AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Vår gutt på 13,5 mnd har veldig lite språk. Babler myr (hele tida), men egentlig ingen ord. Da en del dyrelyder for ei stund siden, men sjeldnere nå. Kan si mamama og det virker som han knyttet t det ordet til meg, men det er alt. Forstår mye da. Henter ei bok hvis jeg spør om vi skal lese, ser på tannbørsten hvis jeg sier st vi skal pusse tennene, henter klossene hvis jeg sier st vi skal bygge med dem etc. Er ellers blid og fornøyd, kosete, elsker å være sammen med oss og forguder storesøstrene sine. De to eldste har vært veldig tidlige med språket, mens han her var relativt tidlig motorisk (gikk v 11 mnd) ift dem. Bør jeg være bekymret for språket? Vi leser, snakker masse sammen, benevner alt vi gjør, synger og tøyser sammen etc. Anonymkode: 15015...6bd
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 Det høres helt normalt ut:) var mest babling her også på den tiden. Flere ord nå, når hun nærmer seg 18 mnd. Anonymkode: 22af0...4f1 1
Vera Vinge Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 Det høres da veldig normalt ut. Tror ikke jeg kjenner noen barn som har noe særlig ordforråd i den alderen. Begge barna mine sa mamma og pappa ganske tidlig, dvs ved åtte mnd. Men jeg husker at det tok en del mnd før ord nr tre kom på eldstemann, hvertfall. Han var hvertfall rundet året, og det tok enda noen mnd før han fikk en god håndfull ord. Men han var som din og forstod mye og bablet mye. Og da han nærmet seg to, gjorde han et skikkelig byks og snakket plutselig mye og avansert for sin alder iflg barnehagen. For meg høres det ut som du sammenligner veldig med søsken som var heller tidlige, og det blir jo på en måte litt urettferdig, da. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 Takk for svar! Uff, jeg vet jo egentlig at han er helt normal (er jobutdannet innen barn og unge, men blir allikevel usikker når det gjelder mine egne). Det er urettferdig å sammenligne ned de to skravlete søsknene ja. De var jo veldig tidlige. Han er en kvikk og søt liten fyr, så det kommer nok etterhvert! Anonymkode: 15015...6bd
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #5 Skrevet 19. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Uff, jeg vet jo egentlig at han er helt normal (er jobutdannet innen barn og unge, men blir allikevel usikker når det gjelder mine egne). Det er urettferdig å sammenligne ned de to skravlete søsknene ja. De var jo veldig tidlige. Han er en kvikk og søt liten fyr, så det kommer nok etterhvert! Anonymkode: 15015...6bd Jeg tror du har voldsomt høye forventninger her? Ikke en eneste unge i barnehagen til ungen min sa så mye mer enn maks ett ord(og knapt det tror jeg) på samme alder. Ordene var ikke mye mer enn mamma og pappa. Andre bare bablet. Anonymkode: 04654...cac
Spiteful Skrevet 19. januar 2017 #6 Skrevet 19. januar 2017 Jeg lærte å snakke rett etter at jeg fylte ett år, mens både min bror og søster ikke klarte å snakke ordentlig (bare småord) før de var minst 3 år. Barn er forskjellige, og jeg syns du har store forventninger til et så lite barn. Barnet har tross alt nettopp fylt et år liksom...
absinthia Skrevet 19. januar 2017 #7 Skrevet 19. januar 2017 Nei, du bør absolutt ikke bekymre deg for språket. Dersom han er på samme nivå om ett år, kan du få lov til å begynne å bekymre deg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 Vi har en datter på snart 5 som var veldig sen med å snakke. Vi var bekymret og tok det opp flere ganger med helsestasjon osv. Dette varte faktisk helt frem til 3 års alder, var såvidt hun kunne si "hei jeg heter XX, hva heter du?"...rundt 3 år tok hun et megabyks språklig og endte opp med å ligge godt foran andre på samme alder. Anonymkode: 1112a...a3f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 Jenter er tidligere ute når det gjelder språk. Gutter er tidligere når det gjelder det motoriske. Du kan ikke sammenligne han med søstrene. Alt høres normalt ut! Anonymkode: 20af8...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå