Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en litt sunnere tikka masala, så tenker å ha i paprika og ananas. Har dere noen andre forslag til grønnsaker jeg kan ha i? Eller andre måter og gjøre den sunnere? Skal også ha en grønn salat ved siden av!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det minst sunne i en tikka masala er fløten? Så kanskje kutte ned på den. Og ikke ha så mye ris til.

Skrevet

Kan du fortelle hvordan du lager den til vanlig?:) Det mest usunne jeg har i min er oljen jeg steker kyllingen i og kokkosmelken, men det er jo bare 1-2dl. Tikka Masala er i grunn ganske sunt, selv med fløte/kokosmelk:)

Anonymkode: 88ba7...d5d

• Liker 1
Skrevet

Du kan virkelig ikke ha ananas i Tikka Masala. Det vil dessuten ikke tilføre noe som helst form for "sunnhet". 

Anonymkode: 99c54...9fa

• Liker 1
Skrevet

Fløte, olje og kokosmelk er alle sunne matvarer. Dere tenker kanskje på at dette er kaloririke matvarer, men det har ingenting med sunnhet å gjøre. Du må bare begrense mengdene innenfor kaloribudsjettet ditt. 

Anonymkode: 7e676...40c

• Liker 3
Skrevet

Hvordan lager man den helt fra bunnen av?

Gjest Nanne70
Skrevet

Her er en god oppskrift - jeg pleier å bytte ut rømme og fløte med samme mengde kokosmelk :)

Skrevet
10 minutter siden, Nanne70 skrev:

Her er en god oppskrift - jeg pleier å bytte ut rømme og fløte med samme mengde kokosmelk :)

Takk :) Denne skal jeg prøve :tommelopp:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fløte, olje og kokosmelk er alle sunne matvarer. Dere tenker kanskje på at dette er kaloririke matvarer, men det har ingenting med sunnhet å gjøre. Du må bare begrense mengdene innenfor kaloribudsjettet ditt. 

Anonymkode: 7e676...40c

Det spørs jo helt an på. Her i huset er koks sett på som usunt. Det er for mye mettet fett i det. Det er ikke kaloriene vi ser på

Anonymkode: c1fec...b63

Skrevet

Brokkoli, paprika og rød løk pleier jeg å ha i.

Skrevet

Jeg har byttet ut fløten med kesam. Smaker like godt. :-) 

Skrevet

Det du kan gjøre for å gjøre tikka masala sunnere er bare å kutte ut ris og naan. Ellers er tikka masala ganske OK altså. Disse ingrediensene her er godkjent hos meg (tar utgangspunkt i Nanne70 sin link):
kylling, yoghurt naturell, hvitløksfedd, frisk ingefær, sitronsaft, salt, chilipulver, malt korianderfrø, finhakket koriander, tandoori masala, olje (men vær obs på typen olje, ikke alle egner seg til steking og ikke alle er sunne. Velg en kaldpresset en som tåler litt varme for eksempel kokosolje), malt spisskummen, muskatblomme, tomater, tomatpuré, gurkemeie, rømme, fløte, cashewnøtter.

Raita (tilbehør i linken):
matyoghurt/tyrkisk yoghurt, plommetomat, agurk, rødløk, frisk koriander, salt, pepper, spisskummenfrø.

Annet enn olje, så skjønner jeg ikke hva man skal være obs på i denne oppskriften her. Det er da ikke noe galt i disse ingrediensene.

Anonymkode: 67f8a...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...