Gjest Cerise Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Holder på å lage oksesteik nå,skal bla ha rosenkål som tilbehør. Hvor lenge skal de koke? Kan de kokes sammen med gulrøttene, eller anbefales ikke det? Litt nybegynner her ja... :oops:
Veronal Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Holder på å lage oksesteik nå,skal bla ha rosenkål som tilbehør. Hvor lenge skal de koke? Kan de kokes sammen med gulrøttene, eller anbefales ikke det? Litt nybegynner her ja... :oops: Det kommer an på hvor tykke gulerot-biter du har, men generelt beregner jeg lengre koketid for rosenkål enn for gulerøtter. Husk å sjekke om de er kokt lenge nok ver å spidde dem med en skarp kniv. Gulerøtter og rosenkål kan også med fordel kokes i buljong. Konkret svar: Jeg koker gulerøtter og rosenkål separat.
Gjest Cerise Skrevet 5. desember 2004 #3 Skrevet 5. desember 2004 og rosenkålen setter jeg da på litt før gulrøttene, sant? :oops: hehe,ler litt av meg selv her :oops:
Scheherazade Skrevet 5. desember 2004 #4 Skrevet 5. desember 2004 Jeg er ingen tilhenger av ihjelkokte grønnsaker. Ferske rosenkål kokes hos meg tre minutter og gulrøtter det samme. Da blir de ikke ekkelt grøtaktig myke, men helt perfekte synes jeg. Og da hiver jeg de i samme kjele. Er ikke SÅ glad i å vaske opp heller...
søndagsengel? Skrevet 5. desember 2004 #5 Skrevet 5. desember 2004 Sikkert litt for sent å svare deg nå, men jeg vil bare tipse om å koke rosenkål i microbølgeovn! Legg dem i en bolle som tåler microbølgeovn, ha litt vann i bunnen og legg et lokk løst oppå. Kok på middels til full varme i 3-4 minutter og smak om de er ferdige. Både rosenkål og broccoli får en kjempefin lysegrønn farge, og blir ikke myke og ekle!
Gjest Gjest_camilla_* Skrevet 31. desember 2009 #6 Skrevet 31. desember 2009 Sikkert litt for sent å svare deg nå, men jeg vil bare tipse om å koke rosenkål i microbølgeovn! Legg dem i en bolle som tåler microbølgeovn, ha litt vann i bunnen og legg et lokk løst oppå. Kok på middels til full varme i 3-4 minutter og smak om de er ferdige. Både rosenkål og broccoli får en kjempefin lysegrønn farge, og blir ikke myke og ekle! Nei de får sikkert en fin farge og god smak.....MEN alt som varmes i en microbølgeovn mister 80% av all nyttig næring!!!!
Safira Skrevet 31. desember 2009 #7 Skrevet 31. desember 2009 Nei de får sikkert en fin farge og god smak.....MEN alt som varmes i en microbølgeovn mister 80% av all nyttig næring!!!! Er ikke dette bare en myte? Jeg har hørt både at maten beholder mer næringsstoffer og at den mister en del, men jeg har da hørt at sistnevnte bare en en gammel myte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå