Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Hvis du virkelig tror at alt hun nevner av produkter i blogg og på instagram er reklame, så overreagerer du nok veldig mye. Folk jo få tro hva man vil, men dette vil jo ikke forandre noe på merkingen på bloggen. Så lenge de som har myndighet til å gi sanksjoner ikke gjør det, så blir jo alt som før, uansett hva noen av dere mener. Det blir mye synsing...

Bilder av oster på IG og en forhandler svarer og bruker bildet samtidig som det skrives "våre produkter". Av alle de ostene som finnes - hvordan kan man se hvilke produsenter de er fra? Seriøst, jeg tror nesten ikke at et eneste innlegg fra den kanten er uten reklame

Hvis du virkelig tror at alt hun nevner av produkter i blogg og på instagram, så overreagerer du nok veldig mye. Folk jo få tro hva man vil, men dette vil jo ikke forandre noe på merkingen på bloggen. Så lenge de som har myndighet til å gi sanksjoner ikke gjør det, så blir jo alt som før, uansett hva noen av dere mener. Det blir mye synsing... Endret av Lin10
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hold the door

Jeg har også lagt merke til at hun kjøper endel klær hos Lindex. Jeg tror ikke dette er tilfeldig at det blir nevnt så også, men tror ikke klærne er sponset. Mener noen spurte om det engang, men da sa hun at hun kjøpte klærne selv.

Skrev hun at hun hadde kjøpt klærne selv, eller at bare at de er fra Lindex? Jeg har sett bloggere svare på spørsmål om hvor de har kjøpt ting, at tingen "er fra," i stedet for at de har kjøpt den på den og den butikken.

Caroline har selv skrevet før at hun har fått tilsendt plagg fra Lindex, så at hun fortsatt får tilsendt plagg er ikke usannsynlig. Får bloggere tilsendt noe som de velger å beholde og vise frem på blogg/instagram så skal det skattes av og opplyses om i innlegget at dette er noe de har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig tror at alt hun nevner av produkter i blogg og på instagram, så overreagerer du nok veldig mye. Folk jo få tro hva man vil, men dette vil jo ikke forandre noe på merkingen på bloggen. Så lenge de som har myndighet til å gi sanksjoner ikke gjør det, så blir jo alt som før, uansett hva noen av dere mener. Det blir mye synsing...

Den synsingen har ført til alle "skandalene" hun har vært ute for, og i saker som dette mener jeg absolutt at kritikken er velbegrunnet og prinsipielt viktig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nå postet ett bilde til dagen i tre dager av "looken" med rosa kåpe på Instagram. Verken innlegget eller Instagrampostene er merket på noen som helst måte øverst, men adLinkene viser at antrekket er sponset av seks forskjellige sponserer.

I tillegg bruker hun her de samme solbrillene som figurerer i innlegget "black and gold", hvor hun svarer en leser i kommentarfeltet på hvor de er fra med en adLink direkte til nettsiden.

Fant ikke noen korrekt smiley for å uttrykke hvor oppgitt man blir. :glare:

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBE ligger i toppsjiktet, når det gjelder reklameinntekter. Samtidig er det lite merking. En trenger ikke å være et geni for å legge to og to sammen. ;)

Når man vet hvor mye hun får for et reklameinnlegg og inntekter av adlinks, ja, da er det ikke rart at hun ligger i toppsjiktet i inntekter av bloggerne ja, da kan man legge to og to sammen. Ingen av oss har vel detaljkunnskaper ifht. firmaets inntekter og hvor de kommer fra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som har satt seg inn i regelverket vedr. merking av reklame vet at CBE bryter det hyppig både på blogg, facebook og instagram. Dette trenger vi ikke å diskutere en gang.

Jeg tror at Forbrukerombudet (FO) ikke har kapasitet til å forfølge dette. Selv sendte jeg mail til de, og det tok to uker før jeg fikk svar på et enkelt spørsmål.

I år vil nok CBE få et høyt antall klager på seg fra lesere, og det vil være merkelig om de ikke prioritere en gjennomgang av bloggen hennes. Vi får vente og se...

Men som sagt, de merker ikke reklame slik vi har krav på. Det beste hadde vært om de klarte det uavhengig av bøter fra Markedsrådet.

Synes dette er så rart. Hva annet bruker Forbrukerombudet tiden sin på? Deres hovedansvar er å sørge for at markedsføring følger markedsføringsloven, men det er vel få arenaer som er så fulle av brudd på markedsføringsloven som bloggverdenen. Jeg har sjeldent sett en reklamefilm på TV2 som jeg mener er uetisk, mens det man finner hos de fleste store i "bloggosfæren" bryter lovverket på daglig basis, i tillegg til at de argumenterbart når frem til flere enn mange av de store avisene i Norge.

Håper Forbrukerombudet får fingeren ut av ræva snart og tar tak i dette. Det har pågått mer enn lenge nok nå, uten sanksjoner.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har satt seg inn i regelverket vedr. merking av reklame vet at CBE bryter det hyppig både på blogg, facebook og instagram. Dette trenger vi ikke å diskutere en gang.

Jeg tror at Forbrukerombudet (FO) ikke har kapasitet til å forfølge dette. Selv sendte jeg mail til de, og det tok to uker før jeg fikk svar på et enkelt spørsmål.

I år vil nok CBE få et høyt antall klager på seg fra lesere, og det vil være merkelig om de ikke prioritere en gjennomgang av bloggen hennes. Vi får vente og se...

Men som sagt, de merker ikke reklame slik vi har krav på. Det beste hadde vært om de klarte det uavhengig av bøter fra Markedsrådet.

Her er man tydeligvis uenig på hva som er riktig merking. Tror nok Caroline har satt seg inn i regelverket,

siden dette er jobben hennes. Jeg leste for en tid tilbake at man skulle slå hardt ned på bloggere som ikke merker innlegg som reklame og sponsing, og kan tenke meg at de følger Carolines blogg med argusøyne. Mitt poeng er at det kan være noen av dere som mistolker regelverket og regelrett tar feil.. det å si at ikke noe blir gjort noe fra FO, fordi de ikke vil prioritere dette, blir jo litt for enkelt å komme med. Det er fint at kritikkverdige forhold som bilderedigeringen kom frem i lyset blant annet, men i dette tilfellet tar dere nok feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så si. :)

Edit:

Gikk inn og leste her: http://www.forbrukerombudet.no/om-forbrukerombudet

De er 30 ansatte i Oslo og Trondheim. De får rundt 10 000 skriftlige klager og henvendelser i året. Og for å være mest mulig effektive prioriterer de bestemte innsatsområder. Her gir deres virksomhetsplan ofte føringer.

Så da kommer det an på hva som er prioritert... Jeg tror at bloggere kommer langt ned på den listen, men at dette etterhvert kan endre seg. :)

Sjekket: Det kom inn nesten 40 klager vedr. bloggere i 2014. Blir nok mer i år...

Det kommer garantert an på hva som blir priotritert. Når man Googler dem er det Get og kosttilskudd som får gjennomgå, men som forbruker av begge må jeg si at bloggerne har bedre behov for det... Håper de tar klagene på alvor etthvert. Bloggere blir en stadig større makt i samfunnet, og bør kontrolleres ift. markedsføringsloven på lik linje med alle andre produkter. I fare for å høres ut som noen av CBE-fansen: det er langt i fra bare CBE som går foran med et dårlig eksempel når det gjelder reklamemerkning, men sanksjoner ville utvilsomt hatt en stor effekt (særlig mot de mindre bloggene).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har satt seg inn i regelverket, men de er ikke enig med de som fører tilsyn (FO) at retningslinjene derfra skal følges, jfr. http://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter/a/10131358/. FO har uttalt at de ikke kan velge selv jfr. http://www.forbrukerombudet.no/2013/05/11042962.0

Det står jo her at det skal foretas hyppige kontroller for å se om de største bloggerne følger regelverket og at skjult reklame er ulovlig. Det hjelper ikke hvordan LK tolker regelverket. Hvis Caroline ikke hadde fulgt reglene, så hadde jo dette blitt oppdaget siden FO følger nøye med...forstår ikke helt hva dere vil med dette. De ville jo fått bøter hvis de hadde gjort noe som ikke stemte med retningslinjene som er satt. Siden alt er som før uansett hva dere krever eller er kritisk til, så er nok merkingen i bloggen bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til at hun kjøper endel klær hos Lindex. Jeg tror ikke dette er tilfeldig at det blir nevnt så også, men tror ikke klærne er sponset. Mener noen spurte om det engang, men da sa hun at hun kjøpte klærne selv. Det jeg tenker er at hun får rabatt ved kjøp. Lindex kan velge å gi rabatter til hvem de vil og hun trenger vel ikke skatte av det eller merke som reklame eller sponset. Mange vil nok kalle det skjult reklame, men tror at dette er helt lovlig. Samtidig så tror jeg at man ikke ta helt av ved å tro at alle produkter hun nevner er reklame eller sponsing. Når hun viser at hun drikker Pepsi max på biltur, så trenger ikke dette å være sponset. Veldig mange stiller spørsmål om hvor klær og andre ting er kjøpt og hun velger å svare på det. Ja, de som selger produktene får gratis reklame, men det er jo ikke slik at hun trenger å merke det så lenge hun ikke får betalt for det.

Tror det er viktig at man ikke tar helt av i dette med merking. Jeg personlig har fått inntrykk av at hun er veldig nøye med merkingen. ( skrive annonse eller reklame) Det er andre bloggere som jeg ser annonsere uten å merke det. Hvis hun ikke hadde gjort dette riktig nå, så tror jeg helt sikkert de som har myndighet til å irrettesette henne eller gi bøter, hadde gjort dette for lengst, siden dette faktisk har vært påpekt og klaget på flere ganger. Ingenting har jo skjedd...p

Er ikke klærne delvis sponset dersom hun får rabatt? Skal ikke dette merkes mener du?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke klærne delvis sponset dersom hun får rabatt? Skal ikke dette merkes mener du?

Jeg er enig med deg at klær som er rabattert er delvis sponset, men sånn jeg tolker/ forstår FO retningslinjer trenger man ikke å merke det som reklame eller annonse. Man må derimot skatte av de fordelene dette gir. Skatte av den gevinsten dette utgjør. Hadde f.eks Lindex gitt Caroline gratis varer, event. betalt annonseplass i den hensikt at hun skal skrive om dette (Lindex) så er dette reklame og må merkes. Jeg er ingen ekspert på dette området, men har lest litt om dette. Varer som man mottar gratis må merkes og betales skatt av. Rabatterte varer trenger ikke merkes på denne måten kan det virker som, siden man selv betaler for varen, bare til en lavere pris Man kan være uenig om dette er riktig, men selv om flere av dere mener dette er feil, så hjelper det lite, hvis FO mener at det som merkes i bloggen er riktig. Tror faktisk at Caroline ville gjort forandringer hvis dette hadde vært påkrevd. FO slår jo hardt ned på ulovlig markedsføring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerombudet slår hardt ned på ulovlig markedsføring? Eh, nei, de gjør jo ikke det. Og det er pga. kapasitetsproblemer, ikke fordi de ikke synes dette er viktig.

Og flere bloggere jeg har kikket litt på, inkludert Fotballfrue, er flinkere til å merke i bloggen sin enn på Facebook og Instagram, hvor det er ganske vill vest.

Forbrukerombudet har ikke kapasitet til å følge opp alle bloggere på alle de ulike plattformene de opererer på, og det er vel grunnen til at det snikreklameres og ikke merkes over en lav sko. Instagram er særlig ille, synes jeg.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nå postet ett bilde til dagen i tre dager av "looken" med rosa kåpe på Instagram. Verken innlegget eller Instagrampostene er merket på noen som helst måte øverst, men adLinkene viser at antrekket er sponset av seks forskjellige sponserer.

Må bare påpeke at det er forskjell på adlinks og sponsing. En blogger blir ikke sponset selv om hun bruker adlinks i innlegget sitt. Adlinks kan hvem som helst bruke så lenge de publiserer på nett, selv om de ikke har noen avtale med noe firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...