AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #1 Skrevet 18. januar 2017 Her kommer et hjertesukk fra meg. Jeg er en jente på 20 og noe år som trenger å begynne å trene. Jeg har alltid vært overvektig, og dette plager meg veldig. Spiser ikke veldig usunt, men som en gjennomsnittlig student på min alder gjør. Jeg vet at treningssenter vil gjøre meg godt. Godt for helsa og det vil sannsynligvis hjelpe på den sosiale angsten også. Kunne gått turer ute, men det er kaldt og jeg trenger styrketrening like mye som kondisjon pga. kneskade. Men jeg kjenner at treningssenterene skremmer meg så langt inn i h.. Folkene der, alt fokus på kropp, redd for å gjøre noe feil, redd for å bli dømt av ansatte og de som trener der. Har noen vært i samme båt som meg, som har noen tips til hvordan jeg skal komme meg dit? Andre som har noe som kan hjelpe? Anonymkode: 45244...b12 1
Gjest Gregor Clegane Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Gi det et forsøk. Hvis folk ikke har annet å gjøre enn å glo, sier det alt om dem.
Gjest Kim Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kommer et hjertesukk fra meg. Jeg er en jente på 20 og noe år som trenger å begynne å trene. Jeg har alltid vært overvektig, og dette plager meg veldig. Spiser ikke veldig usunt, men som en gjennomsnittlig student på min alder gjør. Jeg vet at treningssenter vil gjøre meg godt. Godt for helsa og det vil sannsynligvis hjelpe på den sosiale angsten også. Kunne gått turer ute, men det er kaldt og jeg trenger styrketrening like mye som kondisjon pga. kneskade. Men jeg kjenner at treningssenterene skremmer meg så langt inn i h.. Folkene der, alt fokus på kropp, redd for å gjøre noe feil, redd for å bli dømt av ansatte og de som trener der. Har noen vært i samme båt som meg, som har noen tips til hvordan jeg skal komme meg dit? Andre som har noe som kan hjelpe? Anonymkode: 45244...b12 Det kan være vanskelig. Hva med å til å begynne med prøve å trene på tidspunkt det er færre brukere på treningssenteret?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Veit ikke om dette hjelper, men jeg har samme inntrykk av treningssentere og trener heller hjemme. Anonymkode: 02029...aea 1
XaoS Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 Jeg skjønner at det kan være skummelt, men her kommer et innspill fra en som har vært flittig bruker av treningssenter i flere år: folk er som regel fokuserte på sin egen trening, og er ikke opptatt av å sjekke klientellet og komme med vurderinger og kritikk mot andre. Når jeg trener så er jeg i en sone, og det eneste som kan irritere meg er om folk vil prate eller forstyrre det jeg holder på med. Jeg legger ikke merke til hva slags kropper folk har, og om jeg gjør det så fordømmer jeg i hvert fall aldri. Du vil selvfølgelig få idioter som gjør det, men disse eksisterer rundt over alt uansett, og er skal ikke vies oppmerksomhet en gang. Når det gjelder de ansatte så er disse der for å jobbe med deg, og kan gi deg verdifull hjelp og veiledning i bruk av apparater og legge opp et program til deg. Jeg syns det er veldig trist at du føler på dette, og håper dette er en kneik du kommer over om du har lyst å trene. Å sette i gang å trene etter lang tids inaktivitet kan være tungt og vanskelig, men om du gir det en sjanse og prøver det ut, så lover jeg at det er noe av det beste du kan gjøre for helse og velvære. Heier på deg! Lykke til 3
Helle Mari Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Jeg har også sosial angst, og synes selv det med å trene på treningssenter er ganske skummelt. Har alltid vært redd for at folk skal se på meg og dømme meg. Jeg trener derfor som regel på dagen, da det er litt færre folk der (mellom kl. 12.00-16.00). Synes fremdeles det er utfordrende, men jeg lover deg at det blir enklere og enklere etterhvert som man gjør det. I tillegg har jeg lagt merke til at jeg selv fokuserer mer på det jeg gjør enn hva de andre på treningssenteret gjør, og skjønner derfor at alle de andre er mer opptatt med sitt enn hva de andre gjør. Lykke til, dette klarer du!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #7 Skrevet 19. januar 2017 Jeg tenkte det samme en periode. Så sa mannen min at de som faktisk er der for å trene vil jo tenke på hva de driver med selv og evt bare at det er bra jobba av deg å komme igang med trening hvis du er overvektig. Og de som er der for showoff får man bare drite i for det er jo de som er teite spør du meg. Lykke til, you can do it 😊 Anonymkode: 4f4aa...719
Derpderp Skrevet 19. januar 2017 #8 Skrevet 19. januar 2017 Treningssentrene fører statistikk på når det er travelt og ikke, så du kan forhøre deg med dem om når det er travelt og ikke. Dersom man har litt økonomisk spillerom kan det være en idé med en personlig trener, evt kan du snakke med de i resepsjonen før du begynner å trene og spørre dem om det er greit at du kommer til dem dersom du lurer på noe. Det kan være lettere å spørre etter hjelp når man har fått grønt lys først og vet at man ikke er i veien. Det er klart at det er lett å føle seg sårbar når man spør, men tenk så mye lettere det gjør resten av treningen dersom du klarer å legge ned guarden i to minutter i det du står i resepsjonen før trening. Dersom du begynner å trene og ikke trenger så stor variasjon i vektene du bruker, så kan det være greit å ta med seg ei matte, et par manualer og en kettlebell og stille seg litt unna de folksomme områdeneog gjøre øvelser der, så får du blitt litt varm i trøya før du står midt oppi det. Hvor i landet bor du?
Ulla Ullsokk Skrevet 19. januar 2017 #9 Skrevet 19. januar 2017 Jeg vil bare si at grunn til angsten er sterkt overdrevet og mest sannsynlig helt unødvendig. De fleste er bare opptatt av se selv når de trener. Jeg kunne ikke brydd meg mer om de andre, er i min egen boble, og det virker som gjelder de fleste. Hvis jeg ser ekstremt overvektige, så tenker jeg kanskje at SÅ bra at han eller hun trener! Vanlig overvektige legger man ikke merke til i det hele tatt, det er ikke sånn at alle på treningsstudio er slanke og godt trent, det er bare noe overvektige TROR! Ta deg en tur og du vil se at det er folk i alle str og fasonger der, og veldig lite glaning og dømming av andre. Har ALDRI opplevd noen som har brydd seg med andre på den måten. Og jeg har vært mye på studio i tjue år. Gjør det!
Inwe Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 For det første er det ingen som bryr seg om hvordan du ser ut på trening. Om noe kan det hende de vil hjelpe deg ellers lar de deg være i fred. Jeg var ikke veldig høy i hatten første gang jeg satt min fot på sats 120 kg tung, men det tok ikke lang tid før det ikke var noe problem. Det finnes PT'er som jobber fra eget treningsstudio. Der du har en-en timer med PT'en uten at noen andre er på gymmet. Kunne det evt vært noe? Samboeren min tilbyr dette, vet også om fler som tilbyr det samme andre steder i landet. Send gjerne PM om du lurer på mer rundt det.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 Som flere har sagt, folk bryr seg kun om seg selv på et treningssenter. Sannsynligheten for at noen dømmer deg som overvektig er tilnærmet null, derimot vil jeg tro at de fleste tenker at du er flink og tøff som prøver å gjøre noe med det. Og den største medlemsmassen er nok ikke superfit, er nok flere av de som ikke er veltrent. Stå på, dette klarer du. Anonymkode: 5f1a1...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 Jeg trener på ulike Elixiasentre, og her er det utrolig varierende både på alder/vekt og kondis. Jeg anbefaler deg å begynne på spinning, krever ingen koordinasjon og du kan justere tyngden uten at andre ser hvor lett/tungt du har motstanden. Lysene dempes gjerne, og alle er i sin egen verden. Etterhvert kan du benytte deg av time med PT for å få styrkeprogram. I fellesområdene er det alltid greit å "lukke seg inne" med egen musikk. Anonymkode: 79222...65d
Gjest lizard queen Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 Jeg trener også på elixia og der er det veldig varierende ja De færreste er supertrente superflinke, er en håndfull bro's som kun trener overkropp iført singlet foran speilet (men de er der stort sett på ettermiddagen), og ellers er det veldig varierende, alt fra tjukkaser som skal ned i vekt til skrapa tenåringsjenter som gjør hundre mageøvelser og så stikker, til senior-mafiaen som drar på gruppetimer og bruker mer tid på å prate i garderoben, folk går i alt fra ihjelmatcha klær fra Better Bodies til boblejakke og caps, og bruker alt fra rosa 1 kg manualer til stenger med 200 kg. De fleste er helt vanlige folk og spesielt nå i januar er det jo mange nye, det er ingen som ser rart på deg hvis du er tjukk, bruker lette vekter, ikke helt vet hva du gjør osv. Og du kommer inn i det fort også, alle er nervøse første gangen, men det går seg til og før du vet ordet av det svetter og stønner du i kor med resten av oss
Monstrum Skrevet 20. januar 2017 #14 Skrevet 20. januar 2017 Jeg sliter med litt av det samme som deg, og har i tillegg veldig dårlige erfaringer med treningssentre... Jeg kjøpte meg utstyr, så instruksjonsvideoer på youtube for å få teknikken riktig, og begynte å trene styrke hjemme Kondisjon tar jeg utendørs
fl0wy Skrevet 23. januar 2017 #15 Skrevet 23. januar 2017 Jeg slet en del selv med å "manne meg" opp til å begynne på treningssenter igjen etter noen år uten og følte veldig på det var mye folk og at alle så på meg og hva jeg gjorde. Så kjenner på den følelsen, men nå trener jeg uten å tenke på andre rundt meg. Som mange andre skriver over her, så er det ingen som egentlig ser på hva du driver med og fokuserer på seg selv. Når jeg er på trening legger jeg aldri merke til hva andre driver med og er veldig opptatt med mitt. Det er folk i alle andre, fasonger og størrelser på trening og ingen fare å bli dømt. Alle er der for én ting, nemlig å trene! Opplever også at de aller fleste er hyggelige og behjelpelige. Angsten føles nok enda sterkere når du står på "utsiden", men jeg lover deg så fort du kommer igang så kommer det ikke til å føles så stort og skummelt lenger. Anbefaler deg også å få en veiledningstime med PT hvis dette er mulig for å få satt opp et program, få spørsmål på alt du lurer på og bli vist hvordan du gjør øvelser riktig. Dette hjalp meg mye for å mer struktur på treningen og blir fort mere usikker om man ikke har noe fastsatt program og ikke vet helt hva man skal gjøre. Det første og det vanskeligste steget er absolutt å komme igang. Når du er over det så blir det mye lettere. Har du muligheten til å trene på tider hvor det ikke er så travelt (gjerne fra tidlig og utover formiddagen eller sent på kvelden) så gjør det. Da er det ikke like mye folk rundt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #16 Skrevet 23. januar 2017 Forstår deg godt. Problemstillingen kan løses på to måter.... 1. Du biter tennene sammen og kommer deg på studioet 2. Du begynner å trene hjemme For meg personlig er alternativ 2 det letteste. Om målet bare er å være i grei form og få en decent kropp man er fornøyd med så er hjemmetrening minst like gunstig. Det er ikke et must å trene på studio for å få en bra kropp og en god helse, det kan man lett få i naturen eller hjemme på stua eller soverommet for den del. Der finnes mange gratisvideoer på Youtube du kan bruke eller du kan registrere deg på noe som heter Livegym (har sett reklame av det på TV'en), eller du kan bare gå deg noen turer. Men om målet/drømmen er å trene på et studio, så er det kun alternativ 1 som gjelder Jeg syns det er håpløst når folk sier at de på studioet gir seg en blanke i deg, og at de har nok med seg selv. Joda, det kan nok stemme hos noen, men ikke alle. Så overfladisk og kroppsfiksert som samfunnet er i dag finner jeg det merkelig at man som overvektig kan gå på et studio uten å bli flirt av (ja, jeg er overvektig selv altså). Det samsvarer ikke helt med hvordan samfunnet fungerer når folk sier at ingen bryr seg, for jo, altfor mange bryr seg altfor mye og det er rett og slett sørgelig Anonymkode: bfd3b...caa 1
Måbarefåsiat... Skrevet 23. januar 2017 #17 Skrevet 23. januar 2017 Få deg en avtale med en personlig trener. De er dyre men verd sin vekt i gull. Da blir du vist apparater, øvelser, får satt opp program. Unn deg fx 10 klipp, da har du en avtale med pt-en din og da må du gå. Lykke til!
kluss Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 Det beste, og som virkelig hjalp meg, er å gå sammen med noen du kan støtte deg litt på! Er det ingen du kjenner som trener og som kunne trent sammen med deg?
Commander Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 Nå er jeg litt eldre enn deg og muligens litt mer voksen i tankengangen, men jeg tenker "kjør på". Alle som trener ønsker å komme i bedre form eller se bedre ut. Jeg trener sammen med damer på 65 som ikke hadde klart et spensthopp for 10.000 kr, og utrente menn på 135 kg. Alle som er der har 1 konkurrent og det er seg selv. Dvs bli en sprekere versjon av seg selv. De som evt. måtte gå på et treningstudio for å vise seg frem, eller "vinne over de andre", er ingenting å bry seg om. HVIS de finnes er de i mindretall. Ikke vær din egen værste fiende, det meste du uroer deg for blir ikke noe av. Det er lov å ha litt selvironi (for oss alle) og uansett hvor dårlig form du er slår du de i sofan med potetgullposen. Har lyst å nevne at du er heldig med alderen, i 20 årene er man ekstremt trenbar og forskjellen vil komme raskt. Både kondisjon og mer definert kropp. Jeg heier på deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå