AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Står "hund" med sånn forbudt-skilt over. Jeg vet at førerhunder godkjennes. Men har stadig vekk sett andre hunder der inne..... Hva er lov? Anonymkode: b1230...e17
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 Ingen hunder er lov. Folk bare velger å ignorere det fordi de er ego. Kun førerhund er lov. Anonymkode: 502c3...3c0 17
Rainbow Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 Hvis det er skilta er det ikke lov, og da er det respektløst å trosse det. Skiltene gjelder 100% med mindre det er førerhund eller servicehund (hvis folk sitter i rullestol feks). Ellers, når det ikke er skilt, kommer det an på hvor du er. På for eksempel Oslo City er det lov med hund. (Men selvsagt ikke i matbutikken og på spisestedene). På Byporten er det ikke lov, og på andre sentre har jeg ikke sett der er lov med mindre det er små sentre med dyrebutikk nær inngangen. Ellers er det gjerne lov (eller i alle fall ikke ulovlig) med hund på mange enkeltbutikker. Har hatt med hund på Claes Ohlson, Expert, Biltema...På Alna senter er det også lov. Vi brukte Oslo City som sosialiseringsted da vår var valp. Ringte på forhånd for å være sikre på at det var lov. Vår er nå en 59 cm høy og 27 kilo tung hund, så kan ikke gjemme ham i lomma, akkurat. Vi går aldri inn noe sted med ham om det er forbudsskilt, det er det jo en grunn til at de har. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 I mine øyne er kun servicehunder tillatt. Veskebikkjer kan de holde langt unna butikker. Anonymkode: 83ca5...3cb 8
Million Skrevet 19. januar 2017 #5 Skrevet 19. januar 2017 (endret) Generelt er ikke hunder unntatt førerhunder lov på kjøpesenter innendørs. MEN.... det vises iblant skjønn, og hunder tillates ofte å komme inn på kjøpesenter hvis eier skal til zoobutikken og kjøpe noe til hunden der. F.eks. sele eller halsbånd eller refleksvest, ting som må prøves på rett og slett. Dette er ihvertfall hva zoobutikken på vårt storsenter sa. De sa at vekterne tillot hunder hvis man var på vei direkte til zoobutikken og helst brukte inngangen nærmest denne. Altså at man fikk ikke lov å sose rundt og kikke ellers på senteret med hunden og ta zoobutikken på veien, man måtte gå direkte dit. Endret 19. januar 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #6 Skrevet 19. januar 2017 3 minutter siden, Million skrev: Generelt er ikke hunder unntatt førerhunder lov på kjøpesenter innendørs. MEN.... det vises iblant skjønn, og hunder tillates ofte å komme inn på kjøpesenter hvis eier skal til zoobutikken og kjøpe noe til hunden der. F.eks. sele eller halsbånd eller refleksvest, ting som må prøves på rett og slett. Dette er ihvertfall hva zoobutikken på vårt storsenter sa. De sa at vekterne tillot hunder hvis man var på vei direkte til zoobutikken og helst brukte inngangen nærmest denne. Altså at man fikk ikke lov å sose rundt og kikke ellers på senteret med hunden og ta zoobutikken på veien, man måtte gå direkte dit. Ok Men på dette senteret er zoobutikken rett ved ytterdøra. Jeg så dem i andre enden. Soser rundt, ja.. så en mann fikk tilsnakk fra en vekter en gang, satt i en sofa med hunden sin (labrador). Jada, han skulle gå ut... snart... Anonymkode: b1230...e17
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #7 Skrevet 19. januar 2017 17 minutter siden, Rainbow skrev: Hvis det er skilta er det ikke lov, og da er det respektløst å trosse det. Skiltene gjelder 100% med mindre det er førerhund eller servicehund (hvis folk sitter i rullestol feks). Ellers, når det ikke er skilt, kommer det an på hvor du er. På for eksempel Oslo City er det lov med hund. (Men selvsagt ikke i matbutikken og på spisestedene). På Byporten er det ikke lov, og på andre sentre har jeg ikke sett der er lov med mindre det er små sentre med dyrebutikk nær inngangen. Ellers er det gjerne lov (eller i alle fall ikke ulovlig) med hund på mange enkeltbutikker. Har hatt med hund på Claes Ohlson, Expert, Biltema...På Alna senter er det også lov. Vi brukte Oslo City som sosialiseringsted da vår var valp. Ringte på forhånd for å være sikre på at det var lov. Vår er nå en 59 cm høy og 27 kilo tung hund, så kan ikke gjemme ham i lomma, akkurat. Vi går aldri inn noe sted med ham om det er forbudsskilt, det er det jo en grunn til at de har. Genialt Hvis/når jeg får meg valp skal jeg dra dit og sosialisere, da ! Anonymkode: b1230...e17 1
tussi680 Skrevet 19. januar 2017 #8 Skrevet 19. januar 2017 Jeg kan ikke skjønne annet at førerhunder er godkjente på kjøpesentre. I det siste har de blitt trent opp inne på et der jeg ferdes, så vil tro det kun er disse.
makkapakka Skrevet 19. januar 2017 #9 Skrevet 19. januar 2017 Forbudt er forbudt, men jeg har faktisk spurt et par ganger når det har stått 2 andre kjøtere utenfor og jeg skal "bare" innom butikken for å kjøpe noe.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #10 Skrevet 19. januar 2017 Der jeg jobber er det kun førerhund/servicehund som er lov. Har også tillatt folk å øve med førerhund på senteret. Anonymkode: bfea9...06d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 23 timer siden, makkapakka skrev: Forbudt er forbudt, men jeg har faktisk spurt et par ganger når det har stått 2 andre kjøtere utenfor og jeg skal "bare" innom butikken for å kjøpe noe. Hvorfor har du ikke hunden hjemme om du skal handle? Anonymkode: b1230...e17 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 Dette har jeg også lurt på, for det virker som det er størrelse på hund det kommer an på, i følge hundeeiere. "H*n er jo så liten, det gjør vel ikke noe" Samme gjelder båndtvang for den saks skyld... Anonymkode: a0664...b14
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 Førerhund/servicehund og politihund i tjeneste eller under opplæring har alltid adgang til senter/butikker. Men bare så lenge de er "på jobb" og har på vest/sele som viser at de er i tjeneste eller under opplæring. Jeg går tur med en førerhund noen ganger i uka, men da har den fri og jeg kan ikke ta den med i butikken. Hvis det er dyrebutikk på senteret kan man som regel ta med hunden dit hvis man bruker nærmeste inngang og går direkte til og fra dyrebutikken. Anonymkode: c6f45...044 2
The Kitten Skrevet 20. januar 2017 #14 Skrevet 20. januar 2017 I utgangspunktet så er det bare førehunder/tjenestehunder som er tillatt. De fleste sentre jeg kjenner til godtar at man tar med seg hunden inn om man skal i dyrebutikken. Det jeg ikke skjønner er hvorfor enkelte med små hunder tror de kan gå hvor som helst så lenge hunden er liten? 2
ArtyFarty Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 Det er jo egentlig fryktelig enkelt. Skilt merket hund forbudt: kun hunder i tjeneste tillatt. Ikke noe skilt: alle har tilgang med unntak av der det er mat involvert. 2
Gjest Newroz Skrevet 22. januar 2017 #16 Skrevet 22. januar 2017 Når det er et skilt om at hunder er forbudt, så er det bare servicehunder (herunder førerhunder) som er tillatt. Jeg ser allikevel en del med små hunder som har med hunden inn, og uten at de får beskjed om at det ikke er lov.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #17 Skrevet 22. januar 2017 På 19.1.2017 den 10.22, Rainbow skrev: Hvis det er skilta er det ikke lov, og da er det respektløst å trosse det. Skiltene gjelder 100% med mindre det er førerhund eller servicehund (hvis folk sitter i rullestol feks). Ellers, når det ikke er skilt, kommer det an på hvor du er. På for eksempel Oslo City er det lov med hund. (Men selvsagt ikke i matbutikken og på spisestedene). På Byporten er det ikke lov, og på andre sentre har jeg ikke sett der er lov med mindre det er små sentre med dyrebutikk nær inngangen. Ellers er det gjerne lov (eller i alle fall ikke ulovlig) med hund på mange enkeltbutikker. Har hatt med hund på Claes Ohlson, Expert, Biltema...På Alna senter er det også lov. Vi brukte Oslo City som sosialiseringsted da vår var valp. Ringte på forhånd for å være sikre på at det var lov. Vår er nå en 59 cm høy og 27 kilo tung hund, så kan ikke gjemme ham i lomma, akkurat. Vi går aldri inn noe sted med ham om det er forbudsskilt, det er det jo en grunn til at de har. Inne på claes olson og Expert? Må det virkelig være skiltet som forbudt for at folk ikke tar med hundene sine inn dit? Jeg hadde virkelig reagert om noen hadde tatt med annet enn tjenestehund inne på slike butikker... Anonymkode: e642a...fec 2
Rainbow Skrevet 22. januar 2017 #18 Skrevet 22. januar 2017 Jeg følger tanken om at det er lov så lenge det ikke er skilta, ja. Clas ohlson har jeg vært i den som er på Alna senter, hvor dyrebutikken er rett ved siden av med samme inngang, og Expert har jeg vært på den der Smart Club var før. (Sorry om du aldri har vært der, men følte det var bedre å komme med konkrete eksempler). Vår hund er stor, men veldig rolig, uinteressert i fremmede folk og holder seg til oss, så føler det har litt å si også, at han ikke er til sjenanse eller fremstår som voldsom. Går selvsagt ikke inn om det er masse folk der. 😊
The Kitten Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Inne på claes olson og Expert? Må det virkelig være skiltet som forbudt for at folk ikke tar med hundene sine inn dit? Jeg hadde virkelig reagert om noen hadde tatt med annet enn tjenestehund inne på slike butikker... Anonymkode: e642a...fec Hvorfor det egentlig? Jeg har hatt hunden med inn på vinmonopolet. Spurte betjeningen om lov da, og bar ham for det hadde vært litt vel kjipt om han veltet vinflasker til flere tusen kroner. 1
Ringblomsten Skrevet 22. januar 2017 #20 Skrevet 22. januar 2017 Synes egentlig det er utrolig rart at det er så mange som er imot å ha med hunden inn på et kjøpesenter så lenge det ikke er inne på en matbutikk/cafe/restauranter. De fleste butikker der jeg har hatt med min hund har han aldri vært borti klær eller ting, jeg er veldig på passelig slik som de fleste andre hundeeiere er når de tar med hunden sin inn i en butikk. Om man tenker på små barn som springer rundt i cafeer/restauranter/matbutikker overalt. Jobber på en cafee selv der de lar barna springe opp og ned trapper, bak ved disken der all mat og kaffe lages. Foreldrene bare ler av det og synes det er gøy at barna drar på oppdagelsetur rundt om i cafeen. Det er ikke gøy, og bak ved en disk er det ren sone akkurat av den grunn at det er mat der og ikke en lekeplass. Ikke at man skal sammenligne barn med hunder. Synes det er altfor mye hysteri blant folk når det gjelder hunder og butikker. Hunder springer hvertfall ikke rundt i butikken å ødelegger. Var selv innom en hundecafe og hund som drev den nevnte at ingen hunder har ødelagt noe der inne, men var et barn som fikk herje fritt og ting ble ødelagt. Og nei, jeg går ikke inn i butikker med hund forbudt skilt og der det ikke er spør jeg alltid først. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå