AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 http://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/gjeld-er-gjeld-ogsa-studielan/ Burde man satse på å bare betale ned studielånet fortere? Eller satse på å spare masse EK? Såvidt jeg har skjønt så utgjør det det samme- feks om en har EK på 400k, men studielån på 200k. Etter hvordan de regner det på da så har man bare 200 i EK da? Så burde kanskje ta 200k fra EK å betale ned studielånet, slik at man slipper de rentene? Eller tenker jeg helt feil her nå. Anonymkode: 6fae9...9e5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 Definisjonen av egenkapital: Egenkapital = eiendeler (beløp på konto) - gjeld I samsvar med dette vil det være uten betydning om du betaler ned gjeld eller beholder midlene på konto. Egenkapitalen din vil da være den samme. Banken krever minimum 15 % egenkapital ved kjøp av bolig. Dette er imidlertid ikke egenkapital i ordets rette forstand, da de kun krever et innskudd tilsvarende dette. Du må altså skyte inn 15 % av egne oppsparte midler fra sparekontoen eller stille annen sikkerhet for dette beløpet. Således bruker de ikke definisjonen over til å beregne egenkapital. Gjeldsbelastningen din hensyntas i stedet ved at du maksimalt kan låne fem ganger inntekt. Skal du søke boliglån, vil det derfor lønne seg ikke å betale ned studielån, men heller ha midlene disponibelt på konto. Anonymkode: f9b11...4cd 3
Million Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde man satse på å bare betale ned studielånet fortere? Eller satse på å spare masse EK? Anonymkode: 6fae9...9e5 Iflg din egen link så står det i artikkelen: " Nå er det enda viktigere å spare, sier finansrådgiver. " Det betyr at svaret på spørsmålet ditt må bli; spar penger på konto.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 Tusen takk for svar!😊 Anonymkode: 6fae9...9e5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #5 Skrevet 19. januar 2017 Jeg som har en halv mill i studielån hadde aldri kommet meg inn på boligmarkedet om jeg måtte betale ned dette og deretter spare opp til EK. Putt pengene på konto. Anonymkode: ab89f...759 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 Det kommer vell litt an på om man har kausjonist feks osv. For meg som har dette og BSU ville jeg fått mer i lån om jeg hadde betalt ned studielånet (da de trekker detta fra) enn om jeg hadde spart mer pengene til EK. Så det kommer nok litt ann på situasjonen, og hva man i utgangspunktet har i EK som allerede er oppstart (bsu feks), eller om det finnes andre måter som feks kausjonist. Anonymkode: 07353...052
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Definisjonen av egenkapital: Egenkapital = eiendeler (beløp på konto) - gjeld I samsvar med dette vil det være uten betydning om du betaler ned gjeld eller beholder midlene på konto. Egenkapitalen din vil da være den samme. Banken krever minimum 15 % egenkapital ved kjøp av bolig. Dette er imidlertid ikke egenkapital i ordets rette forstand, da de kun krever et innskudd tilsvarende dette. Du må altså skyte inn 15 % av egne oppsparte midler fra sparekontoen eller stille annen sikkerhet for dette beløpet. Således bruker de ikke definisjonen over til å beregne egenkapital. Gjeldsbelastningen din hensyntas i stedet ved at du maksimalt kan låne fem ganger inntekt. Skal du søke boliglån, vil det derfor lønne seg ikke å betale ned studielån, men heller ha midlene disponibelt på konto. Anonymkode: f9b11...4cd Men det virker som uavhengig av egenkapital får du ikke låne mer enn 5 x inntekten og de trekker deretter fra studielånet. Har du dermed feks 300 000 i studielån vil du få 300 000 mindre i lån. Før nølte jeg ikke, men litt usikker ut fra de nye reglene ja. Anonymkode: 07353...052
Tvist Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vell litt an på om man har kausjonist feks osv. For meg som har dette og BSU ville jeg fått mer i lån om jeg hadde betalt ned studielånet (da de trekker detta fra) enn om jeg hadde spart mer pengene til EK. Så det kommer nok litt ann på situasjonen, og hva man i utgangspunktet har i EK som allerede er oppstart (bsu feks), eller om det finnes andre måter som feks kausjonist. Anonymkode: 07353...052 Studielånet har uansett en lav rente, mye lavere enn boliglånsrenten. Det lønner seg heller å spare pengene, så du trenger mindre boliglån, i stedet for å betale ned studielånet med lav rente.
ajarRun Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/gjeld-er-gjeld-ogsa-studielan/ Burde man satse på å bare betale ned studielånet fortere? Eller satse på å spare masse EK? Såvidt jeg har skjønt så utgjør det det samme- feks om en har EK på 400k, men studielån på 200k. Etter hvordan de regner det på da så har man bare 200 i EK da? Så burde kanskje ta 200k fra EK å betale ned studielånet, slik at man slipper de rentene? Eller tenker jeg helt feil her nå. Anonymkode: 6fae9...9e5 Nei, dette er idioti. Betaler du 100k ned på studielånet er det ikke sikkert du får 100k ekstra i lån. Og rentene og vilkårene på boliglån er verre. Spar opp så mye EK som mulig, betal ned dyr gjeld, ignorer studielånet (betal det så sakte som mulig). Blir du arbeidsledig, syk eller lignende slipper du å betale studielån, det gjør du ikke med boliglån. Å betale ned studielån for å få mer i lån er det dummeste du kan gjøre. 1
Ny Bruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg som har en halv mill i studielån hadde aldri kommet meg inn på boligmarkedet om jeg måtte betale ned dette og deretter spare opp til EK. Putt pengene på konto. Anonymkode: ab89f...759 Du må ikke ha betalt ned 500 000 kr før du kjøpe bolig. Men du kunne ha fått 500 000 kr mer i boliglån. Gjelden din trakk lånebeløpet ned. Lån = max 5 ganger inntekt - all gjeld
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 20 timer siden, Tvist skrev: Studielånet har uansett en lav rente, mye lavere enn boliglånsrenten. Det lønner seg heller å spare pengene, så du trenger mindre boliglån, i stedet for å betale ned studielånet med lav rente. Ikke nå lenger. Den blåblå regjeringen økte renten på studielån med 0,30% fra nyttår. Studielån og boliglån har omtrent lik rente nå for tiden. Anonymkode: 64463...10c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 14 timer siden, Ny Bruker skrev: Du må ikke ha betalt ned 500 000 kr før du kjøpe bolig. Men du kunne ha fått 500 000 kr mer i boliglån. Gjelden din trakk lånebeløpet ned. Lån = max 5 ganger inntekt - all gjeld Jeg forstår det, det var derfor jeg formulerte meg som jeg gjorde. Anonymkode: ab89f...759
Tvist Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nå lenger. Den blåblå regjeringen økte renten på studielån med 0,30% fra nyttår. Studielån og boliglån har omtrent lik rente nå for tiden. Anonymkode: 64463...10c Det er nå, men boliglånsrenten kommer ikke alltid til å være så lav.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 8 timer siden, Tvist skrev: Det er nå, men boliglånsrenten kommer ikke alltid til å være så lav. Men da stiger studielånsrentene også. Anonymkode: 64463...10c
Tvist Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da stiger studielånsrentene også. Anonymkode: 64463...10c Ikke så mye
ajarRun Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke nå lenger. Den blåblå regjeringen økte renten på studielån med 0,30% fra nyttår. Studielån og boliglån har omtrent lik rente nå for tiden. Anonymkode: 64463...10c Hvor har du boliglån der du bare betaler 2.149%? Uansett har studielånet forsikringer som gjør det mer gunstig enn boliglån. Fjottskap å betale studielånet først. Se for deg følgende scenario: Du har 500 000 i studiegjeld. Kjøper bolig til 3 000 000. Da trenger du 450 000 i EK. Hvis du betaler studielånet har du 2.55 millioner i boliglån. Hvis du heller sparer EK vil du ha 2.05 millioner i boliglån. Hvis du blir ufør, eller arbeidsledig, eller syk vil du da ha mye bedre sannsynlighet for å klare å beholde boligen i det siste scenarioet. Da forsvinner studielånet (eller blir rente og avdragsfri i perioden). Hvis du dør vil også de du etterlater ha mye mindre gjeld på boligen. I tillegg er renten på studielånet lavere. Og i framtiden kan studielånet bli nedskrevet (valg av yrke eller bosted). Rentebesparelsen er på et par tusen i året avhengig av hvor høy boliglånsrenten er. 13 417 er månedsprisen i Skandiabanken med 2.55 i boliglån. 10 496 er månedsprisen i Skandiabanken med 2.05 i boliglån (13 153 totalt med studielån på 2657 inkludert). . De tre tusen kronene har mye å si hvis inntekten plutselig svikter. Og de er mindre enn de 2657 kronene du må betale i studielånet per måned.
kgus Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 13 timer siden, Tvist skrev: Ikke så mye Jo studielånsrenten følger boliglånsrenten nå tll dags. Slik fastsettes renten i Lånekassen Sitat Rentene i Lånekassen blir fastsatt på grunnlag av et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene om boliglån i markedet. Dette gjennomsnittet kalles basisrenten. Fra basisrenten blir det trukket 0,15 prosentpoeng. Dette beregningsgrunnlaget gjelder både flytende og fast rente i Lånekassen. Så i praksis vil nok studielånsrenten og beste boliglånsrente være veldig like. De som evt. får spesielt god boliglånsrente gjennom fagforening eller lignende vil kanskje ha en del lavere boliglånsrente enn studielånsrente. Studielånet er jo fortsatt ganske bra da, med diverse muligheter for stryking av lånet, frafall ved dødsfall osv., men renten ligger ikke an til å være så gunstig som den har vært de siste årene.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #18 Skrevet 23. januar 2017 Aldri betal ned studielånet raskere enn andre ting. Låner slettes ved død. Om du dør vil ikke kapitalen din trekkes fra dette. Har du 500k kontant vil noen arve dette. Har du 500k og 100k kreditt/boliggjeld vil de arve 400K Anonymkode: 3bd05...d73
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #19 Skrevet 23. januar 2017 Fri EK er det beste i alle tilfeller Anonymkode: 3bd05...d73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå