Gå til innhold

Forholdet mellom far og datter - rart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undres veldig på forholdet mellom far og datter etter å ha hørt to anekdoter i det siste.

- En venninne av meg har en datter på 1 år og har siden hennes fødsel blitt mistenksom dersom far og datter har tilbringt "for mye tid sammen" i forbindelse med bleieskift. F.eks hvis han har låst døra noen minutter fordi han selv skal bæsje. Dvs at hun egentlig anklager han for å være pedofil? 

- En annen venninnes mann har gitt uttrykk for at han ikke ønsker å skifte bleie på datteren som nå er blitt 3 år fordi han føler det blir rart for ham. At han på en måte synes det er ubehagelig eller upassende.

Jeg er gravid nå, hva hvis jeg får en datter? Bør jeg være mistenksom på min egen samboer når han skal i pappaperm? Er det ikke veldig rart at en mann føler at det er seksuelle undertoner i å skifte bleie på datteren sin? Jeg føler dette blir en veldig ekkel greie å skulle gå rundt å bekymre seg over i tillegg til alt annet man kan bekymre seg for...... 

Kvinner, er det vanlig for dere å ha slike tanker? Menn, synes dere det er rart å skifte bleie på døtrene deres?

Er man ikke komplett syk i hodet hvis man føler noe sånt for sine egne barn??

Anonymkode: c1cd9...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres rart ut å tenke på slik med mindre man faktisk har gode grunner til å tro at far gjør noe galt. Og hvis man har det så lar man da ikke far være alene med baby, man kommer seg til helvete vekk fra han og finner ut om mistankene stemmer.

Vi har en baby på 1 år og jeg har aldri tenkt slike tanker om barnefar i det hele tatt.

Anonymkode: bf7b3...23d

• Liker 23
Skrevet

En far som ikke er pedofil, bør da ikke ha noen betenkeligheter med å skifte bleie på eget barn!? Høres helt fjernt ut for meg. Enten er han livredd for å bli mistenkt for noe, prøver å slippe å skifte bleier, eller har oppdaget at han har seksuelle tanker rundt det og vil unngå hele greia...  

Man skal heller ikke kimse av egen magefølelse. Hvis hun merker at far er unaturlig lenge på badet for å skifte bleie, OG låser døren, ville jeg vært litt obs. Det er jo pedofile der ute, og de har ikke akkurat et stempel i panna. Ei venninne av meg ble misbrukt av sin egen far fra hun var spebarn til hun var 13 år. Moren hadde til tider en anelse, men fortrengte hele greia. Klarte til slutt å skille seg, og han ble anmeldt da hun var 14... Hele greia kunne vært unngått!

• Liker 6
Skrevet (endret)

Så lenge barn er barn og trenger hjelp så må de kunne få det fra begge foreldrene. Å tenke på slik høres veldig rart ut, hele innlegget ditt er egentlig en problemstilling jeg ikke har tenkt på.

Hun kan jo ikke føle at hun kjenner ham eller stole på ham?

Låse døren skjønner jeg ikke, hos oss har vi ikke gjort det før nylig (og da låser jeg meg selv inne alene for å være i fred), men å spekulere i hvorfor han låser døren, hvor lenge han er der eller hva venninnen din mener blir umulig å mene noe om.

Egne barn, der er egentlig ikke dette en sak en gang. Før da jeg passet min søster sin datter (da hun var liten) var dette en problemstilling jeg helst unngikk, men måtte man så måtte man.

For din egen del: Du kan ikke ha som utgangspunkt at samboeren din er pedofil til det motsatte er bevist.

Endret av ekkoet
Skrevet

Hæ?! Nei, det kan da umulig være vanlig å tenke sånn. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg undres veldig på forholdet mellom far og datter etter å ha hørt to anekdoter i det siste.

- En venninne av meg har en datter på 1 år og har siden hennes fødsel blitt mistenksom dersom far og datter har tilbringt "for mye tid sammen" i forbindelse med bleieskift. F.eks hvis han har låst døra noen minutter fordi han selv skal bæsje. Dvs at hun egentlig anklager han for å være pedofil? 

- En annen venninnes mann har gitt uttrykk for at han ikke ønsker å skifte bleie på datteren som nå er blitt 3 år fordi han føler det blir rart for ham. At han på en måte synes det er ubehagelig eller upassende.

Jeg er gravid nå, hva hvis jeg får en datter? Bør jeg være mistenksom på min egen samboer når han skal i pappaperm? Er det ikke veldig rart at en mann føler at det er seksuelle undertoner i å skifte bleie på datteren sin? Jeg føler dette blir en veldig ekkel greie å skulle gå rundt å bekymre seg over i tillegg til alt annet man kan bekymre seg for...... 

Kvinner, er det vanlig for dere å ha slike tanker? Menn, synes dere det er rart å skifte bleie på døtrene deres?

Er man ikke komplett syk i hodet hvis man føler noe sånt for sine egne barn??

Jeg hadde ikke tenkt sånn. Da måtte det ha vært en bekymring og en grunn for det, og da hadde jeg uansett tatt grep for å finne ut av dette. Synes det er fælt at alle menn blir dratt under samme kam. Ingen er like. Selv om noen menn er pedofile, betyr ikke det at alle er det. Eks samboeren min skiftet bleie på datteren vår ofte, og jeg hadde ingen bekymring for at noe skjedde eller skulle skje. Men man skal respektere at far ikke ønsker å skifte bleie osv pga de føler det er feil og ubehagelig. 

Jeg synes ikke det er en vanlig å ha slike tanker. Min datter og pappaen hennes hadde bleieskift som en kosestund. De tulla mye osv under bleieskiftet og etter. Kunne høre latter gjennom hele huset fra begge. Null bekymring..

Skrevet

Ville du tenkt det var rart om en mor låste seg inne med babyen sin fordi hun skulle på do i forbindelse med stellet selv? Jeg synes det er litt rart å ta med babyen inn og låse døra for å bæsje, for om det er andre voksne der så ville jeg tatt muligheten til å gå på do i fred, men mange låser døren når de går på do uansett hvem som er hjemme (eller om de er hjemme alene) og om mor sover/ser TV eller snakker i telefonen og far ikke har noe i mot og la babyen sprelle på et håndkle på badegulvet mens han er på do, så er det vel helt naturlig?

At noen har aversjoner mot å være naken med et barn som ikke lengre er baby, kan være mer fordi han er redd for hva andre tror. Men etter min erfaring gir fedre katten i hva andre synes og gjør det som trengs. Min man dusjer med barn (kjønn spiller liten rolle for risiko for pedofili, du bør passe like godt på sønner som døtre), bader med barn. Jeg også. Og barna våre har alltid vært med far i garderoben på badeland/bassenger inntil de er litt større (4+) fordi jeg bruker mer tid på meg, mitt hår og min sminke enn far gjør. Så jeg har sluppet datteren min på tre år i herregarderoben med far. Selv om jeg var med. 

Det er like stor risiko for at far skal begå et overgrep mot barnet som at du skal gjøre det. De fleste fedre vil beskytte barna sine mot pedofile, ikke utsette dem for ting fordi de er "ekle menn". Fedre flest er ikke "ekle menn". Om du mistenker at samboeren din kan ha sånne tendenser eller frykter det/ikke stoler på ham... så ikke få barn med ham.

Anonymkode: bc7f5...06a

• Liker 8
Skrevet

Synes du overdriver en god del. Alle menn er ikke pedofiler.

For å hjelpe deg litt: Det heter tilbrakt, ikke tilbringt.

Anonymkode: 9b0f9...c65

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at om hun venninna di som du først skrev om, har mistanke, så skal må ta det alvårlig fordi jeg regner med at hun kjenner sin mann og vet om det er normalt om han låser døra på den måten eller ikke. Å si at dette bare er fordommer blir feil, for det handler om sikkerheten til barn, og desverre, sånn ting skjer på ekte! Men ofte har man store skylapper fordi man ikke VIL oppdage at egen partner forgriper seg på barnet. 

Anonymkode: c376e...839

• Liker 5
Skrevet

Uff! Nei nei nei! Jeg har to sønner og selv han på 4 år trenger jo hjelp etter nr to til å bli vasket og stell generelt må jo kunne gjøres av både mor og far til datter og sønn. Om man selv merker at man ser på kjønnet som noe annet enn noe som må vaskes, og man kjenner en annen interesse - da er det VELDIG bra å si fra at man ikke ønsker å skifte bleier eller vaske datter nedentil i stedet for å gå over grensen - tøye strikken... dette er et tema som er grusomt vanskelig. Jeg er veldig for å snakke med barna om hva som IKKE er OK og hvilke hemmeligheter som absolutt ikke skal holdes hemmelig .uff. -blir kvalm av temaet - men dessverre er det jo mange små barn som utsettes for forferdelige ting.

du skal ikke gå og bekymre deg over dette under graviditeten , men ja - man skal vel være obs. 

Ikke bare på menn - ikke bare på døtre. Ikke bare seksuelt - men vold, straffer, ordbruk... alt mellom himmel og jord. 

Anonymkode: 40742...8c8

• Liker 1
Skrevet

Den med å låse døra hadde jeg nok stusset veldig over.

Anonymkode: 09b8b...fef

• Liker 5
Skrevet

I eksempel én er det ikke et rart forhold mellom far og datter, men mellom mor og far. Å låse døren gjør vi ikke med barn på badet uansett. I eksempel 2 tenker jeg at far finner en grunn til å slippe, INGEN liker å skifte bleier på treåringer. Men mannen min foretrakk helt klart at jeg smurte nøye med zinksalve og så på "rumper som klør" etter hvert som døtrene våre ble større, uten at det har "seksuelle undertoner", det er noe med grenser som gradvis flyttes. Han stelte dem allikevel til daglig, smurte da de var spebarn og kan dusje med dem fortsatt nå etter mange år.

Jeg syns ikke dette er noe du behøver å bekymre deg over i det hele tatt.

Anonymkode: e4916...aec

• Liker 4
Skrevet

Så mye for likestilling...

Anonymkode: 47c33...562

Skrevet

Jeg tenker ikke at man er syk i hodet nødvendigvis, men at det kan ha å gjøre med at det er veldig mye opphausing av slike saker i media og utsagn som "du ser det ikke før du tror det". Det er lett å bli mørkredd av slikt. Det kan også hende at noen har opplevd ting selv som gjør det vanskelig å stole på folk, selv de aller nærmeste.

Anonymkode: 2e75e...7ea

Skrevet

Om man føler det er seksuelt å skifte en bleie full av bæsj fra en baby.... Kanskje ikke syk i hodet, men det er fryktelig spesielt. Om vedkommende får seksuell tenning av barnet, DA er personen syk, uavhengig om det er eget eller andres barn.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal være skeptisk til å la far være alene med dattera, eller sønnen, med mindre han har gjort noe som tilsier at man skal være skeptisk. Mannen her skifter bleier på begge barna (både gutt og jente),  følger eldste på do og dusjer med dem, han er da ikke pedofil av den grunn. Men så har man jo enkelte kvinner som er hysteriske til tusen og tror alle menn ser noe seksuelt i alt.. Du kommer langt med en liten dose sunn fornuft, ikke ta bekymringene på forhånd. Slapp av!

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke veldig rart at en mann føler at det er seksuelle undertoner i å skifte bleie på datteren sin?

Har venninnen din kanskje blitt misbrukt som barn? Det hender at misbrukte får en frykt for at partneren skal begå incest når de får barn. 

Jeg låser ofte døren et øyeblikk når vi er på badet og steller, spesielt til morgenstell trenger jeg ofte å bruke toalettet selv. Hvis babyen hyler er det fordi h*n ikke får leke i bleiebosset eller fullt påkledd i vannrestene som ligger på flisene i dusjen.

Har den andre venninnens mann sagt at han føler seksuelle undertoner når han steller, eller er det en tolkning fra deres side? Det trenger jo ikke være at han får upassende følelser, kanskje han er redd for at andre skal feiltolke hvis treåringen snakker om stell f.eks? Min mann er trygg med barnet vårt, men likte ikke at jeg ville ta bilder av de to i badekaret sammen, med tanke på at folk som ser bildet kan være av den mer paranoide typen. Jeg tror vi må akseptere at mange menn føler en risiko for at de kan bli sett på med mistillit fra enkelte, og at det kan være skremmende. Å renvaske seg er jo vanskelig hvis barnet er for lite til å kunne uttrykke seg.

Anonymkode: 8bdb7...ff0

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres rart ut å tenke på slik med mindre man faktisk har gode grunner til å tro at far gjør noe galt. Og hvis man har det så lar man da ikke far være alene med baby, man kommer seg til helvete vekk fra han og finner ut om mistankene stemmer.

Vi har en baby på 1 år og jeg har aldri tenkt slike tanker om barnefar i det hele tatt.

Anonymkode: bf7b3...23d

Jeg synes det er urovekkende at innlegg som sier at de absolutt ikke har tenkt over et gitt tema, og som mener det er merkelig at noen har tenkt over dette, og spekulerer vilt, blir premiert med 7 Likes,

Jeg synes TS bør få mange Likes for sitt HI fordi hun tar opp noe som ofte er i media og som ofte debatteres - men samtidig er det et tabu. Det samme gjelder jo mannlige ansatte i barnehagen: det er samme problemstilling overfor de.

TS, jeg tror det er visse spenninger som alltid vil være der mellom gutter og jenter, menn og kvinner, og det heter Natur, Kultur derimot, har lært oss hva sivilisasjonen definerer som politisk korrekt til enhver tid. 

Det er et betimelig spørsmål du stiller, modig også. Jeg tror menn og kvinner begge tenker over dette. Men ikke lager innlegg om det. 

Anonymkode: 74b27...fd6

• Liker 3
Skrevet

Kan godt forstå hvorfor en velger å ikke skifte bleie på sin unge. Det er veldig lett for en mann å bli mistengt for noe i dag, en liten uvi, så er mistanken påplass.

Anonymkode: 00f3c...bc9

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville også syntes det var rart om mannen min låste døra mens han var på badet med barnet vårt, uavhengig av om han selv skulle på do. Men det er fordi han aldri låser døra når han er på badet, hadde han hatt det for vane fra før av så hadde det jo vært helt normalt.

Når det gjelder det andre eksempelet, kanskje han hadde en grunn til å frykte mistanke, som du ikke vet om? Vi har et barn i familien som det nylig har kommet frem har blitt utsatt for overgrep. Moren er veldig redd for at det skal skje igjen, og er mistenksom overfor alle menn som er i nærheten av barnet. Når vi passer dette barnet er det uaktuelt for mannen min å hjelpe barnet med dobesøk eller kveldsstell, noe som er helt forståelig. Det føles jo også tryggere for moren at det er jeg som tar meg av det.

Vårt eget barn har han ingen problemer med å skifte på, men om det f.eks. hadde kommet en kommentar fra barnet eller meg som kunne tolkes slik at han kunne bli mistenkt for noe, så hadde det nok brått blitt slutt på det. Det kan få utrolig store konsekvenser for en mann hvis han først blir mistenkt for noe sånt, og det er nok de fleste menn veldig klar over.

Anonymkode: 4db6e...619

• Liker 2
Skrevet

Stakkars fedre!  Det må være fryktelig å alltid være redd for å bli mistenkt, alltid å tenke på hvordan andre oppfatter situasjonen. 

Min sønn er alenepappa.  Yngste datter var 1,5 år da far fikk omsorgen.  Selvfølgelig skiftet han bleier, dusjet og badet med henne.  Lot henne ligge i armkroken når hun våknet om natta.  Som alle barn, trenger hun denne nærheten. 

Noen ganger er det sikkert nødvendig å se spøkelser, men vi må ikke glemme at dette er unntakene, og ikke regelen.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...