Gjest Maxiomo Skrevet 7. mars 2015 #10221 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Hva slaks " beviser" har dere egentlig lagt frem? Det flere av dere kommer med er hvordan DERE synes hun skal gjøre jobben med merking av event. reklame på bloggen. Hvis dere setter dere inn i loven og FO retningslinjer så vil dere se at hun gjør en grundig jobb. Adlinks trenger ikke merkes med annonse eller reklame øverst. Varer som er blitt gitt til henne gratis eller annonsører som betaler for en omtale av et produkt, må merkes som reklame/ annonse. Det virker jo rart at noen av dere mener at det hun gjør er feil, når jurister som jobber med dette til daglig er fornøyd med hvordan hun gjør jobben. Hun har jo selv skrevet at hun har et godt og tett samarbeid med de som håndhever dette. Hun er Norges største blogger og når hun har dere her inne som i hytt og pine sender inn klager til Forbrukerombudet, så tror jeg hun blir fulgt veldig godt opp. Hvorfor får hun ikke noen sanksjoner og og forandrer merkingen i bloggen hvis dere har rett. Jeg har ikke lest at hun har fått noen bøter for dårlig merking.. Jeg skriver ikke dette fordi jeg synes at alt det Caroline gjør er riktig og må forsvare henne, dette går mer på at det er nok flere av dere som ikke helt har skjønt dette med når det er påkrevd å merke innlegget. Hvis hun viser frem et produkt Zara og hun selv har kjøpt det for sine egne penger, så er ikke det reklame som må merkes. Hun driver en blogg, folk er nysgjerrige på hvor hun har kjøpt diverse produkter hun viser frem. Greit å skrive det med engang i innlegget, så slipper man å få 100 spørsmål om hvor den kaffekopper er kjøpt eller at hårbåndet er fra H&M, f.eks. Hadde hun fått produktet gratis så må det merkes. Jeg tror faktisk flere av dere ikke vil forstå eller bare ikke greier å forstå dette. Så disse " bevisene" flere av dere kommer med holder kanskje mål her inne, men i den virkelige verden holder det ikke mål, uansett hvor mye dere måtte ønske at de gjøre det. så bra😄😄 Endret 7. mars 2015 av Maxiomo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 7. mars 2015 #10222 Del Skrevet 7. mars 2015 Jeg lurer på en ting; hva er det som må merkes på FB? Er det ikke nok at adlinks merkes i bloggen f eks? Og ikke at det står på linken på FB til blogginnlegget? Rene reklameinnlegg, det skjønner jeg. Men ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxiomo Skrevet 7. mars 2015 #10223 Del Skrevet 7. mars 2015 Hva får deg til å tro at hun ikke får bøter/konsekvenser? Tror du at Norges største blogger (om dette også er sant...) vil innrømme at livet hennes er sponset, når det er denne venninnesjarmen hun tjener penger på? jeg vil spørre om en ting.. Jeg ser hun i dag er nr 1 på blogglisten.no.. Ser at noen av de som skriver her inne mener at dette ikke er riktig,fordi tallene leses feil. Kan noen forklare meg hvorfor den plasseringen eller tallene ikke er riktig? Jeg spør fordi jeg ikke vet hvordan disse tallene er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 7. mars 2015 #10224 Del Skrevet 7. mars 2015 Jeg lurer på en ting; hva er det som må merkes på FB? Er det ikke nok at adlinks merkes i bloggen f eks? Og ikke at det står på linken på FB til blogginnlegget? Rene reklameinnlegg, det skjønner jeg. Men ellers. Slik jeg har forstått det så skal det merkes i alle SoMe, ikke bare i selve blogginnlegget. Du som leser skal vite før du trykker på linken-prinsippet. F.eks. delingen på facebook av innlegget temporary ink som inneholder annonselink kunne enkelt vært merket slik: et lite sommertips på bloggen inneholder annonselink. black and gold innlegget slikt: outfitpictures on my blog inneholder annonselenker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergensia Skrevet 7. mars 2015 #10225 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Karakterdrap på en gjeng anonyme forumbrukere? Kanskje på tide å slutte og ta seg selv så innmari høytidelig? Det er vel ikke så rart at en treffer på noen av tilhengerne til CBE når man kritiserer henne i kommentarfeltet på hennes egen blogg eller instagramprofil. Gjør som Mamsi og skriv en kronikk, eller skriv klager til FO, men på hennes egne profiler tror jeg dere må regne med å få kritikk tilbake. Når "kritikken" tilbake går i tonen sjalu, feite, tragiske, arbeidsledige, mentalt syke patetiske kg-kjerringer når noen er kritiske har man kanskje ikke noe bedre å forvare CBE med? Og siden bloggen har et kommentarfelt som sjelden slipper gjennom kritiske kommentarer (med et unntak som blir hakket ihjel) er det ikke så mange arenaer igjen for å stille spørsmål. Da er det et paradoks at de damene som hyler opp om mobbing og hets kjører samme kampanje mot den som sier sin mening. Jeg la igjen en kommentar på bloggen om akkurat dette, den ble publisert men CBE svarte aldri. edit: gikk inn å sjekket kommentaren jeg la igjen, et svar som etterlyser det samme som jeg er lagt til. Men ingenting fra CBE selv, så kan en bare gå ut i fra at hun synes sånt er greit. Endret 7. mars 2015 av Bergensia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 7. mars 2015 #10226 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Ifølge din logikk bryter man kun loven dersom man blir straffet for det?Min logikk? Enten så følger man loven eller så følger man ikke loven. Det som da gjøres er å gå gjennom bloggen og se hva som har blitt gjort feil, eventuelt ikke blitt gjort feil. Tror uansett ikke FO ville gitt bot hvis Caroline hadde unnlatt å merke et innlegg ved en forglemmelse. Man ser på helheten. Hvis Caroline bevisst og systematisk unnlater å merke, ville de sette i gang tiltak for å få slutt på dette. Dette er jo ikke blitt gjort. Hun tjener godt, men tror ikke hun er interessert i å få bøter i 30-50 000 kr klassen. Det er ikke dere her inne som bestemmer når dette med merking blir gjort riktig. Det er det som er så fint med Norges lover vi har personer som er utdannet innenfor dette som kan håndheve dette. Det er jurister som jobber med dette til daglig som kan gi sanksjoner i form av bøter blant annet. Synsing blir synsing. Når det kommer til straff, så er nok ikke dette et område som blir omtalt i straffeloven. Tror hverken det blir ubetinget eller betinget fengselsstraff hvis Caroline skulle unnlate å merke et innlegg Endret 7. mars 2015 av Lin10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 7. mars 2015 #10227 Del Skrevet 7. mars 2015 Slik jeg har forstått det så skal det merkes i alle SoMe, ikke bare i selve blogginnlegget. Du som leser skal vite før du trykker på linken-prinsippet. F.eks. delingen på facebook av innlegget temporary ink som inneholder annonselink kunne enkelt vært merket slik: et lite sommertips på bloggen inneholder annonselink. black and gold innlegget slikt: outfitpictures on my blog inneholder annonselenker. Jeg tenker høyt her Det virker litt voldsomt synes jeg. Hvis innlegget er av typen hverdagsliv/antrekksbilder og formålet med innlegget ikke er reklame (jeg vet, det er vanskelig å definere for andre enn den som sitter med inntekten/utgiften for evt reklame/sponsing om det er å regne for reklame) er det vel innholdet i annonselenken man "advarer" mot og ikke selve innlegget? Og i så fall, man blir i FB ikke lurt til å klikke på en lenke som fører til reklame, man klikker på en lenke som fører til et innlegg hvor det kan være annonselenker. Men som man da blir advart mot. Og blir sånn sett advart i tide. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 7. mars 2015 #10228 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Min logikk? Enten så følger man loven eller så følger man ikke loven. Det som da gjøre da er å gå gjennom bloggen og se hva som har blitt gjort feil, eventuelt ikke blitt gjort feil. Tror uansett ikke FO ville gitt bot hvis Caroline hadde unnlatt å merke et innlegg ved en forglemmelse. Man ser på helheten. Hvis Carolien bevist og systematisk unnlater å merke ville de sette i gang tiltak for å få slutt på dette. Dette er jo ikke blitt gjort. Det er ikke dere her inne som bestemmer når dette blir gjort riktig. Det er jurister som jobber med dette til daglig som håndhever dette og kan gi sanksjoner i form av bøter blant annet. Når det kommer til straff, så er nok ikke dette et område som blir omtalt i straffeloven. Tror hverken det blir ubetinget eller betinget fengselsstraff hvis Caroline skulle unnlate å merke et innlegg Treasure forglemmer seg ikke nå og da. Man glemmer ikke å at man skriver et innlegg som man har fått betalt 50-80.000,- for. Da glemmer man ikke verken at det er reklame eller at det skal merkes. Det er en bevisst handling å unnlate å merke. Uansett hvordan det forsøkes å vri og vendes på. Saken er ikke den at så lenge Treasure ikke har fått konsekvenser så betyr det at de følger lovverket. Det er allerede bevisst gjentatte ganger at det ikke stemmer. Endret 7. mars 2015 av LilleSnupp 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 7. mars 2015 #10229 Del Skrevet 7. mars 2015 Hva får deg til å tro at hun ikke får bøter/konsekvenser? Tror du at Norges største blogger (om dette også er sant...) vil innrømme at livet hennes er sponset, når det er denne venninnesjarmen hun tjener penger på? Hvis hun hadde fått bøter ville hun gjort forandringer, eller mener du kanskje hun bare betaler disse bøtene og fortsetter som før...? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 7. mars 2015 #10230 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Endret 12. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 7. mars 2015 #10231 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Jeg tenker høyt her Det virker litt voldsomt synes jeg. Hvis innlegget er av typen hverdagsliv/antrekksbilder og formålet med innlegget ikke er reklame (jeg vet, det er vanskelig å definere for andre enn den som sitter med inntekten/utgiften for evt reklame/sponsing om det er å regne for reklame) er det vel innholdet i annonselenken man "advarer" mot og ikke selve innlegget? Og i så fall, man blir i FB ikke lurt til å klikke på en lenke som fører til reklame, man klikker på en lenke som fører til et innlegg hvor det kan være annonselenker. Men som man da blir advart mot. Og blir sånn sett advart i tide. Som det ble skrevet her tidligere. Caroline Berg Eriksen er selvstendig næringsdrivende og alle selvstendig næringsdrivene ønsker å tjene penger på sin bedrift. Caroline Berg Eriksen også, og det er hun i sin fulle rett til. Hadde hun blogget den dag i dag om hun ikke tjente penger på bloggen? Neppe! Caroline Berg Eriksen er en merkevare som de verner om. Alt som skrives og legges ut på bloggen har én hensikt, å bygge opp rundt merkevaren - både innlegg med og uten fordeler av en eller annen type. Så.. hva kommer først, høna eller egget? Jeg tror alle innlegg er skrevet i inntjeningsøyemed, noe som også er helt naturlig. Så ja.. hun kan gjerne "advare" potensielle lesere om at ja, dette innlegget inneholder annonselenker som jeg tjener penger på. Hvorfor er det så farlig? Det er "farlig" fordi både hun og jeg vet at hun vil tape penger på det. Endret 8. mars 2015 av LilleSnupp 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 8. mars 2015 #10232 Del Skrevet 8. mars 2015 Treasure forglemmer seg ikke nå og da. Man glemmer ikke å at man skriver et innlegg som man har fått betalt 50-80.000,- for. Da glemmer man ikke verken at det er reklame eller at det skal merkes. Det er en bevisst handling å unnlate å merke. Uansett hvordan det forsøkes å vri og vendes på. Saken er ikke den at så lenge Treasure ikke har fått konsekvenser så betyr det at de følger lovverket. Det er allerede bevisst gjentatte ganger at det ikke stemmer.[/quot Javel, så mener du det....venter i spenning på hvilke sanksjoner og bøter som kommer Treasures sin vei nå snart da? Hvilke innlegg som hun får betalt 50-80 000 kr var det som ikke var merket? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stinky Skrevet 8. mars 2015 #10233 Del Skrevet 8. mars 2015 Hvis hun hadde fått bøter ville hun gjort forandringer, eller mener du kanskje hun bare betaler disse bøtene og fortsetter som før...? Jeg sier ikke at hun gjør det på ene eller andre måten. Derimot vil hun tjene på det ved å ikke merke. Et instagraminnlegg på 30 000 tjener fort inn igjen de eventuelle bøtene hun fær. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 8. mars 2015 #10234 Del Skrevet 8. mars 2015 Som det ble skrevet her tidligere. Caroline Berg Eriksen er selvstendig næringsdrivende og alle selvstendig næringsdrivene ønsker å tjene penger på sin bedrift. Caroline Berg Eriksen også, og det er hun i sin fulle rett til. Hadde hun blogget den dag i dag om hun ikke tjente penger på bloggen? Neppe! Caroline Berg Eriksen er en merkevare som de verner om. Alt som skrives og legges ut på bloggen har én hensikt, å bygge opp rundt merkevaren - både innlegg med og uten fordeler av en eller annen type. Så.. hva kommer først, høna eller egget? Jeg tror alle innlegg er skrevet i inntjeningsøyesmed, noe som også er helt naturlig. Så ja.. hun kan gjerne "advare" potensielle lesere om at ja, dette innlegget inneholder annonselenker som jeg tjener penger på. Hvorfor er det så farlig? Det er "farlig" fordi både hun og jeg vet at hun vil tape penger på det. Jeg stiller spørsmål til om det er riktig om det må merkes sånn. Ikke om det er "så farlig". I så fall burde hun kanskje heller skrive #bloggen inneholder reklamebanner og generellt andre reklamerende emner. Jeg kan jo skjønne litt hva som menes med at det kan bli misvisende å merke "alt". Men jeg mener at loven og regler skal følges altså! Jeg stiller bare spørsmål til om den tolkes riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 8. mars 2015 #10235 Del Skrevet 8. mars 2015 Du får bla deg bakover, så finner du mange lenker og skjermdumper. Ja, jeg tror faktisk at Treasure kommer til å få bøter. Vet ikke om du har hørt om det, men var brukere fra denne tråden som avslørte bilde- og kommentarjukset. Så den som venter får se.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 8. mars 2015 #10236 Del Skrevet 8. mars 2015 (endret) Jeg stiller spørsmål til om det er riktig om det må merkes sånn. Ikke om det er "så farlig". I så fall burde hun kanskje heller skrive #bloggen inneholder reklamebanner og generellt andre reklamerende emner. Jeg kan jo skjønne litt hva som menes med at det kan bli misvisende å merke "alt". Men jeg mener at loven og regler skal følges altså! Jeg stiller bare spørsmål til om den tolkes riktig. Tenker at det bør merkes før innlegget at teksten inneholder annonselenker og i umiddelbar nærhet av lenkene på bloggen. Å skrive Inneholder annonselenker er slik jeg ser det ikke å merke alt, slik som annonse eller sponset ditt eller datt er. Endret 8. mars 2015 av LilleSnupp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 8. mars 2015 #10237 Del Skrevet 8. mars 2015 Var litt usikker på hva du mener her. Er det et slikt fb-innlegg du tenker på: http://i.imgur.com/MptcQ8U.png . Her har CBE (for en gang skyld) merket det med "annonselenker". Jeg tenker dette er en god måte å merke det på. Man mister kanskje noe tekst når man er på FB på mobil? Jeg ser ikke lenkene (eller teksten med annonselenkene) når jeg går inn på FB.. Så lenge det ligger klikkbare lenker der er jeg enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 8. mars 2015 #10238 Del Skrevet 8. mars 2015 Tenker at det bør merkes før innlegget at teksten inneholder annonselenker og i umiddelbar nærhet av lenkene på bloggen. Å skrive Inneholder annonselenker er slik jeg ser det ikke å merke alt, slik som annonse eller sponset ditt eller datt er. Neida. Det var mer en kommentar til det du skrev om at i bunn og grunn er alt innholdet i bloggen laget i inntektsgivende øyemed, og at det meste derfor faller inn under noe man bør merke. Hvis jeg skulle dra det litt langt altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 8. mars 2015 #10239 Del Skrevet 8. mars 2015 Det tilhører sjeldenhetene at CBE merker innlegg på IG, FB, og Twitter om at lenken hun legger til inneholder reklame/adlinks eller lignende. Som annonsør er hun jamfør Markedsføringsloven forpliktet til opplyse om dette, slik at forbruker kan treffe et valg om hvorvidt siden i seg selv skal besøkes eller ikke. Markedsverdien til en blogg bestemmes i stor grad av hvor stort nedslagsfelt den har, dvs. lesere/besøkere på siden. Jo høyere leser- og besøkstallene, desto større eksponeringsflate. Ut i fra dette bestemmes også hvor mye en blogg er verd, og hvor mye en bloggeier kan forlange for et innlegg som inneholder reklame/adlink eller lignende. Ved å unnlate å merke at blogginnlegg inneholder reklame i en eller annen form, genererer CBE i dette tilfellet mer trafikk til bloggen sin enn det hun sannsynligvis ville ha hatt ved merking på samtlige av hennes sosiale kanaler. Dette medfører igjen til at verdien til bloggen er kunstig høy, noe som igjen CBE drar økonomiske fordeler av siden hun da kan forlange en høyere sum av oppdragsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 8. mars 2015 #10240 Del Skrevet 8. mars 2015 Du får bla deg bakover, så finner du mange lenker og skjermdumper. Ja, jeg tror faktisk at Treasure kommer til å få bøter. Vet ikke om du har hørt om det, men var brukere fra denne tråden som avslørte bilde- og kommentarjukset. Så den som venter får se.. Ja, det er jo ikke noe annet å gjøre enn å se.. Foreløpig har det ikke skjedd noe.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg