Justlooking Skrevet 3. februar 2019 #65181 Del Skrevet 3. februar 2019 4 minutter siden, MissLucy skrev: hjelpes. Får du betalt for disse innleggene, eller? Noe må det være. Noen som trenger sårt å hvitvaske/skjønnmale bedriften eller eierne av cbe. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg LilleSnupp Skrevet 3. februar 2019 Populært innlegg #65182 Del Skrevet 3. februar 2019 For min del er forsvarsinnleggene så hinsides fantasifulle at jeg ikke klarer å ta de alvorlige. De er blitt som bloggen, en parodi. 80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 3. februar 2019 #65183 Del Skrevet 3. februar 2019 15 timer siden, Lin10 skrev: Er det en ting som denne tråden beviser, og det er at De fleste av innleggene er ikke reklame, så dette med reklameavis er noe ikke jeg kan relatere meg til. Jeg hadde ihverfall ikke lest bloggen hvis det var slik. At hun har reklame som en stor inntektskilde er jo forståelig, da dette er jobben hennes. ALT er reklame. Jeg utfordrer deg til å finne ett eneste innlegg, hvor ingenting av det som framkommer på bilder er hverken reklame eller sponset. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 3. februar 2019 #65184 Del Skrevet 3. februar 2019 1 minutt siden, FotbaIlflua skrev: ALT er reklame. Jeg utfordrer deg til å finne ett eneste innlegg, hvor ingenting av det som framkommer på bilder er hverken reklame eller sponset. Det kan bli veldig vanskelig 🙈 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 3. februar 2019 #65185 Del Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, Consita skrev: Sarah Sørheim har en glimrende kronikk i Aftenposten i dag. Bak betalingsmur. Spot on.. Sarah Sørheim er enda en gang spot on i influencerkritikken sin. CBE kommer neppe til å svare denne gangen heller. Venter fortsatt på CBE angående denne: https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim men CBE er for pysete til å stå opp for seg når det kommer til stykket. Så mye for å prøve å framstille seg seg som en sterk suksessfull kvinne. Handlingene hennes beviser hun er det motsatte. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoppetau Skrevet 3. februar 2019 #65186 Del Skrevet 3. februar 2019 Det som slår meg når jeg ser på Bloggerne er hvor mye mer iscenesatt livet til CBE er enn det til andre bloggerne. De andre får vi i alle fall se i settinger hvor de feks spiser uten å ta bilder og faktisk bare er tilstede i øyeblikket sammen med de andre. Slikt ser man langt oftere hos de andre som er med enn hos CBE. De andre har ikke med seg fullt fotoutstyr hvor enn de går og har full photoshoot på badet før en middag. De andre har selvsagt også bilder og vi ser også at de har photoshoots, men de photoshootsene er mer arrangerte, ofte i et studio heller enn at en drar hele studioet med seg og at det er en selvsagt del av hverdagen på fast basis. Jeg kan ikke fatte at noen ønsker å ha det slik at et hvert øyeblikk aldri kan nytes alene og fullt ut, men må arrangeres ut i fra vinkel, hvordan foten ligger, hvordan skoen ligger hvor nær man står speilet når man sminker seg for best bilde osv. Det vises så tydelig at bildene på ingen måte er korte snap shots av deres hverdag men totalt gjennomtenkte og arrangerte. Jeg kan ikke helt forstå at de ønsker å fremstå slik på Bloggerne, de fremstår som enda mer kalkulerende, enda mer selvopptatte og som om de har enda tommere liv enn hva som fremstår på bloggen. Jeg lurer på etter effektene av denne livsstilen. Vi et mye om hva forskning sier om bruk av hva sosiale medier, det å leve via likes og det å aldri være helt tilstede i det man driver med(men alltid i å planlegge et bilde for eksempel) har å si for psykisk helse. Jeg tror vi er på vei til å få se ettervirkningene av dette, men jeg tror ikke vi(de) klarer å innse det før vi har ofret noen barn sin helse og utvikling på veien. Vi kan se tilbake i historien og se hvilke latterlige ting som var godtatt for bare 40 år siden (som kjøring uten bilbelte feks) og jeg tenker at vår bruk av sosiale medier, og særlig bloggere, er en av de tingene i vil se tilbake på mens vi rister på hodet fordi det er så hinsides. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spøkelse Skrevet 3. februar 2019 #65187 Del Skrevet 3. februar 2019 Hoppetau: velformulert, har tenkt det samme. Syns samtalene ofte virker kunstige også, sånn "hva kan jeg si foran kamera som får meg til å fremstå litt artig og bra". Lurer på hvordan de hadde hatt det samme om man en dag plutselig visket bloggen og alle bildene ut av livet deres. Det må være innmari slitsomt å bruke så mye tid og planleggingskraft på at en hver situasjon er en anledning til å ta bilder til bloggen og se bra ut. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Niriluna Skrevet 3. februar 2019 Populært innlegg #65188 Del Skrevet 3. februar 2019 3 timer siden, Aricia skrev: Hele denne diskusjonen om hva som er løgn eller ikke er egentlig ganske opplysende. For hva er forholdet mellom løgn og reklame, sånn generelt og tradisjonelt sett? De fleste vil si at de selvsagt ikke tror at det en iscenesatt karakter forteller i en reklamesnutt er "sant". Litt avhengig av graden av realisme i innslaget vil man si at slike utsagn er virkemidler for å få fram et poeng om et produkt. Utsagnene må forholde seg såpass til noe dokumenterbart at de ikke er direkte villedende, men selvsagt er de likevel bare oppdiktede replikker presentert av en fiktiv karakter. Selv når Ian Pryme poserer foran Universitetet i Bergen og med sitt folkeregistrerte navn, godt hjulpet av sin reelle prof. emeritus-tittel, forsøker å selge oss kosttilskudd skjønner vi at dett. Sannheten, som alt annet i bloggosfæren, holdes fast i en slags evig gråsone eller limbo der vi som lesere både skal stole på Carolines anbefalinger og betrakte dem som sanne og oppriktige når vi tar fram kredittkortet vårt og trykker "kjøp", men samtidig hele tiden skjønne at hun ikke kan tas på ordet eller holdes ansvarlig for påstandene eller bildene sine, fordi hun er en fiktiv karakter i et slags ikke-eksisterende parallellunivers. Det er å forlange at forbrukere skal være veldig dumme og veldig kompetente samtidig, må jeg si. Virkelig til ettertanke @Aricia. Takk for at du deler disse refleksjonene. Jeg er ikke så opptatt av om denne bedriften beholder de store mengdene rekvisitter de benytter eller ikke. Problemet er igjen selve forretningsideen. Bedriften markedsfører produkter knyttet til en historie om et liv levd av en person som leserene skal la seg inspirere av. Dette narrativet av en person viser oss vei i verdivalg og fungerer som et ideal vi skal strekke oss mot. Den som bare kunne vært så nysminket, vakker, morgenglad og positiv som narrativet Caroline! Jeg refererer heretter til denne hovedpersonen i bloggen som NC, for jeg ønsker ikke forveksling med den virkelige Caroline. Det kan fort gå i surr. Vi skal stole på og la oss guide av NC og dette er helt essensielt for først da kan bedriften være en suksess. NC framstår som at det er fullstendig normalt og endatil særdeles gode grunner til at lesere skal holde forbruket på samme nivå som NC. Hvis man virkelig skal omfavne julen så er det herlig å skape stemning gjennom disse lune og humoristiske julegenserne. Når nyttårsforsettene er ferske så er ingenting som en ekstra treningsboost gjennom noen lekre nye outfits på gymmen. Den sprudlende venninna di NC Har jo teste dette og lykken bruser så det må jo være det riktige å gjøre? Idealet vårt NC forteller oss at det er greit og endatil sjarmerende å ikke klare å bestemme seg, vi kan alle bare kjøpe fire farger av Ganni-genseren. En av forsvarerne nevnte at det blir opp til hver enkelt og vurdere hva vi trenger og hva vi skal kjøpe. Det er her problemet ligger. NC påvirker oss til å flytte vår opplevelse av behov. Uansett om bedriften sender tilbake rekvisittene så er den skaden skjedd. Ettersom forretningsideen er å personifisere et ideal som skal påvirke og inspirere oss kommer vi ikke unna NC sitt totale forbruk. Her kommer det som @Aricia skriver ovenfor inn. Da er det vi som lesere som både skal tro på NC, men samtidig forstå at hun ikke er virkelig. Det henger ikke sammen! NC gir oss gode argumenter til å høyne vårt totale forbruk og hun gjør det for leserne sin del, da blir vi alle mer lykkelig, positiv og inspirert! Jeg undrer meg over disse påvirkerene. Er det virkelig ingen refleksjon rundt konsekvensene av budskapet? Jeg syns faktisk NC er skumlere enn eksempelvis Sophie Elise og Isabel Raad. De sistnevnte er bare så langt ute verdimessig at det blir lettere å avvise narrativet for mange. De er så milevis unna et normalt liv, mens NC har verdier som mange vil kjenne igjen. Jeg har selv en lederstilling i det private næringsliv. Jeg reflekterer ofte over min påvirkning på mine ansatte sine hverdager, utvikling og karrieremuligheter. Får jeg frem det beste i dem, for dem selv, for bedriften (også på lang sikt) og for samfunnet? Jeg ber regelmessig om tilbakemelding og tar denne på alvor Sammen utvikler vi oss, vi reflekterer og lærer. Det tror jeg disse bloggbedriftene også bør vurdere. 54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spøkelse Skrevet 3. februar 2019 #65189 Del Skrevet 3. februar 2019 Tommel opp for NC-begrepet! Det er så skummelt og utydelig for veldig mange lesere. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogspike Skrevet 3. februar 2019 #65190 Del Skrevet 3. februar 2019 @Hoppetau og @Niriluna 👏🏼🙌🏼 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 3. februar 2019 #65191 Del Skrevet 3. februar 2019 (endret) Mange gode innlegg i tråden her nå! Takk til nye brukere som orker å fortsette diskusjonen når noen av oss andre (host) får mer lyst til å rive ut øynene i ren frustrasjon over at selv om man i mange år har påpekt det samme, er det fortsatt noen som tror at CBE og andre bloggere driver med det de gjør av sitt hjertes godhet - samt tjene litt til smør på brødskiva. 💐 Endret 3. februar 2019 av Kollontaj 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Halle-Palle Skrevet 3. februar 2019 Populært innlegg #65192 Del Skrevet 3. februar 2019 Jeg må skru ned lyden når hun snakker, det er så kunstig og affektert at jeg blir flau. Hvordan noen kan tenke på henne som naturlig og sprudlende er mer enn jeg fatter. Men for min del må hun posere, sprøyte inn hva hun vil hvor hun vil og kle seg som en nyrik russerfrue så mye hun orker. Det som provoserer meg er den vanvittige eksponeringen av barna i det Stepford wife universet sitt. Hvor alle er glade og snille, nygredde på håret og rene på hendene. Hvor man leker på det myke teppet (sponset) foran den varme peisen (sponset) med det vakre dukkehuset (sponset) mens pappa svever i bakgrunnen og får med seg det vakre bølgete håret som er satt opp med en vakker sløyfe. Bare bakfra, selvsagt, for man skjermer barn på bloggen (mens det ikke er såååå nøye på andre kanaler). Jeg vemmes, gremmes og provoseres. 89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogspike Skrevet 3. februar 2019 #65193 Del Skrevet 3. februar 2019 Spot-on, @Halle-Palle 👏🏼 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Big Barda Skrevet 3. februar 2019 #65194 Del Skrevet 3. februar 2019 (endret) Bloggen gjentar seg veldig for tiden og det hele virker totalt fantasi- og inspirasjonsløst, synes jeg. I dagens innlegg består fire av bildene fra feiringen av folk som poserer med slike fotorekvisitter som ble populært for endel år tilbake, og Lasse laget ballongbue som vanlig (gjesp). Akkurat de samme bildene føler jeg vi så i det forrige innlegget, bare at der var det kun to nesten helt like bilder med fotorekvisitter; han til venstre og hun til høyre, som alltid. I tillegg får vi de sedvanlige to-tre nesten identiske bildene av frua. https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/03/pappa-blir-60/ https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/01/sesongavslutning-med-bloggerne/ Så er det eksponering av barn som vanlig, og frua som blunker og smiler til sitt eget speilbilde mens hun later som hun gjør ting. Hvor lenge kan dette egentlig fortsette? 🤑 Endret 3. februar 2019 av Big Barda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 3. februar 2019 #65195 Del Skrevet 3. februar 2019 Det kommer til å fortsette så lenge folk klikker seg inn på bloggen. Uansett om man klikker inn fordi man er fan, misliker bloggen eller er nysgjerrig på dagens eskapader, så er det klikk. Klikk som tiltrekker annonsører og spons. Det jeg sliter med å forstå, er at hvis livet hennes er så perfekt som hun så iherdig prøver å gi inntrykk av, hvorfor denne evige søken etter noe nytt hele tiden? Fra bloggens spede start til nå: shopping, shopping og mere shopping. En evig tørste etter nye klær og ting, og stadig nye unnskyldninger for å skaffe nytt: Det er januar/det er mandag/alt er allerede brukt én gang/samlingen må bli større/osv... De jeg kjenner som holder på sånn med stadig nye innkjøp og stadig oppussing sliter ganske mye på andre plan. Hvis hun er så fornøyd og tilfreds, hvilket tomrom prøver hun å fylle..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 3. februar 2019 #65196 Del Skrevet 3. februar 2019 40 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Det kommer til å fortsette så lenge folk klikker seg inn på bloggen. Uansett om man klikker inn fordi man er fan, misliker bloggen eller er nysgjerrig på dagens eskapader, så er det klikk. Klikk som tiltrekker annonsører og spons. Det jeg sliter med å forstå, er at hvis livet hennes er så perfekt som hun så iherdig prøver å gi inntrykk av, hvorfor denne evige søken etter noe nytt hele tiden? Fra bloggens spede start til nå: shopping, shopping og mere shopping. En evig tørste etter nye klær og ting, og stadig nye unnskyldninger for å skaffe nytt: Det er januar/det er mandag/alt er allerede brukt én gang/samlingen må bli større/osv... De jeg kjenner som holder på sånn med stadig nye innkjøp og stadig oppussing sliter ganske mye på andre plan. Hvis hun er så fornøyd og tilfreds, hvilket tomrom prøver hun å fylle..? Det må bli tomt å skulle selge seg selv dag etter dag, år etter år. Mye sunnere å gå på jobb og gjøre noe annet, som ikke handler om eget ego og shopping. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medici Skrevet 3. februar 2019 #65197 Del Skrevet 3. februar 2019 Hva gjør feiring av bedriftseierens far på hennes annonsesalgblogg?? Hvor interessant tenker hun at feiring av en random 60-åring er? 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 4. februar 2019 #65198 Del Skrevet 4. februar 2019 5 timer siden, Medici skrev: Hva gjør feiring av bedriftseierens far på hennes annonsesalgblogg?? Hvor interessant tenker hun at feiring av en random 60-åring er? Har ikke lest innlegget men er rimelig sikker på st det handler om å bygge opp under relasjonen med leseren. Deling av feiring vil gi inntrykk av å bli invitert inn i den private sfæren. Det smører opplevelsen av å være venninne. Mulig det i tillegg også var noe spons inne i bildet (??) det ville i så fall slå to fluer i ett smekk. Dette er blogging 101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medici Skrevet 4. februar 2019 #65199 Del Skrevet 4. februar 2019 Det har du nok helt rett i, men likevel... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 4. februar 2019 #65200 Del Skrevet 4. februar 2019 2 timer siden, Medici skrev: Det har du nok helt rett i, men likevel... Når du ser i kommentarfeltet hennes og også her hvordan lojale følgere helt mangler perspektiv på hva bloggen faktisk er og tydelig har et svært personlig og nært forhold til CBE så betyr det nok at dette er innhold de ønsker å lese. Opplevelse av positive relasjoner og identifikasjon gjør leserne mindre på vakt for hvordan relasjonen utnyttes i vinnings øyemed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg