Gå til innhold

Rosenkål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å lage oksesteik nå,skal bla ha rosenkål som tilbehør. Hvor lenge skal de koke? Kan de kokes sammen med gulrøttene, eller anbefales ikke det? Litt nybegynner her ja... :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Holder på å lage oksesteik nå,skal bla ha rosenkål som tilbehør. Hvor lenge skal de koke? Kan de kokes sammen med gulrøttene, eller anbefales ikke det? Litt nybegynner her ja...  :oops:

Det kommer an på hvor tykke gulerot-biter du har, men generelt beregner jeg lengre koketid for rosenkål enn for gulerøtter. Husk å sjekke om de er kokt lenge nok ver å spidde dem med en skarp kniv. Gulerøtter og rosenkål kan også med fordel kokes i buljong. :Nikke:

Konkret svar: Jeg koker gulerøtter og rosenkål separat.

Skrevet

og rosenkålen setter jeg da på litt før gulrøttene, sant? :oops: hehe,ler litt av meg selv her :oops:

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av ihjelkokte grønnsaker.

Ferske rosenkål kokes hos meg tre minutter og gulrøtter det samme. Da blir de ikke ekkelt grøtaktig myke, men helt perfekte synes jeg. Og da hiver jeg de i samme kjele. Er ikke SÅ glad i å vaske opp heller...

Skrevet

Sikkert litt for sent å svare deg nå, men jeg vil bare tipse om å koke rosenkål i microbølgeovn! Legg dem i en bolle som tåler microbølgeovn, ha litt vann i bunnen og legg et lokk løst oppå. Kok på middels til full varme i 3-4 minutter og smak om de er ferdige. Både rosenkål og broccoli får en kjempefin lysegrønn farge, og blir ikke myke og ekle!

• 5 år senere...
Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet
Sikkert litt for sent å svare deg nå, men jeg vil bare tipse om å koke rosenkål i microbølgeovn! Legg dem i en bolle som tåler microbølgeovn, ha litt vann i bunnen og legg et lokk løst oppå. Kok på middels til full varme i 3-4 minutter og smak om de er ferdige. Både rosenkål og broccoli får en kjempefin lysegrønn farge, og blir ikke myke og ekle!

Nei de får sikkert en fin farge og god smak.....MEN alt som varmes i en microbølgeovn mister 80% av all nyttig næring!!!!

Skrevet
Nei de får sikkert en fin farge og god smak.....MEN alt som varmes i en microbølgeovn mister 80% av all nyttig næring!!!!

Er ikke dette bare en myte? Jeg har hørt både at maten beholder mer næringsstoffer og at den mister en del, men jeg har da hørt at sistnevnte bare en en gammel myte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...