Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, CecilieX skrev:

Og alle dine vinklinger er alltid positive. Forskjellen på meg og deg er at jeg har fagfolk i ryggen. Du får lenke, på lenke, på lenke med innspill fra fagfolk som bekrefter standpunktene. Det eneste du har å komme med er subjektive meninger, og da blir det jo litt smått argumentasjonsmessig. 

Det er jo ikke slik at selv om man er en fagperson så eier man sannheten. Det er mange fagpersoner som har ulike meninger. For å være en offentlig person så vil det alltid være delte meninger om det man gjør.

Toppbloggere generelt er veldig utsatt for et negativt lys og jeg tror man må ha en ganske sterk psyke for å koble ut alt det negative de får servert hver dag. Det er ikke uten grunn  av mange toppblogger stenger sine kommentarfelt. Folk har meninger, men for å overleve i denne bransjen tror jeg at man må ha god selvtillit og være tro mot de valgene man tar og stå for det. Hvis man har en god evne til refleksjon og tar gode valg ut fra det man mener selv er riktig, vil man også kunne ha det godt med seg selv, selv om kritikken kommer. Og den kommer alltid.

For meg fremstår CBE som en trygg, tøff og positiv person💪🏼Det at hun har sin mann som sin nærmeste støttespillere er nok godt i den posisjonen hun er. Hun er lett å mislike for enkelte fordi hun fremstår som altfor «perfekt», og at livet hennes er en dans på roser. Dette trigger tydeligvis endel personer.

Det å kunne diskutere her inne handler ikke bare om å vise til dokumenterte lenker, og tro at det er det er det eneste argumentet som fungerer. Det å analysere, observere og reflektere er også momenter som er viktig når man diskuterer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Asti skrev:

Her er det CBE selv har uttalt om forbruk - både sitt eget og påvirkningen bloggen har:  "... Jeg skal ærlig innrømme at miljø og klima ikke har vært spesielt høyt prioritert på bloggen, verken nå eller i starten for snart syv år siden. Jeg fronter et relativt høyt forbruk og oppfordrer også dere lesere til å kjøpe tingene jeg selv bruker og anbefaler. Summen av dette er ikke spesielt bærekraftig, det har jeg ingen problemer med å innrømme. ...".

Dokumentasjon: https://imgur.com/a/inQuH

Dette gjør meg skikkelig, skikkelig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lin10 skrev:

Det er jo ikke slik at selv om man er en fagperson så eier man sannheten. Det er mange fagpersoner som har ulike meninger. For å være en offentlig person så vil det alltid være delte meninger om det man gjør.

Det å kunne diskutere her inne handler ikke bare om å vise til dokumenterte lenker, og tro at det er det er det eneste argumentet som fungerer. Det å analysere, observere og reflektere er også momenter som er viktig når man diskuterer.

1. Det er sant. Kan du finne en fagperson som mener eksponering av barn er bra?

2. Det er også sant. Noe det ser ut til at ikke alle evner. Nevner ikke navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lin10 skrev:

Toppbloggere generelt er veldig utsatt for et negativt lys og jeg tror man må ha en ganske sterk psyke for å koble ut alt det negative de får servert hver dag. Det er ikke uten grunn  av mange toppblogger stenger sine kommentarfelt. Folk har meninger, men for å overleve i denne bransjen tror jeg at man må ha god selvtillit og være tro mot de valgene man tar og stå for det. Hvis man har en god evne til refleksjon og tar gode valg ut fra det man mener selv er riktig, vil man også kunne ha det godt med seg selv, selv om kritikken kommer. Og den kommer alltid.

For meg fremstår CBE som en trygg, tøff og positiv person💪🏼Det at hun har sin mann som sin nærmeste støttespillere er nok godt i den posisjonen hun er. Hun er lett å mislike for enkelte fordi hun fremstår som altfor «perfekt», og at livet hennes er en dans på roser. Dette trigger tydeligvis endel personer.

Du får vise til fagpersoner som sier at eksponering av barn på Internett er sunt. Kan du det? 

Kan din også vise til fagfolk som er for at bloggere ikke skal merke produkt som reklame? Kan du finne noen som går god for dette? 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lin10 skrev:

Nei, bare nei. Innlegget ditt trenger ikke noen motargumenter, det er jo et motargument i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Lin10 skrev:

Alt dine vinklinger er negative. Det du utlater og ikke vil « se» er at hun inspirerer til er sunt og balansert kosthold. Har mange fine oppskrifter. Men kan spise boller også, men ikke hver dag..altså en sunn balanse. Treningstips som er til inspirasjon og som er bra for kropp og sjel. Gode familieverdier og opptatt av tradisjoner. Folks psykiske helse/ lidelser er et mer komplisert felt enn at det kan adresseres til CBE, uansett hva det er. CBE oppfordrer aldri til å slanke seg eller går ut med sin vekt. Hun er opptatt av en sunn, sterk og slank kropp. Skal ikke hun få lov til å være slik hun er fordi noen kan få en spiseforstyrrelse? 

Det å lese bloggen er et positiv avbrekk i en hektisk hverdag. Vi trenger slike pusterom, og  mange ønsker å bli inspirert og nyte flotte bilder. 

1.Man man ikke unnlate å reise på ferie med fly eller Cruise fordi det er miljøskadelig. De fleste av oss reiser på ferie. Møbler hun kjøper inn og bytter ut kommer andre til gode.2. Klær hun ikke bruker går til Frelsesarmeen, har hun tidligere informert om 👍🏼🙂

1. jo, det kan man. Og mange gjør det.Ikke bruk din egen makelighet som mal på hvordan andre lever. Du er åpenbart ikke spesielt orientert om forhold utenfor din egen navle.

2. Ang Fretex - dette har vi vært gjennom tusen ganger før. Det hjelper ikke miljøet at overforbrukere dumper overfloden sin på fretex. Og det ødelegger markedet i tredjeverdenland som varene blir dumpet videre til. 

Du bør virkelig orientere deg litt bredere om - vel, hva skal jeg si - det meste. Du bør orientere deg bredere og dypere om det meste.

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Lin10 skrev:

Tror du virkelig at hun kjøper alle disse klærne hun viser frem? Selvfølgelig har hun en stor garderobe vil jeg tro siden hun driver en blogg og folk  ønsker å se forskjellige antrekk. Men, jeg vil absolutt tro hun ofte kjøper klær og viser de på bloggen, sender de tilbake og får penger igjen. Dette er ikke ulovlig. Barna blir skjermet. Det er tydelig. I bursdagsinnlegget var ikke den minste synlig og det viser at hun skjermer barna. Men hun ønsker ikke at de aldri skal vises, nettopp fordi hun er småbarnsmor og de er en stor del av livet hennes.

Jeg synes det er mer problematisk at det finnes en tråd på et forum hvor 99, 9 % skriver negativt om denne mamman til disse barna, enn at det kommet ut noen bilder i ny og ne på bloggen.  Har du reflektert over det? Du som er opptatt av barns rettigheter og velvære. 

Det er faktisk helt umulig å ta deg på alvor når du i to setninger etter hverandre skriver at de skjermer barna, men så velger hun å vise de alikevel... Enten så skjermer man barna, eller så gjør man det ikke! Men du understreker det jeg også mener: Det er egne/bedriftens interesser som går foran når de velger å utlevere barna. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Cocosa skrev:

1. Det er sant. Kan du finne en fagperson som mener eksponering av barn er bra?

2. Det er også sant. Noe det ser ut til at ikke alle evner. Nevner ikke navn.

Det nytter ikke å,diskurere eksponering her inne fordi man ikke ser nyanser. Det er enten eller. Enten som viser man ikke barna i det hele tatt eller så selger man barndommen, uansett hvilke bilder man viser og i omfang. Selvfølgelig er det ikke så svart hvitt og man kan helt sikkert finne fagpersoner som mener det CBE viser er helt uproblematisk. Og jeg er sikker på at det finnes fagpersoner som mener det kan være skadelig for enkelte at det eksisterer slike tråder som dette, hvor man lett kan gå inn å lese hva som står her, når man har lært seg det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MissLucy skrev:

1. jo, det kan man. Og mange gjør det.Ikke bruk din egen makelighet som mal på hvordan andre lever. Du er åpenbart ikke spesielt orientert om forhold utenfor din egen navle.

2. Ang Fretex - dette har vi vært gjennom tusen ganger før. Det hjelper ikke miljøet at overforbrukere dumper overfloden sin på fretex. Og det ødelegger markedet i tredjeverdenland som varene blir dumpet videre til. 

Du bør virkelig orientere deg litt bredere om - vel, hva skal jeg si - det meste. Du bør orientere deg bredere og dypere om det meste.

Kan du vise til dokumentasjon på at klær som sendes til tredjeverdensland ødelegger markedet i landene de sendes til?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Creem skrev:

Kan du vise til dokumentasjon på at klær som sendes til tredjeverdensland ødelegger markedet i landene de sendes til?

jeg har dokumentert det flere ganger før i de fleste av CBE-trådene, så det anser jeg dokumentert.

her er en tilfeldig valgt lenke som forklarer problemet:

https://www.elephantjournal.com/2017/04/why-our-clothing-donations-may-be-doing-more-harm-than-good/

en til:

https://www.cbc.ca/news/canada/ottawa/donated-clothing-where-it-ends-up-1.4662023

enda en - dette er en kjent problemstilling:

https://scienceline.org/2018/06/the-troubled-second-life-of-donated-clothes/

trenger du mer?

https://www.theguardian.com/world/2015/jul/06/second-hand-clothing-donations-kenya

Endret av MissLucy
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Lin10 skrev:

Tror du virkelig at hun kjøper alle disse klærne hun viser frem? Selvfølgelig har hun en stor garderobe vil jeg tro siden hun driver en blogg og folk  ønsker å se forskjellige antrekk. Men, jeg vil absolutt tro hun ofte kjøper klær og viser de på bloggen, sender de tilbake og får penger igjen. Dette er ikke ulovlig. Barna blir skjermet. Det er tydelig. I bursdagsinnlegget var ikke den minste synlig og det viser at hun skjermer barna. Men hun ønsker ikke at de aldri skal vises, nettopp fordi hun er småbarnsmor og de er en stor del av livet hennes.

Jeg synes det er mer problematisk at det finnes en tråd på et forum hvor 99, 9 % skriver negativt om denne mamman til disse barna, enn at det kommet ut noen bilder i ny og ne på bloggen.  Har du reflektert over det? Du som er opptatt av barns rettigheter og velvære. 

Hadde du likt å bli fotografert forfra og bakfra uten at du visste hva bildene skulle brukes til, at bildene ble lagt ut på nettet og du ikke ble spurt om det var greit? 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knitting lady
18 minutter siden, Lin10 skrev:

Ingen fagpersoner, med base i forskning, vil hevde dei eiger sanninga. Men dei vil heller ikkje argumentere med bakgrunn i subjektive oppfatningar av fenomenet dei forskar på. 

Om ein berre argumenterar med subjektive analyser av eit fenomen, utan å kunne underbygge påstander utover «jeg synes..» så vil argumenta ha lite truverdigheit. Derfor er det også normal skikk innan deliberativ debatt at ein underbygger sine påstander, og ikkje unnviker krav om dokumentasjon ved å nytte stråmennargumentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Surikatt skrev:

Hadde du likt å bli fotografert forfra og bakfra uten at du visste hva bildene skulle brukes til, at bildene ble lagt ut på nettet og du ikke ble spurt om det var greit? 

Dette sp målet står ubesvart tidligere i tråden, noe som i grunnen sier det meste! Men kanskje du er heldig og får et svar nå? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Knitting lady
12 minutter siden, Lin10 skrev:

Det nytter ikke å,diskurere eksponering her inne fordi man ikke ser nyanser. Det er enten eller. Enten som viser man ikke barna i det hele tatt eller så selger man barndommen, uansett hvilke bilder man viser og i omfang. Selvfølgelig er det ikke så svart hvitt og man kan helt sikkert finne fagpersoner som mener det CBE viser er helt uproblematisk. Og jeg er sikker på at det finnes fagpersoner som mener det kan være skadelig for enkelte at det eksisterer slike tråder som dette, hvor man lett kan gå inn å lese hva som står her, når man har lært seg det. 

Men eksponering handlar jo om meir enn bilete. Eksponering er jo like mykje tekst som beskriver alt frå bursdagsselskap og julefeiring til frukostvaner og leggerutiner. Det er ein nyanse av eksponering vi godt kan diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Snøsøta
21 minutter siden, Lin10 skrev:

Det du sier nå er at det egentlig ikke fins noen fag. Alt er lov og kompetanse utgjør ingen forskjell. Om vi hadde fulgt din metode hadde vi ligget i fjæresteinen som små amøber enda. Vi hadde dødd av meslinger og det hadde ikke vært lover mot å slå barn. Vi hadde hatt byller og syfilis og det hadde ikke eksistert noen blogger. Fordi vi ikke hadde hatt ikt og data. Vi hadde ikke klart å utvikle samfunnet - hvis fagkunnskap ikke gjør noen forskjell. 

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Dette sp målet står ubesvart tidligere i tråden, noe som i grunnen sier det meste! Men kanskje du er heldig og får et svar nå? 

Jeg vet😊 voksne kan bli anmeldt for det, men å gjøre det mot barn, det er helt i orden.

Endret av Surikatt
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lin10 skrev:

Dette kan jeg ikke se har gjort noe forskjell på hennes virksomhet. 2017 var vel det beste året sånn inntektsmessig, og det er jo en indikasjon på at hun har folks tillit, både lesere og samarbeidspartnere. Folk har ulike oppfatninger og noen er mer kritiske en andre. Det er ikke slik at hun har en autorisasjon og mister denne som  blogger hvis noen er kritiske. Selvfølgelig skal og må hun følge lover og regler, og dette har vi egne instanser som kan følge opp hvis dette brytes.

Hvis folk ikke er fornøyd med produkter så kan man slutte å lese eller følge henne. Men hun ligger på bloggtoppen i sitt 10 år og har ca 25000 lesere hver dag, så det mange som er fornøyd med den jobben hun gjør. Selv etter kommentarjuks og bilderedigering, så er hun en av Norges største influencere. Veldig mange klarer å tilgi feilgrep vi mennesker gjør og går videre, og så er det noen som ikke har den evnen og står og stamper i gjørma. 

# kan ikke gjøre alle til lags. 

Selv om hun fortsatt ligger på Bloggtoppen er hun likevel en dalende stjerne. I 2014 hadde hun 100.000 lesere daglig..

Fra "Min Mote 2014":

"Idag driver hun Norges mest besøkte blogg med rundt 100 000 lesere daglig"

https://www.minmote.no/#!/artikkel/23288600/berg-eriksen-gir-seg-som-fotballfrue

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...