Gjest kattehviskeren Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Jeg er veldig glad i å jogge, men jeg syns det er veldig vanskelig å få opp motivasjonen og hyppigheten nå om vinteren. Jeg kan ikke løpe når det er mørkt så det er mye vanskeligere å få tid også. I dag løp jeg 30 min. Jeg er vant til å jogge i minst 45 min så jeg føler at det er veldig kort. Men det har jo noe for seg likevel? Merker at det er mye lettere å få til slike korte økter i vinterhverdagen. Men jeg får også fort problemer med beina hvis jeg jogger mye, derfor er jeg redd for om at mange slike kortere økter i uka vil gjøre meg mer mottakelig for skader. Jeg har pleid å vente en dag mellom hver gang jeg løper. Men hvis jeg løper kortere må vel også restitusjonstiden være kortere? Så kan seks turer à 30 min i uka være like bra som tre turer à 60 min? Blir veldig glad for erfaringer og innspill, syns det er så rart å bare trene i tretti min...
Edalokojs Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 (endret) Vil hevde at hver person er ulik, så det blir feil å generalisere et prinsipp som vil fungere for alle. Det første jeg tenkte på er intervall trening, men det kommer også an på hva målet ditt med treningen er. Hvis det er å få bedre kardio og redusere belastningen kan det tenkes at intervall trening på en tredemølle kunne vært noe du kan vurdere. Hvis du liker å trene ute kan det være lurt å unngå å løpe ned så mange nedoverbakker som mulig, eventuelt om det er en tursti du heller kan velge ovenfor å løpe på astfalt. Riktig løpeteknikk er også like viktig. En generell tommelfinger regel er vel å trene 3 ganger i uken hvis du ønsker moderat progresjon, 2 hvis du vil holde på formen. Men igjen, så er det avhengig av hva målet ditt er. Hvis det bare er å holde deg i form så holder det vel om du trener 3 ganger i uken, med en dag restitusjon i mellom hver økt. Endret 19. januar 2017 av Edalokojs
Gjest kattehviskeren Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 Ja, intervall er topp, men syns det er vanskelig/litt farlig om vinteren for det er plutselig glatt noen steder. Jeg har pleid å trene fire-fem ganger i uka, og da opp mot en time per gang. Men etter sykdom og fordi det er vinter har det blitt lite siste månedene. Jeg får vel prøve meg fram, men 30 min. i moderat tempo føles fryktelig lite, men dog mye bedre enn ingenting!
Gjest kattehviskeren Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 Nå på vinteren har jeg for øvrig ikke noen spesifikke mål. Trener for velvære og for å ikke legge på meg og ikke miste formen.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #5 Skrevet 19. januar 2017 Restitusjonstiden avhenger av intensitet. Om jeg løper 5-8 km i rolig tempo, med puls i de lavere sonene, så kan jeg godt ta en ny økt neste dag. Men om jeg trener intervaller eller løper i konkurransefart med høyere puls, så må jeg vente en dag før jeg kan trene igjen. Hvis du jogger med samme fart i 30 eller 60 minutter så er det hipp som happ om du velger 3 eller 6 økter i uken. Kroppen vil få den samme belastningen, og du forbrenner like mange kalorier. Så her tenker jeg at du gjør det som passer deg best. Anonymkode: 751a1...e63 2
Gjest kattehviskeren Skrevet 19. januar 2017 #6 Skrevet 19. januar 2017 Takk, det du sier er jo veldig logisk, bare ikke like lett å tenke logisk for meg Da skal jeg være bevisst på dette med intensitet, et godt poeng at kroppen trenger lenger tid på å restituere seg etter hard trening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå