Gå til innhold

Redd for narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal operere meg om noen få mnd og det eneste jeg tenker på er narkosen. Har aldri operert eller vært i narkose før og jeg er redd for å dø.

Vet jo at sannsynligheten er liten, men er det noen som vet hvor ofte noen dør av dette? Kan noen kanskje gjøre meg mindre redd ang narkose? 

Anonymkode: 2b919...f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..

Skrevet

Kjapt søk gav sannsynligheten for mindre enn 1 av 80 000 operasjoner. Ikke spesielt stor akkurat. Men snakk med de når du kommer dit, så forklarer de og forteller. :) 

Anonymkode: 47f38...ddd

Skrevet

❤ helt normalt å være bekymret. Fortell dem at du er nervøs så hjelper de deg. Evt får du noe litt beroligende først. Det går fint - de ser på deg hele tiden og følger med på alt. Jeg sa rett ut "pass på meg - ikke la meg dø" første gang til anestesilegen. Da følte jeg meg tryggere he he. 

Anonymkode: c24a0...eab

Skrevet

Takk<3

Skrevet

Hver dag er det hundrevis av personer i Norge som får narkose. Hvis det hadde vært veldig risikabelt, så ville ikke så mange fått narkose under operasjon. Dødsfall som følge av narkosen skjer så å si aldri, dvs denne siden sier at det er noe slikt som en av 80.000. Du kan være helt sikker på at den ene av 80 000 var så alvorlig syk og svekket, at det var derfor de ikke tålte narkosen. Det er trolig farligere å reise med bil til sykehuset enn å få narkosen, for å si det enkelt. 

Når du ligger i narkose, så blir du overvåket og passet på hele tiden av anestesilege (spesialist på bedøvelser) og sykepleier. De kontrollerer pusten din, pulsen, blodtrykket osv, for å se at du har det bra mens du er bedøvet. Før operasjonen skal du sikkert snakke med lege, kanskje både kirurg og anestesi. Fortell at du er engstelig, så forklarer de deg helt sikkert hvordan ting skal foregå. Etter operasjonen blir du vekket og passet på på oppvåkningen. Du har hele tiden folk rundt deg som kan masse om narkose. 

Jeg har hatt narkose fire ganger, og skal snart ha en til. Det har gått veldig bra alle gangene, men det er helt naturlig å grue seg. Masse lykke til!  

Anonymkode: 0a00d...668

• Liker 3
Skrevet

Er du sikker på at du skal ha full narkose da? Mange inngreps om gjøres i spinal eller epiduralbedøvelse.

Anonymkode: 72229...527

Skrevet

Gled deg til rusen før du sovner :lur: 

Anonymkode: 1bb3e...985

Skrevet

Narkose er superduperdigg.  Jeg skal om en liten uke og jeg gleeeder meg.  Er verdens beste måte å sovne på. 

Skrevet

Jeg måtte i narkose to ganger akutt. Overlevde 😃

Anonymkode: f6a3c...599

Skrevet

deilig å våkne etter narkosen. Føles som en god natts søvn😃

Anonymkode: f6a3c...599

Skrevet

Jeg er livredd for nåler og sprøyter og måtte opereres for noen mnd siden, fikk full narkose. Gikk helt fint og de tok godt vare på meg, nå ser jeg på narkose som noe av det mest behagelige jeg har vært borti. Lykke til :)

Anonymkode: aa569...3e1

• Liker 1
Skrevet

Narkose er bare deilig, man får gjerne en beroligende først og den blir man skikkelig småfull av :fnise:  Jeg liker ikke nåler så de satte bare en veneflon mens jeg var våken. Våknet opp med tre. Kan ikke engang huske hva anestesilegen sa til meg før jeg var borte, men tror det var "nattinatt" :)

Skrevet
16 minutter siden, Honnikorn skrev:

Narkose er bare deilig, man får gjerne en beroligende først og den blir man skikkelig småfull av :fnise:  Jeg liker ikke nåler så de satte bare en veneflon mens jeg var våken. Våknet opp med tre. Kan ikke engang huske hva anestesilegen sa til meg før jeg var borte, men tror det var "nattinatt" :)

Nattinatt. Herlig. Her bare ber de meg telle bakover fra 10. Hver gang, jeg er skikkelig god på baklengstelling.

• Liker 1
Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Jeg blir alltid nervøs før operasjon. Har aldri fått noe premedikasjon som jeg husker. Er stortsett litt kvalm når jeg våkner, men får alltid kvalmestillende. Første operasjon en Jeg husker var hjerteoperasjon, var på natta og jeg så sikkert ganske skremt ut og skalv. Anestesisykepleieren var så rolig og kul, fikk meg til å glemme litt og roe  meg. Det var I Irland og han var svensk, viste sikkert at jeg snakket norsk for han snakket svensk til meg. Jeg husker alt han sa til jeg fikk masken og over ansiktet og så sov jeg i mange timer. Kul fyr. Anestesipersonell er veldig ofte veldig gode på å berolige er min erfaring.

Gjest Hemoglobin
Skrevet

Jeg har vært i narkose flere ganger og det har gått helt fint hver gang. Det verste er vel egentlig den heavy følelsen når du våkner, der alt går rundt og du ikke klarer å fokusere på noe som helst. Men det går fort over.

Det går nok mye bedre enn du tror ts :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...