AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Jeg har søkt litt jobber som personlig assistent til folk med ulik grad av funksjonshemming. En del av stillingene innebærer et gjennomsnitt timeantall per uke, og som jeg forstår det kan man feks. jobbe 2 timer én vakt, 4 timer neste vakt, og kanskje bare bistå 1 time på en vakt hvis personen kanskje vil på en treningstime eller lignende og trenger assistanse. Er det noen som har erfaring med denne typen jobb? Er det litt stress å ha så korte vakter som dette? At det kanskje bare blir fram og tilbake. Og hvordan foregår lønningen når man feks. er tilkallingsvakt og kan bli spurt om å være med på en treningstime to timer etterpå? Man må vel ha noe slags bevis for å ha stilt opp, for å få lønn? Jeg synes ting blir veldig uoversiktelig, slik jeg forstår det. Anonymkode: 6d8cd...37a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 Du er aldri på jobb bare en time. Det pleier å være faste vakter til faste tider, så hvis hen spør om du kan jobbe på torsdag så vet du når du starter og slutter. Det kan selvfølgelig være litt forskjellig fra bruker til bruker i forhold til hvor mange timer med assistent de har fått utdelt av kommunen, men vil si det er slik det fungerer på generell basis. Men så må du gjerne belage deg på å bli oppringt hvis feks en stomipise plutselig går sund eller at det blir krise hvis noen andre assistenter blir syke, eller andre ting. Anonymkode: dfa7b...4c0
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er aldri på jobb bare en time. Det pleier å være faste vakter til faste tider, så hvis hen spør om du kan jobbe på torsdag så vet du når du starter og slutter. Det kan selvfølgelig være litt forskjellig fra bruker til bruker i forhold til hvor mange timer med assistent de har fått utdelt av kommunen, men vil si det er slik det fungerer på generell basis. Men så må du gjerne belage deg på å bli oppringt hvis feks en stomipise plutselig går sund eller at det blir krise hvis noen andre assistenter blir syke, eller andre ting. Anonymkode: dfa7b...4c0 Jeg skjønner at man vet på forhånd at man feks. skal jobbe fra 8-11 på torsdag. Men man kan jo bli oppringt en dag "hei, kan du være med meg på en treningstime kl. 14 idag, ingen av de andre assistentene har mulighet". Hvis jeg da sier ja, hvordan har jeg bevis for at jeg har vært med vedkommende på denne treningstimen og dermed skal ha lønn for det? Det står jo ikke fast på noen timeliste. Anonymkode: 6d8cd...37a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at man vet på forhånd at man feks. skal jobbe fra 8-11 på torsdag. Men man kan jo bli oppringt en dag "hei, kan du være med meg på en treningstime kl. 14 idag, ingen av de andre assistentene har mulighet". Hvis jeg da sier ja, hvordan har jeg bevis for at jeg har vært med vedkommende på denne treningstimen og dermed skal ha lønn for det? Det står jo ikke fast på noen timeliste. Anonymkode: 6d8cd...37a Du skriver det på timelista, sånne det for alle ekstravakter alle andre steder. Tror både du og bruker sender inn timelister. Anonymkode: dfa7b...4c0
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #5 Skrevet 19. januar 2017 Hvis du har så lite tillit til arbeidsgiver at du tenker de vil snyte deg for lønn på denne måten, anbefaler jeg deg å takke nei til jobben. Du har krav på skjema for når du skal jobbe minst 14 dager før. Dette for å at du kan planlegge, sikre deg sykepenger etc. Hvis de spør om du kan komme inn en time på kort varsel så må du vurdere fra gang til gang om du synes det er verdt det. Både mht den enkeltgangen og at arbeidsgiver skal ønske å ringe akkurat deg først neste gang. Anonymkode: 245ae...145
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #6 Skrevet 19. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har så lite tillit til arbeidsgiver at du tenker de vil snyte deg for lønn på denne måten, anbefaler jeg deg å takke nei til jobben. Du har krav på skjema for når du skal jobbe minst 14 dager før. Dette for å at du kan planlegge, sikre deg sykepenger etc. Hvis de spør om du kan komme inn en time på kort varsel så må du vurdere fra gang til gang om du synes det er verdt det. Både mht den enkeltgangen og at arbeidsgiver skal ønske å ringe akkurat deg først neste gang. Anonymkode: 245ae...145 Jeg har ikke fått tilbud om noen jobb ennå, har nettopp søkt Greia er at jobben er lagt opp slik at man har faste timer som avtales på forhånd. Men i tillegg kan det komme opp ekstra behov, hvis den som skal assisteres plutselig skal ut på noe som han/hun trenger assistanse for, som vedkommende ikke hadde på timeplanen sin da vaktene ble avtalt. Anonymkode: 6d8cd...37a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #7 Skrevet 19. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fått tilbud om noen jobb ennå, har nettopp søkt Greia er at jobben er lagt opp slik at man har faste timer som avtales på forhånd. Men i tillegg kan det komme opp ekstra behov, hvis den som skal assisteres plutselig skal ut på noe som han/hun trenger assistanse for, som vedkommende ikke hadde på timeplanen sin da vaktene ble avtalt. Anonymkode: 6d8cd...37a Slik er så og si alle deltidsjobber. Anonymkode: 245ae...145
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #8 Skrevet 19. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik er så og si alle deltidsjobber. Anonymkode: 245ae...145 Ja, men de fleste jobber har lengre vakter enn man ofte har når man jobber som personlig assistent for noen som ikke trenger hjelp døgnet rundt, kun til spesielle gjøremål etc. Anonymkode: 6d8cd...37a
ajarRun Skrevet 19. januar 2017 #9 Skrevet 19. januar 2017 Hva koster en personlig assistent per time? Må man være funksjonshemmet? Kunne jeg jobbet en time ekstra hver dag og så hatt en personlig assistent som lager meg mat, og mater meg?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #10 Skrevet 19. januar 2017 Har jobbet i butikk og som assistent. Likt i begge. Fast feks mandager 16 til 20. Så ringer de tirsdag kl 17 og lurer på om ikke jeg kan komme inn samme kveld da Anne føler seg dårlig og må gå hjem. Kommer inn og jobber 19 til 20. Skriver det opp der hvor arbeidsgiver vil ha det og får lønn for alt. Anonymkode: 245ae...145
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #11 Skrevet 19. januar 2017 6 minutter siden, amativeReflection skrev: Hva koster en personlig assistent per time? Må man være funksjonshemmet? Kunne jeg jobbet en time ekstra hver dag og så hatt en personlig assistent som lager meg mat, og mater meg? Tror neppe kommunen godtar det Anonymkode: 6d8cd...37a
wintergirl Skrevet 19. januar 2017 #12 Skrevet 19. januar 2017 Har jobbet som bpa. Jeg hadde 6 timers vakter noen dager i uken, også hendte det at h*n skulle noe som krevde en assistent til. De en, to, tre..... timene ekstra ble skrevet opp. Så innimellom kan det hende at de får brukt for deg til en eller annen oppdrag. Kan også hende de trenger en assistent eller to med på ferie også.
ajarRun Skrevet 19. januar 2017 #13 Skrevet 19. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror neppe kommunen godtar det Anonymkode: 6d8cd...37a Kommunen har vel ikke enerett på å ansette personlige assistenter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå