Gå til innhold

Hvor gamle bør barna være før de sover øverst i køyesengen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har sagt at det er noe som 5-åringer får lov til. Han får selvsagt klatre opp og ned og leke der, men ikke sove. Han er 4 nå.

Anonymkode: a0ae8...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke alder som teller, men fysisk og psykisk modenhet, hvilket innebærer at barnet forstår og klarer å klatre opp og ned av køya. Opp og nedklatring må kunne fungere både på kveld og morgen samt dersom barnet våkner eller er halvvåken om natta. 

I starten bør det ligge noe mykt på gulvet i tilfelle barnet faller. Sengehest er en selvfølge. 

Å sove i underkøye på permanent basis er av mange frarådet, da der er dårlig luft/luftskifting. 

Anonymkode: d7a46...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-4, (m. sengehest!)

Anonymkode: 82703...0ae

og når de våkne mitt på natten og glemmer de er på toppen?  Jepp. 

Ikke anbefalt for barn yngre en 6-7 år sikkert, men spørsmål er hvor høy den er. 

Anonymkode: 2d8ff...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og når de våkne mitt på natten og glemmer de er på toppen?  Jepp. 

Ikke anbefalt for barn yngre en 6-7 år sikkert, men spørsmål er hvor høy den er. 

Anonymkode: 2d8ff...72c

Er det virkelig spesielt vanlig at en 3-4-åring våkner midt på natten og glemmer hvor de er (når de er blitt vant til å sove i køyeseng)? Sønnen vår fikk halvhøy seng (IKEA Kura) da han var 3,5, han har nå sovet i den et år og det har gått strålende. Han har aldri falt ut (den har jo usbeyt høy kan rundt) og det har heller aldri vært noe problem for ham når han (en sjelden gang) står opp om natten.

Jeg er klar over at IKEA ikke anbefaler dette før fra seks år, men det handler jo også like mye at de vil sikte seh mot eventuell saksøking dersom noe, mot formodning, skulle gå galt noe sted i verden. Man må selvsagt se an barnet sitt, men jeg tror iallfall at langt de fleste fireåringer helt fint kan sove i køyeseng (overkøyen).

Anonymkode: f559e...edc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt som akkurat fylte 5, sover i overkøye, med lillebror i underkøya. Det begynte de med for noen måneder siden. Senga har eldstemann hatt et års tid, og han fikk selv velge når han ville begynne å sove i overkøya. Den første tiden syns han selv det virket for skummelt, da han var redd for at han ikke skulle klare å komme seg ordentlig ned om han våknet om natta. Men etter hvert valgte han selv å flytte opp, fordi han mente han var blitt stor gutt og han da kunne klare det. Han hadde da tilgang til nattlampe og det var sovelys fra Ikea (sånt lite spøkelse) på gulvet som står på hele tiden. Og det er ikke noe problem. Han har full kontroll på stigen, og det er kant på hele senga, så han kan ikke falle ned. Men han er ikke akkurat det "villeste" barnet jeg kjenner, dvs. han er forsiktig og klarer å vurdere risiko og passe på at han går forsiktig i stigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det veldig stort sprik i svarene. Det er snakk om en lav køyeseng. Barnet vil sove i underkøyen i godt over et år før det eventuelt skal flyttes opp. Vi har sett på seng med høye kanter. Vi har aldri opplevd at barnet går ut av sengen eller faller ut selv om det har helt åpen seng.

Barnet er veldig rolig og ligger i sengen til vi kommer inn, men dette kan endre seg. 

Anonymkode: 50c96...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på barnet. Min gutt falt ut av sengen et par ganger da han var 3, så jeg ville ikke lagt ham i køyeseng da. Nå er han 5 og det har ikke skjedd siden, så jeg hadde nok følt meg rimelig trygg på det nå. Men med sengehest selvsagt.

Anonymkode: 0916e...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det ikke alder som teller, men fysisk og psykisk modenhet, hvilket innebærer at barnet forstår og klarer å klatre opp og ned av køya. Opp og nedklatring må kunne fungere både på kveld og morgen samt dersom barnet våkner eller er halvvåken om natta. 

I starten bør det ligge noe mykt på gulvet i tilfelle barnet faller. Sengehest er en selvfølge. 

Å sove i underkøye på permanent basis er av mange frarådet, da der er dårlig luft/luftskifting

Anonymkode: d7a46...dd2

Hæ?

Anonymkode: 7d90c...6f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fireårige sønn sover rolig om natten (står ikke opp i søvne) og klarer fint å klatre opp og ned stigen. Så han sover i overkøya når vi er på besøk hos svigers. Der er det kløyeseng med plass til to nederst, og plass til en i øverkøya. Det går helt fint.

Anonymkode: 2961f...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta her sover i en loftsseng (altså uten underkøye), hun er 3 år. Men senga er ikke høyere enn 160cm med sengehest rundt hele. Det går veldig fint. Det kommer nok veldig an på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...