Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg jobber som regnskapsmedarbeider i en bedrift. Jeg har jobbet der ett år og har allerede mer kunnskap enn et par av de andre som jeg jobber sammen med som har jobbet der lenge. De kommer gjerne til meg for å be om hjelp med diverse forskjellige ting de ikke får til. Ikke for å virke overlegen men det er rett og slett slik at jeg gjør en vesentlig bedre jobb på de fleste punkter enn det disse "gamle traverne". Det som er kjipt er at jeg vet jo at de tjener mer enn det jeg gjør og jeg har lyst til å påpeke det ovenfor lederen min. 

Jeg har hørt fra noen andre (på en annen avdeling dog), at dette er et sted der du ikke ber om lønnsøkning, du tar det du får. Jeg har også hørt at en kollega tidligere har spurt om lønnsøkning men fikk blankt nei uten videre forklaring. (han hadde fått vite at en med samme jobb hadde høyere lønn og han hadde jobbet der et halv år lenger).

Er det noen vits i å prøve seg eller hva tenker dere? Jeg vil jo tjene mer og føler at jeg fortjener det i forhold til jobben jeg gjør. 

Anonymkode: a19c5...617

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skader ikke å spørre, verste som skjer er at du får et nei.

Du burde kanskje ikke smøre så tykt på med hvor mye flinkere du er enn alle de "gamle traverne" da, det kan hende ikke blir satt så pris på. Vinkle det heller på det positive du tilfører, uten å trykke noen andre ned.

Skrevet (endret)

Medarbeidersamtale skal ein ha kvart år, og der er det lov å ta opp løn. Ein ting er sikkert: om du ikkje kjem med krav, så får du ingenting spesielt.

Det enklaste trikset er å sørga for at leiarane veit at du er verdifull, og så søkja jobb ein annan stad, og melda frå om det. Men om dei ikkje tenkjer på deg som ein dei ikke vil mista, så kjem du ingen veg med det. Får ein leiaren til å vera samd med at du er verdt meir enn du hev i dag, så er du langt på veg.

Endret av Knutsk
Skrevet

Enig med knutsk.

Det kan også hjelpe å ha noe konkret arbeid du kan vise til.

Vet du, knutsk, tilfeldigvis om dette også gjelder det offentlige? Vi har tariffavtale, så har følt det er "tabu" å spørre om mer lønn.

Men ja, å søke på en jobb en annen sted og si i fra kan funke- spesielt når sjefen vet at du er en ressurs bedriften vil beholde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...