Gå til innhold

Hvor lenge kan noen uten statsborgerskap være i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg (eller om jeg spør på riktig sted), men hvor lenge kan en dame eller mann uten statsborgerskap oppholde seg i Norge? Tenker ikke på asylsøkere, men de som har Norsk kjæreste, uten å være gift. Hvilke regler finnes? Har det noe å si hvor personen kommer fra?

Anonymkode: 5ac11...c6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det har noe å si hvor personen kommer fra. Er man fra et land som er med i Schengen tror jeg man kan være i Norge så lenge man vil. Om man er fra et land som krever visum kan man oppholde seg i Norge så lenge visumet tilsier. Har man midlertidig oppholdstilatelse kan man være i Norge så lenge det tilsier. Har man permanent oppholdstilatelse kan man være i Norge permanent. Det er mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: d1a14...f86

Skrevet

Det har veldig mye å si hvordan han kom til Norge og hva som er hans juridiske situasjon. Har han lovlig opphold eller har han mistet oppholdstillatelse grunnet skilsmisse? EU borgere kan oppholde seg i Norge i 3 mnd mens de søker jobb. Har de jobb eller egen inntekt kan de få oppholdstillatelse. Tredjelandsborgere fra land utenfor Europa må ha jobb med godkjent inntekt eller egen formue. 

Anonymkode: da03d...959

Skrevet

Kort sagt fra 0 dager til hele livet, avhengig av omstendighetene.

Anonymkode: 3a0b1...a76

Skrevet

Hvis man har jobb og et visum basert på arbeidstillatelse, så kan man fornye det i opptil 3 år. Etter 3 år søker man permanent oppholdstillatelse og kan fortsette å bo i Norge livet ut. Etter 7 år med 1 åers visa som gir grunnlag for permanent opphold kan man søke statsborgerskap. Er man gift med en normann, så er det færre år å vente.

Har man studentvisum, besøksvisum eller turistvisum, så er det så lenge visumet tilsier. Visumet kan selvfølgelig forlenges. Man kan også gå over fra denne type visa til en arbeidstillatelse som gir grunnlaget for evt. permanent opphold.

Så det at man er kjæreste med en norsk statsborger har ingenting å si, ikke i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...