Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble ufør for en stund siden, så jobbet jeg og prøvde meg på det. Det gikk overhodet ikke greit. Så nå må jeg avslutte 100% jobben. Men hva skjer nå? Vil jeg bli ufør igjen eller er det aap på nytt? 

Noen som har opplevd dette?

Og hva med inntekten, vil den bli forandret på, siden jeg har jobbet og tjent mer?

Anonymkode: 06de2...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal nå kunne gå tilbake på ufør. Usikker på om du går tilbake på samme sats. Hadde kontaktet NAV, så fort som mulig, siden de er TREIG.

Anonymkode: 08a4c...00f

Skrevet

Hvor lenge jobbet du? Hvor mye tjente du? Dersom det er snakk om et par måneder tenker jeg det er en ganske grei sak uansett

Om du jobbet 100%, så kanskje en mulighet er å jobbe 50 eller 30%?

Men jeg tror det er som AB over sier at dersom man har vært ufør 1 gang er ikke prosessen så lang 2 gang

Anonymkode: d422a...b35

• Liker 1
Skrevet

Du må jobbe 100% i 5år før dem skal revurdere uføretrygden din.

Anonymkode: 77dee...c3a

Skrevet

Jobber du i 3 år då går du trygden din tilbake. Men da må det ha gått mindre enn 3 år. Les på nsv dine dider og bruk google! Jeg har ikke tid å finne det nå. 

Anonymkode: 11ceb...64a

Skrevet

Jobbet i 2 år :) Åssen blir det da?

Skrevet

Burde ikke være noe problem, men har du ikke sendt inn forventet inntekt til nav, eller har du fryst hele din ufør?

Isåfall.. står på sidene at om du jobber 5år 100% så skal du bli revurdert. Så dette er null problem for deg og gå tilbake til uføretrygden din. Synd det ikke fungerte.

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne og få litt større sats... :/

Men VIL IKKE GI MEG!!! Vil ikke være ubrukelig!

Skrevet

Trur nok det er mange som ville ha høyere sats. Spesielt de unge som blir alvorlig syke med familie. Leve ved fattigdomsgrenser er nok ingen lett sak her i norge, selv om ordninger er unik.

Skrevet

Du kan jo studere mens du er ufør, så kanskje noe annet vil fungere for deg.

Skrevet

Jeg har fått info om at man kan prøve seg i arbeidslivet i inntil 3 år, uten at man behøver å søke på nytt om man finner ut at man må tilbake til uføretrygd.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet i 2 år :) Åssen blir det da?

Da skal du etter lovverket få uføretrygden din tilbake. Om du får noen kroner mer eller akkurat det samme har jeg ikke nok info til å vurdere. Snakk med legen din og med Nav. 

Anonymkode: 11ceb...64a

Skrevet

12 innlegg og absolutt alle svar er feil.

Jøss, altså. Hvor vanskelig kan det være å finne svar på dette?

Du beholder retten til uføretrygd og uføregrad i 10 år:

§ 12-10 tredje ledd. Bortfall av uføretrygd (hvilende rett)

Det er i tredje ledd gitt en bestemmelse om hvilende rett til uføretrygd for  tilfeller hvor det etter § 12- 14 tredje ledd ikke lenger er rett til utbetaling av uføretrygd.   

Tredje ledd første punktum - Rett til å beholde uføregrad når uføretrygden faller bort   

I tredje ledd fremkommer det at en person som ikke får utbetalt uføretrygd på grunn av høy inntekt, § 12-14 tredje ledd, får beholde retten til uføretrygd i fem år. Med inntekt menes pensjonsgivende inntekt og tilsvarende inntekt fra utlandet, se rundskrivet til § 12-14. 

Hvilende rett forutsetter at personen i løpet av et helt kalenderår  ikke hadde rett til utbetaling av uføretrygd på grunn av inntektsforholdene. Det er retten til utbetaling av uføretrygd som er det avgjørende, ikke om personen faktisk har hatt en utbetaling eller ikke. Det er heller ikke avgjørende om personen har meldt fra om inntekten.      

De fem årene med hvilende rett regnes fra januar i første kalenderår hvor personen ikke har hatt noen rett til utbetaling av uføretrygd. Vurderingen av personens rett til utbetaling blir gjort i etteroppgjøret. Hvilke år som skal regnes med, er derfor ikke klart før høsten etter det aktuelle kalenderåret. Se nærmere om etteroppgjøret i § 12-14 og forskrift om uføretrygd §§ 4-1 og 4-2.   

Det er bare hele kalenderår hvor personen ikke har hatt rett til utbetaling av uføretrygd som regnes med i femårsperioden. År hvor vedkommende har hatt rett til utbetaling av uføretrygd vil avbryte perioden. Neste periode starter ikke før neste gang personen har et helt kalenderår uten rett til utbetaling. Se forskrift om uføretrygd § 3-4 og rundskrivet til den bestemmelsen for en nærmere redegjørelse av hvordan periodene med hvilende rett fastsettes. 

Eksempel:

En person har i perioden 2016 – 2018 inntekt i tillegg til uføretrygd. Retten til utbetaling av uføretrygd blir vurdert i etteroppgjøret for de ulike årene. Etteroppgjøret for 2016 viser at personen ikke hadde rett til utbetaling av uføretrygd det året. Etteroppgjøret for 2017 viser at vedkommende hadde rett til noe utbetaling av uføretrygd. Etteroppgjøret for 2018 viser at vedkommende ikke hadde rett til utbetaling av uføretrygd det året. Personen har etter dette hvilende rett i 2016, men denne perioden opphører fra 2017. Vedkommende begynner på en ny femårsperiode med hvilende rett fra januar 2018. 

Tredje ledd andre punktum – Ny periode med hvilende rett

En person som i løpet av en periode på fem år ikke har hatt utbetaling av uføretrygd, vil bli kontaktet av NAV med spørsmål om vedkommende ønsker å beholde retten til uføretrygd i ytterligere fem år. Dette gjøres i forbindelse med etteroppgjøret for år nummer fire uten rett til utbetaling av uføretrygd. Personen må gi beskjed dersom det er ønskelig at retten til uføretrygd skal falle bort. Hvis ikke forutsettes det at vedkommende ønsker å beholde retten til uføretrygd i ytterligere fem år. Retten  til uføretrygd opphører hvis personen ikke har hatt rett til utbetaling av uføretrygd i 10 etterfølgende år.   

Anonymkode: c8e3d...45a

Skrevet

Ta kontakt med NAV slik at du får korrekte svar og ikke bare synsing :) Lykke til TS!

Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

Ta kontakt med NAV slik at du får korrekte svar og ikke bare synsing :) Lykke til TS!

Tror det står veldig tydelig i siste avsnitt av loven jeg klippet inn....

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det står veldig tydelig i siste avsnitt av loven jeg klippet inn....

Ja ditt svar var veldig fint :) Men TS må uansett ta kontakt med NAV for å få ordnet dette, og da kan hun eller han jo uansett få svarene derfra samtidig slik at ingenting blir tolket feil.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke ubrukelig fordi du er ufør! Det finnes mange arenaer å bidra på i livet, og yrkeslivet er bare ett av dem.

Anonymkode: 80bdc...1cf

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Ja ditt svar var veldig fint :) Men TS må uansett ta kontakt med NAV for å få ordnet dette, og da kan hun eller han jo uansett få svarene derfra samtidig slik at ingenting blir tolket feil.

Hvordan kan dette tolkes feil?

En person som i løpet av en periode på fem år ikke har hatt utbetaling av uføretrygd, vil bli kontaktet av NAV med spørsmål om vedkommende ønsker å beholde retten til uføretrygd i ytterligere fem år. Dette gjøres i forbindelse med etteroppgjøret for år nummer fire uten rett til utbetaling av uføretrygd. Personen må gi beskjed dersom det er ønskelig at retten til uføretrygd skal falle bort. Hvis ikke forutsettes det at vedkommende ønsker å beholde retten til uføretrygd i ytterligere fem år. Retten  til uføretrygd opphører hvis personen ikke har hatt rett til utbetaling av uføretrygd i 10 etterfølgende år. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan dette tolkes feil?

Nå er det vel flere ting TS gjerne vil ha svar på enn bare hvor mange år uføretrygden beholdes. 

Gjest Hemoglobin
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du blir 100% ufør igjen betyr ikke det at du vil være ubrukelig. Du har helt sikkert noen sider ved deg som gleder andre, hjelper andre, er til nytte for andre, selv om du går hjemme som ufør.

Jeg synes feks at uføre her på kg utgjør en nyttig og god ressurs når de svarer i diverse tråder om alt mulig basert på kunnskap og erfaringen de sitter på. De får ikke betalt, og er ikke i en synlig jobb, allikevel er det lille de gjør på forumet like viktig som enhver annen jobb i arbeidslivet. Forsøk å se på deg selv på samme måten. 

Endret av Hemoglobin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...