Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Det siste du skriver forstod jeg ikke helt?

Er det bloggeren som kan se tidsbruk? Visste ikke det var en funksjon i wordpress, som CBE bruker så vidt jeg husker.

Men hvor nyttig er en slik logging egentlig? Mange, meg selv inkludert, har gjerne flere faner oppe samtidig feks, kanskje en hel arbeidsdag, uten at man leser en av fanene aktivt.

Nettlesere laster ting forskjellig. Derfor er det helt vilkårlig hvor lenge man blir eksponert for reklame.

Men, inaktivitet på åpne faner logges kun som et "dødt" klikk, men det er fortsatt et klikk. Om du derimot beveger deg på, eller går videre fra den siden til en sponsor, blir dette å regne som salg.(call to action)

Edit: Det fordrer Google analytics, ja.

Jeg tror derfor at om du har en nettsidefane oppe i lang tid uten aktivitet, vil dette "straffe" seg for bloggeren/nettsiden.

Endret av Cornucopia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Mange har spurt meg hvordan LK og jeg beholder gnisten i forholdet. Da må jeg bare si at disse analkulene virkelig har gjort en stor forskjell! Det er min absolutte favoritt, og et MUST i alle nattbordskuffer! Mine analkuler er kjøpt HER (adlink)"

(Unnskyld. Jeg kunne ikke dy meg...) :)

Altså, dette er faktisk ikke et reellt innlegg som nå er slettet, men noe du har funnet på? 

For skrivestilen og tonen var så lik at jeg faktisk måtte søke etter det på bloggen for å avklare. Spot on. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om mindreårige da går på all denne reklamen,er det ikke oss voksne sin plikt å forklare de ting? Jeg hadde da aldri latt min datter gå å klippe håret 10 ganger pr måned,kjøpe veske til 1500 kr osv,osv fordi FF eller andre bloggeren reklamerer med dette.

Tror du virkelig på dette selv? Det handler ikke om at din datter får 10 hårklipp i måneden, men heller om at én venninne av henne på ungdomsskolen har på seg en genser som din datter også vil ha, og som du kjøper til henne, uten å vite at "inspirasjonen" for å anskaffe genseren kom fra en venninne som tilfeldigvis leser bloggen. Jeg går på universitetet, og nylig måtte vi lese og presentere en artikkel om verdier i ulike aldersgrupper, og tenåringer pekte seg ut (kanskje ikke overraskende) som den aldersgruppen som satte personlige verdier høyest, dvs. de "vil ha det som er kult" og "vil ha det alle andre har". Dersom det "alle andre" liker er hentet fra en blogg, vil selvfølgelig resten også ha det. For det er det som er "kult" akkurat nå. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt du står, går og lever i er kjøpt og betalt så blir det bare noe stakkarslig over det hele. Ref. siste innlegg der kontorplassen er pimpet opp og gjør at det skal boble over av kreativitet, også er det annonse... Ja ja.

Enig. Det er jo veldig trist. Når hele livet ditt er reklame, alt er kjøpt og betalt. Man må jo miste litt verdigheten av det. Jeg er glad det ikke er meg. Tror man blir ganske hjernevasket av det. Tenk det presset om å se bra ut da..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klikka meg inn for å se på hatten. Oh lord!

Den ser ut som en ridehjelm med minnie mus ører i pels.

Men, hun liker den tydeligvis og er uansett den som skal bruke hatten så hva vi mener om den betyr jo egentlig ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er jo veldig trist. Når hele livet ditt er reklame, alt er kjøpt og betalt. Man må jo miste litt verdigheten av det. Jeg er glad det ikke er meg. Tror man blir ganske hjernevasket av det. Tenk det presset om å se bra ut da..

Helt enig. Lurer på hva som skjer med disse toppbloggerne når boblene begynner å sprekke jeg, man kan jo ikke blogge hele livet, eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt du står, går og lever i er kjøpt og betalt så blir det bare noe stakkarslig over det hele. Ref. siste innlegg der kontorplassen er pimpet opp og gjør at det skal boble over av kreativitet, også er det annonse... Ja ja.

Er ikke veggene fulle av bilder fra en leverandør som har forsynt veldig mange bloggere det siste året?

Joda, veldig kreativt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Helt enig. Lurer på hva som skjer med disse toppbloggerne når boblene begynner å sprekke jeg, man kan jo ikke blogge hele livet, eller?

…tror det var noen som sa det om the Rolling Stones en gang i tiden også :)

Men det til side,  hun har jo en lovende framtid innen content marketing som media satser stort på for tiden (jfr den artikkelen på Journalisten det ble linket til her nylig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det til side,  hun har jo en lovende framtid innen content marketing som media satser stort på for tiden (jfr den artikkelen på Journalisten det ble linket til her nylig). 

Inntil nylig trodde jeg hun skulle falle tilbake på PT  :trene:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...helt til leserne blir bevisste over at de blir utsatt for manipulering. Unnskyld, påvirkning.

Når det merkes korrekt, og leseren/forbrukeren er bevisst, håper jeg påvirkningen til å kjøpe svekkes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...helt til leserne blir bevisste over at de blir utsatt for manipulering. Unnskyld, påvirkning.

Når det merkes korrekt, og leseren/forbrukeren er bevisst, håper jeg påvirkningen til å kjøpe svekkes.

Det er mitt håp også. Derfor jeg liker denne tråden, for her har man mulighet til å få frem at motivet til CBE (og andre bloggere) er ikke å være venninna di som kommer med anbefalinger for å være snill. De er kun ute etter å tjene penger på "deg".

Når dette synliggjøres gjennom diskusjoner, kan vi bli enda mer bevisste. Dette som en motvekt til profesjonaliseringen fra bl.a. United Influencers som foregår nå blant bloggerne deres.

:)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snøsøta

Det er mitt håp også. Derfor jeg liker denne tråden her, for her har man mulighet til å få frem at motivet til CBE (og andre bloggere) er ikke å være venninna di, men å tjene penger på "deg". 

Nå var det jo også litt syrlig ment, nettopp fordi jeg ser på bloggen som en ren content marketingkanal, og slike sammenligninger hjelper til å kaste lys over akkurat det.

Jeg ser fram til den dagen da vi kommer til det punktet hvor vi kan se tilbake på denne gullrush-tiden i bloggverdenen som den cowboytilstanden den virkelig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo også litt syrlig ment, nettopp fordi jeg ser på bloggen som en ren content marketingkanal, og slike sammenligninger hjelper til å kaste lys over akkurat det.

Jeg ser fram til den dagen da vi kommer til det punktet hvor vi kan se tilbake på denne gullrush-tiden i bloggverdenen som den cowboytilstanden den virkelig er.

:)   Enig.  

Jeg lyttet gjennom denne i går (foredrag av Thomas Moen, mannen bak United Influencers). Hvis jeg ikke misforstod så blir bloggerne oppfordret til å ha høye tanker om seg selv, for å fremstå som noe unikt, skape et "samfunn" av faste lesere rundt seg, som gjør at leserne deres vil kjøpe det de selger. Rådene han gir bloggerne er:

"- Bygg noe som er større enn deg selv.

- Tjen deres publikum, skap lagfølelse der dere jobber mot felles mål.

- Bli en historieforteller der du samler leserne rundt deg.".

Hva er så spesielt med en blogger? Hvorfor skal publikum se opp til de? De bidrar ikke med noe positivt (slik jeg ser det) i samfunnet, og så skal det være de som skal påvirke "oss"?

Tillegg: La inn tekst + puttet videoen inn som lenke i teksten + rettet skrivefeil.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt artig om vi kunne fått til litt tekstanalyse over "dagens innlegg", bare for å tydeliggjøre hvor mye innholdmarkedsføring den inneholder.

Finnes det i det hele tatt et eneste innlegg som er blottet for markedsføring i noen som helst form, i tekst og bilde?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Snøsøta

Det hadde vært litt artig om vi kunne fått til litt tekstanalyse over "dagens innlegg", bare for å tydeliggjøre hvor mye innholdmarkedsføring den inneholder.

Finnes det i det hele tatt et eneste innlegg som er blottet for markedsføring i noen som helst form, i tekst og bilde?

Haha, jeg er nerdete nok til å se litt på sånt innimellom, men ikke over tid og ikke nøye, det har jeg ikke tid eller ønske til.  Men ut fra et par ukers innlegg kan jeg si at det er et par matinnlegg som ikke har noen form for markedsføring. Ellers er det langt mer enn man skulle tro, og det er overraskende mye man overser. Akkurat det siste er det mest interessante egentlig.

Edit: Jeg kikket kjapt på forekomsten av adlink, sponsede produkter, produktplassering og teasere. De siste par ukene har vært preget av veskelanseringen, så de er ikke helt representative for normalen. Det trengs kanskje en mnd med oversikt for å se noe mønster.

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

:)

Enig.  Jeg lyttet gjennom denne i går (foredrag av Thomas Moen, mannen bak United Influencers:  

Hvis jeg ikke misforstod så blir bloggerne oppfordret til å ha høye tanker om seg selv, for å fremstå som noe unikt, som gjør at leserne deres vil kjøpe det de selger.

Hva er så spesielt med en blogger? Hvorfor skal publikum se opp til de? De bidrar ikke med noe positivt (slik jeg ser det) i samfunnet, og så skal det være de som skal påvirke "oss". 

Denne utviklingen er veldig interessant å følge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg er nerdete nok til å se litt på sånt innimellom, men ikke over tid og ikke nøye, det har jeg ikke tid eller ønske til.  Men ut fra et par ukers innlegg kan jeg si at det er et par matinnlegg som ikke har noen form for markedsføring. Ellers er det langt mer enn man skulle tro, og det er overraskende mye man overser. Akkurat det siste er det mest interessante egentlig.

Enig med deg!

Har begynt å utvikle en innholdsmarkedsføring-alarm gjennom jobben, og den går oftere og oftere av ved lesing av alle mulige typer tekst og "innhold".

Edit: skrivefeil

Endret av Cornucopia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Enig.

Jeg lyttet gjennom denne i går (foredrag av Thomas Moen, mannen bak United Influencers). Hvis jeg ikke misforstod så blir bloggerne oppfordret til å ha høye tanker om seg selv, for å fremstå som noe unikt, skape et "samfunn" av faste lesere rundt seg, som gjør at leserne deres vil kjøpe det de selger. Rådene han gir bloggerne er:

"- Bygg noe som er større enn deg selv.

- Tjen deres publikum, skap lagfølelse der dere jobber mot felles mål.

- Bli en historieforteller der du samler leserne rundt deg.".

Hva er så spesielt med en blogger? Hvorfor skal publikum se opp til de? De bidrar ikke med noe positivt (slik jeg ser det) i samfunnet, og så skal det være de som skal påvirke "oss"?

Tillegg: La inn tekst + puttet videoen inn som lenke i teksten + rettet skrivefeil.

Mja, jeg vil ikke dra alle bloggere over en kam. Noen bidrar direkte negativt til samfunnet, noen bidrar ikke i det hele tatt og andre igjen kan nok bidra positivt. Det finnes jo bloggere som er sterke jenter med bein i nesa, som deler av seg selv på både godt og vondt og som andre kan kjenne seg igjen i. Jeg tror ikke alle bloggere med annonseinntekter har som mål å tyne leserne for mest mulig penger, selv om noen absolutt bør mistenkes for det.

Jeg tenker det koker ned til bloggerens egen integritet, samvittighet og bakkekontakt. Noen kan absolutt sies å ha mistet dette i takt med økte lesertall.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...