Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt med strømregning på over 3000kr pr mnd på et 100kvm hus? Fyrer med ved og varmepumpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på alder på huset og hvor i landet det befinner seg, men et gjennomsnitt er 150 kWh/kvadratmater/år. Dvs for dere et forbruk på rundt 15000 kWh per år. 

Anonymkode: 4085d...ad0

Skrevet

Hvor mange mennesker er dere? Hvor ofte dusjer dere? kjører oppvask- og vaskemaskin? tørketrommel? Lyset på i rommene dere ikke oppholder dere i? utebelysning? Er dette en regning inkludert nettleie? Vinterhalvåret eller gjennomsnittet gjennom hele året?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Ny Bruker skrev:

Hvor mange mennesker er dere? Hvor ofte dusjer dere? kjører oppvask- og vaskemaskin? tørketrommel? Lyset på i rommene dere ikke oppholder dere i? utebelysning? Er dette en regning inkludert nettleie? Vinterhalvåret eller gjennomsnittet gjennom hele året?

Vaskemaskiner og tørketromler trekker veldig lite pr. År ved normal bruk. Det er snakk om ca. 150 kr. Pr. Enhet. 

Det som trekker er oppvarming og varmt vann. 

"Normalt" eksisterer ikke fordi forbruk er avhengig av komfort og bevissthet. Les på enova sine sider, eller se hva de budsjetterer med på sifo. 

Anonymkode: 007db...bc4

• Liker 1
Skrevet
På ‎18‎.‎01‎.‎2017 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Vaskemaskiner og tørketromler trekker veldig lite pr. År ved normal bruk. Det er snakk om ca. 150 kr. Pr. Enhet. 

Det som trekker er oppvarming og varmt vann. 

"Normalt" eksisterer ikke fordi forbruk er avhengig av komfort og bevissthet.

Anonymkode: 007db...bc4

Enig, men det er fortsatt forskjell på 1 menneske i husstanden og 2 voksne + 3 barn i husstanden. Man vasker mest sannsynlig oftere da.

• Liker 1
Skrevet

Hvor godt isolert er huset?
Hvordan er varmepumpe innstilt? (er den satt på 20grader og dere fyrer heftig med ved vil den jo begynne kjøle ned istedet)
Er nettleie inkludert?

Ser man på fastpris på strøm på samme størrelse gjennomsnittlig enebolig, får man opp 350-700kr pr mnd i Osloområdet, og må legge på noen hundrelapper om man er i Finnmark.
Jeg betaler 1000kr for desember, 50kvm leilighet inkludert nettleie, fyrer kun med panelovner.

Anonymkode: 043ac...6b0

Skrevet (endret)

Høres egentlig rart ut det på et så lite hus.. jeg har 320 m2 totalt, med utleieleilighet som jeg også betaler strømmen for. I tillegg har jeg oppvarmet anneks og oppvarmet garasje pluss elbil. 

Har samtlige lyskilder i huset som ledpærer, ikke varmepumpe men har 3 oljefylte ovner pluss fyrer med ved. 

Ligger på 2500-3000 nå på vinteren inkl nettleie. 

Du har ikke altibox produkter fra strømleverandøren din og greier det under samme kam vel? At du også betaler for tv og nett med på alt?

Endret av Akay
Skrevet

100 kvam og 3000 i strøm!?? Jeg har 68 kvm leilighet og betaler en tiendeldel av deg i måneden i strøm! Det rimer vel ikke helt?

I november betalte jeg 300 og i desember 350 kr/mnd for strøm.

Anonymkode: 96c74...c44

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

100 kvam og 3000 i strøm!?? Jeg har 68 kvm leilighet og betaler en tiendeldel av deg i måneden i strøm! Det rimer vel ikke helt?

I november betalte jeg 300 og i desember 350 kr/mnd for strøm.

Anonymkode: 96c74...c44

Dette høre jo veldig lite ut, har du oppvarming i husleien? Mange borettslag har jo det, slik at du betaler kun for varmtvannet og bruk av hvitvarer. En slektning har det, og de betaler mer enn deg for en mindre leilighet.

Anonymkode: 8dc0c...41e

• Liker 1
Skrevet
På 18.1.2017 den 15.31, Nastine skrev:

Er det normalt med strømregning på over 3000kr pr mnd på et 100kvm hus? Fyrer med ved og varmepumpe...

120 kvm her, og vi betaler ca 2000 kr pr mnd nå på vinteren, men det er med nettleie.

Hvor varmt har du det i huset? Så nylig en diskusjon hvor mange ville ha fra 25 grader og oppover i huset, og da er det jo ikke noe rart det blir dyrt. Selv er jeg veldig fornøyd med 20.

Er dere mange i husholdningen? Det kommer jo an på hvor ofte det dusjes, bruker tørketrommel, oppvaskmaskin, vaskemaskin osv.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor godt isolert er huset?
Hvordan er varmepumpe innstilt? (er den satt på 20grader og dere fyrer heftig med ved vil den jo begynne kjøle ned istedet)
Er nettleie inkludert?

Ser man på fastpris på strøm på samme størrelse gjennomsnittlig enebolig, får man opp 350-700kr pr mnd i Osloområdet, og må legge på noen hundrelapper om man er i Finnmark.
Jeg betaler 1000kr for desember, 50kvm leilighet inkludert nettleie, fyrer kun med panelovner.

Anonymkode: 043ac...6b0

Vis varmepumpa kjøler når du fyrer ved siden av bør du åpne bruksanvisningen

Anonymkode: 93383...e02

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vis varmepumpa kjøler når du fyrer ved siden av bør du åpne bruksanvisningen

Anonymkode: 93383...e02

De har vel satt den på auto, og da regulerer den temperaturen opp eller ned. Varmt når det skal opp i for eksempel 20 grader og ned når temperaturen er over.
Her står den ikke på auto for å si det slik, her slår den seg av når det blir for varmt, så enig med deg, de bør lese bruksanvisningen for å finne en innstilling som unngår at den går enten på varmt eller kaldt hele tiden.

Skrevet

De er to eldre og en ungdom, huset ble etterisolert for ca 3år siden. Varmepumpen er på manuell nå når de fyrer med ved. De tok kontakt med strømselskapet, og de mente det ikke var unormalt å betale så mye pr mnd.... er med nettleie. De kjøpte huset for to år siden, huset de flyttet fra var på 150kvm og det blåste storm gjennom veggene, her hadde de på vinteren strømregning på mellom 1500-2000kr pr mnd. Må jo være noe som er riv ruskende galt!

Skrevet
4 timer siden, Nastine skrev:

De er to eldre og en ungdom, huset ble etterisolert for ca 3år siden. Varmepumpen er på manuell nå når de fyrer med ved. De tok kontakt med strømselskapet, og de mente det ikke var unormalt å betale så mye pr mnd.... er med nettleie. De kjøpte huset for to år siden, huset de flyttet fra var på 150kvm og det blåste storm gjennom veggene, her hadde de på vinteren strømregning på mellom 1500-2000kr pr mnd. Må jo være noe som er riv ruskende galt!

Min erfaring er at det er stor forskjell på hus og strømkostnader. Det er en del ting som kan utgjøre forskjell. Er varmtvannsberederen gammel, eller for liten slik at vannet ofte må varmes opp fra kaldt til varmt igjen tapper det mye strøm. Frysebokser som ikke er helt tette, som står og lekker kulde, så is danner seg under lokket, dette tapper mye strøm, osv.
Tørketrommel tar mye strøm.
Men selv om man ikke finner noen årsak til høye strømregninger, er det av en eller annen grunn stor forskjell fra hus til hus.

Skrevet
På 18.1.2017 den 15.31, Nastine skrev:

Det kommer nok litt an på hvor du bor, hvor kalde vintrene er der og hvor godt isolert huset ditt er.

Varmepumpe er normalt sett en god løsning for grunnvarmen, og når du fyrer med ved for å ta toppene så høres det fornuftig ut i mine ører.

Anonymkode: 303fc...6c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...