Liberta Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Jeg lurer på om det ikke er lettere nå å få seg jobb som journalist? Jeg er journalist, og syns tidligere studievenner får seg jobber som bare det, i motsetning til slik det var for bare ett år tilbake. Men det er vel ennå slik at du må jobbe deg opp til et vikariat/fast stilling. Journalist er ingen "skriv-søknad-jobb", slik jeg ser der. Hvor jobber du, og hvordan fikk du den?
Gjest lmari Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Vel, jeg er utdannet journalist fra Høyskolen i Oslo i fjor vår, og mine studiekamerater sliter fremdeles veldig med å få jobb. Av kullet på 65 stykker er det rundt 20 som er i bransjen, kun 2 som har fått fast jobb.... Jeg er i et vikariat i en av riksavisene, har gått på kortere og lengre vikariater siden jeg gikk ut av skolen. Har aldri hatt fast jobb, selv om jeg har vært i bransjen siden jeg var 15. Men det kan godt være at det er lettere å få et bein innenfor nå om dagen - at det åpnes opp for vikariater og sånn, men jeg tror fremdeles det er veldig vanskelig å få fast jobb. Ofte må du begynne helt nederst på rangstigen som frilanser/tilkallingsvikar, som er veldig usikkert, før du eventuelt kan få deg et vikariat.