Gå til innhold

Kan kattene spise sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 katter, den yngste er 10 mnd., ei på 13, og en rescue vi tok til oss for noen mnd siden (10 år).

Med så mange katter blir det mange skåler med mat og vann. Så det jeg lurer på er: kan matskålene deres stå på samme plass, eller bør de få hver sin plass i huset et godt stykke fra hverandre (de har uansett hver sin skål, altså, bare at de står samlet på en plass😊)

Anonymkode: 1bef2...37f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår det sånn at du har hatt alle kattene i sammen en stund allerede. Spiser de greit sånn som det står nå, så ser jeg da ingen grunn til å forandre en suksessoppskrift? Hvis kattene krangler og bråker når de skal spise, er det noe annet, da bør du kanskje gi litt luft i mellom skålene. Men er de gode venner og vel forlikte og spiser greit sånn som skålene står nå, så JA, kattene kan spise sammen :-) Hadde det vært mine katter, ville jeg sannsynligvis bare brukt èn stor felles skål med mat som alle kunne spise fra. Men jeg vet ikke om du har prøvd det?

Vannskål ville jeg bare hatt en av, rett og slett, og heller brukt en litt større skål til det. Så går den ikke tom i løpet av dagen så fort. En tung keramikkskål er å foretrekke, sånn at kattene ikke kan velte den så lett.

• Liker 1
Skrevet

Det må vel være greit og la de spise sammen? Er de ikke uenige og sånt, ser jeg ikke problemet med å la de spise sammen. Men om det har seg slik at de er uenige og krangler mye, kan det være en idé og la de ha matplassen sin på forskjellige steder. 

Anonymkode: 804ad...e71

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Mine spiser sammen av en stor fellesskål, opptil tre stykker på en gang.

Skrevet

Vi har 3 forskjellige typer for og 4 forskjellige skåler til to katter. De bruker dem om hverandre.

Gjest Magnifiq
Skrevet

Hvorfor skulle de ikke ?

Holder de virkelig styr på hvilken skål de spiser av?

Skrevet

La dem ha fri tilgang på tørrfor, så justerer de det selv :) Hadde også bare hatt en stor bolle med mat. Vann kan det faktisk være greit å ha flere steder i huset, og ikke rett ved siden av matbollen (blir så mye matsøl i vannet). 

Anonymkode: 77eed...e55

Skrevet
17 timer siden, Tvist skrev:

Vi har 3 forskjellige typer for og 4 forskjellige skåler til to katter. De bruker dem om hverandre.

hvorfor så mange typer for?

Skrevet
27 minutter siden, _popcorn_ skrev:

hvorfor så mange typer for?

Tannfor (RC Dental) fordi den ene har problemer med tennene. Den andre spiser det også, men hun har ingen tenner lenger, så jeg må ha noe alternativt til henne, i tilfelle hun av og til synes bitene er for store (mye større enn vanlige). RC outdoor er så gamlemor ikke skal bli for tynn. Og Taste of the wild fordi jeg ville prøve ut et kornfritt for. Bitene er også små, og kattene liker det. 

Tror de setter pris på å ha litt utvalg.

Tannforet har jeg alltid, de andre bytter jeg litt på, utfra kattenes vekt og energi.

Gjest Magnifiq
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

T Tannfor (RC Dental) fordi den ene har problemer med tennene. Den andre spiser det også, men hun har ingen tenner lenger, så jeg må ha noe alternativt til henne, i tilfelle hun av og til synes bitene er for store (mye større enn vanlige). RC outdoor er så gamlemor ikke skal bli for tynn. Og Taste of the wild fordi jeg ville prøve ut et kornfritt for. Bitene er også små, og kattene liker det. 

Tror de setter pris på å ha litt utvalg.

Tannforet har jeg alltid, de andre bytter jeg litt på, utfra kattenes vekt og energi.

Vi har også to forskjellig. Vi har RC maine coon, som er mye større biter enn vanlig, (som den gamle katten vår ikke klarer å tygge, )og ekstra energirikt seniorfôr til gamlemor på 14.

(Obs! Testet taste of wild, men det var alt for proteinrikt for den gamle, og hun ble småsyk, og symptomer på nyresvikt etter ca tre mnd på det fôret)

Skrevet
1 minutt siden, Magnifiq skrev:

Vi har også to forskjellig. Vi har RC maine coon, som er mye større biter enn vanlig, (som den gamle katten vår ikke klarer å tygge, )og ekstra energirikt seniorfôr til gamlemor på 14.

(Obs! Testet taste of wild, men det var alt for proteinrikt for den gamle, og hun ble småsyk, og symptomer på nyresvikt etter ca tre mnd på det fôret)

Oi, takk for tips. Trodde det var bra med kornfritt, men kanskje ikke alltid...

Gjest Magnifiq
Skrevet

Var det jeg også trodde. Så greit å være litt obs..

Skrevet

Kjøtt og fisk er meget gode proteinkilder da, tørrfisk for eksempel har bortimot 80% protein. Korn havner i stor grad langt ned på listen over proteininnhold.
Alle beskrivelser jeg finner av foret er at det har høyt proteinnivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...