Liberta Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Jeg lurer på om det ikke er lettere nå å få seg jobb som journalist? Jeg er journalist, og syns tidligere studievenner får seg jobber som bare det, i motsetning til slik det var for bare ett år tilbake. Men det er vel ennå slik at du må jobbe deg opp til et vikariat/fast stilling. Journalist er ingen "skriv-søknad-jobb", slik jeg ser der. Hvor jobber du, og hvordan fikk du den?
Gjest lmari Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Vel, jeg er utdannet journalist fra Høyskolen i Oslo i fjor vår, og mine studiekamerater sliter fremdeles veldig med å få jobb. Av kullet på 65 stykker er det rundt 20 som er i bransjen, kun 2 som har fått fast jobb.... Jeg er i et vikariat i en av riksavisene, har gått på kortere og lengre vikariater siden jeg gikk ut av skolen. Har aldri hatt fast jobb, selv om jeg har vært i bransjen siden jeg var 15. Men det kan godt være at det er lettere å få et bein innenfor nå om dagen - at det åpnes opp for vikariater og sånn, men jeg tror fremdeles det er veldig vanskelig å få fast jobb. Ofte må du begynne helt nederst på rangstigen som frilanser/tilkallingsvikar, som er veldig usikkert, før du eventuelt kan få deg et vikariat.
Holly Hobbie Skrevet 5. desember 2004 #3 Skrevet 5. desember 2004 Jeg er også utdannet journalist, og kom først inn i bransjen i høst. For meg har det vært helt og holdent kontakter som gjelder. Har skrevet litt frilans for norske aviser, og hadde en utplassering hos the Guardian (engelsk avis) for noen år siden, men jeg kom ingen vei...fant rett og slett ingen jobber utlyst! Men så møtte jeg tilfeldigvis sjefredaktøren for et nyhetsbyrå på en fest, og han tilbød meg jobb. Nå håper jeg å få fast ansettelse (har to intervjuer igjen!). Mitt beste råd er: ikke gi deg - og prøv å komme i kontakt med folk som har litt makt innen mediebransjen - det er mye lettere å si nei til noen i et brev enn ansikt til ansikt! Tror nok mye i livet, inkludert jobb, ofte kommer an på om du er på riktig sted til rett tid! Lykke til!
Liberta Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2004 Jeg er redaktør av et medlemsblad i en organisasjon. Vi jobber med tema som er veldig interessante, jeg får erfaring fra "den andre" siden og lærer masse om et spesifikt emne. God måte å ikke gå arbeidsledig, samtid som jeg gjør noe veldig gøy, selv om det er litt på siden av vanlig nyhetsjobbing. Journalistikk er mye forskjellig, har jeg funnet ut!
Nitha Skrevet 8. desember 2004 #5 Skrevet 8. desember 2004 De to siste årene har vært preget av omstillinger i hele bransjen tror jeg. I A-pressen har vi i alle fall merket vanvittige krav til avkastning, og her på huset har vi gått gjennom en stor omstilling der flere måtte finne seg andre jobber. Ingen av journalistene heldigvis, men noen går på AFP om et år eller to og blir ikke erstattet. I tillegg fikk vi masse serviceoppgaver som andre nå oppsagte har utført. De sa de tok i da det ble ryddet nå, så vi håper det blir rolig noen år framover. Men det betyr jo trolig at dte ikke akkurat blir så mange nye stillinger med det første. Dessuten har vi tre-fire vikarer gående inne som trolig står først i køa når det måtte dukke opp noe. Min erfaring er at en må jobbe seg inn i redaksjonene på den måten. En skal i alle fall ha en god porsjon flaks for å gå inn i en fast jobb i nyhetsredaksjoner i mer sentrale strøk som nyutdannet. Men det finnes jobber hvis en ikke MÅ jobbe i Akersgata. Var en nyutdannet frilanser herfra som føk rett inn i en større redaksjon lenger sør, etter å ha gjort veldig godt inntrykk på intervju. Det å ha opparbeidet seg gode referanser ble også vektlagt. Så det finnes muligheter... Fru Nitha
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #6 Skrevet 8. desember 2004 Og her er det en journalist til. Jeg er så heldig at jeg har fast jobb, men som de aller fleste andre har jeg startet med frilans/vikariat/deltid og så fått fast jobb etterhvert. Av dem jeg studerte med, er de fleste i bransjen, men de færreste har fast jobb. Mange går fra vikariat til vikariat og har gjort det i tre-fire-fem år. Det er bare slik det dessverre er for unge mennesker i mediebransjen. Hvis man vil utenfor Oslo, tror jeg nok det går an å søke på jobber og faktisk få dem. Men i de største redaksjonene, må man starte nedenfra og jobbe seg oppover.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #7 Skrevet 8. desember 2004 Jeg er redaktør av et medlemsblad i en organisasjon. Vi jobber med tema som er veldig interessante, jeg får erfaring fra "den andre" siden og lærer masse om et spesifikt emne. Jeg også. (Må legge til at jeg begynte med det før jeg tok journalistutdanning.)
Ingeborg Skrevet 8. desember 2004 #8 Skrevet 8. desember 2004 Er utdannet journalist fra Høgskolen i Bodø, var ferdig våren 2002. Har også inntrykk av at det er lettere å få jobb nå enn for et års tid siden, selv om det fortsatt er flest vikariater. I hvert fall stadig fler fra kullet mitt som får relevante jobber. Jeg er i vikariat i ei større nordnorsk avis, og har vært det i halvannet år nå. Er min "tur" til å få fast neste gang det blir en åpning - men det blir det jo aldri...
Liberta Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2004 Jeg tror vi bare må stå på! Dette semesteret har det jo vært svære inntak i BT, Aftenposten og nå utlyst i Fædrelandsvennen. Jeg synes fremtida ser lys ut til den dagen jeg skal ut i trykksverte-verdenen igjen. Vi har verdens mest gøye og varierte yrke!
Gjest Sesselja Skrevet 17. desember 2004 #10 Skrevet 17. desember 2004 Ofte må du begynne helt nederst på rangstigen som frilanser/tilkallingsvikar' date=' som er veldig usikkert, før du eventuelt kan få deg et vikariat.[/quote'] Jeg er selvstendig næringsdrivende 'frilanser' og stiller meg kritisk til at du setter dette under det å være vikar. For meg er dette et bevist valg, og jeg har ikke som noe mål å få meg vikariat eller fast ansettelse. Men så er jeg heller ikke nyhetsjournalist. Ved å være frilanser kan jeg bo i Ålesund og samtidig skrive for blad som KK, Eva, Cosmopolitan, Witch etc som alle er basert i Oslo (eller utlandet i noen tilfeller). Jeg slipper unna all 'office politics', samtidig som jeg får jobbe sammen med en rekke utrolig hyggelige mennesker. Jeg legger opp arbeidsdagen selv, bestemmer selv når jeg vil ha ferie og fri, og jeg har en grei lønn tatt i betraktning at jeg nok ikke jobber mer enn 75% av det andre regner som full jobb. Frilansing er et helvete for de som trenger sikkerhet og den anerkjenelsen en ansettelse gir, men det er drømmesituasjonen for oss som trives med hjemmekontor og en større grad av selvstendighet.
Gjest lmari Skrevet 17. desember 2004 #11 Skrevet 17. desember 2004 Sorry, Sesselja!! Mente ikke å tråkke deg på tærne. Grunnen til at jeg satte disse to nederst på rangstigen, og frilanser sammen med tilkallingsvikar, er at jeg startet som frilanser selv. Eller - det var det vi kalte det, i praksis fungerte jeg som en tilkallingsvikar. Ble ringt opp og bedt om å jobbe samme kveld, helst på de tidspunktene og jobbene som ingen av de fast ansatte gadd å ta. Jeg har ikke tall på de gangene jeg har jobbet på tidlig gudstjeneste på 1. nyttårsdag, feks. Det er jo stor forskjell på å jobbe sånn, og på den måten du jobber på!! Beklager at jeg ordla meg feil - det kommer rett og slett av at tittelen jeg hadde var "frilanser". Vi er enige, bare jeg som ordla meg klønete!! Oki?
Gjest Sesselja Skrevet 18. desember 2004 #12 Skrevet 18. desember 2004 Oki? Helt OK. Og tærna mine er ikke så ømfintelige. Men jeg synes det er viktig, i en tråd som denne her, å påpeke at det finnes flere måter å være journalist på enn ved fast ansettelse. Og at en frilanser ikke trenger å være en negativ opplevelse. Når det er sagt, så skal jeg være den første til å innrømme at begrepet 'frilanser' i seg selv er problematisk, nettopp fordi det kan romme så mange meninger. Skattemyndighetene regner for eksempel ikke meg som frilanser, men som selvstendig næringsdrivende. For dem er en frilanser en ikke-ansatt som mottar lønn, og det er kanskje nettopp din definisjon også. Forskjellen ligger altså i at jeg fakturerer for mine artikler. Men fordi begrepet frilanser i 'industrien' blir brukt rundhåndet om alle som skriver for blad/aviser etc, enten det nå er ikke-ansatte eller selvstendig næringsdrivende, vil jeg slå et slag for oss som er frivillige frilansere.
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #13 Skrevet 21. desember 2004 Veldig enig med deg, Sesselja! Jeg synes det er synd at frilansere blir sett på som nederst på rangstigen. Selv er jeg faktisk en av de (få) unge journalistene i Oslo som har fast jobb i en større redaksjon, og vurderer å si denne opp helt frivillig- for å bli frilanser. Jeg har hatt noen år i bransjen og tror det skulle gå greit. Dessuten ønsker jeg meg større fleksibilitet i hverdagen enn det jeg har nå, med et småkjipt turnussystem. Forresten Sesselja, av ren nysgjerrighet: selger du inn sak for sak, og baserer deg på egne ideer, eller får du oppdrag av de redaksjonene du nevner? (eller andre). Og hva betyr det i praksis at ligningsmyndighetene regner deg som næringsdrivende kontra frilanser?
Gjest Sesselja Skrevet 22. desember 2004 #14 Skrevet 22. desember 2004 Hei gjest, jeg har holdt på noen år, så for meg er det en kombinasjon av å selge inn egne ideer og oppdrag jeg får fra faste kunder. Jeg begynte uten erfaring i det hele tatt, for vel tre år siden. Da var det et slit og mye arbeid bare for å få det minste oppdraget, og jeg jobbet deltid ved siden av for å kunne betale regninger. Siden du allerede er i industrien og har erfaring, går det nok mye lettere for deg, men det kan nok være greit å ha litt oppspart til den første måneden eller tre før du kaster deg i det. Siden august i fjor har jeg jobbet fulltid som frilanser, og dette er eneste måten jeg livnærer meg nå, og det er skjønt! Jeg sender fremdeles inn ideer til kunder, og det er hovedmåten jeg får oppdrag på. Men i det siste har jeg begynt å få mer og mer oppdrag direkte fra kunder, så dette varierer. Men det er viktig å ta initiativ selv, for kunder er ikke stabile. Du må derfor stadig utvide og fornye kundekretsen, og ikke minst, være fleksibel. For eksempel så begynte jeg med å skrive for Mag med daværende redaktør Marian Godø (fantastisk koselig dame!). Da Marian sluttet der, ble også mitt forhold til mag avviklet, og jeg gikk over til å skrive for konkurrenten In-Side. Nå har jeg sluttet å skrive for In-Side, fordi jeg er blitt bedt om å skrive for en kommende konkurrent, Cosmopolitan (hvor Marian Godø nå er redaktør). Men variasjonen er jo halve spenningen i jobben. Når det gjelder dette med frilans, næringsdrivende og skattemyndighetene, så er det noe som ordner seg av seg selv ettersom hvordan du velger å drive. Dersom du går frilans, men jobber stort sett for kun en publikasjon og får fast lønn fra dem (men ikke er fast ansatt), så trekker de skatt fra lønnen og du regnes som frilanser av skattemyndighetene. Siden jeg skriver for mange blader (jeg har hatt noe publisert i en hel rekke blader utenom de som allerede er nevnt), har jeg valgt å være selvstendig næringsdrivende. Det betyr at jeg har registrert meg i Brønnøysundregisteret og fått meg et organisasjonsnummer. Det igjen betyr at jeg sender ut fakturaer og selv trekker skatt (og ikke får feriepenger med mindre jeg setter av selv...). Det betyr også at jeg ikke har like gode sosiale rettigheter (bl.a. fødselspenger, arbeidsledighetstrygd, sykepenger etc) som andre, med mindre jeg betaler inn en ekstra forsikring Men nå har jeg juleferie. Jeg har innvilget meg selv to deilige uker fri etter en hektisk periode, så nå skal jeg legge meg på sofaen med ei bok og slappe av! Har du flere spørsmål kan du PM meg også.
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #15 Skrevet 29. desember 2004 Tusen takk for utfyllende og godt svar, Sesselja! Jeg vil gjerne sende deg en PM når det nærmer seg frilanstilværelse for min del. Foreløpig prøver jeg å skaffe meg permisjon fra min faste jobb, for å safe litt. Går ikke det, må jeg ta en alvorlig "medarbeidersamtale" med meg selv. Jeg har virkelig lyst til å kaste meg ut i det! Ønsker deg lykke til videre, og kanskje hører du fra meg igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå