RompeRusk Skrevet 22. juli 2015 #15221 Del Skrevet 22. juli 2015 Haha, herlig svar fra Forbrukerombudet. Link? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 22. juli 2015 #15222 Del Skrevet 22. juli 2015 Altså, her i vinter skrev CBE i kommentarfeltet på bloggen sin at hun IKKE bare reklamerer for produkter/tjenester hun selv bruker. Jeg siterte dette i denne tråden, men jeg er og blir et nek til å finne frem slikt igjen, så kanskje noen av dere flotte og flinke og oppvakte meddebattanter kan være behjelpelige med å finne igjen dette utsagnet. Hvis jeg ikke husker feil, så var det fra da denne tråden først begynte å dreie seg inn på manglende merking. Uansett, dette utsagnet fra CBE står jo i kontrast til det daglig leder i det siste har sagt i SoMe-gruppa på Facebook vedr. "kvalitetssikring". Er det dette du mener? (Jeg tror det gjelder dette blogginnlegget og spesielt denne kommentaren?) CBE sier selv i kommentarfeltet til siste innlegg at hun ikke alltid anbefaler det hun synes er best. Jeg gjentar: Hun anbefaler produkter hun selv ikke synes er best. Hva blir igjen da av troverdigheten til produktomtalen? Hun innrømmer indirekte at hun er villig til å omtale et hvilket som helst vilkårlig produkt, uavhengig av hennes personlige mening om produktet. Og siden man vet at inntektene til bloggen genereres i hovedsak av reklame og annonser i en eller annen utforming, så kan man trekke den slutningen at CBE er villig til å reklamere for hva som helst bare pengesummen stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunvald Skrevet 22. juli 2015 #15223 Del Skrevet 22. juli 2015 Den mannen der burde seriøst begynne å konsentrere seg om andre ting (fotball?!) i stedet for å konstant sitte på sosiale medier og svare for bloggens hovedperson, og tydeligvis studere hvordan andre bloggere merker reklamen sin. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 22. juli 2015 #15224 Del Skrevet 22. juli 2015 Er det dette du mener? (Jeg tror det gjelder dette blogginnlegget og spesielt denne kommentaren?) Ja, helt riktig! Tusen tusen tusen takk, visningsnamn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 22. juli 2015 #15225 Del Skrevet 22. juli 2015 Sånn som hun gjorde nå. Først, i går, et innlegg hvor hun har på seg et nytt plagg. Umerket. Folk spør i kommentarfeltet om hvor hun har kjøpt den. Neste innlegg som kommer er merket og her ligger det link til både buksedress og sko. Er dette innafor? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carmen87 Skrevet 22. juli 2015 #15226 Del Skrevet 22. juli 2015 Sånn som hun gjorde nå. Først, i går, et innlegg hvor hun har på seg et nytt plagg. Umerket. Folk spør i kommentarfeltet om hvor hun har kjøpt den. Neste innlegg som kommer er merket og her ligger det link til både buksedress og sko. Er dette innafor? Jeg kan ikke se for meg helt hvordan det skulle merkes, ettersom det ikke er en annonse, eller et sponset plagg - det er en annonselenke. En annonselenke er jo kun annonse i det lenken er der, og lenket via et affiliateprogram som f.eks. tradedoubler. Hvis hun ikke har lenket til produktet, er det heller ikke noe hun tjener penger på - ergo, ikke reklame / annonse. Så kan man diskutere hvorvidt det er "grooming" eller noe tilsvarende å bruke et plagg, for så å ha annonselenker i neste / et senere innlegg, men da må man enten alltid lenke dersom man har på seg klær som det er mulig å kjøpe på nett via en affiliatelenke, eller la være å bruke klær som kan lenkes på denne måten utenom antrekksposter. Jeg får følelsen av at svært mange blander sponsede produkter og annonselenker her inne generelt. Det at noe er en annonselenke betyr jo at produktet er kjøpt og betalt via en nettbutikk (eller i butikk) og så har bloggeren funnet produktet på en nettside som tilbyr affiliatelenker, og lenker via dette slik at hun / han tjener en viss prosent for hvert salg som går via den lenken fra bloggen. Det følger derfor ingen logikk for meg at alle klær / produkter som har annonselenker i en eller flere poster alltid skal ha det når de vises på bloggen. Men det kan hende dette bare er noe jeg oppfatter, og at det er feil. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 22. juli 2015 #15227 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Sånn som hun gjorde nå. Først, i går, et innlegg hvor hun har på seg et nytt plagg. Umerket. Folk spør i kommentarfeltet om hvor hun har kjøpt den. Neste innlegg som kommer er merket og her ligger det link til både buksedress og sko. Er dette innafor?Det er ikke lov dersom hun fremstiller seg som forbruker når hun ikke er det, og det samtidig kommer frem i det umerkede innlegget hvor plagget kommer fra.https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-01-565 (Punkt 22) Om dette derimot er et plagg hun har kjøpt og senere legger ut lenke til hos en nettbutikk hun har avtale med fordi folk lirer på hvor hun har kjøpt den, så kan det hende det kan være innafor. Problemet er jo at når hun holder på sånn, så slutter vi å tro på henne. Jeg blir hvertfall skeptisk til ethvert selskap som får vist frem produktene sine på blogg(ikke bare på cbe.no) uten at det tydelig fremgår om det er markedsføring eller ei. Endret 22. juli 2015 av gjest:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 22. juli 2015 #15228 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Det er ikke lov dersom hun fremstiller seg som forbruker når hun ikke er det, og det samtidig kommer frem i det umerkede innlegget hvor plagget kommer fra.https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-01-565 (Punkt 22) Nei, hun unnlater å svare på spørsmål og vier isteden et helt innlegg på plagg, sko og tilbehør. Eller. Overskriften er viet til antrekket, alle bilder, men ikke hele teksten. Ikke rart en blir forvirret. Endret 22. juli 2015 av neiognei 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 22. juli 2015 #15229 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Nei, hun unnlater å svare på spørsmål og vier isteden et helt innlegg på plagg, sko og tilbehør. Eller. Overskriften er viet til antrekket, alle bilder, men ikke hele teksten. Ikke rart en blir forvirret.Så på innleggene og tror det kan være innafor lovverket. At bloggerne ikke ser at de kjører sin egen troverdighet i grøfta derimot, er en gåte for meg.. Første blogger som systematisk begynner å ramse opp alle samarbeidspartnere på nettsiden sin får en stjerne i boka fra meg.. Endret 22. juli 2015 av gjest:) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 22. juli 2015 #15230 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Sånn som hun gjorde nå. Først, i går, et innlegg hvor hun har på seg et nytt plagg. Umerket. Folk spør i kommentarfeltet om hvor hun har kjøpt den. Neste innlegg som kommer er merket og her ligger det link til både buksedress og sko. Er dette innafor? Disse klærna har hun kjøpt selv til samme pris som andre må kjøpe dem (går jeg ut ifra.) Derfor kan hun både unnlate å svare de som lurer på hvor klærna er fra, svare de som lurer på hvor klærna er fra og både svare og linke til nettbutikken uten at det er gjennom et affiliatenettverk. Alt dette er innafor, og alt dette kan gjøres uten å merke, fordi det så langt ikke er noe å merke. Det er først når hun legger ut affiliatelenker at det må merkes, fordi da tjener hun på at folk klikker på linkene og kjøper gjennom dem og det blir reklame. Endret 22. juli 2015 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 22. juli 2015 #15231 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Disse klærna har hun kjøpt selv til samme pris som andre må kjøpe dem (går jeg ut ifra.) Derfor kan hun både unnlate å svare de som lurer på hvor klærna er fra, svare de som lurer på hvor klærna er fra og både svare og linke til nettbutikken uten at det er gjennom et affiliatenettverk. Alt dette er innafor, og alt dette kan gjøres uten å merke, fordi det så langt ikke er noe å merke. Det er først når hun legger ut affiliatelenker at det må merkes, fordi da tjener hun på at folk klikker på linkene og kjøper gjennom dem og det blir reklame. Etter å ha tenkt meg om, så er jeg ikke sikker på om jeg er enig i dette. Sett i sammenheng med det andre innlegget, så er det åpenbart produktplassering i det første innlegget - og det burde vært merket. Selv om Caroline skulle ha kjøpt plagget selv, så er uansett hensikten med innlegget å vise frem et produkt som hun i neste innlegg oppfordrer deg til å kjøpe - og hun tjener penger på at folk kjøper det. edit: leste ikke godt nok hva du skrev, jeg er enig med deg at det første innlegget i seg selv er uproblematisk - også om hun sier hvor produktet er fra. Men i sammenheng med det andre innlegget mener jeg altså at det første også skulle vært merket. Endret 22. juli 2015 av gjest:) 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 22. juli 2015 #15232 Del Skrevet 22. juli 2015 Etter å ha tenkt meg om, så er jeg ikke sikker på om jeg er enig i dette. Sett i sammenheng med det andre innlegget, så er det åpenbart produktplassering i det første innlegget - og det burde vært merket. Selv om Caroline skulle ha kjøpt plagget selv, så er uansett hensikten med innlegget å vise frem et produkt som hun i neste innlegg oppfordrer deg til å kjøpe - og hun tjener penger på at folk kjøper det. edit: leste ikke godt nok hva du skrev, jeg er enig med deg at det første innlegget i seg selv er uproblematisk - også om hun sier hvor produktet er fra. Men i sammenheng med det andre innlegget mener jeg altså at det første også skulle vært merket. Godt poeng. Den sammenhengen tenkte jeg rett og slett ikke over. Når jeg leser veiledninga, punkt 4.2 Blogg, tolker jeg det som at det første innlegget ikke trenger og merkes. Det står: "Produkter du har kjøpt selv, eller fått i gave fra for eksempel venner eller kjæresten, kan omtales uten å merkes som reklame så lenge du ikke lenker til produkter gjennom et annonsenettverk." Jeg er ikke enig i dette punktet isolert sett i alle tilfeller, men her er jeg det fordi jeg ikke ser hvilken fordel både blogger og nettbutikk har i det første innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 22. juli 2015 #15233 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Lurer på hva sjefen min hadde sagt om jeg skrøt av at jeg holdt meg sånn nesten til regelverket, jeg. "Følger det ikke helt, men nesten, woho!" liksom. Endret 22. juli 2015 av neiognei 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergensia Skrevet 22. juli 2015 #15234 Del Skrevet 22. juli 2015 http://carolinebergeriksen.no/2015/07/22/merking-av-reklame-i-sosiale-medier/ Dette var nye toner, kanskje den siste tids diskusjoner på SoMe-gruppa har lært dem noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 22. juli 2015 #15235 Del Skrevet 22. juli 2015 Her fikk han svar fort gitt OH SNAP! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ne2 Skrevet 22. juli 2015 #15236 Del Skrevet 22. juli 2015 http://carolinebergeriksen.no/2015/07/22/merking-av-reklame-i-sosiale-medier/ Dette var nye toner, kanskje den siste tids diskusjoner på SoMe-gruppa har lært dem noe? Nå som hun sier at alt skal merkes og at det er det første lesern skal se, skal det bli moro og se om det fortsatt bare er 1-2 reklameinnlegg i løpet av en uke som hun påstår.. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 22. juli 2015 #15237 Del Skrevet 22. juli 2015 http://carolinebergeriksen.no/2015/07/22/merking-av-reklame-i-sosiale-medier/ Dette var nye toner, kanskje den siste tids diskusjoner på SoMe-gruppa har lært dem noe? Eller at alvoret (stadig synkende lesertall) har begynt å gå innover de? Jeg tror dette er skrevet i samråd med pr-folk, for denne tonen derfra er helt ny, men veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergensia Skrevet 22. juli 2015 #15238 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Eller at alvoret (stadig synkende lesertall) har begynt å gå innover de? Jeg tror dette er skrevet i samråd med pr-folk, for denne tonen derfra er helt ny, men veldig bra. Ja, at det har gått fra "dette er jobben min og dette kan jeg! Ferdig snakka!" til en innrømmelse at ikke alt har vært 100% korrekt er nesten litt sjarmerende. Men skeptisk som jeg er tror jeg det sklir ut når det kommer kommentarer på all reklamen/sponsingen, husker det ble en del negativt kommentert når bloggen fikk merkelappene øverst. Fått håpe for hennes del hun følger opp red: skrivefeil Endret 22. juli 2015 av Bergensia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 22. juli 2015 #15239 Del Skrevet 22. juli 2015 Ja, det var jo godt å høre. Da forventer jeg at hun kommer til å merke alt fremover,herunder faller også sponsede og rabatterte produkter. De har du nemlig ALDRI merket. I calln bullshit, men jeg tipper de har innsett litt av alvoret her. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lalalala59 Skrevet 22. juli 2015 #15240 Del Skrevet 22. juli 2015 Må de ettermerke alle innleggene der møblene fra TM Design er fremhevet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg