:

Hun er en mamma som blogger om klær og trening. Det gjør henne verken til mammablogger, treningsblogger eller moteblogger etter mitt syn. Hun skriver ingenting om trender, trening eller foreldresaker ; det er kun en oppsummering av egen hverdag med den den inneholder av disse tingene, og da har man etter mitt syn en hverdagsblogg. Eller dagbok om du vil.

Jeg er enig i det meste, men jeg er uenig i at det er en hverdagsblogg og en dagbok.

For meg framstår det som en reklameplakat hvor hverdagen er konstruert rundt situasjoner de kan ta bilde av for å opprettholde en illusjon og tjene penger. Hverdagen hadde vært noe helt annet om hun hadde en blogg som gjenga hva hun faktisk gjør. Hun presenterer stor sett bare ting og innkløp, samt hvordan hun spiser og trener for å ha det hun selv definerer som en perfekt kropp. Stilen er såpass utdatert at jeg vil kalle det mer en postordrekatalog enn en moteblogg. Men først og fremst fronter den svært materialistiske verdier hvor lykke tilsvarer sko, klær og ting som de har fått sponset og dermed fått tilbud om heller enn tips om ting hun har funnet fram til selv. Jeg synes derfor begrepet marketingblogg er mest beskrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Konvall skrev:

Det hadde vært en god løsning. Når en voksen mor med god inntekt får gaver for 15000 kroner, kan jeg ikke forestille meg v a barnet har fått. De fleste opplever vel å få endel mindre enn toåringen sin?

når det er sagt, så har jeg ikke noen mening om mengden eller verdien på familien Eriksens julegaver. Men jeg synes som der at hun kunne latt være å blogge om det i detalj. Jeg har sett andre tråder på KG som viser at tenåringer ser på gaver til 5-6000 kroner som normalt. Voksne folk med normal  inntekt vet at det ikke er økonomisk forsvarlig innenfor en "normal" inntekt. Det sto noen julegrafer i Aftenposten forleden som viser at vi i snitt bruker rundt 10 000 kr på julen, med mat, blomster og gaver og alt som hører til. Artikkelen viste gjennomsnitt for hva vi bruker på gave på det enkelte familiemedlem, og uten at jeg husker nøyaktige beløp nå, så var det langt unna 6000; det lå nærmere 1000. Jeg synes disse tallene sier noe interessant om forholdet mellom hva folk faktisk gjør, og hvilke urealistiske forventninger som svever rundt. Det som er problematisk med at en stor blogger som CBE skryter av julegavene sine på denne måten, er at hun bidrar til å normalisere et nivå som er for høyt for folk flest. Men det skjønner ikke fjortisene. Og for å være ærlig synes jeg det fremstår både som barnslig og usmakelig å skryte av julegavene sine på internett. Men det er en annen skål. Agrumentene om at folk må få bruke pengene sine på hva de vil hagler selvfølgelig inn. Og det er jo greit. Men det er jo ikke nødvendig å blogge om det!?! Jeg synes ikke det er  greit at de ( sammen men mange andre medieaktører) bidrar til å normalisere et nivå som folk  flest må sette seg i gjeld for å oppnå. 

Så har vi det aspektet som går på verdier, forbruk og miljø. Det meste er vel sagt om hvor trist det er at de store bloggerne totalt mangler refleksjonsevne om dette temaet. Jeg ser hun ( nok engang) blir utfordret på det i kommentarfeltet, og som vanlig kommer det ikke noe svar.

Jeg vil kommentere at det er ingenting positivt med at hun donerer fem sekker til fretex  ( for andre gang i år).  Det som hadde vært positivt, var om hun hadde latt være å kjøpe de fem sekkene med ting i utgangspunktet. Å levere til fretex gjør like lite med det underliggende problemet, som å kjøpe seg klimakvoter for en flytur. 

Og til slutt - dobbeltkommuniseringen. Et innlegg der teksten handler om julens verdier, familie og tid sammen og en påstand om at hun ikke bryr seg om gaver. Illustrert med bilder av et gavedryss på steroider?!

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miranda16 skrev:

Jeg har den holdningen at folk må få anskaffe seg det de har lyst på om de har økonomi til det, men alt med måte, for dette forbruket er ut av denne verdenen. Det som irriterer meg med disse to er den dobbeltmoralen de har til det meste og at de ikke bare litt tenker på miljøet. Det er ikke rent lite de forurenser kloden med per år! Har lurt på hva gjør hun med de klærne hun annonserer for hver dag? Henger de i skapet, eller blir de gitt til Frelsersarmeen? 

Det sto jo i innlegget med julegavene at de hadde vært å levert flere sekker med ting på Fretex ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så så.. 

Nå er alt ved normalen, så da trenger dere ikke kverulere om julegavene er for ditt eller datt. Nå er det lagt ut bilde av kaffekopp og smoothie, så alle kan puste lettet ut og ta det heeeeeeelt med ro! Vi trenger ikke mer å diskutere om kjøkkenet minner om et hybelkjøkken eller om gavene hun har fått er for råflott, romjula er berget!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, snålt. For en time siden var det over 80 kommentarer på  julegaveinnlegget, hvor en god del var kritiske og etterlyste refleksjon. Nå er det 68 kommentarer. Noen av de kritiske kommentarene står der fortsatt, men flere er borte. Hva er greia? Ny kommentarfeltstrategi?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Hm, snålt. For en time siden var det over 80 kommentarer på  julegaveinnlegget, hvor en god del var kritiske og etterlyste refleksjon. Nå er det 68 kommentarer. Noen av de kritiske kommentarene står der fortsatt, men flere er borte. Hva er greia? Ny kommentarfeltstrategi?

De har vel "dårlig samvittighet". Typisk at de snakker før de tenker

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia med å henge seg opp i hva folk bruker pengene sine på jeg da. De kan vel ikke noe for hva f eks deres foreldre velger å kjøpe i gaver til dem, ei heller vet dere om flere har spleiset på f eks sølvgaflene. De kjøper sikkert flotte gaver til sine de også og for å være ærlig så fikk vi noen råflotte gaver selv og mine besteforeldre gir meg mellom 5000 og 8000 hvert år, skjønner jo her at det er fyfy å flotte seg med gaver. Jeg skulle gjerne hatt så god råd. Når det kommer til klærne hun gir bort så må vi jo huske at veldig mye av det er ting hun har fått selv for å bruke det på bloggen, det blir mye klær når "alle" bedrifter driver å sender deg ting i håp om at det skal bli reklame av det på en av de største bloggene her i landet. Ikke et arart det blir noen poser pr. år da. Jeg fikk gaver for flere tusen selv av mannen min. Det har vel mange fått vil jeg tro uten at man skal ha dårlig samvittighet for verdens urettferdighet av den grunn. Eller er dere selv så tvers igjennom hellige at dere forsaker alt ikke alle kan få?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Titan skrev:

Jeg skjønner ikke greia med å henge seg opp i hva folk bruker pengene sine på jeg da. De kan vel ikke noe for hva f eks deres foreldre velger å kjøpe i gaver til dem, ei heller vet dere om flere har spleiset på f eks sølvgaflene. De kjøper sikkert flotte gaver til sine de også og for å være ærlig så fikk vi noen råflotte gaver selv og mine besteforeldre gir meg mellom 5000 og 8000 hvert år, skjønner jo her at det er fyfy å flotte seg med gaver. Jeg skulle gjerne hatt så god råd. Når det kommer til klærne hun gir bort så må vi jo huske at veldig mye av det er ting hun har fått selv for å bruke det på bloggen, det blir mye klær når "alle" bedrifter driver å sender deg ting i håp om at det skal bli reklame av det på en av de største bloggene her i landet. Ikke et arart det blir noen poser pr. år da. Jeg fikk gaver for flere tusen selv av mannen min. Det har vel mange fått vil jeg tro uten at man skal ha dårlig samvittighet for verdens urettferdighet av den grunn. Eller er dere selv så tvers igjennom hellige at dere forsaker alt ikke alle kan få?

Vi henger oss ikke opp i hva de bruker pengene sine på. Men vi stiller oss kritiske til at de blogger om det, fordi det viser lav evne til refleksjon omkring sin påvirkningsmakt og  plass i medielandskapet

Endret av Amafalathiel
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...