Gå til innhold

Kjernejournal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe negativt ved at barnet mitt har kjernejournal? Fikk mail om at det er opprettet. Ikke vært hos legen med barnet på 1 år

Anonymkode: 6944d...497

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er en kjempefordel hvis barnet blir syk engang og havner på et sykehus det ikke har vært på før. Det står jo bare kjerneopplysninger om pasienten som helsepersonell kan bruke ved nødstilfeller. Si pasienten har penicillinallergi, da står det i kjernejournalen, eller epilepsi. Kanskje pasienten går på noen medikamenter som i en nødssituasjon kan være kritiske å vite om i en nødssituasjon - så, nei, ingenting negativt med kjernejournal. Har ingenting med når dere var hos legen, alle normenn skal på sikt få kjernejournal.

Skrevet

Hva skulle være negativt om det?

Anonymkode: 1f821...432

Skrevet

Takk for svar :) Men noen som vet hvorfor kun det ene barnet mitt (yngste..) fikk opprettet det, plutselig? Ikke fått beskjed om eldste.

Skrevet

Alle har fått kjernejournal. Grunnen til at du har fått info om ditt yngste barn er fordi h*n akkurat har fått det. Kjernejournal er et veldig bra redskap for helsepersonell. Hvis du hører til i Oslo, men for eks er i Tr Heim og blir innlagt ved St Olav Hospital har sykehuset ingen tilgang til din journal. Da må de kontakte sykehuset du hører til for å få tilgang til opplysninger, noe man ikke har tid til hvis det står om liv. I kjernejournalen står det viktige opplysninger om deg. Men du kan fritt sperre enkelte opplysninger for helsepersonell om du ønsker det.

Anonymkode: 35f13...205

• Liker 1
Skrevet

Fikk akkurat SMS ikveld om at begge barna hadde fått opprettet kjernejournal, så det er tydeligvis utrulling på gang.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle være negativt om det?

Anonymkode: 1f821...432

Kan jo hende at barna dine har fått en bekymringsmelding til Barnevernet og da vil det stå i kjernejournalen, uansett om saken ble henlagt eller ikke. Det sto iallefall det i en debattdiskusjon om den nye e-journalen, så kanskje det var det hen mente?

Anonymkode: 0000f...391

Skrevet

Er det en logg her, som gjør at f.eks fastlegen kan se når man var inne og sjekket? Jeg bare lurer.

Anonymkode: 4a700...abe

Skrevet

Du kan reservere deg mot å ha kjernejournal. Du må godkjenne når du logger inn for første gang. Dersom du reserverer deg mot denne vil all informasjon bli slettet, og helsevesenet kommer ikke til å samle inn flere opplysninger. Jeg synes den er oversiktlig og grei, og opplever at personvernet blir ivaretatt fordi det er ganske selektive opplysninger som står der. Opplysningene går ikke tilbake til evig tid (siste ti år eller noe), og hos meg står det at jeg har vært til behandling der og der, men ikke for hva. Jeg har en kronisk sykdom som ikke er av en type man må vite om ved akutt innleggelse, så den står det ingenting om, men de aktive reseptene mine ligger inne. Da vet behandleren også at jeg bør fortsette å få de medisinene. 

En kjernejournal er ikke det samme som pasientjournalen, jeg kan ikke gå inn på kjernejournalen min for å for eksempel se hva fastlege har skrevet om meg. Det er kun oversikt over behandling og sykdom. Det står heller ikke registert hvor ofte jeg går til fastlege for eksempel, bare de spesialistene jeg har vært hos. 

Anonymkode: 92c82...5f0

Skrevet

*Rettelse: er inne og ser nå, og man har visst tilgang til pasientjournaler hos fastlege og lignende, men per nå er det bare tilgjengelig i Helse Vest og Helse Nord. 

Anonymkode: 92c82...5f0

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo hende at barna dine har fått en bekymringsmelding til Barnevernet og da vil det stå i kjernejournalen, uansett om saken ble henlagt eller ikke. Det sto iallefall det i en debattdiskusjon om den nye e-journalen, så kanskje det var det hen mente?

Nei. 

Skrevet
11 timer siden, Darkannie skrev:

Fikk akkurat SMS ikveld om at begge barna hadde fått opprettet kjernejournal, så det er tydeligvis utrulling på gang.

Åja, får kanskje mail om eldste snart da... Men ikke hørt noe foreløbig. Merkelig om de føler behov for å si ifra om yngste, men ikke om eldste, for å si det sånn

Gjest Runforit
Skrevet

Fikk også nå. Fikk beskjed fra helsesøster da vi tok siste vaksinen nå om at det ble opprettet slik at jeg lettere kunne logge inn for å se hva vaksiner etc han hadde fått. 

Skrevet

Min kjernejournal var full av sykehusopphold innen psykiatrien jeg aldri har hatt. I tillegg informasjon om en sykdom i munnhulen jeg ikke har. 

Medisinlista mi, derimot, sto ikke der. Det var heller ingen informasjon om at jeg har en alvorlig allergi sv typen anafalyktisk sjokk. 

Etter å ha prøvd å få fjernet de uriktige opplysningene uten hell, slettet jeg hele dritten. Jeg vet om flere som har funnet tilsvarende feil opplysninger i sine kjernejournaler og blitt nødt til å gjøre det samme. 

Anonymkode: 7c8d6...64a

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet har ikke tilgang til kjernejournalen.

Anonymkode: 3856a...8aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...