Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder ikke meg, og jeg har vel forsåvidt ikke noe med det, men virker ikke som vedkommende orker å finne ut noe selv.

Jeg har en venn som ikke har altfor mange ukene igjen av dagpengene. H*n har fått en god utbetaling fra nav, for h*n hadde god lønn på jobben, og har derfor ikke vært interessert i å søke på butikkjobber etc, for da vil h*n få mindre lønn enn hva h*n mottar i dagpenger, og ønsket er å jobbe i samme  yrket igjen. Jeg har vel ymtet forsiktig frempå at alt er vel bedre enn ingenting, men nei, dagpengene er bedre enn butikklønn. Kjenner jeg blir litt oppgitt. H*n har heller ikke undersøkt hva som skjer når denne dagpengeperioden er over. Så jeg lurer på hva som egentlig skjer da? Noe vil vel nav utbetale, men hva? For jeg tenker at en butikkjobb er nok bedre betalt enn det da evt. Har lyst til å realitetsorientere denne personen litt før h*n plutselig ender på gata.

Anonymkode: 0aaa6...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. 

Sosialhjelp dersom han ikke har noe av verdi som kan omsettes, men der er det mye strengere krav til aktivitet og mye mindre enn hva man vil få i en butikkjobb. 

Anonymkode: 6b58e...5c1

• Liker 5
Skrevet

Mener at det er blir sosialen vedkommende må gå på. Der får man absolutt minimum men sånn at man klarer seg. Les på nav sine sider. Kan være individuelt. Hvis nav ser at vedkommende ikke søker jobb så får den et problem.

Anonymkode: 9cd56...261

Skrevet

Sosialen ja!

Og på sosialen er det aktivitietsplikt :laugh:, hils så si at han må jobbe fullt for ca 8000 i mnd. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting. 

Sosialhjelp dersom han ikke har noe av verdi som kan omsettes, men der er det mye strengere krav til aktivitet og mye mindre enn hva man vil få i en butikkjobb. 

Anonymkode: 6b58e...5c1

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener at det er blir sosialen vedkommende må gå på. Der får man absolutt minimum men sånn at man klarer seg. Les på nav sine sider. Kan være individuelt. Hvis nav ser at vedkommende ikke søker jobb så får den et problem.

Anonymkode: 9cd56...261

Takk for svar! Skal se litt på nav sine sider og få realitetsorientert litt. Vedkommende har snart gått på dagpenger i 2(?) år, og knapt nok søkt jobber, siden det er lite stillinger i yrket h*n er utdannet i. Først nå når det er noen måneder igjen har nav sendt personen på jobbsøkerkurs for å gjøre noe for få dagpengene sine. Syns det er rart nav har godtatt dette så lenge. H*n har samboer og de eier bosted, og kjenner jeg et bekymret for hva utfallet kan bli da samboer ikke tjener nok til å forsørge de alene. Men samboer er jo like lite realitetsorientert :( ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Ruccula skrev:

Sosialen ja!

Og på sosialen er det aktivitietsplikt :laugh:, hils så si at han må jobbe fullt for ca 8000 i mnd. 

Skal få sagt det! For det klarer de ikke å leve av i hvertfall! Ts

Skrevet

Det er bare helt elendig av NAV at han har fått gå så lenge på dagpenger uten å gjøre noe, faren min rakk ikke engang få første utbetaling før de sendte han til jobclub... 

Skrevet
5 minutter siden, Ruccula skrev:

Det er bare helt elendig av NAV at han har fått gå så lenge på dagpenger uten å gjøre noe, faren min rakk ikke engang få første utbetaling før de sendte han til jobclub... 

Jeg syns også det er helt elendelig! Min samboer fikk ikke lærlingplass etter vgs for mange år siden, og han ble sendt på jobbsøkerkurs med oppmøteplikt for å i det heletatt få dagpengene med en gang, og det ga han lærlingplass heldigvis! Står jo også på nav at man må være reell jobbsøker, og i følge vedkommende selv har h*n knapt søkt noen jobber denne tiden. Håper h*n vil skjønne nå i hvertfall :) ts 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Ruccula skrev:

Kommer an på bakgrunnen til den arbeidsledige. Jeg hadde for høy utdanning til å få lov til å komme på jobbklubb.

Anonymkode: a296a...941

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på bakgrunnen til den arbeidsledige. Jeg hadde for høy utdanning til å få lov til å komme på jobbklubb.

Anonymkode: a296a...941

Det kommer an på kommunen... Jeg har master og hadde for høy utdannelse til jobbclub.

Min venninne som bor i bærum har også master og ble sendt på jobclub. 

Tror det dreier seg om forskjellige praksiser fra sted til sted

Skrevet

Hvis han har egne midler (oppspart) må han bruke det før han får sosialpenger. Mulig han også må selge bil/hus før han får noe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...