Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en noen år gammel asus.  Da den skulle slås på i dag så kommet asus bildet opp,  men etter det står den bare og loader og ingenting skjer.  Har prøvd ut med batteri og har forsøkt å starte den i sikker modus,  men ingen av fknappene funker.  Finner ikke cden som hører til,  så får ikke prøvd ut noe der. 

Tips? 

Skrevet

Kan prøve å sjekke harddisken, eventuelt bytte den ut med en som funker for å se om det ikke er den som er gåen...

Skrevet

Jaaaah....  Way beyond me. :Knegg:

Skrevet

Noen laptoper har et deksel du kan fjerne for å få tilgang til harddisken (eldre model). De nyere pc-en, spesielt disse super tynne kan det være litt mer kronklete.

Alternativet er å starte pc-en i bios-modus og se om det ikke er en backup installasjon av microsoft allerede på pc-en. Det er en del laptoper som har sånt installert i tilfelle du mister dvd-en. Hvis ikke kan du installere en ny versjon av windows (bare hvis du ikke har noen viktige filer på pc-en du vil ta vare på).

Ikke så lett å si hva problemet er sånn uten videre :P

Skrevet

Hva skal jeg se etter på biosen da? 

Skrevet

du kan sjekke først om du får opp noe når du trykker F9 ved oppstart (kan prøve å trykke på F9 som en galing rett etter du trykker på power-knappen).

Eller prøv alt+F10, bare F10, F12

Bios-en kan du bruke til å bytte om på hvilke enhet den skal sjekke opp rett før oppstart. Spesielt hvis du har mulighet til å overføre en fersk windows versjon på en minnepinne, kan du putte den inn i Pc-en og installere en fersk versjon av windows. Vær obs på at du ikke lenger vil kunne sette den tilbake til fabrikant-status. Hvis pc-en ikke er eldre enn 3 år kan du jo høre med forhandleren om dei kan fikse den for deg (spesielt med tanke på elkjøp, lefdal)- kanskje mot en liten betaling.

Skrevet

Takk,  ikke noe funker av knotter og den er nok ikke verdt å bruke penger på,  men får se om jeg får meg en minnepinnewindows.  Takk for hjelp.  😊

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Ctl+alt+delete 😉

Skrevet
19 timer siden, Silfen skrev:

Datteren min har en noen år gammel asus.  Da den skulle slås på i dag så kommet asus bildet opp,  men etter det står den bare og loader og ingenting skjer.  Har prøvd ut med batteri og har forsøkt å starte den i sikker modus,  men ingen av fknappene funker.  Finner ikke cden som hører til,  så får ikke prøvd ut noe der. 

Tips? 

ta med pc'en til HArddisk.no   de har nok en sjappe inærheten av deg. jeg tok min svindyre asus til service der. det var billig og raskt. de cleant pcen ordentlig også. veldig god service

Skrevet (endret)

Haha, skal gi deg delete jeg. But I fixed. So clever.

Endret av Silfen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...