Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Handler ikke om at hun tar andre valg enn meg, men at hun argumenterte så for hvorfor hun ikke ville eksponere datteren. Og det respekterte jeg henne for. Ved å ta en så til de grader snuoperasjon OG fjerne innlegget med disse argumentene gjorde at jeg mistet den respekten.

Og du har aldri endret på valg du har gjort eller ting du har sagt i ditt liv? Du har aldri skiftet mening, eller gjort noe annet enn det du hadde sagt? Jeg sier ikke at det er greit at hun bruker N i reklamer osv, jeg snakker om at folk til de grader er så opptatt hvor mye mindre CBE er som person fordi de skifta mening. Da tenker jeg at folk må feie for sin egen dør først.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer snakk om at man mister respekten for at noen har tatt et standpunkt om at man IKKE skal eksponere barnet til å gjøre en helomvending der man bruker barnet aktivt på bloggen og andre SoMe. 

Men er virkelig innlegget der hun skrev hun ikke skulle eksponere barnet slettet? 

Jeg vil jo tro du har hatt meninger og synspunkter om ting du også har endret i årenes løp. Blir liksom for dumt å miste respekten for en person man ikke kjenner eller har snakket med. Eksponering av barn er ikke bra overhodet, og det hadde gagna ekteparet mer å ha en balansegang der. Tror heller ikke det bildet som blir brukt hos Gullkorn design er godkjent av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det at fotballfrue har skiftet mening som folk reagerer på, men det vanvittige spranget fra å ikke skulle eksponere datteren i det hele tatt til å vise henne frem i nesten hvert eneste innlegg, samt bruke henne som reklamemodell og inntektskilde.

En annen blogger som i utgangspunktet ikke skulle vise frem barnet sitt er Anja Johansen/teamsolli. Hun endret og mening, men har gått fra å ikke eksponere datteren til å vise frem et og annet bilde av datteren. Få bilder med andre ord, ei heller bruker hun datteren som inntekskilde.

Fotballfrue begynte jo allerede mens hun var gravid, fikk jo alt av utstyr sponset. Og nå fortsetter det bare i et forrykende tempo. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det at fotballfrue har skiftet mening som folk reagerer på, men det vanvittige spranget fra å ikke skulle eksponere datteren i det hele tatt til å vise henne frem i nesten hvert eneste innlegg, samt bruke henne som reklamemodell og inntektskilde.

En annen blogger som i utgangspunktet ikke skulle vise frem barnet sitt er Anja Johansen/teamsolli. Hun endret og mening, men har gått fra å ikke eksponere datteren til å vise frem et og annet bilde av datteren. Få bilder med andre ord, ei heller bruker hun datteren som inntekskilde.

Fotballfrue begynte jo allerede mens hun var gravid, fikk jo alt av utstyr sponset. Og nå fortsetter det bare i et forrykende tempo. 

Tror det går mye på at hun gjerne vil vise henne frem fordi hun er stolt, de har familie langt unna, og vil nok vise hverdagsøyeblikk for dem. Når det kommer til reklamen som barnet er i, så tror jeg det er pengene som drar der. Blir helt sikkert vanskelig å lage reklame innlegg for gullkorn design om barnet ikke kan vises. Men hun kunne ha vist klærne på, men ikke eksponert ansiktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går mye på at hun gjerne vil vise henne frem fordi hun er stolt, de har familie langt unna, og vil nok vise hverdagsøyeblikk for dem. Når det kommer til reklamen som barnet er i, så tror jeg det er pengene som drar der. Blir helt sikkert vanskelig å lage reklame innlegg for gullkorn design om barnet ikke kan vises. Men hun kunne ha vist klærne på, men ikke eksponert ansiktet.

Det er vitterlig nok mange andre måter å holde besteforeldre og tanter/onkler oppdatert på barnets hverdag og utvikling enn å legge henne daglig ut på en av Norges største blogger. Album kan deles via telefon, skype, facetime.....

Og, jeg synes det er forkastelig å bruke et lite barn som inntektskilde... Mye vil ha mer og fanden vil ha fler er det noe som heter..

Endret av skruf
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vitterlig nok mange andre måter å holde besteforeldre og tanter/onkler oppdatert på barnets hverdag og utvikling enn å legge henne daglig ut på en av Norges største blogger. Album kan deles via telefon, skype, facetime.....

Og, jeg synes det er forkastelig å bruke et lite barn som inntektskilde... Mye vil ha mer er det noe som heter..

Har jeg sagt noe annet? Slutt å legg ord i min munn! Jeg sier at det KAN være en av grunnene til at de gjør det, siden hun skal skrive blogginnlegg anyway. Må alt staves her inne?

Endret av Bootybuilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, jeg synes det er forkastelig å bruke et lite barn som inntektskilde... Mye vil ha mer er det noe som heter..

Siden alt må staves her inne, så sier jeg på forhånd: Jeg synes ikke det er greit å eksponere et barn slikt, eller bruke det i reklame.

Over til det jeg skulle skrive: Hva med alle barn i feks katalogen til HM, på plakater hos Cubus og andre kjede butikker?

Endret av Bootybuilder
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alt må staves her inne, så sier jeg på forhånd: Jeg synes ikke det er greit å eksponere et barn slikt, eller bruke det i reklame.

Over til det jeg skulle skrive: Hva med alle barn i feks katalogen til HM, på plakater hos Cubus og andre kjede butikker?

Er vel ikke norske barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell på et navnløst barn i en kampanje og et barn som så å si alle vet alt om livet og hverdagen til.

Hva er forskjellen? Det er mange som vet hvem disse barna er. Det blir jo det samme som når folk eksponerer barna sine på facebook og andre kanaler. Eksponering er eksponering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen? Det er mange som vet hvem disse barna er. Det blir jo det samme som når folk eksponerer barna sine på facebook og andre kanaler. Eksponering er eksponering.

Men graden av eksponering er poenget her. Ekteparet på Siljan skyver barnet foran seg i nær sagt hver eneste digital kanal som er påslått. Det er overksponering, og det virker veldig usunt for barnet. Det samme er sant for mammatilmichelle, det har hun innrømmet selv (før hun gikk hen og opprettet en Instagram-konto for datteren:roll:).

Å legge ut et bilde av en femåring på Facebook som blåser ut lys på bursdagskaken er diskuterbart (i alle fall dersom man har åpen profil), men det er ikke direkte sammenlignbart med hva Treasures holder på med.

Endret av Speedmaster
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er at du og jeg og de fleste andre som ser slike bilder i reklamer ikke aner hvem disse barna er. Det er bare deres egen familie og kjente som kjenner dem igjen.

Men hun som blir avbildet i denne bloggen hver dag, vet fryktelig mange fremmede menesker hvem er. Hva hun heter, hvor hun bor, når hun er syk, hvordan rommet hennes ser ut, hvem hele slekta hennes er, hva hun liker å spise, hvilke kjæledyr hun har osv. osv. Mange mange tusen mennesker vet alt dette og mye mer om henne!

Hun blir filmet og lagt ut på snap hver dag. Jeg kan sitte her nå og se på henne danse, hun har ikke privatliv. Hun kan ikke velge det.

Endret av loffen
Edit, jeg siterte visst bare ett innlegg, mente også som kommentar til det du skrev om barn i HM og andre kjeders reklamer. :)
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Den store formelle forskjellen er vel at arbeidsmiljøloven gjelder for de navnløse modellbarna men ikke for bloggbarna. Dessuten blir modellbarna blir heller ikke eksponert i personlige øyeblikk som når de er syke, når foreldrene gjør kontroversielle ting, hvor de bor, hva de heter, hvilken barnehage de går i og sånt, øyeblikk hvor de er sårbare. Modellbarna får heller ikke flere innlegg på nettforum hvor voksne mennesker diskuterer bursdagskjolen deres i negative ordelag, skjerp dere folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes det er oseaner av forskjell mellom de som

1. legger ut en håndfull barnebilder for en lukket krets på noen få hundre personer, som man kjenner, på facebook, for å dele hverdagsøyeblikk med venner og familie

2. lar barnet jobbe litt som anonym fotomodell for barneklær, og sparer pengene til barnet

3. eksponerer barnet med hundrevis av hverdagsbilder og "reklamebilder" og private detaljer om barnets hverdag (inkludert sykdom), for titusener av fremmede mennesker, hver dag, i flere år, som en del av forretningsmodellen sin

IKKE det samme i det hele tatt

Heeelt enig med deg! Nå synes ikke jeg det er ok å eksponere barn uansett, men det er stor forskjell på disse situasjonene! Det med det private og det personlige i nr 3 er virkelig ikke bra! Jeg kjenner jeg blir dårlig av det rett og slett, og det er helt ufattbart at voksne mennesker tar slike valg på vegne av barna! Da jeg leste bloggen til Anne Brith om da sønnen hennes var så dårlig-litt tilfeldig at jeg leste det innlegget, har ikke vært inne der siden for å si det sånn-kjente jeg at jeg ble fysisk dårlig! Håper virkelig CBE tenker seg om før det går så langt.... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store formelle forskjellen er vel at arbeidsmiljøloven gjelder for de navnløse modellbarna men ikke for bloggbarna. Dessuten blir modellbarna blir heller ikke eksponert i personlige øyeblikk som når de er syke, når foreldrene gjør kontroversielle ting, hvor de bor, hva de heter, hvilken barnehage de går i og sånt, øyeblikk hvor de er sårbare. Modellbarna får heller ikke flere innlegg på nettforum hvor voksne mennesker diskuterer bursdagskjolen deres i negative ordelag, skjerp dere folkens!

Dersom arbeidsmiljøloven gjelder for modellbarn, må den vel gjelde for bloggbarn som sendes videre til en modellkarriere, så hva er den store formelle forskjellen? Jeg er enig i at vi vet "alt" om  bloggbarn, i motsetning til modellbarn, men arbeidsmiljøloven må vel gjelde for begge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe annet? Slutt å legg ord i min munn! Jeg sier at det KAN være en av grunnene til at de gjør det, siden hun skal skrive blogginnlegg anyway. Må alt staves her inne?

Er veldig flink å lese jeg, og du staver ganske bra ;) 

Neida, fra spøk til revolver. Mtp hvordan paret opptrer til vanlig der alt skal tjenes penger på så går nok eksponering av barnet under det samme. Absolut alt er sponset, fra ferieturer, barneutstyr, barneklær, prevensjon, matkasser, nyfødtfotografering osv osv.. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...