AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Hei! Om man får en diagnose som gjør at legene anbefaler å få barn før man er 23, synes dere det er dumt å begynne å prøve allerede når man er 18? Jeg vet det er tidlig og at man går glipp av mye om man får barn som 18/19/20-åring, men om sykdommen gjør at det blir mye vanskeligere å få barn (naturlig) etter 23 år, stiller saken seg litt annerledes synes jeg. Hva tenker dere? Anonymkode: 898fb...83f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Om man får en diagnose som gjør at legene anbefaler å få barn før man er 23, synes dere det er dumt å begynne å prøve allerede når man er 18? Jeg vet det er tidlig og at man går glipp av mye om man får barn som 18/19/20-åring, men om sykdommen gjør at det blir mye vanskeligere å få barn (naturlig) etter 23 år, stiller saken seg litt annerledes synes jeg. Hva tenker dere? Anonymkode: 898fb...83f Hadde fryst eggene. Lev livet og bli voksen før du skaffer deg barn. Anonymkode: b2934...800 5
Ruccula Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde fryst eggene. Lev livet og bli voksen før du skaffer deg barn. Anonymkode: b2934...800 Enig! 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde fryst eggene. Lev livet og bli voksen før du skaffer deg barn. Anonymkode: b2934...800 Kan man gjøre det om man har endometriose? Anonymkode: 898fb...83f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #5 Skrevet 19. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man gjøre det om man har endometriose? Anonymkode: 898fb...83f Ooog, er det lov i Norge? Koster det ikke sånn 10.000kr å få de tint opp igjen isåfall? TS Anonymkode: 898fb...83f
Gjest Sisti Skrevet 19. januar 2017 #6 Skrevet 19. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde fryst eggene. Lev livet og bli voksen før du skaffer deg barn. Anonymkode: b2934...800 Det er jo ikke noen enkel løsning akkurat - hvordan skal hun få brukt eggene? Hvis det er selve svangerskapet som vil være problematisk etter 23 hjelper det jo ikke å ha egg på frys. Surrogati er ikke lovlig i Norge. Det er vel heller ikke lov til å fryse ubefruktede egg i Norge? Man må til utlandet. For å svare ts - jeg vet ikke. Kommer jo an på om man er i et forhold, og nøyaktig hva problemet er? Personlig, for meg, ville jeg ikke fått barn som 18-åring. Ville ventet til minst 20.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #7 Skrevet 19. januar 2017 Hvis du føler deg moden og ansvarlig nok til å få barn, så ville jeg sagt kjør på. Noen påstår sikkert at du må få levd livet som ung først, "feste fra deg" osv, men det er jo overhodet ikke alle som føler at de MÅ gripe ungdomstida mens de kan. Nøyaktig hva er det man ikke kan gjøre som voksen som man kan gjøre som ung? Og hvem er egentlig de, som tror de kan bestemme hva som er best for deg og ikke? Hvis du vil ha barn og må enten få det nå eller aldri, så ville jeg foreslått at du får det nå. Savnet etter barn senere i livet kan være uutholdelig for de som er ufrvillig barneløse. Anonymkode: b6da6...65a 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #8 Skrevet 19. januar 2017 Jeg ville ventet til med prøvingen til jeg ble 20, i hvert fall. De fleste 18-åringer jeg kjenner bor fortsatt hjemme, går på skole og har i beste fall en liten ekstrajobb. Synes man må stå mer eller mindre på egne bein- og ha gjort det en stund, ikke bare tre uker- før man tar det skrittet å bli forelder. 18 år er veldig ungt. Skjønner godt at det ikke frister å gjøre seg ferdig med PhD'en først når du har fått en slik beskjed, og jeg ville nok også valgt å prøve før "tidsfristen". Men det er fremdeles noen år mellom 18 og 23. Så jeg hadde tatt sjansen på å vente et par år. Skulle det da ikke gå, finnes det andre muligheter, som for eksempel adopsjon eller fosterhjem. Anonymkode: 2dc09...246 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #9 Skrevet 19. januar 2017 Har du en kjæreste som du vil være sammen med resten av livet? Hvis du har det og dere er stabile og har sted å bo pluss inntekt så hvorfor ikke. Om du ikke har dette burde du vente et par år ihvertfall Anonymkode: 1becb...a23
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #10 Skrevet 19. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Om man får en diagnose som gjør at legene anbefaler å få barn før man er 23, synes dere det er dumt å begynne å prøve allerede når man er 18? Jeg vet det er tidlig og at man går glipp av mye om man får barn som 18/19/20-åring, men om sykdommen gjør at det blir mye vanskeligere å få barn (naturlig) etter 23 år, stiller saken seg litt annerledes synes jeg. Hva tenker dere? Anonymkode: 898fb...83f Ja jeg synes det er dumt. 18 åringer bør ikke få barn! Snakk med legen din om måter å utsette diagnosen din, det er maaaabge som går rubdt med endometriose, det er forholdsvis vanlig å ha. Feks så vil p piller redusere problemet. En jeg kjenner har endometriose i lungene, dvs lungen kolapser hver mensen. Der fryser de sykdommen ved hjelp av tabletter. Hub har ikke barn enda og er i slutten av 20 årene. Anonymkode: 0ce10...403 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #11 Skrevet 19. januar 2017 Dersom du føler deg klar for det ser jeg ingenting galt i å få barn når man er 18 år. Men det er mye du bør tenke på, med tanke på utdanning, jobb og økonomi. Har du en kjæreste som ønsker barn? Har du en støttende familie som kan hjelpe deg litt - så du får tid til å være ung sammen med venner en gang i blant? Jeg er selv 21 år, og prøver å få barn sammen med kjæresten min. Jeg er ferdig med utdanningen min før sommeren, og vi har kjøpt bolig. Ingenting galt i å få barn tidelig - men pass på at du har ting på stell lykke til! Anonymkode: 2673c...14c 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #12 Skrevet 19. januar 2017 Du bør fullføre VGS først. Manglende vitnemål eller fagbrev blir ofte en veldig stor kneik for det å komme seg videre når du er ferdig med permisjonen, og det blir ikke lettere å begynne på videregående etter å ha fått barn. Anonymkode: a2df1...fdf
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #13 Skrevet 19. januar 2017 Hadde prøvd å få 2 barn før 23 da. Men prøvd å kommet gjennom videregående før første. Leit at du er syk. Ikke ta hensyn til de som fokuserer på alderen din i tråden. Du er ung, ja. Men situasjonen din er spesiell og man klarer det man vil og må. Anonymkode: b45ec...910 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #14 Skrevet 19. januar 2017 Ikke spør om andres mening om dette. Du får så mye forskjellige svar uansett.. Og det er kun du/dere som vet hva som er best å gjøre. Tenk dere nøye om så vet dere tilslutt om hva som er best med tanke på om hva dere klarer Anonymkode: 25a06...fff 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #15 Skrevet 19. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde prøvd å få 2 barn før 23 da. Men prøvd å kommet gjennom videregående før første. Leit at du er syk. Ikke ta hensyn til de som fokuserer på alderen din i tråden. Du er ung, ja. Men situasjonen din er spesiell og man klarer det man vil og må. Anonymkode: b45ec...910 Herregud, dama har ikke kreft!! Hun har endometriose! En veldig vanlig tilstand, jeg har den selv!! De fleste med endometriose kan fint få barn Anonymkode: 0ce10...403 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #16 Skrevet 19. januar 2017 Den er vanskelig! Jeg syns det kommer mye Ann på hvordan man er som person. Og hvordan livet ser ut med tanke på mann, jobb, hus og økonomi. Det er vel ikke ofte man som 18 åring er moden nok og har det som bør være på plass på plass. Tenker også i den alderen at fra man er 18 til bare 20 skjer det mye og at den utviklingen kan være lurt å ha med seg! Anonymkode: 0e0d3...718
Jolene Skrevet 19. januar 2017 #17 Skrevet 19. januar 2017 Hadde ikke gjort det. Greit med litt livserfaring før man eventuelt får barn. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #18 Skrevet 19. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ooog, er det lov i Norge? Koster det ikke sånn 10.000kr å få de tint opp igjen isåfall? TS Anonymkode: 898fb...83f Hehe. Når du blir voksen og tjener penger er 10 000 ingenting Anonymkode: 4782b...ee6 3
malla1992 Skrevet 21. januar 2017 #19 Skrevet 21. januar 2017 Jeg synes ikke det er for tidlig, jeg begynte å prøve når jeg ble 18 men pga min sykdom så kunne jeg ikke få barn, startet IVF når jeg ble 22 år, og driver fortsatt på. Det viktigste er å vite selv om du er klar, og hvis du føler deg klar så ikke bry deg om hva andre mener 😊
Lillevingle Skrevet 22. januar 2017 #20 Skrevet 22. januar 2017 Er det endometriose du har? Det har jeg også. Fikk en sønn det året jeg ble 26. Jeg slet ikke i forkant. Gikk på P-sprøyter/-piller mer eller mindre siden jeg var 18, uten stopp (hoppet over alle menstruasjoner). Hvis du er hardt angrepet, kan man få brent ned det som er i underlivet. Det har jeg gjort, man blir ikke kvitt det da. Det finnes i alle fall hjelp, og det går bra med de fleste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå