Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har tidligere kjørt RYP ( release your potensial) programmet fra technutrition.no.. Det jeg lurer på er : jeg sliter med å bli varm nok i musklene. Jeg har fibromyalgi sammen med låsninger i kroppen fra hode til rompe ca. Dette gjør at jeg er en del stiv og støl og jeg har forsøkt å varme opp på ellipsemaskin med jogging i 10 minutter, 15 minutter osv.. Det jeg ser er at jeg nærmest sikkert blir veldig støl dersom jeg ikke jogger i iallefall 20-30 minutter før styrkeøkten. Dette har jo da resultert i en veldig lang økt og jeg har ved hver treningsperiode endt opp med å bli utbrent. Dette har noe å gjøre med opp og nedturene i fibromyalgien, men jeg har så veldig lyst til å integrere treningen i min livsstil da dette er det beste smertestillende/lykkepillen og muskelsmørende tiltaket jeg vet om..jeg har også forsøkt dynamisk oppvarming uten at det hjelper. Kostholdsmessig er jeg "flink" og spiser hverken for lite eller for mye.. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan klare å korte ned oppvarmingen? Kanskje noen som har lignende diagnoser som meg?

Ps: Jeg er veldig glad i både ellipsetrening og styrketrening så for meg er det bare nedslående og jævlig når jeg ikke klarer å trene i perioder. Så det går ikke på motivasjonen. Beklager om dette ble rotete. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte trener du? Hva spiser du? (På meg funket det å kutte ut sukker, mel og stivelse). 

Trener du fleksibilitet noen gang? 

Jeg trener fire dager i uka og varmer opp med ren uttøying. Passer på å få i meg D3, B12 og magnesium. 

Anonymkode: a7937...2b7

Skrevet

Har lett magnesium-mangel. Tar multivitamin, tran pluss magnesium hver dag, gjort i flere år dette med vitaminer og tilskudd men magnesium-mangelen er ny fra i fjor. Jeg spiser lite hvetemel og sukker, spiser for eksempel hjemmelagde proteinbrød, en del salat med tunfisk/kylling og fullkornsris. Tar ingen proteintilskudd eller noe slikt, prøver å få i meg det jeg trenger i normalt kosthold. Magnesium-mangelen kommer ikke av at jeg ikke spiser mat med magnesium i. Jeg trener kun med jogging på ellipse og denne RYP treningen. Jobber som helsefagarbeider og har en veldig aktiv arbeidshverdag der jeg også går til og fra jobb. I perioder trener jeg 3 dager i uken ryp samt noen løpeøkter innimellom. Men passer på å få restituert musklene nok mellom øktene, tror jeg da :) hva legger du i fleksibilitetstrening? Takk for svar.

Skrevet

Så bra :) 

Mobilitet er vel bedre å si. Jeg tøyer og bøyer godt før hver treningsøkt. Også etter økta. Og i hverdagen ellers. Tar med meg momenter fra yoga. Før brukte jeg thai chi og savner det. Ga faktisk best effekt men jeg må instrueres i dette igjen. Dette er med på å "vekke" kroppen og åpne den opp slik at den er mottagelige for arbeid. 

Skrevet

Åja sånn! Ja jeg er veldig nøye med å strekke ut både iløpet av styrkeøkten og etterpå. For eksempel når jeg har løftet knebøy så strekker og tøyer jeg på en annen muskelgruppe enn den jeg har trent der og da(tips jeg har lest om å få kroppen til å restituere seg fortere mellom settene) er også aktiv imellom settene, slik at jeg holder meg varm gjennom hele økten om du skjønner.. :)

Skrevet

Jeg er personlig mest glad i å løfte så tungt jeg kan. Vil helst bare trene styrke. 

Men noe jeg virkelig merker er bra for kroppen, er hot yoga. Etterpå føles faktisk alle muskler, sener og knokler glade ut :) kroppen er så god og varm og tilfreds etter en slik økt. Det er som all gruff de sure og sinte musklene bare blir svetta ut. Er alltid helt smertefri etterpå. 

Skrevet

Jeg skal definitivt sjekke ut yoga. Det vil nok ha veldig positiv effekt på låsningene som tross alt kommer av at jeg spenner meg som en tulling 24/7. 😂 jeg elsker ellipsemaskinen min for høyt til å gi opp jogging på den. Det er så deilig å ha på høy musikk og bare jogge til takta samtidig som man føler at hele kroppen våkner til liv❤ kanskje dette er min form for avspenning egentlig.. 😊 tusen takk for tips!

Skrevet

Og jeg hater elipsemaskinen :fnise: men det er fordi den låser meg i et bestemt bevegelsesmønster og da stivner jeg til. Legen prøver å overbevise meg om at det er den jeg skal bruke :P nei da tar jeg heller kondistrening i skogen. Men på den andre side, så digger jeg å ro. Og der er man i hvert fall låst i bevegelsene :P så man må jo bare gjøre det man liker for da gjør man det :) 

Skrevet

Haha! Liker også å ro. Var tenkt å investere i en romaskin men merker det er mer enn nok trening så mye som jeg peiver med armene etter 15 km ellipse. :P samt at jeg gjør jo ro-øvelse med vektene og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...