Gå til innhold

Hvor stor buffer har du/dere som eier bolig?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg skjønner vi går inn i vanskeligerer tider og det blir viktigere å spare. Hvor stor buffer har dere som eier hus leilighet ? DEt kan jo oppstå mye med et hus, slik at en er aldri sikker. Selv har jeg ca 100-120 000 i buffer. Jeg har et ganskel stort hus. Det var opprinnelig nedbetalt(siden jeg arvet det) men så har jeg som mange vet , rotet bort livet mitt ,slik at jeg nå har ca 600000 i gjeld på det. Det er endel som er blitt gjrt på det også selvsagt, men surt å tenke på når en har fått livet på stell igjen. Det ligger i nærheten av by, sånn at det er vel verd ca 3-3,5 mill vil jeg anslå.  Jeg føler jeg er ganskel flink på sparing. Jeg handler for eksempel alle klær på salg. Handler som regel en til to ganger i uken. Spiser nesten aldri ute (en sjelden gang med jobben,men det er for det sosiale) Har en gammel bil som det har vært lite styr med , bruker ikke penger på røyk, alkohol eller dyre reiser. Handler selvfølgelig ikke  slike dyre småtin gpå bensinstasjoner  ogsånn. Bruker derimot penger på  to hunder, hobby, ridning ca en til to ganger i uka (ca 15000 i året) Men en må jo leve litt også. Noen som har kommentarer på dette? Er det en for liten buffer?  hva kan jeg spare mer på ?(må ha bil, bor i skogen)

med hilsen fra

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt må jeg bare si at det står respekt av at du har kommet deg ut i jobb, og at du har sluttet med det ekstreme forbruket du hadde før, ut i fra informasjonen om at du kjøper alle klærne dine på salg.  Tråden din om alt du måtte ha til 17.mai for en del år siden gjorde såpass inntrykk på meg at jeg husker den ennå.

Så til spørmålet ditt om sparing.

Hvor mye vi bør ha i buffer er egentlig ikke særlig interessant, fordi det er inntekt og utgifter som er relevanti her.

En gammel tommelfingerregel er at buffer bør være tilsvarende 2-3 mnd inntekt. (Gitt at utgiftene er tilpasset inntekten)

Ut i fra denne regelen  virker det som om du er innenfor anbefalingen.

Anonymkode: 493ce...8a2

• Liker 1
Skrevet

Vi prøver å ha 3 ganger månedsinntekt på buffer kontoen, noe som tilsvarer 200 000 

Anonymkode: 9f5a4...59f

Skrevet

Rundt en årslønn. Ja, det er kanskje litt overkill og jeg burde kanskje ha investert og nedbetalt ennå litt mer i tråd med økonomiske prinsipper, men i denne bransjen er det usikker fremtid, og det er veldig greit å ha ennå litt ekstra å gå på. Om et år er det mulig jeg ikke jobber der jeg gjør lenger. 

Anonymkode: 40bb1...b0d

Skrevet

50 000-200 000 er ganske vanlig buffer. 

Anonymkode: de2a9...25d

• Liker 1
Skrevet

Jeg eier en leilighet på rundt 80kvm til 2.5 mil som er helt nedbetalt. Da blokka bare er 2 år gammel og standarden er av ypperste kvalitet så ser jeg ikke for meg at det kan "oppstå" noen uventede reparasjoner eller utgifter. Har til tross for det 150 000 på sparekontoen. 

Gjest Jon Are
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt må jeg bare si at det står respekt av at du har kommet deg ut i jobb, og at du har sluttet med det ekstreme forbruket du hadde før, ut i fra informasjonen om at du kjøper alle klærne dine på salg.  Tråden din om alt du måtte ha til 17.mai for en del år siden gjorde såpass inntrykk på meg at jeg husker den ennå.

Så til spørmålet ditt om sparing.

Hvor mye vi bør ha i buffer er egentlig ikke særlig interessant, fordi det er inntekt og utgifter som er relevanti her.

En gammel tommelfingerregel er at buffer bør være tilsvarende 2-3 mnd inntekt. (Gitt at utgiftene er tilpasset inntekten)

Ut i fra denne regelen  virker det som om du er innenfor anbefalingen.

takk. det var en annen tid. jeg har som du kanskje vet levd et liv jeg er flau over . nå er det fryktelig tøft å tenke tilbake på alt det dumme og vonde. man kan angre så det gjør fysisk vondt, prøver nå å gjøre det beste ut av det jeg har igjen av livet .

med hilsen fra

jon are

Skrevet

Jeg har ca 4 netto månedslønner på bufferkonto. Eller, det vil si, jeg har 230.000 kroner på konto.

Halvparten (100.000) av dem er satt på en egen bufferkonto.

Den andre halvparten av dem (100.000), er satt på en konto døpt "oppussingskonto". Der skal jeg prøve å spare 150.000 til de neste 3 årene, for å kunne pusse opp boligen. Nytt kjøkken og nye gulv i hele leiligheten, samt oppussing av stue og to soverom.

De siste 30.000 står på en regningskonto som jeg bruker hver mnd. Setter inn penger ved hver "lønn" (er uføretrygdet), og belaster regninger der. Det står til enhver tid mellom 20 og 30 tusen der.

Jeg eier (alene) min egen borettslags-leilighet, kjøpt i fjor, og har valgt å ta 3 års avdragsfrihet på lånet nå, for å kunne spare pengene (som skulle gått til avdrag) til å investere i oppgradering og oppussing av boligen. Boliglånet mitt er maks av hva jeg kunne få (jeg hadde nesten 900.000 i egenkapital, så er ikke belånt til pipa akkurat) med tanke på inntekt, så jeg kan ikke låne til oppussing. Jeg må spare det. Så skal jeg pusse opp denne slitne leiligheten, så MÅ jeg spare. Og det er måten det lar seg gjøre å spare på.

De 100.000 som står på bufferkonto røres ikke til noe annet enn kriser eller uventede, større utgifter. Som jeg håper ikke vil skje da, men pengene står der, og skal ikke røres (skal f.eks. ikke stjele dem til oppussing).

Anonymkode: 4b0bf...bc0

Skrevet
2 timer siden, Jon Are skrev:

takk. det var en annen tid. jeg har som du kanskje vet levd et liv jeg er flau over . nå er det fryktelig tøft å tenke tilbake på alt det dumme og vonde. man kan angre så det gjør fysisk vondt, prøver nå å gjøre det beste ut av det jeg har igjen av livet .

med hilsen fra

jon are

Som jeg skrev står det respekt av den livsstilsendringen du har gjort, og min mening er at du ikke har noe å skamme deg over.  Du falt, strevde litt med komme deg opp igjen, men nå står du støtt på beina og går fremover.  Det skal du være stolt over!

• Liker 4
Gjest Jon Are
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev står det respekt av den livsstilsendringen du har gjort, og min mening er at du ikke har noe å skamme deg over.  Du falt, strevde litt med komme deg opp igjen, men nå står du støtt på beina og går fremover.  Det skal du være stolt over!

Tusen takk.

med hilsen fra

Jon Are

Skrevet

Har tre månedslønner på bufferkonto. I tillegg har jeg flexilån som jo også er en spare/reservebuffer. (Betaler inn ekstra der hver måned).

Anonymkode: a52dd...f19

Skrevet

Vi har vel bare 50 000 i buffer akkurat nå fordi vi måtte bruke litt av den nå nylig. Men med en ganske nedbetalt bolig tenker jeg at om noe oppstår vil det ikke være noe problem å belåne den litt til hvis det skulle være helt krise...

Anonymkode: 8cfaa...be3

• Liker 1
Skrevet

Både jeg og mannen har 200 000 hver, altså 400 000 til sammen. 

Anonymkode: 7e012...0be

Skrevet

Vi har kanskje 40 000 på bufferkonto. Trenger vi mer penger enn det (f.eks. til reparasjon av tak, eller ny bil) kan vi jo bare ta opp litt mer lån på huset vårt. Det har vi gjort flere ganger før. Ser ikke helt poenget med en stor bufferkonto i tillegg.

Anonymkode: 285f4...471

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kanskje 40 000 på bufferkonto. Trenger vi mer penger enn det (f.eks. til reparasjon av tak, eller ny bil) kan vi jo bare ta opp litt mer lån på huset vårt. Det har vi gjort flere ganger før. Ser ikke helt poenget med en stor bufferkonto i tillegg.

Anonymkode: 285f4...471

Jeg sier ikke at dere har for lite buffer, men du tenker litt feil rundt hva en buffer skal dekke.

En bufferkonto handler ikke om vedlikehold av bolig, men det er ment å være en sikkerhet hvis inntekten reduseres eller utgiftene økes. (Arbeidsledighet, sykdom, renteøkning osv). Dere kan ikke belåne huset for å sikre dere mot slike tilbakeslag i økonomien.

Skrevet

100 000 kr. Og skulle det virkelig være nødvendig har vi lite boliglån og har mulighet til å ta opp mer hvis ønskelig.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Har ca. 10 000 i "frie penger" utenom det som går inn og ut av konto hver måned. Ellers har jeg 200k som er låst til BSU.

Eier en borettslagsleilighet, så vedlikehold og andre uforutsette utgifter utgjør sjeldent de store summene. Jeg skal nok fint klare å kjøpe en ny vaskemaskin om den ryker, og ellers er leiligheten i god stand. Eier ikke bil, så transportutgiftene er forutsigbare.

Jeg og samboeren har nesten 2 mill i lån hver, så vi prioriterer nedbetaling av gjeld foran annen sparing slik at vi kan takle en eventuel renteoppgang. Hvis det skjer har jeg også muligheten til å innfri BSU for å bli kvitt gjeld.

Anonymkode: a7cab...674

Skrevet
På 1/19/2017 den 11.54, Jon Are skrev:

Jeg skjønner vi går inn i vanskeligerer tider og det blir viktigere å spare. Hvor stor buffer har dere som eier hus leilighet ? DEt kan jo oppstå mye med et hus, slik at en er aldri sikker. Selv har jeg ca 100-120 000 i buffer. Jeg har et ganskel stort hus. Det var opprinnelig nedbetalt(siden jeg arvet det) men så har jeg som mange vet , rotet bort livet mitt ,slik at jeg nå har ca 600000 i gjeld på det. Det er endel som er blitt gjrt på det også selvsagt, men surt å tenke på når en har fått livet på stell igjen. Det ligger i nærheten av by, sånn at det er vel verd ca 3-3,5 mill vil jeg anslå.  Jeg føler jeg er ganskel flink på sparing. Jeg handler for eksempel alle klær på salg. Handler som regel en til to ganger i uken. Spiser nesten aldri ute (en sjelden gang med jobben,men det er for det sosiale) Har en gammel bil som det har vært lite styr med , bruker ikke penger på røyk, alkohol eller dyre reiser. Handler selvfølgelig ikke  slike dyre småtin gpå bensinstasjoner  ogsånn. Bruker derimot penger på  to hunder, hobby, ridning ca en til to ganger i uka (ca 15000 i året) Men en må jo leve litt også. Noen som har kommentarer på dette? Er det en for liten buffer?  hva kan jeg spare mer på ?(må ha bil, bor i skogen)

med hilsen fra

Jon Are

Hm...tolket dette som et frieri/en kontaktannonse til KGs profilerte kvinner.

En mann som liker å ri? Kanskje ikke nødvendig hvis du kan jogge istedet?

Anonymkode: 72aca...13a

Skrevet
På Thursday, January 19, 2017 den 10.54, Jon Are skrev:

med hilsen fra

Jon Are

Har satt 370.000 i fond. Et som gir bra avkastning.

Så har jeg 150.000 på sparekonto. 

Så har jeg 10.000 ekstra på lønnskontoer hver mnd som ikke brukes. I tilfelle noe ryker.

Så bet av huslån er også sparing.

Buffer må en ha når en har hus

Anonymkode: 7fd2d...fd5

Skrevet

Ca 40% belåningsgrad på huset, så mesteparten av pengene vår er plassert der, antar banken er fleksibel dersom vi trenger noe. 280 000 på en BSU konto som er full. En nedbetalt hytte (arv). 300 000 i pensjonsfond som ikke er låst. Og ca 500 000 på høyrentekonto, som er tenkt brukt for ny bil, evt. oppussing etc. Det er her vi sparer overskuddslikviditet løpende, mens det er fast trekk til fondet. Nok på lønnskontoene til å ta det løpende dersom det er småting som ny oppvaskmaskin, ett nytt vindu eller ødelagt varmtvannsbereder. 

Anonymkode: b3e6b...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...