Gå til innhold

Startlån/Etableringslån fra Husbanken/Nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om dette går an? Ser andre skriver at dem har fått dette til via NAV ??

Skrevet

Glemte å skrive at jeg har 2 bet.anmerkninger.. og får da ikke lån gjennom banken..

Skrevet
8 minutter siden, FrøkenNordby93 skrev:

Noen som vet om dette går an? Ser andre skriver at dem har fått dette til via NAV ??

Gå inn på hjemmesidene til kommunen din og les om startlån. Detteer et knapphetsgode som skal hjelpe vanskeligstilte inn på boligmarkedet. Meningen er at man skal få muligheten til å skaffe seg en nøktern men fungerende bolig. Du får normalt sett bare startlån til en bolig. Det kan gies boligtilskudd i særlig vanskelige situasjoner. Nav har ingenting med startlån å gjøre. Det Nav kan gi er tilskudd til kjøp av nødvendig innbo når man er særdeles vanskeligstilt. Det er heller ikke mange kronene man får. 

Ser at en bruker linker til Husbanken, men dette er ordninger kommunene har, og kommunenen lager reglene. I en kommune får du maks 200 000 i en annen kan du få betydelig mer. Politikeerne i kommunen bestemmer reglene. 

Anonymkode: 5eba1...da3

• Liker 1
Skrevet

Jo, men i Åmli kommune har Husbanken slått seg sammen med NAV.. ringte først husbanken som sendte meg til kommunen som ba meg gå til NAV... så ja...

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå inn på hjemmesidene til kommunen din og les om startlån. Detteer et knapphetsgode som skal hjelpe vanskeligstilte inn på boligmarkedet. Meningen er at man skal få muligheten til å skaffe seg en nøktern men fungerende bolig. Du får normalt sett bare startlån til en bolig. Det kan gies boligtilskudd i særlig vanskelige situasjoner. Nav har ingenting med startlån å gjøre. Det Nav kan gi er tilskudd til kjøp av nødvendig innbo når man er særdeles vanskeligstilt. Det er heller ikke mange kronene man får. 

Ser at en bruker linker til Husbanken, men dette er ordninger kommunene har, og kommunenen lager reglene. I en kommune får du maks 200 000 i en annen kan du få betydelig mer. Politikeerne i kommunen bestemmer reglene. 

Anonymkode: 5eba1...da3

Nei, kommunene kan ikke ha egne regler som bryter med hovedreglene som Husbanken har bestemt. Det er laget flere rundskriv og forslag til løsninger til spesifikke situasjoner, som er sendt rundt til kommunene. Kommunene har siste bestemmelsesretten, men man ser kjapt inne på Husbanken sine nettsider om man i det hele tatt er en aktuell mottaker av ytelsene. 

Anonymkode: 85e64...996

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, FrøkenNordby93 skrev:

Jo, men i Åmli kommune har Husbanken slått seg sammen med NAV.. ringte først husbanken som sendte meg til kommunen som ba meg gå til NAV... så ja...

Så ja, har du snakket med Nav da?

Skrevet

Ja, men de ga meg ikke noe bedre svar, må vel reise opp dit i morgen tenker jeg..

Skrevet
6 minutter siden, FrøkenNordby93 skrev:

Ja, men de ga meg ikke noe bedre svar, må vel reise opp dit i morgen tenker jeg..

Hva spurte du om da? Det er en ganske stor prosess for å få til noe sånt. Du må ha full oversikt over gjelden din, du må kunne betjene et lån, du må ha sikre betalingsavtaler med kreditorene dine (feks. de du har fått anmerkning fra), du må ha varig inntekt (feks. fast jobb, uføretrygd eller lignende, AAP er ikke nok). 

I tillegg må du regnes som vanskligstilt, feks. økonomisk svak, aleneforsørger, funksjonshemmet eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet

Ung uføre, men men de gir ut dersom du har høy trygd, men fått beskjed om at hun på nav kan hjelpe med å gå gjennom alt så

Skrevet

Sjansen for at dem vil gi deg lån før du rydder opp i gjeldsproblemene dine er meget liten. 
Rydd opp i betalingsanmerkningene dine først! 

Skrevet

Betalingsanmerkningene forsvinner så snart du betaler ned kravet.

Skrevet

Jeg vet om flere med bet.anmerkninger som har fått startlån av husbanken, men husbanken sier jo man må være i en gjeldsordning først men

Skrevet
Akkurat nå, Tvist skrev:

Betalingsanmerkningene forsvinner så snart du betaler ned kravet.

Er klar over det ;)

Skrevet

Betale ned gjelden først, så låne mer penger.

Anonymkode: 814b6...2a9

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, FrøkenNordby93 skrev:

Glemte å skrive at jeg har 2 bet.anmerkninger.. og får da ikke lån gjennom banken..

Det er jo bare å betale regningene så forsvinner de. Så får du lån.

Skrevet

Hvordan kan man gå via NAV for å få lån, dersom man ikke mottar stønad? Høres merkelig ut. Jeg vet dog om noen som har mottatt stønader som har fått startlån. 

Anonymkode: 4cbe1...088

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Det er jo bare å betale regningene så forsvinner de. Så får du lån.

Er ikke bare bare det... ikke når det er 100,000..... og huseier vil selge.. og jeg kan ikke bruke lang tid...

Skrevet
Akkurat nå, FrøkenNordby93 skrev:

Er ikke bare bare det... ikke når det er 100,000..... og huseier vil selge.. og jeg kan ikke bruke lang tid...

Refinansier? Og jobb dobbelt så mye som vanlig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man gå via NAV for å få lån, dersom man ikke mottar stønad? Høres merkelig ut. Jeg vet dog om noen som har mottatt stønader som har fått startlån. 

Anonymkode: 4cbe1...088

Jeg får ung uføre, ergo 16 - 17000 etter skatt.. og jeg kjenner mange som får startlån med bet.anmerkninger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...