AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #1 Skrevet 18. januar 2017 Jeg har to hunder. De bodde sammen før jeg fikk de og er godt vant til hverandre. I begynnelsen merket jeg at den ene var litt mer usikker på meg enn den andre. Så jeg brukte litt tid slik hun skulle bli trygg. Så nå er hun trygg på å få kos, ligge ved siden av/oppå meg osv. Men jeg merker at hun er blitt/er veldig dominant. Når den andre hunden min går bort til meg for å få kos, så kommer hun etter og prøver aller helst å komme nærmest mulig meg, slik han ikke får plass. Jeg tenker at dette ikke er lurt og at jeg må lære henne å ikke være så dominant og "eiesyk". Har dere noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg prøver å kose med de hver for seg også og noen ganger har jeg dyttet henne bort og sagt "nei" når han først har kommet bort for kos. Hun forstår dette noen få sekunder, men så skjer det samme igjen. Anonymkode: 6d73c...61b
Tabris Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Dette er nok ikke dominans, men kan faktisk også være et dempende signal. Jeg ville bedt henne om å legge seg ned (bare dekke rett ved beina dine) og så belønne henne med godbiter for at hun ligger der mens du koser med den andre. 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 Kan også være sjalusi. De to tipsene jeg og samboeren har, blir sjalu noen ganger når samboeren min koser med den ene. Samt at den ene tipsa blir sjalu når jeg koser med hund eller katt. For hun er veldig eiesyk på meg. Men bare sett like grenser for begge to og ikke la den ene ligge oppå fanget ditt for da viser den at den eier deg. Og som du skriver selv så var den ene usikker o starten og har kanskje fått bittelitt mer oppmerksomhet en den andre? Og at sen har ligger på fanget ditt. De vil jo begge to ha din oppmerksomhet, samme som med små barn. Anonymkode: 1ad98...ec7
Majott Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 På 18.1.2017 den 18.13, AnonymBruker skrev: Jeg har to hunder. De bodde sammen før jeg fikk de og er godt vant til hverandre. I begynnelsen merket jeg at den ene var litt mer usikker på meg enn den andre. Så jeg brukte litt tid slik hun skulle bli trygg. Så nå er hun trygg på å få kos, ligge ved siden av/oppå meg osv. Men jeg merker at hun er blitt/er veldig dominant. Når den andre hunden min går bort til meg for å få kos, så kommer hun etter og prøver aller helst å komme nærmest mulig meg, slik han ikke får plass. Jeg tenker at dette ikke er lurt og at jeg må lære henne å ikke være så dominant og "eiesyk". Har dere noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg prøver å kose med de hver for seg også og noen ganger har jeg dyttet henne bort og sagt "nei" når han først har kommet bort for kos. Hun forstår dette noen få sekunder, men så skjer det samme igjen. Anonymkode: 6d73c...61b Jeg har to hunder, og kjenner igjen dette med at den andre kommer til når den første har kommet for å få kos. Det handler ikke så mye om deg, men om samspillet og rollen de har overfor hverandre. Her i huset er eldste tispa sjef over den andre, og det skal hun få lov til å være. Hundene har en rangordning overfor hverandre, selv om de oppfatter oss eiere som den som bestemmer. Forstyrrer vi den fordi vi vil være "rettferdige", skaper vi heller bråk enn trivsel. Det er hun som får mat først, hun som blir luftet på do først osv. Når hun kommer og stiller seg foran meg, og dermed avskjærer hannen for å få kos, så får hun det samtidig med han. Han er bare ikke den nærmeste. Det ender opp med at begge legger seg i en haug foran stolen min. Så de kommer veldig godt overens, men det er hun som egentlig bestemmer (over han). Noen hunder har ressursforsvar, også overfor eier. Da skal ingen andre komme nær eier, heller ikke andre hunder de bor sammen med, og gjør de det, blir "lederhunden" aggressiv. Da må det tas tak i. Sånn er det ikke hos oss, her er det et godt samspill mellom hundene, og det er kun nesten umerkelige markeringer på hvem som bestemmer. Vi som bor sammen med dem ser det, og vi lar det være sånn, for da er det ingen konkurranse, og begge kjenner sin plass i forhold til hverandre. Den ene var 4 år da den andre kom i hus, og hun har oppdratt han. Det er naturlig at hun fortsatt bestemmer litt over hans oppførsel til henne, og at hun er den som leder an. Ingen av mine har ressursforvar i det tatt, og de er "høflige" rundt hverandre når de får mat, bein osv. Altså at de tar ikke fra hverandre noe som den andre har. De spiser sitt eget først, og begge venter til den andre er ferdig før de "bytter". Det er viktig, og det er der du ser om de har respekt for hverandre selv om den ene krever kos når den andre har kommet først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå