Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år og har ADHD-diagnosen på papiret. Bruker vanligvis en liten dose medisiner daglig, men klarer meg ca. like godt uten. Tror definitivt jeg har en mild diagnose, da jeg ikke sliter noe nevneverdig med den lenger - mest når jeg var liten. Har ikke problemer med stor impulsivitet, sinne (tåler å bli spyttet på, bedt om å henge meg, osv. Reagerer ikke med sinne. Dette er altså ting jeg da har opplevd i yrket jeg har hatt til nå). Ønsker muligens å utdanne meg til å jobbe i ambulanse, men vet ikke hvor langt man kommer med denne diagnosen? 

Mener selv jeg er like kompetent som andre til å jobbe med mennesker, da jeg har mange gode egenskaper og ikke noen dårligere enn folk flest. Er dette fullstendig umulig med ADHD i forhold til lovverket? 

Anonymkode: a4681...6e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken medisin går du på? Når du sier mild dose? Jeg ønsker å starte på medisin,Men ikke mye. Har slitet lenge MEd angst og trur medisinen kan hjelpe meg. Hatt diagnose ADHD i 10 nå. 

Hvordan hjelper medisinen deg?

Anonymkode: 5e1e6...d00

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken medisin går du på? Når du sier mild dose? Jeg ønsker å starte på medisin,Men ikke mye. Har slitet lenge MEd angst og trur medisinen kan hjelpe meg. Hatt diagnose ADHD i 10 nå. 

Hvordan hjelper medisinen deg?

Anonymkode: 5e1e6...d00

Går på Ritalin 10 mg. Trenger dem mest til konsentrasjon, det er der det kan røyne på hos meg dersom jeg studerer mange timer av gangen. Skjønner, men husk på at det kan ta en god stund før du blir komfortabel med doseringen, så ikke forvent at alt faller på plass første dagen (det kan skje at det føles sånn for noen, altså, men jeg tror det som regel tar litt tid). I mitt tilfelle får jeg litt angst at medisinen, men dette kjenner du fort. 

Skrevet

I hvilke situasjoner opplever du å bli spyttet på, eller bedt om å henge deg. Bruker du medisiner fast? Har du brukt dem over tid? Kan det være du fungerer fint FORDI du er stabilt og godt medisinert? Tror neppe diagnosen ADHD kan hindre deg i å bli ambulansearbeider/ sjåfør.

Skrevet
8 minutter siden, Kvalitet skrev:

I hvilke situasjoner opplever du å bli spyttet på, eller bedt om å henge deg. Bruker du medisiner fast? Har du brukt dem over tid? Kan det være du fungerer fint FORDI du er stabilt og godt medisinert? Tror neppe diagnosen ADHD kan hindre deg i å bli ambulansearbeider/ sjåfør.

Kommer ut enkelte ganger ut for mennesker som sliter psykisk gjennom jobben på sykehjem. Jeg har brukt medisiner litt av og på siden jeg var 13 år, og bestemmer nå dosen så og si selv. Jeg kjenner meg selv som "på medisin" og "av medisin", så jeg velger litt hvem jeg vil være, skulle jeg til å si - hehe! Neida, jeg er ca. den samme uansett, eneste er at jeg blir hakket mindre konsentrert uten medisin - samt at jeg har det litt bedre psykisk. 

Ritalin har en hang til å gi angst og depresjon, og selv om jeg har sluppet unna depresjoner så har jeg kjent på angsten. Denne kjenner jeg nesten aldri på uten medisin, men har lært å kontrollere den godt på medisin heldigvis. Så kan leve med den! Det er også andre bivirkninger på medisin som ikke er slik jeg egentlig er/har, f.eks. munntørrhet, litt mer innesluttet (trenger ikke å være så negativt), kan bli litt vel opphengt i ting jeg vil lære, dårlig matlyst osv. 

At jeg er stabilt og godt medisinert kan godt være, men hele denne veien hit har vært en lang prosess. Medisiner fikser ikke alt, det er det å lære å bli mindre impulsiv, kontrollere hva man sier og gjør som betyr mest. ADHD kan være en kjemperessurs, siden vi har utrolig mye energi! :) 

• Liker 1
Skrevet

En ADHD- diagnose i seg selv diskvalifiserer deg ikke fra å ta denne utdanningen eller jobbe med yrket! Lykke til:)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ut enkelte ganger ut for mennesker som sliter psykisk gjennom jobben på sykehjem. Jeg har brukt medisiner litt av og på siden jeg var 13 år, og bestemmer nå dosen så og si selv. Jeg kjenner meg selv som "på medisin" og "av medisin", så jeg velger litt hvem jeg vil være, skulle jeg til å si - hehe! Neida, jeg er ca. den samme uansett, eneste er at jeg blir hakket mindre konsentrert uten medisin - samt at jeg har det litt bedre psykisk. 

Ritalin har en hang til å gi angst og depresjon, og selv om jeg har sluppet unna depresjoner så har jeg kjent på angsten. Denne kjenner jeg nesten aldri på uten medisin, men har lært å kontrollere den godt på medisin heldigvis. Så kan leve med den! Det er også andre bivirkninger på medisin som ikke er slik jeg egentlig er/har, f.eks. munntørrhet, litt mer innesluttet (trenger ikke å være så negativt), kan bli litt vel opphengt i ting jeg vil lære, dårlig matlyst osv. 

At jeg er stabilt og godt medisinert kan godt være, men hele denne veien hit har vært en lang prosess. Medisiner fikser ikke alt, det er det å lære å bli mindre impulsiv, kontrollere hva man sier og gjør som betyr mest. ADHD kan være en kjemperessurs, siden vi har utrolig mye energi! :) 

Du virker å være ressurssterk, reflektert og moden. Vil du bli ambulansepersonell go for it !!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...