Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer medisin, og synes studiet er krevende og tar mye tid (særlig fordi jeg lærer sakte og må sitte enormt lenge med stoffet før det fester seg). I tillegg til forelesninger og praksis har jeg hittil jobbet mye med stoffet på fritiden, og hatt ganske lite tid til å være med venner og familie. Det har blitt i snitt rundt to kvelder i uka hvor jeg møter venninner, og en sjelden helg (kanskje annenhver måned) reiser jeg hjem. 

Trenger egentlig en jobb, fordi det har vært litt knapt økonomisk i det siste. I forrige uke var jeg på intervju ang. en jobb som personlig assistent, som innebærer fast jobbing 8 timer i uka, fordelt på normalt 2 dager/kvelder. I tillegg må jeg kunne stille opp litt mer dersom det blir behov. Idag fikk jeg tilbud om jobben. 

Noen tips til hvordan jeg skal få tid til dette? Er så usikker på om jeg skal si ja eller ikke, da jeg ikke føler jeg har 8 timer til overs i uka, men likevel har jeg så lyst på den fordi jeg trenger de ekstra pengene + at det virket som en veldig givende jobb. Aner ikke hva jeg skal svare :(

Anonymkode: 933d3...1e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det går greit med studiet og du henger med, så kan du jo prøve, så kan du heller slutte om det blir for mye :) 

Så har du jo tjent litt penger i det minste :) 

Anonymkode: 3a03d...380

Skrevet

Jeg jobbet 15 timer per uke ved siden av krevende studie. Du har rett,  man får ikke tid til alt. Pga økonomi måtte jeg prioritere jobb i gjennom bachelor og master.

Jeg ville tatt jobben og sett det an. Går det ikke står du jo fritt til å si opp. Har du  kontrakt på 8 timer per uke, kan de ikke kreve mer en det. Da tenker jeg det er bedre for deg å være tydelig på at du kun kan  8 timer, så får de finne en til som kan avlaste ved økt behov. Det mest frustrerende for arbeidsgiver er medarbeidere som bedyrer at de er fleksible, men aldri kan når man  spør. Er du tydelig og arbeidsgiver har ting på stell kan de legge andre planer. 

Jeg hadde maks tid til å treffe venner en kveld i uka. Du vil studere lenge og etterhvert vil veninner få seg større stillingsprosent, få barn og annet. Det blir over tid mye mindre tid til venner. Du er kanskje bare først ut i gjengen? 

Anonymkode: a7aeb...fc0

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det går greit med studiet og du henger med, så kan du jo prøve, så kan du heller slutte om det blir for mye :) 

Så har du jo tjent litt penger i det minste :) 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet 15 timer per uke ved siden av krevende studie. Du har rett,  man får ikke tid til alt. Pga økonomi måtte jeg prioritere jobb i gjennom bachelor og master.

Jeg ville tatt jobben og sett det an. Går det ikke står du jo fritt til å si opp. Har du  kontrakt på 8 timer per uke, kan de ikke kreve mer en det. Da tenker jeg det er bedre for deg å være tydelig på at du kun kan  8 timer, så får de finne en til som kan avlaste ved økt behov. Det mest frustrerende for arbeidsgiver er medarbeidere som bedyrer at de er fleksible, men aldri kan når man  spør. Er du tydelig og arbeidsgiver har ting på stell kan de legge andre planer. 

Jeg hadde maks tid til å treffe venner en kveld i uka. Du vil studere lenge og etterhvert vil veninner få seg større stillingsprosent, få barn og annet. Det blir over tid mye mindre tid til venner. Du er kanskje bare først ut i gjengen? 

Takk for svar! Ja, det går jo an å prøve, og heller slutte hvis det blir for mye. Men slik studiet er lagt opp så har jeg ikke råd til å miste mye tid pga. jobb, så da må jeg finne ut rimelig fort at det ikke går, for at det ikke skal gå ut over studiene. 

Greia er at den personen de ansetter må være en person som kan si ja til flere timer utover de 8. Selvfølgelig er det lov å si nei, men de ville helst ansette en som kan ta på seg mer av og til (sikkert så de slipper å ansette flere enn nødvendig). 

Jeg ønsker jo også å trene og slike ting, men det er kanskje for optimistisk at jeg skal få til det hvis jeg tar jobben? 

Skrevet

Hvis du under intervjuet har gitt inntrykk for at du er fleksibel, har dette sikkert vært utslagsgivende for at akkurat du fikk jobben. 

• Liker 1
Skrevet

Men arbeidsgiver ønsker ikke å forplikte seg til mer en 8 timer i uken, og da får de ta den risikoen. Ta jobben og prøv. Du har vel prøvetid? Vanlig med 6 mnd. hvor man kan si opp med to ukers varsel. 

Realistisk er trening eller venner. Slik var det i hvertfall for meg. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men arbeidsgiver ønsker ikke å forplikte seg til mer en 8 timer i uken, og da får de ta den risikoen. Ta jobben og prøv. Du har vel prøvetid? Vanlig med 6 mnd. hvor man kan si opp med to ukers varsel. 

Realistisk er trening eller venner. Slik var det i hvertfall for meg. 

Hva mener du med "realistisk er trening eller venner"? At det er realistisk å få tid til det i tillegg? 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du under intervjuet har gitt inntrykk for at du er fleksibel, har dette sikkert vært utslagsgivende for at akkurat du fikk jobben. 

Jeg sa at jeg er fleksibel på arbeidstid fordi timeplanen min er ganske variert. Men jeg lovte jo ikke ut at jeg kan jobbe mer enn 8 timer. De ga jo informasjon om at de ønsker at den som ansettes kan jobbe mer dersom det blir behov. 

Skrevet

Realistisk er enten eller. Eventuelt trene med venner. 

Da har du slik jeg ser det vært ærlig om din fleksibilitet. De har vurdert at du er den beste av de som søkte. Ta jobben med god samvittighet. Hvis du får timeplan i studiene for flere måneder frem i tid er det hyggelig om du kommuniserer til arbeidsgiver hvilke perioder du er fleksibel og når du kun kan jobbe 8 timer. Husk at du må søke ferie for eksamen hvis du trenger helt fri til dette. Søk i god tid, slik at du kan si opp hvis du får nei. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Realistisk er enten eller. Eventuelt trene med venner. 

Da har du slik jeg ser det vært ærlig om din fleksibilitet. De har vurdert at du er den beste av de som søkte. Ta jobben med god samvittighet. Hvis du får timeplan i studiene for flere måneder frem i tid er det hyggelig om du kommuniserer til arbeidsgiver hvilke perioder du er fleksibel og når du kun kan jobbe 8 timer. Husk at du må søke ferie for eksamen hvis du trenger helt fri til dette. Søk i god tid, slik at du kan si opp hvis du får nei. 

Da velger jeg jo heller venner enn trening, men dumt å ikke få tid til å trene siden jeg er vant med å trene i snitt fem ganger per uke (altså ikke lange økter, men små økter innimellom alle andre gjøremål). 

Ja, jeg tror jeg takker ja til jobben, så får jeg heller si opp hvis det blir for mye :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da velger jeg jo heller venner enn trening, men dumt å ikke få tid til å trene siden jeg er vant med å trene i snitt fem ganger per uke (altså ikke lange økter, men små økter innimellom alle andre gjøremål). 

Ja, jeg tror jeg takker ja til jobben, så får jeg heller si opp hvis det blir for mye :)

Å trene fem ganger i uka er nok ikke helt realistisk nå. Men du kan jo møte venner og gå turer og slikt, så slår du to fluer i en smekk. :) 

Anonymkode: 5716b...253

• Liker 2
Skrevet

Hva slags år går du? 

Det er mange medisinstudenter som jobber hver andre/tredje/fjerde helg. 8 timer per uke høres litt mye ut basert på hva du forteller i hovedinnlegget. Dersom du går 1. året vil jeg nok ikke råde deg til det, men dersom du går på de andre årene er det nok litt mer overkommelig da du vet litt mer hva du går til når det gjelder lesing og eksamen. 

Anonymkode: 43ce0...e8c

Skrevet

Prøv heller å få deg assistentjobb på sykehjem i f.eks. 10% stilling. 

Anonymkode: cf4d5...94f

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags år går du? 

Det er mange medisinstudenter som jobber hver andre/tredje/fjerde helg. 8 timer per uke høres litt mye ut basert på hva du forteller i hovedinnlegget. Dersom du går 1. året vil jeg nok ikke råde deg til det, men dersom du går på de andre årene er det nok litt mer overkommelig da du vet litt mer hva du går til når det gjelder lesing og eksamen. 

Anonymkode: 43ce0...e8c

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv heller å få deg assistentjobb på sykehjem i f.eks. 10% stilling. 

Har også søkt på en jobb som er i snitt 5 timer i uka. Er det mer overkommelig, tror dere? Har jo ikke fått denne jobben, men tenker sånn i tilfellet jeg får den. Men det er vel ikke så stor forskjell på 5 timer og 8 timer? 

Skrevet

Jeg synes det høres litt risikabelt ut, når du må bruke så mye tid på studiet. Studieprogresjonen er det aller viktigste, og du må ikke la NOE gå ut over det.

Hvis du jobber 8 timer i uka, kanskje du føler du er litt sosial i jobben. Og dermed ikke har like stort behov for å møte venner to ganger i uka, kanskje det holder med én gang?

Dersom du virkelig ønsker jobben, og synes den virker givende, kan du vel prøve. Kanskje den gir deg et ekstra kick i hverdagen. Men så snart du merker at den tapper deg for energi til å studere, må du kunne si opp på relativt kort varsel.

Anonymkode: fa4ec...024

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også søkt på en jobb som er i snitt 5 timer i uka. Er det mer overkommelig, tror dere? Har jo ikke fått denne jobben, men tenker sånn i tilfellet jeg får den. Men det er vel ikke så stor forskjell på 5 timer og 8 timer? 

En PA-jobb krever generelt mye, også psykisk, av deg, da du skal være en annen persons armer og bein. Det er ikke for alle å ha en jobb hvor man kommer så vanvittig tett på bruker/arbeidsgiver. Du vil heller ikke ha noen kollegaer å rådføre deg med eller ta pause sammen med.

5 timer i uka, i et arbeidsmiljø hvor du har andre kollegaer og mer ordnede forhold (mange som trenger PA egner seg ikke som arbeidsgivere, og det kan fort bli mye rot) vil være mye mer overkommelig. Enten får du da en lang dag i uka, med fem timer arbeid på toppen av skole, eller du får to dager hvor du også klarer å få til ei lett treningsøkt i tillegg til skole og jobb.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En PA-jobb krever generelt mye, også psykisk, av deg, da du skal være en annen persons armer og bein. Det er ikke for alle å ha en jobb hvor man kommer så vanvittig tett på bruker/arbeidsgiver. Du vil heller ikke ha noen kollegaer å rådføre deg med eller ta pause sammen med.

5 timer i uka, i et arbeidsmiljø hvor du har andre kollegaer og mer ordnede forhold (mange som trenger PA egner seg ikke som arbeidsgivere, og det kan fort bli mye rot) vil være mye mer overkommelig. Enten får du da en lang dag i uka, med fem timer arbeid på toppen av skole, eller du får to dager hvor du også klarer å få til ei lett treningsøkt i tillegg til skole og jobb.

Er det lagt opp slik at når det står "gjennomsnitt 5 timer per uke", så er det én vakt på 5 timer? Trodde det kanskje var delt opp i to eller tre vakter, siden det virker naturlig at personen trenger assistanse på ulike tidspunkt. Fordi et par timer med jobb vil jo ikke utgjøre så mye i løpet av dagen - da kan jeg jo ha tid til å gjøre andre ting også. Men høres litt heftig ut med en vakt på 5 timer per uke, slik at jeg da ukentlig får en veldig tung dag hvor jeg har fullt opp med skole, jobb og kanskje en treningsøkt, uten noen som helst pause. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å trene fem ganger i uka er nok ikke helt realistisk nå. Men du kan jo møte venner og gå turer og slikt, så slår du to fluer i en smekk. :) 

Anonymkode: 5716b...253

Joda, det er det faktisk :) Og stikkordet til det er å komme seg opp tidlig. Veldig tidlig og ta en treningsøkt før de fleste andre. Du vet at noen av verdens suksessrike mennesker, som har jobbet i 16 timer per dag for å bygge opp firmaet sitt får det til? Nei, jeg påstår på ingen måte at det er lett, men det går hvis man jobber med innstilling og satser hardt, og over tid venner seg til å stå opp tidlig, om nøvendig kl. 0430 om natta, samt venner seg til å sove litt mindre. I dagens hektiske arbeidsliv gjelder det å frigjøre så mye tid som overhodet mulig for å få tid til det sosiale og trening, da det er vanlig med lange dager i mange bransjer (mye mer enn 8 timer for å si det sånn)

Man vil kanskje reagere på at man må stå opp veldig tidlig i begynnelsen, og det kan i utgangspunktet virke noe kontraproduktivt. Men skal man takle lange arbeidsdager (enten det er studie + jobb, eller bare et meget hardt studie eller en meget hard jobb med lange dager) så må man holde helsa i orden. Gjør man ikke det går det fort mot veggen og i dagens arbeidsliv kan det være katastrofalt da det ikke er lett å få jobb igjen etter lengre tids sykemelding på grunn av utbrenthet. 

Ja, det er tøft, men det går. Noen dager i uka står jeg opp ca 0430 og forsøker å være på treningssenter i halv syv tiden. Da har jeg en time/halvannen, også går jeg på jobb etter det. Hjem ca 21-22 på kvelden. Grunnen til at det går enn så lenge er utelukkende trening, uten hadde jeg sannsynligvis vært sykemeldt for lengst. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lagt opp slik at når det står "gjennomsnitt 5 timer per uke", så er det én vakt på 5 timer? Trodde det kanskje var delt opp i to eller tre vakter, siden det virker naturlig at personen trenger assistanse på ulike tidspunkt. Fordi et par timer med jobb vil jo ikke utgjøre så mye i løpet av dagen - da kan jeg jo ha tid til å gjøre andre ting også. Men høres litt heftig ut med en vakt på 5 timer per uke, slik at jeg da ukentlig får en veldig tung dag hvor jeg har fullt opp med skole, jobb og kanskje en treningsøkt, uten noen som helst pause. 

Er man PA, så vet man jo sannsynligvis ikke det. Personer som trenger PA kan ha meget ustabil helsetilstand, og det kan jo derfor variere veldig.

Er enig i den som er skeptisk, å jobbe som PA kan oppleves veldig ustabilt og brukerne er nok heller ikke de beste arbeidsgiverne som har oversikt over lover og regler osv. Hva med vikarbyrå der du har mer medbestemmelsesrett? Er ikke alltid sikkert man får oppdrag, på den annen side så man om man gjør en god jobb være mer bevisst på hvilke oppdrag man velger å ta, alt etter hvor mye det er å gjøre på studiet. Uansett er det viktig å finne en seriøs arbeidsgiver slik at man slipper å bruke tid og krefter på å forholde seg til rot og tull, som dessverre mange arbeidsgivere driver med. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man PA, så vet man jo sannsynligvis ikke det. Personer som trenger PA kan ha meget ustabil helsetilstand, og det kan jo derfor variere veldig.

Er enig i den som er skeptisk, å jobbe som PA kan oppleves veldig ustabilt og brukerne er nok heller ikke de beste arbeidsgiverne som har oversikt over lover og regler osv. Hva med vikarbyrå der du har mer medbestemmelsesrett? Er ikke alltid sikkert man får oppdrag, på den annen side så man om man gjør en god jobb være mer bevisst på hvilke oppdrag man velger å ta, alt etter hvor mye det er å gjøre på studiet. Uansett er det viktig å finne en seriøs arbeidsgiver slik at man slipper å bruke tid og krefter på å forholde seg til rot og tull, som dessverre mange arbeidsgivere driver med. 

Vikarbyrå er jo også et alternativ :) Det er bare det at jeg synes det virker så spennende å jobbe som PA, og det frister mye mer å kunne hjelpe en person i hjemmet, ute på arrangementer osv., enn å ta en og annen butikkjobb eller vaskejobb og lignende gjennom et vikarbyrå. På den jobben jeg har fått tilbud om (8 timer i uka) er det en annen person som har det "formelle ansvaret" med timelister og den slags, altså ikke hun som skal ha assistanse. Det virket ganske ryddig og greit, men det er jo bare inntrykket jeg fikk, ikke noe jeg vet! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vikarbyrå er jo også et alternativ :) Det er bare det at jeg synes det virker så spennende å jobbe som PA, og det frister mye mer å kunne hjelpe en person i hjemmet, ute på arrangementer osv., enn å ta en og annen butikkjobb eller vaskejobb og lignende gjennom et vikarbyrå. På den jobben jeg har fått tilbud om (8 timer i uka) er det en annen person som har det "formelle ansvaret" med timelister og den slags, altså ikke hun som skal ha assistanse. Det virket ganske ryddig og greit, men det er jo bare inntrykket jeg fikk, ikke noe jeg vet! 

Ok. Da er det selvfølgelig noe annet og litt bedre, fordel at den som har arbeidsgiverrollen er profesjonell. Ikke at brukere er dårlige mennesker nødvendigvis, men det er jo en grunn til at de trenger PA, og da er man kanskje ikke egnet som formell arbeidsgiver. 

Men jeg ville forhørt meg om hvilken bruker det gjelder, hva slags helsetilstand det er snakk om etc. og om man må forvente variabel dagstilstand. For har hun/han det, så må du påregne at arbeidstider og vaktordninger kan variere, noe som er en bakdel når man går et hardt studie. At det ble sagt at de forventer at man stiller opp mer er det du burde være mest skeptisk til, for hva mener de egentlig med det, hva er deres definiasjon av "mer"? Det kan jo være alt fra bare en time ekstra, opp til en full stilling når brukeren har krevende perioder, så det er viktig å få klarhet i det. Var jeg deg ville jeg fortsatt vært skeptisk, slik at man ikke tar seg vann over hodet (been there, done that både i studie- og arbeidssammenheng og det er IKKE gøy når det står på som verst og man bare har tid til å sove 4 timer hver natt på grunn av det. Hard lærepenge det ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...