Gå til innhold

Valp og ny baby, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

søstern min har termin i april og hund og mannen har akkurat kjøpt/reservert en rottweiler valp, hann. ......Hun har aldri hatt hund før, de har et annet barn på 3 år, mannen har hatt hund før. 

"Alle" er sjokkerte over at de har valgt å skaffe seg en hund nå, de henter den i februar, så blir jo ganske tett opp mot termin. Manne er i full jobb, de har hus og hage, men ganske trang økonomi og har, så vidt jeg har skjønt, ikke tenkt å melde hunden på valpekurs eller kastrere heller. Jeg vet det er dems liv og penger, men det hele virker så ufattelig korttenkt, mannen er glad i "tøffe" hunder, så var ikke snakk om å skaffe seg en enklere rase heller.  Det er flere i familien som vil jeg skal ta en prat med henne, gi henne en reality check, men er usikker på hva jeg skal si, uten å virke invaderende, samtidig som jeg inderlig ønsker at dem skal forstå at nei hunden kan faktisk ikke underholde seg selv i hagen hele dagen, mens hun er inne med den nyfødte og mannen på jobb. Virker som dem overhodet ikke har tenkt på at rottweilere faktisk er hunder som krever en del, mtp mosjon, sosialisering etc. 

noen tips? 

Anonymkode: ff70d...e99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kastrere har de ikke lov til, så den er jo grei.

Men spør om hvordan hun har tenkt å løse at valpen må ut for renslighetstrening ofte, hvordan de har tenkt å løse valp og baby på gulvet, valpebiting, hva om valpen driter på gulvet mens baby kravler osv. Vis til mattilsynets veileder for hold av hund, og at valp i hagen eller i bur ikke er greit. 

• Liker 4
Skrevet

Å herlighet, det høres ut som en oppskrift på katastrofe!

En valp er skikkelig krevende, og det er jo i alle fall en nyfødt baby også - OG en treåring. For at valpen ikke skal bli overtrøtt trenger den også å få sove ordentlig - altså i rolige omgivelser - ellers kan det bli en veldig slitsom og ugunstig valpeperiode. Men jeg tror ikke jeg ville brukt energien min på å overtale dem til at de ikke er skikket til å ta vare på valpen (selv om jeg mener det - et ansvarlig hundehold handler om å ta kloke avgjørelser, f.eks. unngå sånne dramatiske overbookinger som de har gjort her). For alt hun vet kan dette bli en krevende baby som gråter hele tiden og ikke vil sove osv, og jeg ville heller forsøkt å få dem til å ta hensyn til barnet og utsette anskaffelse av valp. Babyen kan komme tidlig, i så fall vil det være et mareritt å ta seg av en helt fersk liten valp OG en prematur liten krabat. Kanskje også minne dem på at en leken valp med skarpe valpetenner må overvåkes tett HVERT SEKUND når den er rundt en liten treåring - ikke minst et spebarn.. Bare det å sørge for at valpen og barnet går bra sammen er jo et lite stykke arbeid. 

• Liker 1
Skrevet

Katastrofeoppskrift!! Den rasen er ikke så enkel å ha med å gjøre hvis man er uerfaren, å siden det er hun som skal være hjemme så må hun også ta største delen sv oppdragelse. I tilleg til oppdragelse så skal hunden lekes med, ha turer og bli passet på 24/7 slik at den ikke skader seg selv, inventar eller Gud forby et av barna. Med en unge som må ha ny bleie, pupp eller ro for å sove er det der den dummeste ideen jeg har sett å jeg gir dem en mnd før de innser hva de har gjort og gir den bort fordi ene ungen er "allergisk" eller noe annet sprøyt. Jeg hadde sagt ifra om alle punktene over, å hvis jeg hadde sett dem sperre valpen i bur for å få fred ville jeg tatt den med meg og gått. 

Anonymkode: 7fe74...ae7

• Liker 1
Skrevet

Her er jeg merk krisitsi til hvilken useriøs oppdretter som selger en slik hun til en småbarnsfamilie.  

Anonymkode: d1e5e...9e9

• Liker 3
Skrevet

Dette er dømt til å gå galt.

Vår hund var tre år gammel da vår førstefødte ble født og jeg syntes det var pes.

Ungen hadde kolikk og skreik nærmest døgnet rundt, mannen var på jobb på dagtid og hunden skulle selvsagt ha turer, kos og oppmerksomhet. Det gikk seg til, men jeg kunne ALDRI hatt en valp samtidig som en nyfødt baby. 

Anonymkode: 1fe7a...3e3

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, ArtyFarty skrev:

Kastrere har de ikke lov til, så den er jo grei.

Men spør om hvordan hun har tenkt å løse at valpen må ut for renslighetstrening ofte, hvordan de har tenkt å løse valp og baby på gulvet, valpebiting, hva om valpen driter på gulvet mens baby kravler osv. Vis til mattilsynets veileder for hold av hund, og at valp i hagen eller i bur ikke er greit. 

Hva mener du? kastrering er vel ikke ulvolig så lenge hunden er gammel nok? TS

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra mattilsynet.no:
I Norge er det bare lov å kastrere hunder når det er nødvendig ut fra hensynet til den enkelte hundens helse eller velferd, eller hvis andre særlige grunner gjør det nødvendig.

Med andre ord, det gjøres bare når man er nødt.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge henger etter når det gjelder helsegevinster mht kastrering.Det tar 2-3 minutter,  få dager senere er hunden tilbake til normalen,  men slipper enkelte typer kreft , stress,  aggressivitet,  enormt mye  enklere å sosialisere etc. Men ikke regn med at det jevne uerfarne veterinæren i Norge kastrerer.  Vet de har retningslinjer men det er mye   unødvendig motstand.

Så: ikke forvent at kastrering blir en enkel affære. Det beste hadde selvfølgelig å kastrere hunden så fort som mulig.

Om familien mishandler hunden så er du pliktig til å anmelde.  Ok, litt humor; paret kommer til å skille seg innen kort tid,  dette blir tøft.....

Anonymkode: d73e8...82b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katastrofeoppskrift!! Den rasen er ikke så enkel å ha med å gjøre hvis man er uerfaren, å siden det er hun som skal være hjemme så må hun også ta største delen sv oppdragelse. I tilleg til oppdragelse så skal hunden lekes med, ha turer og bli passet på 24/7 slik at den ikke skader seg selv, inventar eller Gud forby et av barna. Med en unge som må ha ny bleie, pupp eller ro for å sove er det der den dummeste ideen jeg har sett å jeg gir dem en mnd før de innser hva de har gjort og gir den bort fordi ene ungen er "allergisk" eller noe annet sprøyt. Jeg hadde sagt ifra om alle punktene over, å hvis jeg hadde sett dem sperre valpen i bur for å få fred ville jeg tatt den med meg og gått. 

Anonymkode: 7fe74...ae7

Har sagt alt det til henne, men det synker virkelig ikke inn, for de har jo en stor hage hvor hunden kan løpe rundt! jesus. Jeg tror virkelig ikke noen av dem tenker over hvor vanskelig og potensielt farlig for små barn, en stor sterk og understimulert hund kan være. hun sier at mannen skal ta fult ansvar om hunden, men samtidig var det masse klaging for noen år siden fordi mannen ikke hjalp henne nok med første baby, DET kommer hvertfall ikke til å bli bedre nå. Huff, er stygt redd for at den hunden kommer til å ende opp på Finn om noen måneder. Jeg er virkelig helt lost her, har allerde fortalt henne om egene erfaringer og til og med tilbudt henne og snakke med en kollega av meg som er en seriøs oppdretter av rottweilere, men til ingen nytte.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dømt til å gå galt.

Vår hund var tre år gammel da vår førstefødte ble født og jeg syntes det var pes.

Ungen hadde kolikk og skreik nærmest døgnet rundt, mannen var på jobb på dagtid og hunden skulle selvsagt ha turer, kos og oppmerksomhet. Det gikk seg til, men jeg kunne ALDRI hatt en valp samtidig som en nyfødt baby. 

Anonymkode: 1fe7a...3e3

Samme her, vår hund var 5 år, rolig og stille, men likevel syns jeg det ble slitsomt å skulle gi den mosjon, nok oppmerksomhet midt i den mest slitsomme spedbarntiden. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at dem har tenkt på at å skaffe barnevakt ikke blir lett fra nå av, jeg vet at moren vår har null lyst til å passe 2 unger og en hund. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg merk krisitsi til hvilken useriøs oppdretter som selger en slik hun til en småbarnsfamilie.  

Anonymkode: d1e5e...9e9

Nettopp! dessverre tror jeg det er en kompis av mannen som selger dem en billig hund. 

TS

Skrevet
1 minutt siden, PaperFlower skrev:

Fra mattilsynet.no:
I Norge er det bare lov å kastrere hunder når det er nødvendig ut fra hensynet til den enkelte hundens helse eller velferd, eller hvis andre særlige grunner gjør det nødvendig.

Med andre ord, det gjøres bare når man er nødt.

Er nettopp dette jeg prater om, dette ødelegger mange hunders mentale helse,  og håper denne molbo synet endres i fremtiden. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norge henger etter når det gjelder helsegevinster mht kastrering.Det tar 2-3 minutter,  få dager senere er hunden tilbake til normalen,  men slipper enkelte typer kreft , stress,  aggressivitet,  enormt mye  enklere å sosialisere etc. Men ikke regn med at det jevne uerfarne veterinæren i Norge kastrerer.  Vet de har retningslinjer men det er mye   unødvendig motstand.

Så: ikke forvent at kastrering blir en enkel affære. Det beste hadde selvfølgelig å kastrere hunden så fort som mulig.

Om familien mishandler hunden så er du pliktig til å anmelde.  Ok, litt humor; paret kommer til å skille seg innen kort tid,  dette blir tøft.....

Ok det visste jeg ikke faktisk, min hund ble kjøpt da jeg bodde i et annet land, og der er kastering helt normalt, særlig når det gjelder raser som rottweiler, doberman, staffordshire etc. 

Dessverre bor jeg veldig langt unna dem, og reiser mye med jobben, så får neppe se dem eller hunden på flere måneder.  TS

Skrevet

Selv om jeg syns dette opplegget høres spesielt ut så er det selvsagt bra at hunden fra valpe stadiet vokser opp med en baby. Hunden vil sikkert beskytte barnet og bli helst fin med babyen. 

Men de kan da ikke sette hunden ute! Den vil kreve masse mosjon og stimuli. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok det visste jeg ikke faktisk, min hund ble kjøpt da jeg bodde i et annet land, og der er kastering helt normalt, særlig når det gjelder raser som rottweiler, doberman, staffordshire etc. 

Dessverre bor jeg veldig langt unna dem, og reiser mye med jobben, så får neppe se dem eller hunden på flere måneder.  TS

Nettopp,  og da så du sikkert hvor bra det er med kastering, hvor totalt uskyldig det er.👍 

Norge henger etter. De aller færreste hundene skal jo avle videre uansett,  og som du sier,  disse muskel hundene blir enklere å sosialisere,  opplever mindre indre stress etc.  

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp,  og da så du sikkert hvor bra det er med kastering, hvor totalt uskyldig det er.👍 

Norge henger etter. De aller færreste hundene skal jo avle videre uansett,  og som du sier,  disse muskel hundene blir enklere å sosialisere,  opplever mindre indre stress etc.  

Jeg har alltid ment at kastering er et must. Trangen til å parre seg gir jo hunden bare stress, så helt legitimt å fjerne kilden til stresset, som du sa så er det jo ikke veldig mange som driver med avl og utstilling:) Men selv om kastrering var helt normalt i Norge så er uansett ikke mannen i denne familien interessert i å kastrere bikkja.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du klarer å overtale de til å avbestille hunden dersom de alt har bestemt seg, men valp + baby er virkelig verdens dummeste ide! Vi har en godt voksen hund og selv det var slitsomt i babyperioden. Hunden ville typisk ut mens jeg ammet og ble masete da den ikke forsto at jeg ikke kunne gå ut med den akkurat da, den ville leke og ha oppmerksomhet mens babyen sov i fanget mitt (det eneste stedet babyen ville sove i begynnelsen) osv. I tillegg fikk et av mine søsken valp da babyen var noen måneder gammel, og forventet at jeg som var hjemme skulle passe valpen mens h*n var på jobb. Dette var en liten hunderase, men fy f*** for er stress! Valpen slikket og småbet babyen i ansiktet, stjal lekene til babyen, krevde konstant oppmerksomhet (som jeg ikke kunne gi) og tisset på gulvet der hvor lekene til babyen lå... Jeg aner ikke hvor mange leker som måtte vaskes/kastes, og det var også umulig å ha lekematte på gulvet for valpen tisset på den. Selv om det var sommer kunne jeg ikke være ute med valpen hele tiden, for en fersk baby skal jo ikke være i sola. Ikke skal en valp ha lange turer heller, så jeg måtte putte den under vogna når vi var ute på trilletur. Endte ganske raskt opp med å sette foten ned ovenfor søskenet og si jeg ikke kunne passe valpen mer. Det ble for mye styr. 

Med en stor hund må de jo også passe godt på baby, barn og hund, slik at hunden ikke blir for voldsom med de små, så dette høres svært lite gjennomtenkt ut for meg. 

Anonymkode: bd098...0ca

Skrevet

Jeg tenker bare,  stakkars stakkars uskyldige valpen :(

For det er alltid hunden det går utover når noe ikke går etter planen... Valp er mye jobb!! Og det første året er ekstremt viktig i hundens liv for å fp en harmonisk og sosial hund

• Liker 5
Skrevet

Kan du prøve og fortelle de alt det negative! Denne hunden kommer antageligvis ikke til og lære seg og bli stueren hvis de ikke har tid til den. En Rottweiler krever mye mosjon og stimulering. Jeg kan vedde på at denne hunden ligger på Finn om 1 år. 

Stakkars hund.

Anonymkode: 44727...b62

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sagt alt det til henne, men det synker virkelig ikke inn, for de har jo en stor hage hvor hunden kan løpe rundt! jesus. Jeg tror virkelig ikke noen av dem tenker over hvor vanskelig og potensielt farlig for små barn, en stor sterk og understimulert hund kan være. hun sier at mannen skal ta fult ansvar om hunden, men samtidig var det masse klaging for noen år siden fordi mannen ikke hjalp henne nok med første baby, DET kommer hvertfall ikke til å bli bedre nå. Huff, er stygt redd for at den hunden kommer til å ende opp på Finn om noen måneder. Jeg er virkelig helt lost her, har allerde fortalt henne om egene erfaringer og til og med tilbudt henne og snakke med en kollega av meg som er en seriøs oppdretter av rottweilere, men til ingen nytte.

Samme her, vår hund var 5 år, rolig og stille, men likevel syns jeg det ble slitsomt å skulle gi den mosjon, nok oppmerksomhet midt i den mest slitsomme spedbarntiden. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at dem har tenkt på at å skaffe barnevakt ikke blir lett fra nå av, jeg vet at moren vår har null lyst til å passe 2 unger og en hund. 

Nettopp! dessverre tror jeg det er en kompis av mannen som selger dem en billig hund. 

TS

Kan du spørre denne kollegaen din om hun vil skrive en mail/beskjed som du kan sende henne over mail/messenger? Det kan hende at hun har mer respekt for en "fagperson" sine uttalelser, eller skjønner alvoret hvis hun ser at du har involvert utenforstående. Selv om jeg innser det er invaderende, så det er jo av hensyn til henne, valpen og ikke minst barna hennes. Selv om hun skulle ha en enorm arbeidskapasitet og klare å leve uten søvn så virker dette som en superdum idé. Hun har vel ikke erfaring nok til å vite hva en valp innebærer, og mannen pusher henne sikkert. Men en valp som sutrer mens babisen nettopp sovna, som spiser opp bleiepakkkene, jager treåringen mens hun ammer.. jeg kan tenke meg utallige slitsomme/skumle scenarioer. Eller kanskje du skal ta en prat med mannen hennes? Og si at du er ordentlig sint fordi du er bekymret for søsteren dini denne situasjonen? 

Anonymkode: 9f371...0cb

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig med deg, kastrering bør ikke skje med friske, oppegående hunder. Kastrering kan gi både fysiske og psykiske konsekvenser. Mange hunder blir daffe, mentalt "svake", altså pinglete og veike, dessuten får de dårlig pels og legger lett på seg. Har også opplevd at kastrater kan bli "mobbet" når det er flere hunder sammen som leker. Alle hannhundene jeg kjenner er inntakte, og fungerer supert i dagliglivet! Takk og lov for at vi ikke kastrerer i hytt og pine i Norge.

Anonymkode: d7ca8...d53

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...