Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Skribent

Det er så skummelt... Det er mer creepy det de driver med nå, bilder tatt bakfra, enn mer naturlige bilder. Det er ordentlig ekkelt gjort. Det lyser shady business.

Som det har vært sagt før, det er å kommunisere to ting. 1. Vi har skjønt at eksponering av barn er problematisk, men 2. Vi synes det er viktigere å opprettholde inntjeningen som følger av en familieorientert blogg. 

Kan vi da også få være vitne til fremtidige samtaler med barna om dette?

Nesten enda verre synes jeg det er med disse scenene med en perfekt stylet liten prinsesse. Mammas lille dukke. Antrekk og hårstyling som jeg husker jeg elsket å drive med på dukker da jeg var liten, dyrking av et objekt, dyrking av idealer. Se så vakker! Kommentar på Snap her forleden, filmsnutt der håret blir gredd, fulgt av bilde av ferdig hestehale med sløyfe, med ordene «Vakrest og finest i verden!».

Det er sånn du tenker for deg selv og kanskje deler med dine aller nærmeste, for vi synes alle at barna våre er nydelige. Du skaper ikke et offentlig bilde av perfeksjon på den måten. Etter min mening er dette misbruk av barns identitet og integritet, og det er nesten utrolig at ikke et regelverk kommer raskere på plass. Bloggerbarn bør ha en tydelig uttrykt beskyttelse i lovverk, slik barn har vern mot andre typer overgrep og omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har bloggerbarna liten beskyttelse i lovverket i dag, men det kommer nye regler for personvern i 2018. Jeg håper virkelig vi får presiseringer om barn i kommersiell virksomhet da. 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/nye-personvernregler/eus-personvernreform-/ 

Dette har vi foreløpig - bør egentlig være nok, men tydeligvis ikke. 

«Rett til privatliv

Det er dessverre en del som ikke ser ut til å tenke på at barna faktisk har rett til personvern og privatliv. I FNs konvensjon om barns rettigheter (Barnekonvensjonen) står det:

Artikkel 12 - Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører dem, og deres meninger skal tillegges vekt.

Artikkel 16 - Barnet skal ikke utsettes for tilfeldig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.

Dette understreker viktigheten av å ikke publisere for mange eller krenkende bilder av barn, og å alltid spørre barnet før bilder deles.»

kilde: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

https://www.datatilsynet.no/globalassets/global/regelverk-skjema/veiledere/i_beste_mening_a4_bokmal_web.pdf

FB3D7B0E-430A-4BE0-B9FB-E31453CB33FF.png

6DD3C738-81FE-47DF-8DDF-B88D39B3DC13.png

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser ikke jeg denne bloggen, men var det ikke CBE som absolutt ikke ville vise frem bilder av den eldste da hun ble født? Var det ikke mye oppstyr rundt dette rett etter fødsel? Eller blander jeg med noen annen🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skribent

Akkurat, @Kollontaj og @millemåne1 - selv yngstemann her i huset skjønte da han gikk i andre klasse for drøye ti år siden at Internett var et verktøy, og et verktøy som måtte brukes med bevissthet. De lærte det på skolen, og de skjønte veldig raskt selv fornuften i nettvett gjennom helt konkrete eksempler og blant annet kampanjer mot mobbing/nettmobbing. Det er visst verre med oss gamliser, hvis bloggere og kommentarfelt er noe å måle etter :overrasket: 

Husker for øvrig godt ett av foreldremøtene den gangen. Vi bodde et sted med relativt tradisjonell kjønnsdeling, jeg var en av få kvinner i privat næringsliv sammen med pappaene, mens mødrene jobbet i helse og omsorg, salg og service osv. Jeg tok opp en problemstiling rundt nettvett med kontaktlærer, og etterlyste informasjon til foreldre. En person fra en mediebedrift kom på møtet og informerte om lover, regler og spørsmål relatert til en digital hverdag. 

På dette møtet var vi tre personer av rundt tretti (de to andre var menn) som i det hele tatt kunne snakke om Internettbruk :overrasket: Hacking, virus, nettp**** og chatting - det var skremmende mange blanke ansikter der. Hvis ikke foreldre henger med i utviklingen, kan de heller ikke bidra tilstrekkelig til å opplyse og beskytte egne barn. Jeg var sjokkert over uvitenheten blant mine jevnaldrende - oppegående folk alle sammen, men altså i yrker som ikke krever annen merkantil kunnskap enn tekstbehandling og mail. Snittalder 35-40 den gangen. Mulig den gjengen er de som er snøblinde lesere av rosablogger (hvis de klarer å finne en), hva vet jeg, men skremmende er det like fullt.

Så til det som virkelig forundrer - hva er bloggerens unnskyldning, som har nettet som sin lekegrind og inntektsgrunnlag? Jeg ser ingen formildende omstendigheter på noe plan. Vokst opp med nettet, utdannet innen faget (?), åpenbart lommekjent med hvordan man tjener penger på nett. Hva er unnskyldningen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husfrua skrev:

Nå leser ikke jeg denne bloggen, men var det ikke CBE som absolutt ikke ville vise frem bilder av den eldste da hun ble født? Var det ikke mye oppstyr rundt dette rett etter fødsel? Eller blander jeg med noen annen🤔

Jo det stemmer. Men i følge henne så prøvde folk å ta bilde av ungen oppi vogna osv når de var ute blandt folk. Så derfor tenkte hun at hun likegodt kunne eksponere selv. 

😂😂😂

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Husfrua skrev:

Joda, det var viktig å skjerme barn(a) sine og ansikt ble alltid skjult. Men så var det noen kjempeslemme folk som banken på døren for å se hvordan hun så ut, og som nærmest reiv opp barnevognen for å se hva som var så feil med henne at hun ikke kunne bli vist på bloggen. Derfor var det helt greit å slutte å skjerme, og heller ha mer rekvisitter i reklame.

Satt veldig på kanten.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skribent
Akkurat nå, millemåne1 skrev:

Jo det stemmer. Men i følge henne så prøvde folk å ta bilde av ungen oppi vogna osv når de var ute blandt folk. Så derfor tenkte hun at hun likegodt kunne eksponere selv. 

😂😂😂

Den logikken er så blond at jeg kjenner rødmen stiger på hennes vegne :roll: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, millemåne1 skrev:

😂😂😂

Stemmer det! Derfor jeg ikke skjønte hvorfor hun hadde dette eksponeringsbehovet🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husfrua said:

Stemmer det! Derfor jeg ikke skjønte hvorfor hun hadde dette eksponeringsbehovet🙈

Det kan jo hende at eksponeringsbehovet økte da hun skjønte at det også lå et stort inntjeningspotensiale der? 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Husfrua skrev:

De ombestemte seg: http://www.carolinebergeriksen.no/2014/03/15/var-nelia/   / skjermbilde: https://imgur.com/a/AXZrQ

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Husfrua skrev:

Joda, planen var visst en annen i utgangspunktet. MEN, det var vel før de skjønte hvor mye penger det faktisk lå i denne familieforøkelsen.

LKE i 2014: "– Ja, vi har blitt vant med oppmerksomheten. Men samtidig er det klart at vi ønsker å beskytte datteren vår. En ting er vi som foreldre, som har valgt å være i rampelyset. Noe annet er et lite barn, sier Eriksen."

http://www.varden.no/nyheter/vi-onsker-bare-a-beskytte-nelia-1.1068033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen
6 minutter siden, millemåne1 skrev:

😂😂😂

Jeg tror ikke på disse historiene. Var en måte å få oppmerksomhet på? Det kom folk på døren også, for å få lov å se ungen. De har ikke bodd på større plasser, enn at folk har sett om folk ville i vognen for å ta bilder. Mulig hun tror hun er som  store kjendiser i USA.  Vi har ennå ikke hørt om at folk har enstevendt søppelet deres😂 Hun kan faktisk gå uforstyrret der hun bor. Få vet hva hun driver med. Så disse historiene tar jeg med en klype salt. Det ble iallefall klikk ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Nuwanda2 skrev:

Det kan jo hende at eksponeringsbehovet økte da hun skjønte at det også lå et stort inntjeningspotensiale der? 

Helt klart. Det er det INGEN tvil om. Barn selger, sånn er det desverre blitt. Fruen lever jo etter min mening et ganske så kjedelig liv. Ikke at livet mitt er så veldig spennende, men jeg prøver helle ikke å gjøre levebrød av det. Uten ungene tror jeg hun hadde forsvunnet i mengden av rosabloggere for lenge siden. Det må "skje" noe hvis interessen hos leserne skal holdes ved like.

Se på falne stjerner som Andrea Badendyck, Ida Wulf, Kristina Andersen osv...De lever fortsatt det samme livet som de gjorde for 6-7 år siden. Og har falt betraktelig i popularitet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen
12 minutter siden, Skribent skrev:

Akkurat, @Kollontaj og @millemåne1 - selv yngstemann her i huset skjønte da han gikk i andre klasse for drøye ti år siden at Internett var et verktøy, og et verktøy som måtte brukes med bevissthet. De lærte det på skolen, og de skjønte veldig raskt selv fornuften i nettvett gjennom helt konkrete eksempler og blant annet kampanjer mot mobbing/nettmobbing. Det er visst verre med oss gamliser, hvis bloggere og kommentarfelt er noe å måle etter :overrasket: 

Husker for øvrig godt ett av foreldremøtene den gangen. Vi bodde et sted med relativt tradisjonell kjønnsdeling, jeg var en av få kvinner i privat næringsliv sammen med pappaene, mens mødrene jobbet i helse og omsorg, salg og service osv. Jeg tok opp en problemstiling rundt nettvett med kontaktlærer, og etterlyste informasjon til foreldre. En person fra en mediebedrift kom på møtet og informerte om lover, regler og spørsmål relatert til en digital hverdag. 

På dette møtet var vi tre personer av rundt tretti (de to andre var menn) som i det hele tatt kunne snakke om Internettbruk :overrasket: Hacking, virus, nettp**** og chatting - det var skremmende mange blanke ansikter der. Hvis ikke foreldre henger med i utviklingen, kan de heller ikke bidra tilstrekkelig til å opplyse og beskytte egne barn. Jeg var sjokkert over uvitenheten blant mine jevnaldrende - oppegående folk alle sammen, men altså i yrker som ikke krever annen merkantil kunnskap enn tekstbehandling og mail. Snittalder 35-40 den gangen. Mulig den gjengen er de som er snøblinde lesere av rosablogger (hvis de klarer å finne en), hva vet jeg, men skremmende er det like fullt.

Så til det som virkelig forundrer - hva er bloggerens unnskyldning, som har nettet som sin lekegrind og inntektsgrunnlag? Jeg ser ingen formildende omstendigheter på noe plan. Vokst opp med nettet, utdannet innen faget (?), åpenbart lommekjent med hvordan man tjener penger på nett. Hva er unnskyldningen hennes?

Det vil bli en pinlig affære den dagen de skal lære om nettvett.

Her er det ikke lov å ta bilder av ungene i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen
15 minutter siden, Husfrua skrev:

Det var noe som ble skapt i en boble. Hun trodde folk var hysteriske. Hallo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen
5 minutter siden, formula skrev:

Joda, planen var visst en annen i utgangspunktet. MEN, det var vel før de skjønte hvor mye penger det faktisk lå i denne familieforøkelsen.

LKE i 2014: "– Ja, vi har blitt vant med oppmerksomheten. Men samtidig er det klart at vi ønsker å beskytte datteren vår. En ting er vi som foreldre, som har valgt å være i rampelyset. Noe annet er et lite barn, sier Eriksen."

http://www.varden.no/nyheter/vi-onsker-bare-a-beskytte-nelia-1.1068033

Var det avisen som kom sånn plutselig på dette, eller oppsøkte hun avisen. Blogglesere som kom på døren...herregud.

Må si jeg blir forvirret av de to der. Syter en dag, så snur de om, syter, snur om.

Private bilder stjålet på fb? Du verden. Ja sånn virker nettet. Fornuftige folk har lukket profil, legger ikke ut private bilder.  Dette vet de,men da har de ikke noe å fortelle om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...