AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Hei. Nå går jeg på en videregående skole i Oslo. Jeg vet at det er mange som tar med seg hasj til klassen, men bevarer den usynnlig, røyker allikivel ute da. De fleste er over 18 år. Så spørsmålet mitt da. Burde jeg melde dette her opp til Politiet? Takk på forhånd 😊 Anonymkode: 2fa43...a32
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 Hvorfor bry seg? Med mindre de er noen plagsomme drittunger, mobbere eller på andre måter fortjener problemer med politiet da... Anonymkode: 1833e...d1a 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 Kan være greit å holde en lav profil så det ikke går ut over deg selv hvis dette plager deg nok til at du gidder gjøre noe med det. Du kan tipse politiet anonymt på nett. Da anmelder du ingen, men overlater til politiet å avgjøre om de gidder bruke tid på det eller ikke. Hvis du bruker en offentlig pc, på biblioteket eller noe er det 100% anonymt og ingen vil vite hvem du er. https://www.politi.no/oslo/tjenester/tips_politiet/ Anonymkode: 01b82...8c2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Hvis du faktisk er bekymret for disse menneskenes helse, og ikke bare ute etter å skade noen du ikke liker, er politiet så absolutt det siste du skal blande inn. Hvis du føler at disse medelevene har et problem med cannabis, og du føler at du må gjøre noe, så ta kontakt med foreldrene deres, ikke politiet. Politiet gjør absolutt ingenting for å hjelpe i disse situasjonene. De gjør bare alt verre, og blander seg inn med straff, fengsel og bøter. Bot på flerfoldige tusen og kriminelt rulleblad i en alder av 18 er ikke noe spesielt gøy eller motiverende, det kan faktisk være fullstendig knusende for enkelte mennesker. Så hva enn du gjør, vær så snill, ikke kontakt politiet. De har, i verste fall, ikke skadet noen andre enn seg selv, så det ville vært veldig urettferdig å straffe dem, slik politiet vil gjøre. Hvis du virkelig føler at de trenger hjelp; hjelp dem! Å kontakte politiet er ikke å hjelpe dem. Anonymkode: 8350a...ef2 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 Hadde ikke giddet å bry meg Anonymkode: bfb98...1ce 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du faktisk er bekymret for disse menneskenes helse, og ikke bare ute etter å skade noen du ikke liker, er politiet så absolutt det siste du skal blande inn. Hvis du føler at disse medelevene har et problem med cannabis, og du føler at du må gjøre noe, så ta kontakt med foreldrene deres, ikke politiet. Politiet gjør absolutt ingenting for å hjelpe i disse situasjonene. De gjør bare alt verre, og blander seg inn med straff, fengsel og bøter. Bot på flerfoldige tusen og kriminelt rulleblad i en alder av 18 er ikke noe spesielt gøy eller motiverende, det kan faktisk være fullstendig knusende for enkelte mennesker. Så hva enn du gjør, vær så snill, ikke kontakt politiet. De har, i verste fall, ikke skadet noen andre enn seg selv, så det ville vært veldig urettferdig å straffe dem, slik politiet vil gjøre. Hvis du virkelig føler at de trenger hjelp; hjelp dem! Å kontakte politiet er ikke å hjelpe dem. Anonymkode: 8350a...ef2 Kjenner til folk i Oslo som ble meldt til politiet (skolesammenheng), hvor politiet er mest opptatt av å forebygge bruk hos yngre mennesker. De laget kontrakter for hver enkelt og fulgte dem opp. Foreldrene ble selvsagt involvert. Dette var med på å forhindre ytterligere bruk hos flere jeg kjenner. Det lå selvsagte en trussel om anmeldelse om man ikke fulgte opp kontrakten, for å vise alvoret. Hasjbruk kan for noen utløse psykoser, så jeg synes mange tar for lett på dette. Kjipt å få ungdomstiden og tidlig voksenalder ødelagt fordi man var idiot og brukte hasj. (Psykoser er noe herk...) Anonymkode: 107b0...a81 1
Saphyria Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 Du kan si ifra til ein lærer, eller du kan kontakte politiet med det du veit. Du risikerer naturligvis å bli stemplet som ein tyster og dersom noen blir tatt, kan de ta hevn på deg, men det er du vel allerede klar over. Men hvordan veit du at de tar med seg hasj og røyker på skolen?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 Du må jo kjenne på hva du synes selv i forhold til det, men tenker at det kan være en god ting å gi politiet en melding. Det er et stort faresignal når man "røyker" i friminuttene. De/dere er unge og en melding til politiet kan kanskje få noen av dem på andre tanker eller eventuelt sørge for at de kan få hjelp hvis de har ting å stri med. Det er en misforstått lojalitet å ikke si ifra eter min mening. Anonymkode: 3a273...e0b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til folk i Oslo som ble meldt til politiet (skolesammenheng), hvor politiet er mest opptatt av å forebygge bruk hos yngre mennesker. De laget kontrakter for hver enkelt og fulgte dem opp. Foreldrene ble selvsagt involvert. Dette var med på å forhindre ytterligere bruk hos flere jeg kjenner. Det lå selvsagte en trussel om anmeldelse om man ikke fulgte opp kontrakten, for å vise alvoret. Hasjbruk kan for noen utløse psykoser, så jeg synes mange tar for lett på dette. Kjipt å få ungdomstiden og tidlig voksenalder ødelagt fordi man var idiot og brukte hasj. (Psykoser er noe herk...) Anonymkode: 107b0...a81 Beklager, men dette er fullstendig vås som kun høres "forebyggende" ut på papiret. Realiteten er at politiet tilbyr unge en elendig avtale der de kan møte til nedverdigende og stigmatiserende urinprøver én gang i uken, samt håpløse samtaler der man blir behandlet som en tung narkoman når man i realiteten som regel kun har tatt noen trekk cannabis, som er fullstendig uproblematisk. Man starter likevel livet sitt med et prikk på rullebladet som utelukker deg fra jobb, reise, adopsjon m.m. og man er stemplet som en narkoman resten av sitt liv. Dette er straff, ikke hjelp, og det er en straff som står fullstendig uproporsjonalt til "forseelsen." Dette er en straff som vil følge personen resten av deres liv, og være psykisk nedbrytende og fysisk begrensende for personen så lenge han lever. Det er nettopp forbudet som er det desidert farlige med hasj, dette er det nå majoriteten av rusforskere som sier seg enig i. Hvorfor sender vi ikke mindreårige på urinprøver og rehabiliteringsprogrammer dersom de tar en slurk med øl? Fordi dette er fullstendig bak mål og helt uproporsjonalt. Dette gjør definitivt mer skade enn det gjør godt. Hvorfor i alle dager gjør vi da dette med cannabis? Når vi vet at cannabis er mindre avhengighetsskapende og langt mindre skadelig enn alkohol? Sammenhengen mellom hasj og psykoser er forsåvidt fullstendig blåst ut av proporsjoner, og er et godt eksempel på hvorfor debatten rundt illegale rusmidler er fullstendig blottet for perspektiv. Det fokuseres på skadevirkningene og de blåses opp til det uendelige, men det settes sjeldent i perspektiv med andre ting i hverdagen vi har ingen problemer med å akseptere som en akseptabel risiko. Hasj er, på sitt verste, kun marginalt mer psykofrembringende enn alkohol. Studier har til og med vist at alkohol kan være mer psykosefrembringende enn hasj, mens de aller fleste plasserer de ganske likt. Hvor er alt hysteriet rundt alkohol og psykoser? Det er ikke der fordi det er ikke et stort problem. Norge har en av de mest regressive, inhumane og utdaterte ruspolitikkene i hele Europa. Vi har noen av de strengeste straffene, men har langt mer rusmisbruk og overdosedødsfall enn land som har fullstendig avkriminalisert som f.eks. Portugal. Politiets "forebyggende" arbeid er basert på anti-vitenskapelig moralisme og stigmatisering, og er like inhumant, ineffektivt og utdatert som anti-homoterapi. Å melde fra til politiet her er den moralske analogen til folk som meldte homofile til politiet på 60-tallet. Lovverket og håndteringen av dette ligger åpenbart langt bak, og enhver person kan anerkjenne dette gjennom selvstendig refleksjon. Det er ikke noe kontroversielt overhodet å ta avstand fra denne praksisen, dette er noe de aller fleste rusforskere og menneskerettighetsaktivister, Koffi Annan, m.m. har gjort for lenge siden. Jeg mener folk faktisk har et moralsk ansvar om å ta egne moralske vurderinger og ikke blindt følge et lovverk basert på sviktende moralsk og vitenskapelig grunnlag. Anonymkode: 8350a...ef2 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 Hadde ikke giddet å bry meg. Om de blir anmeldt, må ta urinprøver, bot eller gå i fengsel kommer ikke til å stoppe de fra å røyke. Alle vet konsekvensene av cannabis, så de har tatt et valg. Om du vil kan du selvsagt melde i fra til noen. Anonymkode: 69741...39b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå