Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt og har fått følgende beskjed av min sjef: Når jeg innkaller til møte, så skal du komme. Også på personalmøter.

Jeg vet jeg plikter å komme på samtale med sjefen under sykmeldingen, men jeg plikter da ikke å komme på personalmøter vel? 

Hvor finner jeg info om dette?

Anonymkode: e6bd4...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du organisert? Kontakt fagforeningen.

Selv fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme på personalmøte hvis jeg ville og orket da jeg var sykemeldt, men jeg hadde ikke plikt til å møte så lenge jeg var 100% sykemeldt.

Skrevet
2 minutter siden, SweetM skrev:

Er du organisert? Kontakt fagforeningen.

Selv fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme på personalmøte hvis jeg ville og orket da jeg var sykemeldt, men jeg hadde ikke plikt til å møte så lenge jeg var 100% sykemeldt.

Jeg er med i fagforbundet 👍🏻

Skrevet

Du plikter å stille opp på oppfølgingsmøter angående sykmeldingen din, men ikke å delta på andre møter. 

Her ville jeg ganske enkelt svart sjefen med et enkelt: "Beklager, jeg er syk." 

Anonymkode: 32b33...b92

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du plikter å stille opp på oppfølgingsmøter angående sykmeldingen din, men ikke å delta på andre møter. 

Her ville jeg ganske enkelt svart sjefen med et enkelt: "Beklager, jeg er syk." 

Anonymkode: 32b33...b92

Det er dette jeg mener også. Men han sa: "kaller jeg deg inn på møte, da plikter du å møte. Du kommer på personalmøte til uken" 

Skrevet

Hvordan syk er du da? Hvorfor gjøre seg vanskelig hvis du ev er "frisk" nok til å stille i et møte?

Anonymkode: df28b...617

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan syk er du da? Hvorfor gjøre seg vanskelig hvis du ev er "frisk" nok til å stille i et møte?

Anonymkode: df28b...617

Fordi legen allerede har bekreftet at TS er for syk til å være på jobb. 
Er man 100% sykemeldt er man for syk. Hvem skal ellers definere hva som er "frisk nok" ? 

• Liker 2
Skrevet

Et personalmøte er i utgangspunktet ikke noe du kan pålegges å møte opp til når du er sykemeldt. Du har rett til å møte der, men ikke plikt til det som sykemeldt. Du bør også få referat fra møtet. 

Det kan imidlertid være gode grunner til at sjefen din ber deg komme; ting som har med  informasjon om arbeidssituasjonen å gjøre. Særlig hvis det er alvorlige ting som kan omfatte mange i virksomheten, kan det være ønskelig at du innkalles på denne måten slik at du og alle de andre får samme informasjon samtidig. I tider der det er mye nedbemanninger er dette lett å tenke på. Det samme kan være hvis det er store omorganiseringer, oppkjøp, flytting og mye annet. Men uansett, som sykemeldt så er det ting som angår helsen din som kommer først: hvis du for eksempel har time hos lege, fysioterapeut, sykehus, spesialist etc på samme tidspunkt som sjefen innkaller deg, så har du selvsagt veldig god grunn til å ikke møte på jobbmøtet. 

Anonymkode: 672eb...05f

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et personalmøte er i utgangspunktet ikke noe du kan pålegges å møte opp til når du er sykemeldt. Du har rett til å møte der, men ikke plikt til det som sykemeldt. Du bør også få referat fra møtet. 

Det kan imidlertid være gode grunner til at sjefen din ber deg komme; ting som har med  informasjon om arbeidssituasjonen å gjøre. Særlig hvis det er alvorlige ting som kan omfatte mange i virksomheten, kan det være ønskelig at du innkalles på denne måten slik at du og alle de andre får samme informasjon samtidig. I tider der det er mye nedbemanninger er dette lett å tenke på. Det samme kan være hvis det er store omorganiseringer, oppkjøp, flytting og mye annet. Men uansett, som sykemeldt så er det ting som angår helsen din som kommer først: hvis du for eksempel har time hos lege, fysioterapeut, sykehus, spesialist etc på samme tidspunkt som sjefen innkaller deg, så har du selvsagt veldig god grunn til å ikke møte på jobbmøtet. 

Anonymkode: 672eb...05f

Enig i denne. 

På en jobb jeg hadde tidligere tror jeg innimellom sjefen kalte inn til møter fordi hun syntes det var hyggelig. Vi tok opp ting hun like gjerne kunne sendt en mail om, type: Husk at sistemann setter på oppvaskmaskinen og førstemann som kommer setter på kaffe. Så spiste vi kake og hadde "syklubb" :P Det var hyggelig nok for jeg hadde trivelige kollegaer, men tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med å komme dersom jeg hadde vært syk. Sjokket var derfor stort den dagen hun kalte inn til møte, folk forventet kake og hygge og hun fortalte at bedriften skulle legges ned 😔

Det kan være gode grunner til at han ønsker deg der TS, men jeg ville forhørt meg om det virkelig er nødvendig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...