Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Det er litt av en liste, Asti!

 

Legg til Twitter, hvor det også er mangelfull merking, som jeg linket til over.

 

Og Snapchat som de bruker intenst.

Der slettes jo bevisene etterhvert (smart!), men jeg har lagt merke til mange, mange tilfeller av at produkter vises fram på Snapchat før det dukker opp som noe de reklamerer for på bloggen (og det merkes altså ikke på Snapchat). Noen få eksempler er leketelt og barnevogn som ble vist fram i mange snaper, før de dukket opp i en annonse for Lilleprinsen.no kort tid etterpå. 

 

http://tinypic.com/usermedia.php?uo=bbi8MiGk22OGA0ve%2BklRaIh4l5k2TGxc#.Vav5z0vwOvs

 

http://tinypic.com/usermedia.php?uo=bbi8MiGk22MjmdrBlOuhsoh4l5k2TGxc#.Vav57UvwOvs

 

Barneklær, som senere dukker opp på Instagram hvor det nevnes at de har fått det fra Gullkorn design (det ligger forresten mange Instagrambilder med klær til barnet fra Gullkorn design, og ingen av dem er merket, selv om de tydeligvis får klær derfra):

 

 

http://tinypic.com/usermedia.php?uo=bbi8MiGk22N8%2BhP2BsV6LYh4l5k2TGxc#.Vav6C0vwOvs

 

 

Det er ikke tilfeldig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atheena

Man trenger virkelig ikke å være rakettforsker for å se at det er mye produktplassering på bloggen og tilhørende SoMe. Det er bare å gå inn å peke de ut. Den capsen med GT på er virkelig et god eksempel (har ikke vært på bloggen etter det innlegget). Når man er observant på det klarer de ikke å skjule produktplasseringer. LK må gjerne nekte, men det blir for dumt. Selv om mange av leserne ikke tenker over det eller er kritiske så er jo dette noe alle kan peke ut bare ved å se med et raskt blikk.

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Her er noen til, hvis de ikke allerede er lagt ut.

 

Facebook, 19 timer fra publisering til ettermerking: http://i.imgur.com/RqZsbD6.png

 

Facebook, 14 minutter fra publisering til ettermerking: http://i.imgur.com/sLRXmwv.png

 

Facebook, 4 timer fra publisering til ettermerking: http://i.imgur.com/Iq7oK9x.png

 

Blogg, (uvisst hvor lenge etter det ble merket.) Innlegget "done packing" ble ettermerket med "genser sponset av get inspired," som man kan se av bloglovin der starten av innlegget vises som det var da det først ble lagt ut. Det var også flere som som la merke til det og nevnte det her i tråden, hvis jeg ikke husker feil: http://i.imgur.com/XFBYWGA.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hold the door

PS: Jeg vet ikke om han kun snakker om blogginnlegg eller ikke, men ettermerking er ettermerking og når de har merket noe mener de vel at det er verdt å merke. Derfor burde det ikke ha noe å si om man finner eksempler fra facebook, instagram, twitter eller bloggen som er ettermerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Han er liksom ikke klar over det, og vil ha eksempler? Hallo, han leser da tråden, og har da sett ørtogsnørti beviser tidligere. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er så klar på at de ikke driver med produktplassering, hvorfor ikke svare med en gang, ikke "i kveld eller i morgen"?

Må kanskje konferere med advokat Elden, Magnus Rønningen og Peter Peters først?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Som tidligere har han bagatelliset merking fra SoMe--> til (rett merkede) blogginnlegg. Men dette viser det kjører en frijazzholdning; litt her og litt der.

Jeg er redd for at han kommer til å avfeie dette og sutre om de slemme og trollete KG-kjerringene som skal ta kona hans. Håper proffene i SoMe-gruppa ser HELE bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen fra dere, det setter jeg pris på! Her er det litt rolige nettdager, for er med familien på Fyn.

Jeg fikk ikke lastet opp eksempler på dårlig merking i stad, men ser på det senere. Det er uansett interessant å utfordre dem på hva de tenker. Er det bevisst produktplassering er det jo bevisst unnlatt merking. Er det bevisstløs produktplassering er det jo både unnlatt merking og manglende markedsføringsforståelse. Spennende dager nå, fint å se at det er mye engasjement rundt dette, så mange av dere som fortjener MYE kred for dette, for dette har dere presset frem!

Merker nå at flere enn før er irriterte over bloggernes manglende tydelighet.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door
 

 

Dette er et typisk eksempel på produktplassering/snikreklame (som i alle fall jeg ville kalt det.)

 

Den Chanel-boka har hun fått i gave fra TM Design (se blogginnlegget her.) Hun har hatt den tilfeldig/"tilfeldig" plassert på flere bilder. På spørsmål om hvor hun har kjøpt den svarer hun TM Design, altså gir hun inntrykk av at hun selv har kjøpt den samtidig som det er fin reklame for TM Design.

 

Det samme gjelder alle andre pyntegjenstander hun har fått sponset av TM Design og fått spørsmål i kommentarfeltet gjentatte ganger hvor er fra og har svar i samme stil som med boka. Jeg vet ikke om det er innafor, i gråsona etter utafor, men kommentarfeltet er en del av bloggen og å svare som om hun har kjøpt noe hun har fått gratis synes jeg blir helt feil.

 

Edit: Jeg siterte feil screenshot. Jeg snakket om screenshot av et innlegg med bilde av boken med noe andre greier oppå, og det var det greiene oppå innlegget handlet om. Boken var der "tilfeldig."

Endret av Hold the door
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk eksempel på produktplassering/snikreklame (som i alle fall jeg ville kalt det.)

 

Den Chanel-boka har hun fått i gave fra TM Design (se blogginnlegget her.) Hun har hatt den tilfeldig/"tilfeldig" plassert på flere bilder. På spørsmål om hvor hun har kjøpt den svarer hun TM Design, altså gir hun inntrykk av at hun selv har kjøpt den samtidig som det er fin reklame for TM Design.

 

Det samme gjelder alle andre pyntegjenstander hun har fått sponset av TM Design og fått spørsmål i kommentarfeltet gjentatte ganger hvor er fra og har svar i samme stil som med boka. Jeg vet ikke om det er innafor, i gråsona etter utafor, men kommentarfeltet er en del av bloggen og å svare som om hun har kjøpt noe hun har fått gratis synes jeg blir helt feil.

 

Edit: Jeg siterte feil screenshot. Jeg snakket om screenshot av et innlegg med bilde av boken med noe andre greier oppå, og det var det greiene oppå innlegget handlet om. Boken var der "tilfeldig."

Mora til LKE jobber hos Slettvoll møbler og selger sikkert TM design møbler....Reklame igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tale om manglende eller feilmerking av sponsede produkter og snikreklame, så syns jeg dette er et greit eksempel. Det er også et eksempel på hvordan firmaet lager "teasere" til et eget annonseinnlegg noen dager senere.
Korriger meg om jeg er på viddene.
 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora til LKE jobber hos Slettvoll møbler og selger sikkert TM design møbler....Reklame igjen.

Slettvoll er en møbelprodusent(som også har butikker), tror nok de kun selger egne møbler, ikke TM Design

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tale om manglende eller feilmerking av sponsede produkter og snikreklame, så syns jeg dette er et greit eksempel. Det er også et eksempel på hvordan firmaet lager "teasere" til et eget annonseinnlegg noen dager senere.

Korriger meg om jeg er på viddene.

 

 

Takk. :)

 

Og her reklamerer hun bl.a. for kjolen inne hos Ellos: http://www.ellos.no/salg/carolines-salgsfavoritter?intcmp=EN_1527_ellostab_reafavoriter_splash_caroline

Dette viser at de har inngått et samarbeid med Ellos, slik at kjolen skulle ha vært merket fra "dag 1". Og hvis CBE&Co. tenker seg om, så vet de det selv også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk damer!

Ikke bare Mamsi og Asti, men alle dere utrolige damer som agerer:klem:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler bevisst ingenting fra butikker der disse rosabloggene er blitt sponset :) Nå mistet Ellos en kunde og.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk eksempel på produktplassering/snikreklame (som i alle fall jeg ville kalt det.)

 

Den Chanel-boka har hun fått i gave fra TM Design (se blogginnlegget her.) Hun har hatt den tilfeldig/"tilfeldig" plassert på flere bilder. På spørsmål om hvor hun har kjøpt den svarer hun TM Design, altså gir hun inntrykk av at hun selv har kjøpt den samtidig som det er fin reklame for TM Design.

 

Det samme gjelder alle andre pyntegjenstander hun har fått sponset av TM Design og fått spørsmål i kommentarfeltet gjentatte ganger hvor er fra og har svar i samme stil som med boka. Jeg vet ikke om det er innafor, i gråsona etter utafor, men kommentarfeltet er en del av bloggen og å svare som om hun har kjøpt noe hun har fått gratis synes jeg blir helt feil.

 

Edit: Jeg siterte feil screenshot. Jeg snakket om screenshot av et innlegg med bilde av boken med noe andre greier oppå, og det var det greiene oppå innlegget handlet om. Boken var der "tilfeldig."

 

 

Dette er nok blogginnlegget som Visningsnamn nevnte, og som Asti allerede har listet opp som feilmerket.

Her er det produktplassering av sponset bok, lampe, pyntegjenstander (alt fra TM), samt feilmerking med affiliatelenker til veskene, altså inntekt. SÅ enkelt kan det altså gjøres. 

Boken pg pyntegjenstandene er flittig vist på bloggen, men har ikke blitt merket som sponset.

Vesken er blitt brukt i et nyere innlegg fra 15.juni, merket med annonselenker. 

Det er bare det at den hersens vesken har vært utsolgt fra det opprinnelige innlegget ble delt.

 

Når man da vet hvordan affiliatelenker og cockies virker.... :plystre:

Endret av Cornucopia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...